Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Zeilkeuze Drops Naked 128 liter 70 breed. Gaastra (wel of geen cambers) of toch een ander merk

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Mikkhil
Deur-surfer
Deur-surfer

Zeilkeuze Drops Naked 128 liter 70 breed. Gaastra (wel of geen cambers) of toch een ander merk

Bericht door Mikkhil » vr sep 14, 2018 9:02 pm

Hallo allemaal,

Ik surf nu ongeveer 1 1/2 jaar met een trage start. Op oud materiaal de eerste basis te pakken gekregen. Ik heb toen zelf materiaal aangeschaft zonder de goede kennis en op een 103 liter board een tijdje lopen klooien. Daardoor ging overstag niet heel soepel en kwam ik eigenlijk niet veel verder dan af en toe stukjes planeren, en soms een stukje zwemmen :clap: Vaar(de) met een oud Art zeil 6.5 en een stijve mistral mast.

Deze zomervakantie naar Samos-Kokkari geweest en voor het eerst de trapeze gebruikt. Kon de hele week goed planeren en heb na 2 dagen ook de rest van de week in de voetbanden gestaan. Gebruikte Tabou guru 135 liter met een Gaastra pilot 6,0-6,5 (camberloos).

Nu eenmaal thuis had ik het te pakken en wilde ik een nieuwe set. Ik heb al een board aangeschaft namelijk - Drops Naked 128 liter - 70 breed - 245 lang. Het merk is niet heel bekend maar board bevalt goed. Het weegt 8 kilo(inc. voetbanden) en op de site staat een maximummaat van 7.5 aangegeven.
Ik weeg zelf 75 kg. Ik kan nog niet waterstarten. overstag gaat dus nog niet heel soepel (aan een kant) maar dat moet op dit board straks geen probleem meer zijn.

Ik zit nu dus te kijken naar een nieuwe tuigage.
Kwam zelf op de Gaastra Matrix uit 7.5 maar omdat er niet altijd evenveel wind staat.(en om de windgaten te overbruggen) vroeg ik me af of ik toch niet beter voor een zeil met 2 cambers kan gaan. bv. (Gaastra Cosmic). Ik kijk toch vooral uit naar Gaastra omdat ik dit gewoon mooie zeilen vindt, andere zullen ook best varen. Maar ik ben bereid er meer voor neer te leggen als ik het mooi vindt :o Ik heb begrepen dat nieuwere zeilen uit zichzelf meer bolling in het profiel hebben en cambers soms niet heel erg veel meerwaarde meer hebben.
Keuze is reuze en er is veel goed, maar misschien dat jullie me op het goede spoor kunnen leiden! :lolno:

Gr

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Re: Zeilkeuze Drops Naked 128 liter 70 breed. Gaastra (wel of geen cambers) of toch een ander merk

Bericht door Ron Gijzen » vr sep 14, 2018 9:09 pm

Een 7.5 freeride is nog niet zo groot dat 2 cambers veel zullen helpen. Matrix lijkt me een prima keuze.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Zeilkeuze Drops Naked 128 liter 70 breed. Gaastra (wel of geen cambers) of toch een ander merk

Bericht door Jeroensurf » vr sep 14, 2018 10:31 pm

Ik ken de oudere Drops Naked en volgens mij is daar niks aan veranderd.
Goeie keuze btw!
Het board planeert makkelijk aan en door, gijpt en tackt goed en kan nog springen ook. Hij laat een veer op de max topspeed tov sommige andere boards, maar je krijgt daar heel veel lol voor terug en hij maakt het beter leren varen echt makkelijker!
Bij dat board past een no cam veel beter als een cam zeil.

Mikkhil
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mikkhil » vr sep 14, 2018 11:35 pm

Jeroensurf schreef:
vr sep 14, 2018 10:31 pm
Ik ken de oudere Drops Naked en volgens mij is daar niks aan veranderd.
Goeie keuze btw!
Het board planeert makkelijk aan en door, gijpt en tackt goed en kan nog springen ook. Hij laat een veer op de max topspeed tov sommige andere boards, maar je krijgt daar heel veel lol voor terug en hij maakt het beter leren varen echt makkelijker!
Bij dat board past een no cam veel beter als een cam zeil.
Ah bedankt voor de reactie! Hij planeert inderdaad snel merkte Ik al. Het is ook een ouder model 2005 maar bijna niet gebruikt!
In welk opzicht past een no cam zeil beter bij dit board? En heb je suggesties kwa Tuigages of ligt dit tegenwoordig allemaal wel dicht bij elkaar.
:)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za sep 15, 2018 9:43 am

Dan hebben we het over dezelfde shape :)
Die Drops is een funboard en geen freeracer. Hij zal nooit de snelste van de plas worden qua absolute topspeed, maar wel een van de snellere planeerders en betere gijpers zijn.
De kracht zit hem in snel planeren, gijpjes soepel draaien, een beetje springen en beginnende freestyle tricks. Een levendig board met controlle waardoor je je techniek sneller verbeterd als bij een plank waarbij je pompt, in de voetbanden hangt, je zeil dicht trekt en alleen maar zo hard mogelijk heen en weer jakkert (met tussendoor een duitse gijp)

Je kunt dan een zeil nemen dat heel erg op snelheid gericht is als een full camber zeil of een NP Hellcat, maar dat past niet bij het karakter. Dat is zoiets als Racebanden onder een Landrover Defender zetten om hem 5km harder te laten gaan op de weg.
Zet op zo,n board een licht snel aanplanerend wendbaar zeil en dan sluit je goed aan bij de sterkte van het board en heb je volgens mij lol voor 10.
Denk bij NP aan NP Ryde ipv een V8 , bij North/Duotone aan een Etype of Natural ipv SType of Ram, een Simmer Enduro enz, Gaastra Hybrid of Matrix ipv Cosmic.
Zeilen die snel aanplaneren en goede handeling hebben ipv alleen maar gericht zijn op full speed.

Je zult merken dat je met zo,n set sneller leert, meer word uitgenodigd om ook te gijpen, te waterstarten etc waardoor je techniek en controle daardoor verbeterd. Veel mensen staan op hun board als een soort bijrijder en proberen dan een soort beest te temmen, maar met controlle komen de hogere topsnelheden vanzelf en heb je een betere basis om op door te groeien.

Plaats reactie