Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Verschil pampus haven - lelystad hoekipa

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou RockF2 wave 82 liter, Mistral Explosion 120 liter, North Sails Triple xxx 5.0, Neyll pride 6,5

Verschil pampus haven - lelystad hoekipa

Bericht door sjoerdhuurdeman » za sep 15, 2018 10:56 am

In aanloop naar het surfen op zee wil ik in de buurt gaan varen op golven. Ik kom zelf uit de buurt van amersfoort en ben voornamelijk strand horst gewend, en af en toe een uitstapje muiderberg.
Ik heb de tip gekregen om in aanloop naar surfen op zee bij brouwersdam wat ervaring op te doen in de golfjes van pampus haven of lelystad hoekipa. Kan iemand vertellen wat de verschillen zijn tussen deze spots, cq voor en nadelen. Beste windrichting, optuigen , parkeren, optuigen etc. :neutral:
klopt het dat de wind over het algemeen sterker is dan op horst? Zijn er nog meer interesante spots met golven in aanloop naar varen op zee?

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP TQ74, JP FSW93, JP AR116, NP zone4,1, NPcombat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Re: Verschil pampus haven - lelystad hoekipa

Bericht door funride » za sep 15, 2018 12:45 pm

Ik ben met beide spots niet heel erg bekend ,net iets te ver weg voor mij en rij met ZW liever richting het noorden.
Wel weet ik dat beide spots een lastige instap hebben, geen echt strand.
Wat betreft ligging krijgt lelystad denk ik wat meer wind en bij Almere is het weer prettig dat je in een soort kom vaart waar de golfjes ingestuwd worden, Lelystad vaar je meer op open water en heeft wel veel deining maar niet echt een punt waar ze breken op een zandbank of ondiepte.
De wind is op beide locaties vaak wel paar knopen harder dan Horst.

Zelf ga ik meestal naar Stavoren, Makkum, Andijk of Schellinkhout vanaf 20 knopen, voordeel van deze spots is dat je meer ruimte hebt om het water in te gaan en zandbankjes waar de golven op breken.
Bij harde ZW kunnen vooral Stavoren en Schellinkhout erg mooi zijn en lopen hier golfjes tot 1,5m.
Andijk is weer goed met NW-N, met harde wind ontstaat hier lange deining, omdat het dieper is breekt het minder.
Makkum is gewoon heel relax, veel ruimte en geen kiters :) . vlak bij de kant is het ondiep en vlak, meer naar achter lopen wat golfjes.
nadeel is dat je wel tijdje aan het opkuisen bent om hier te komen.

Maar goed deze spots zijn alweer zo ver weg dat je net zo goed naar Brouwersdam kan rijden. Behalve dat het zout is lijken de condities op Brouwersdam erg op bovengenoemde spots.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » za sep 15, 2018 1:43 pm

Het lijkt erop dat Lelystad Hoepika geen optie meer is. In deze hoek ligt nu een mooie stenen reeks, waardoor het in- en uitstappunt helaas ook verloren is gegaan.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » za sep 15, 2018 2:21 pm

Pampushaven is top bij pal West en OK bij ZW (sommigen vinden dat ook top trouwens).
Uitvaren is 1 a 2 keer kruisen omdat je even om de strekdam heen moet om bij de golven te komen. Om te freestylen blijf je gewoon in de kom, vaar je niet naar buiten.

Wind ia stabieler en altijd harder dan Horst + kun je goed checken op bijv Actuele wind en Windguru Station map (IJburg):
https://beta.windguru.cz/map/station/?l ... 25&zoom=10

Hier kun je ruim parkeren:
https://goo.gl/maps/vPNRwpKvPvP2

Je loopt inderdaad wat irritant het dijkje af, het is niet anders. Zelf heb ik trouwens schoentjes met kevlar zooltjes just in case.
Laatst gewijzigd door Barbatruc op di sep 18, 2018 7:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » zo sep 16, 2018 9:56 am

gewoon een keer met minder golven de zee op, er zijn zat momenten dat er nog lage golven zijn ,dan zal je veel meer wennen aan het varen op zee

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP TQ74, JP FSW93, JP AR116, NP zone4,1, NPcombat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Bericht door funride » zo sep 16, 2018 10:56 am

Kapitein Rob schreef:
za sep 15, 2018 1:43 pm
Het lijkt erop dat Lelystad Hoepika geen optie meer is. In deze hoek ligt nu een mooie stenen reeks, waardoor het in- en uitstappunt helaas ook verloren is gegaan.
Het oude Hoekipa bedoel je dan?
stukje verder zijn ze juist een kite en windsurf lokatie aan het bouwen of is dat nu van de baan?

sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou RockF2 wave 82 liter, Mistral Explosion 120 liter, North Sails Triple xxx 5.0, Neyll pride 6,5

Bericht door sjoerdhuurdeman » ma sep 17, 2018 10:18 pm

Bedankt voor de bruikbare reacties; het blijft super dat je ruimschoots antwoord krijgt op al je windsurf vragen op dit forum. Welke plank zal beter zijn voor hookipa morgen (dinsdag 18 sept). .? Ik ben van plan op hookipa te gaan kijken. Voorspelling is een knoop of 18 . Tabou rocket van 135 liter , 76 cm breed of mijn f2 105 liter?

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » ma sep 17, 2018 10:31 pm

sjoerdhuurdeman schreef:
ma sep 17, 2018 10:18 pm
Bedankt voor de bruikbare reacties; het blijft super dat je ruimschoots antwoord krijgt op al je windsurf vragen op dit forum. Welke plank zal beter zijn voor hookipa morgen (dinsdag 18 sept). .? Ik ben van plan op hookipa te gaan kijken. Voorspelling is een knoop of 18 . Tabou rocket van 135 liter , 76 cm breed of mijn f2 105 liter?
105 liter met 18 knopen is groot genoeg.
Heb je overigens een pb gestuurd. :cheer:

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma sep 17, 2018 11:07 pm

Molkwerum schijnt ook goed te zijn, ga daar morgen kijken of toch Makkum...
Makkum is echt relax, kun je stapsgewijs boenderen door de golven. Heb je ff geen zin zak je af en is het water weer wat vlakker, mooi golven liggen meest voor de zandbanken imo.
Grote verschil op IJsselmeer is de korte golfslag zeker in vergelijking met de Noordzee. Je hebt op zee iets meer tijd om te gijpen en gaat vaak wat easier. Op het Ijsselmeer is het kort draaien maar op zich niets mis mee is. Goed om je gijp skills te oefenen :)
Introductie om te wennen aan de kracht van een golfje afdraaien kun je er ook nog wel oefenen (als je board dat toelaat) op zee is het anders, krachtiger maar eigenlijk ook wel weer eenvoudiger (met uitzondering van de stroming waar je rekening mee houdt)

sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sjoerdhuurdeman » di sep 18, 2018 10:37 pm

Vandaag ben ik naar lelystad gekeken om tenzien hoe hoekipa er precies van dichtbij uitziet.
Daar waar opgestapt ligt inderdaad in een hoek. De snackkar eigenaar vertelde dat op de groenstrookje opgetuigd werd. Dan moet je met je setje de weg oversteken en over de rotsblokken het water in strompelen. Dat moet een martelgang zijn. Er was toen ik er was ook helemaal niemand aan het surfen. In mijn eentje op een spot surfen doe ik om veiligheidsredenen niet. Om die reden ben ik dan ook onverichter zake weggegaan. Vanaf twee uur ben ik op strand hort gaan knallen. Het was echt een top middag met enorm goede wind. Lekker mijn gijp verbeterd

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door funride » wo sep 19, 2018 7:48 am

Dat is het oude hoekipa, stukje verder langs de dijk ligt de nieuwe spot waar je ook makkelijk het water in loopt en niet
Meer met je spullen over de weg hoeft te rennen.
In de toekomst moet hier een echt kite en windsurf strand komen.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo sep 19, 2018 8:03 am

Hoezo ben je niet naar Pampushaven gereden als ik vragen was? Daar was wel wel heel groepje..

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk » wo sep 19, 2018 1:09 pm

Sjoerd,
Volgens mij doe je de verkeerde voorbereiding voor je uitstapje naar de Brouwersdam. Voorbereiden op de Brouwersdam doe je namelijk door je spullen in de auto te laden en te gaan, ook met de boards die je nu al hebt. De spots die je nu wilt gebruiken om te trainen zijn lastiger dan de dam is, aangezien je weinig uitwijkruimte hebt.
Op de Brouwersdam (zeezijde) vaar ik vaker met 8,5 dan met 4,7 helaas deze zomer:(. Dus tenzij er een voorspelling is van +25 knopen kan je daar prima met je huidige setjes en skills heen, (zoals nu voorspelt voor zaterdag). Door het brede strand kan je bijna overal terug komen en zeker met laag water zijn de golven minimaal. Als je de plek dan kent ga je de tweede keer met wat meer golven / wind en kan je mooi de grens van je 105 liter (en jezelf) testen. Ook de noord- of zuidzijde maakt afhankelijk van de windrichting uit, dus het is prima om daar het zout op te gaan. Op de dam zijn ook bijna altijd mensen, strandwachten en Duitsers, dus dat komt goed.
Succes!

sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sjoerdhuurdeman » wo sep 19, 2018 9:57 pm

Bedankt voor de reacties!
@ funride: ik heb inderdaad gezien dat er een mooie lange strook in ontwikkeling is dicht bij de oude hoekipa plek. Dit ziet er goed uit voor de nabije toekomst! Een mooie bereikbare plek om toch eens onder wat andere condities te knallen met wat golfjes en gemiddeld iets meer woind dan op horst.
@ouwe: je pb heb ik niet ontvangen :eh:
@barbatruc: ik heb afgelopen dinsdag niet de tijd genomen om ook nog eens naar pampus haven te rijden. ik wilde “op zeker” gaan knallen na de teleurstelling in lelystad. ik ben daarom terug naar harderwijk gereden. Hier heb ik gisteren enorm lekker kunnen varen. Er was een voor horst begrippen erg lekkere constante wind. Mijn gijp heb ik echt een stuk verbeterd en ik had ook de primeur van een paar doorgeplaneerde exemplaren. :cheer:
@cosmic henk: ik denk dat je gewoon gelijk hebt. Gewoon de auto volladen en gaan met die banaan. Mijn angst voor stroming is wel een beetje weggenomen door jullie. Surfen op de middelandse zee heb ik op vakantie immers ook vaak gedaan. Misschien is het gewoon gevoelsmatig de noordzee door kou en stroming grimmiger aanvoelt. Qua ervaring zou ik het gewoon aan moeten kunnen tot een knoop of 25.

Gr.,

Sjoerd

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr sep 21, 2018 2:02 pm

sjoerdhuurdeman schreef:
za sep 15, 2018 10:56 am
In aanloop naar het surfen op zee wil ik in de buurt gaan varen op golven.
de enige voorbereiding op varen op zee, is varen op zee. ik heb jaren bij pampus haven gevaren, en daar kan het met ZW best leuk zijn, maar het bereidt je niet voor op zee.

de beste voorbereiding is op zee te gaan wanneer de wind en dus de golven nog aan het opbouwen zijn. Nederlandse zee is afhankelijk van wind voor golven. Dus zodra er een dag is dat de wind in de loop van de dag toeneemt van 10 knopen tot zo'n 20-25 knopen dan lekker ruim op tijd aanwezig zijn. Dan begin je met wat groter spul op een vlakke zee. En je stopt zodra de zee te heftig voor je wordt.

Daarbij is het het makkelijkst als de wind side shore tot side-on shore is.

Je kunt vooraf de condities checken via een webcam. Bij surfweer.nl bv.

Veel plezier!

Plaats reactie