Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ervaring Tabou Speedster met North Sails?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
pim46
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 113 | Ram F9 6.8 7.8 | Witchcraft xhdd 80 | HSM Smack 4.8 en 5.3

Ervaring Tabou Speedster met North Sails?

Bericht door pim46 » zo sep 09, 2018 8:23 pm

Iemand ervaring met North Sails Ram of S-type SL zeilen op een Tabou Speedster?
Je leest nog wel eens dat sommige merken echt niet voor elkaar gemaakt zijn....

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Ervaring Tabou Speedster met North Sails?

Bericht door Jeroensurf » zo sep 09, 2018 8:29 pm

Dat speelt zeker bij full on slalomboards, maar bij freeride/freerace nauwelijks.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » di sep 11, 2018 5:14 pm

Ja, toch vind ik dat wel een interessante vraag, aangezien Gaastra zeilen wat meer downforce dan normaal geven, aldus dit forum dan. En in de testen de Speedster toch wel een beetje als nerveus en erg los lopend naar voren komt. Dus ik kan me voorstellen dat ze als combi elkaar wel goed aanvullen. Ik vraag me af of ze de testen in Engeland met het bijpassende zeilenmerk uitvoeren..... Op basis van de foto in het artikel vaak niet! Ik vaar nu een Futura en kijk met een schuin oog weleens naar de Speedster, (of de JP, of een Flikka of ........) maar vanwege de testen eigenlijk een beetje afgeketst op de Speester.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » di sep 11, 2018 8:23 pm

De Tabou Speedster is absoluut niet nerveus. Ik vaar nu 5 jaar de 69/108 versie met Gaastra zeilen maar ook met een Naish Indy 7,6. Helemaal geen verschil met mn Gaastra Phantoms en Cosmics. Top board, snap echt niet dat Tabou met de produktie is gestopt... Heb ook de 79/125 versie. Ook prima board voor oa GAPhantom 9,2 maar de 69 is veruit mijnfavoriet!.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di sep 11, 2018 8:33 pm

Hmmm is Tabou echt zo los? Fanatic is veel losser dan Tabou toch?

da lorch
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » di sep 11, 2018 9:04 pm

Toch wel interessant onderwerp je ziet toch vaak JP/NP en Tabou/GA en Fanatic/North of is dat mijn beleving? Op zich zou je zeggen powerhouse op powerboard dus kan je ieder Racezeil op ieder Slalomboard varen...
Ik ben nu zelf op zoek naar een 7.0 Racezeil op mijn Manta 66/106 en neig meteen naar GA Vapor echter doe het niet omdat mijn mast CC is dus ga kijken voor een Warp of Racingblade of is de mast een slechte raadgever???

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di sep 11, 2018 9:14 pm

Een Vapor is CC. :)

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » di sep 11, 2018 9:32 pm

idd, en je ziet dat Taty Frans ook met Gaastra en Starboard vaart dus het moet te doen zijn. Heeft zelfs Powerex als sponser, al vraag ik me altijd al af hoe hij dat doet. Maar andere pro's mixen de merken ook wel en het moet te doen zijn natuurlijk. Zelf wil ik alleen niet teveel gedoe. Het is wel leuk om ermee bezig te zijn en wat te experimenteren, maar ook wel een doolhof. Naast alle trim en techniek vragen denk je ook als het niet lekker los loopt: Werkt het beter met een ander board, of juist een andere vin(nen). Maargoed: zonder de mindere dagen waardeer je de betere ook niet zo erg! Uiteindelijk krijg je het denk ik wel aan de praat en als je van marktplaats koopt kan je het als het goed is voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt en wel een paar sessies testen zodat je echt een oordeel kan geven, al is een goede recensie altijd wel een steuntje in de rug

da lorch
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » di sep 11, 2018 10:59 pm

Kanarie schreef:
di sep 11, 2018 9:14 pm
Oh echt? Ik loop achter, ik dacht hardtop thanks!

pim46
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 113 | Ram F9 6.8 7.8 | Witchcraft xhdd 80 | HSM Smack 4.8 en 5.3

Bericht door pim46 » di sep 11, 2018 11:08 pm

Ik kijk nu ook naar een blast en andere freerace/freeride concepten. Haal op dit moment niet het maximum uit een slalomboard en kies bewust voor meer controle & comfort.

De vraag die ik stel is er 1 die ik vaak voorbij zie komen in het feit “mijn board plakt, grotere vin, houding”

Zodoende de vraag, zijn sommige merken misschien niet voor elkaar gemaakt of merk ik dat niet als rereatieve surfer;)

Kan je alles testen, ja! Lukt dat altijd in de praktijk, denk niet voor iedereen......

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 Matrix 8.0 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie » wo sep 12, 2018 12:20 pm

da lorch schreef:
di sep 11, 2018 10:59 pm
Kanarie schreef:
di sep 11, 2018 9:14 pm
Oh echt? Ik loop achter, ik dacht hardtop thanks!
Vapor is niet altijd CC geweest. Pas vanaf 2014 of 2015 ofzo zijn de Vapors CC. Dus als je een nieuwe koopt geen probleem, maar pas wel op met een oudere 2e hands Vapor.

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » wo sep 12, 2018 7:19 pm

Vapor is vanaf 2014 CC.
Sindsdien ook veel softer vaargevoel.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo sep 12, 2018 9:22 pm

Het inzetbereik van een full on slalomboard is heel anders als van een freeride/freeracer.
Een slalomboard is 100% op high end gericht en dat mag ten kostte gaan van al het andere waaronder low wind bereik, levensduur en controlle. Je vaart ze dus zeer actief, op het randje van maximale power en controlle verlies. In dat spectrum is genoeg maar ook weer niet teveel downforce belangrijker, ook omdat als je zo overpowered vaart er met het zeil ook minder te corrigeren in de trim valt.

Een freeracer moet ook passief kunnen aanplaneren, iets minder actief varend ook te controleren zijn, met low, mid en high wind te varen zijn en nog makkelijker gijpen ook. Daarnaast wordt er ook nog rekening mee gehouden dat wellicht niet iedereen zijn sjizle tot in de puntjes trimt.
Dat maakt dus dat zo,n board nooit zo vrij/nerveus zal lopen als een full on board want je hebt daar namelijk meer V en of dubbelconcaaf en tailkick voor nodig.
Tegelijkertijd heb je omdat die boards het juist in midrange het heel erg goed doen ook meer trim mogelijkheden met je zeil en een cm meer of minder kan al veel uitmaken in je hoeveelheid downforce, giekhoogte per 2.5cm omhoog of naar beneden ook. Zwaar overpowered heb je die ruimte niet, maar in low en mid range: geen probleem.
Dat maakt dat de hoeveelheid downforce/lift ook minder belangrijk is dus die boards met meer zeilen werken.
Andersom werkt het met freeride/freerace zeilen ook, iets minder high-end iets minder trim kritisch en daardoor ook makkelijker met verschillende boards.

Plaats reactie