Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

epoxy +glasvezel is niet perfect glad te schuren

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
surffanner
Deur-surfer
Deur-surfer

epoxy +glasvezel is niet perfect glad te schuren

Bericht door surffanner » zo sep 09, 2018 9:59 pm

hallo
onlangs heb ik een gat (3 cm X 4 cmX 1cm diep) gerepareerd met epoxy kit (ding set) hars+hard+microballoons. opgevuld.
daarna glasvezel erover (2 lagen). extra hars+verhard laag.
Probleem: ik blijf een "hoogteverschil " zien tussen de glasvezel en de plank. (lijkt mij ook logisch) .
hoe kan ik dat nu schuren dat de oppervlakte er weer zo vlak mogelijk uitziet ?
Ik kan uitreraard zodanig hard schuren dat de glasvezel weg is maar dat is niet de bedoeling.

groeten
luc

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, 2XSXL, SXXL, Gun Sails GS-R 2014/2016 5,6-9,5
Contacteer:

Re: epoxy +glasvezel is niet perfect glad te schuren

Bericht door Speedsurfer142 » zo sep 09, 2018 10:10 pm

Maak een plamuur van epoxy (hars+harder) en microballoons.
Je maat dat door ongeveer 100 gewichtsdelen gemengde epoxy op 25 gewichtsdelen microballoons te mengen voor plamuur.

surffanner
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surffanner » ma sep 10, 2018 4:10 pm

wat moet ik dan eerst doen ? de glasvezel wegschuren en het voorgestelde mengsel (epoxy hars+harder+microballoons) erop wrijven ?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » ma sep 10, 2018 4:34 pm

Beter was geweest als je de onderliggende schade helemaal had weggeschuurd.. esthetisch in ieder geval. Je kan nu met plamuur de rest van de neus aandikken, of het zo laten, wat ik zou doen want je klapt vast nog wel een keer op de neus 🤷‍♂️

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » ma sep 10, 2018 5:36 pm

Wrijven helpt niet!

Zoals ik het begrijp is de reparatie naar volle tevredenheid gelukt, maar is er een minimale verhoging te zien waar het glas/hars is aan gebracht. En/of je ziet de glas structuur door de lak heen. (?) Oplossing; Dun plamuren inclusief de omgeving van de reparatie. Vervolgens schuren met P180 en daarna steeds fijner. Wanneer er geen schuur krassen meer zichtbaar zijn aflakken.

Onlangs is mijn board door de wind weg geblazen en op een boot trailer beland. Resultaat een redelijke deuk/knetter van 4 bij 6 cm in de bodem. Op die plek wil je het natuurlijk zo vlak mogelijk repareren.
Mijn werkwijze; Met een rei kon ik zien in hoeverre de omgeving van de knetter was ingedeukt. Dat is goed, want dat wordt de lijm rand. Waar de rand compleet vlak was met de bodem heb ik het laminaat schuin richting het gat gevijld.Vijf millimeter is voldoende. Alles grondig geschuurd en vervolgens afgeplakt. De delen van de knetter in het board laten zitten. Vervolgens lamineren met hele kleine stukjes glas, maar niet over het afgeplakte heen. Omdat ik met langzame hars lamineerde durfde ik ook gelijk het hars/microballoons mengsel er in te plamuren. Daarna een stukje plastic er overheen en met de rei het overtollige hars/microballoons er uitstrijken. De volgende dag 20 seconden schuren met de schuurmachine en de reparatie is super vlak. Eventueel nog een beetje bij plamuren en schuren. Thats all.

surffanner
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surffanner » ma sep 10, 2018 8:03 pm

bedankt voor de reacties

@Speedsurfer142 : bij mij bevatte de bovenste laag inderdaad geen microballoons - zal ik proberen bij volgende "opportuniteit".
@WhiteofHeart : ik zal inderdaad ooit nog wel eens katapulteren wat een nieuw board reparatie - opportuniteit oplevert.

@Rob Rock : bedankt voor vakkundige tips.

Plaats reactie