Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Nieuw (of gebruikt) board, advies gevraagd

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
JonathanKBR
Deur-surfer
Deur-surfer

Nieuw (of gebruikt) board, advies gevraagd

Bericht door JonathanKBR » zo sep 23, 2018 9:38 pm

Ik ben dit jaar begonnen met windsurfen (in April) en heb ondertussen aardig wat dagen kunnen maken, vooral omdat ik genoeg vakantiedagen over had om verschillende windsurf trips te maken. Nu wil ik in Nederland meer gaan windsurfen en wil daarvoor mijn eerste board gaan kopen.

Eerst kort mijn niveau: tijdens mijn laatste windsurf trip heb ik vooral op een Fanatic Gecko 133L en 120L gevaren (begonnen op 133L en na paar dagen geswitcht naar 120L). Ik gebruik trapeze en vaar meestal in voetbanden (op stand beginner). Snelheid heb ik voor mijn gevoel al wel redelijk (mijn max was 40 km/h ongeveer). Gijpen gaat wel in lichte wind maar nog niet in planeer omstandigheden. Waterstart ben ik echt nog aan het begin van het leerproces.

Wat ik ermee wil: ik zoek eigenlijk een board waar ik nog voor langere tijd mee kan doen en dus ook nog flink progressie mee kan maken. Gijpen in planeer omstandigheden, waterstart maar wil eigenlijk ook snel beginnen met oefenen op kleine sprongetjes. In eerste instantie zal ik op binnenwater varen maar ik begrijp dat er boards zijn waar je uiteindelijk op zowel binnenwater als op kleine golfjes mee uit de voeten kan.

Opties:
- makkelijkste optie is wellicht om een 105L/110L/120L Gecko te kopen. Gecko vergeeft volgens mij redelijk wat foutjes nog en is misschien goed voor de korte termijn om te wennen aan het formaat en gijpen en waterstarten meer te oefenen.
- Ik dacht echter ook aan een Freewave board van 105L (bijv: fanatic freewave STB, Tabou 3S, RRD Freestyle Wave, Severne Dyno) omdat ik daarmee misschien over een jaartje ofzo ook echt wat meer kan gaan springen en misschien in kleine golfjes wat kan varen. Vraag is of deze boards nu nog echt te moeilijk voor mij zijn, kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
- laatste optie: nu een heel goedkoop 2e hands board kopen en volgend jaar met wat meer ervaring kijken naar een freewave board

Dankbaar voor al het advies!

Edit: ik weeg 72kg

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Nieuw (of gebruikt) board, advies gevraagd

Bericht door Bob123 » ma sep 24, 2018 6:33 pm

Ik zou lekker beginnen met een Fanatic Gecko (of een die er op lijkt). Daar vaar ik zelf ook al ruim 2 jaar mee en het verveelt nog steeds niet. Heb er nog niet mee geprobeerd te springen maar dat zou vast wel mogelijk zijn in beperkte maten. Je moet zelf maar even afwegen of je de 120 of 133 fijner vond. Ligt er ook een beetje aan in welke omstandigheden je wil gaan varen. Hoe meer wind hoe kleiner je board moet zijn. Ik heb zelf de 120 en heb zelf een keer met een knoopje of 30 gevaren, ging nog prima.

Ik zou absoluut niet voor het freewave board gaan. 105 liter is erg weinig, daar moet het echt wel redelijk voor gaan waaien. Je gaat je alleen maar ergeren aan dit board en je hebt minder vaaruren.

Ik zou kijken naar een 2e hands Fanatic gecko, tabou rocket, starboard atom, enz. Als je dan na een tijdje meer wilt, kan je hem voor ongeveer €200 minder verkopen.

Ps. Je zou eventueel ook kunnen kijken naar een Fanatic Blast. Kan je lekker mee springen, ik weet alleen niet of hij voor jou al geschikt is.
En als je je board toch nieuw wilt kopen kan je ook even een surfshop binnen lopen.

sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou RockF2 wave 82 liter, Mistral Explosion 120 liter, North Sails Triple xxx 5.0, Neyll pride 6,5

Bericht door sjoerdhuurdeman » ma sep 24, 2018 8:31 pm

Als ik jou was zou ik gaan voor een board met een beetje volume , dwz 120 of iets meer.
hier heb je meer dagen plezier van. Als je het waterstarten onder de knie heb zou je er een tweede board bij kunnen kopen met minder volume.

JonathanKBR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JonathanKBR » ma sep 24, 2018 10:36 pm

Ok, dank beiden voor het advies. Met die fanatic blast kun je dus beter springen dan met de fanatic gecko?

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma sep 24, 2018 11:14 pm

De Blast is wel een technischer board, die zou ik nog even laten liggen.
Daarbij is hij behoorlijk duurder, maar ook kwetsbaarder.

Gekko, Rocket… dat zijn de mooie plankies om mee te gaan. :)

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di sep 25, 2018 10:43 am

Springen kan met elke board.
Carve, atom etc het poppetje bepaald of je springt of niet. Als je dat onder de knie hebt kun je eens verder kijken. Een groter board is meer voor nodig om te springen, en toch is de techniek hetzelfde. Of het een slalomboard of waveboard is.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » di sep 25, 2018 12:31 pm

Ik zou inderdaad voor een 120L freeride board gaan zodat je zo veel mogelijk vaaruren kan maken.
FSW of freewave boards zijn pas te varen vanaf 5bft. Dit betekend dat je heel veel dagen niet kan varen.
Andersom kan wel, op een 120L kan je nog redelijk lang doorvaren mits hij niet te breed is.
Als je dan meer gevorderd bent kan je naast dit board een 85liter FSW nemen voor de dagen dat het harder waait.

Boards waar je naar zou kunnen kijken zijn:
Tabou Rocket
starbord carve
JP ride of all-ride.

JonathanKBR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JonathanKBR » wo okt 10, 2018 1:45 pm

Het is uiteindelijk een JP Magic Ride 118L geworden!

Nu nog zeilen nodig. Wat zouden jullie adviseren voor de maat? Ik dacht aan een 4.8 en dan een 5.8, 6.0 of 6.2 (bijvoorbeeld Gaastra Matrix) erbij voor lichtere wind.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo okt 10, 2018 3:41 pm

Gefeliciteerd met je aankoop! Kwa zeilen zegt de JP website over de 2015 Magic Ride 118L

rec.: 5.5-8.5

Dat ligt behoorlijk uit de buurt van jouw gewenste / verwachtte range. Heb ik iets gemist mbt je gewicht of andere bijzonderheid dat je zo klein wil varen? En wat heb je nu als zeilen liggen?

Advies op basis van de plank en je wens
Wat ik ermee wil: ik zoek eigenlijk een board waar ik nog voor langere tijd mee kan doen en dus ook nog flink progressie mee kan maken. Gijpen in planeer omstandigheden, waterstart maar wil eigenlijk ook snel beginnen met oefenen op kleine sprongetjes. In eerste instantie zal ik op binnenwater varen maar ik begrijp dat er boards zijn waar je uiteindelijk op zowel binnenwater als op kleine golfjes mee uit de voeten kan.

een 7.8 / 8.0 als grootste en daar onder een 6.2 / 6.8.

Als je nog een freewave er bij koopt van 105 L dan kan je daar wel een 5.8 en 4,8 op varen.

Succes!

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » wo okt 10, 2018 5:33 pm

JonathanKBR schreef:
wo okt 10, 2018 1:45 pm
Het is uiteindelijk een JP Magic Ride 118L geworden!

Nu nog zeilen nodig. Wat zouden jullie adviseren voor de maat? Ik dacht aan een 4.8 en dan een 5.8, 6.0 of 6.2 (bijvoorbeeld Gaastra Matrix) erbij voor lichtere wind.
Gefeliciteerd!

Een 4.8 is erg klein op dit board een moderne 5.8/6.2 freerace is erg lang door te varen en past prima op dit board.
Daarboven een 7.0-/7.2 en je hebt hebt een bereik van 12-28knp.
Grotere zeilen kan ook nog maar heeft in mijn ogen alleen zin als je naar slalom of freerace camber zeilen gaat, echter zou ik als beginners hier niet aan beginnen.

JonathanKBR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JonathanKBR » wo okt 10, 2018 6:19 pm

Ok dank voor het advies. Ik zat inderdaad in een heel andere richting te denken. Heb een aantal keer met flinke wind gevaren (rond de 25 knopen met windstoten rond de 32) en vond toen 4.8 al wel voldoende, dat was op een 120L board ook.

Dus vandaar dat ik aan 4.8 om ook met die wind te kunnen varen. Maar 5.8 zou dus ook nog goed te doen moeten zijn met 25 knopen wind?

Misschien start ik gewoon met een 6.2 en kijk dan aan wat ik er nog meer bij nodig heb. (ik heb nu nog geen enkel zeil)

Als ik om te beginnen 1 zeil koop welke maat zouden jullie dan adviseren? 5.8, 6.2 of 6.7?

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » wo okt 10, 2018 6:58 pm

Met een 6,2 als enige zeil kan je niet zo veel varen, 80% van de vaarbare dagen is 4bft en dan heb je met 6,2 net te weinig.
Uiteindelijk is denk ik meest ideale reeks op dit board een 5.5 6.5 7.5

Ik zou in ieder geval kijken naar een zeil zonder cambers, wil je je meer richten op snelheid of vooral om manoeuvres? (makkelijk gijpen etc)

Voor snelheid: (freerace/freeride)
Neilpryde - Hellcat (tegenwoordig speedster)
North sail ( Duotone) S-type
GA matrix.

Voor Move: (freemove/freeride)
Neilpryde- Ryde of fusion (in 2019 de x-ryde en x-move)
North sail(Duotone) E-type
GA Pilot of Hybrid

bij JP zelf varen ze hem eigenlijk altijd met een manoeuvre georiënteerd zeil.

zie hier ook voorbeelden van bereik verschillende NP zeilen
image.png
image.png

JonathanKBR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JonathanKBR » wo okt 10, 2018 10:52 pm

funride schreef:
wo okt 10, 2018 6:58 pm
Ik zou in ieder geval kijken naar een zeil zonder cambers, wil je je meer richten op snelheid of vooral om manoeuvres? (makkelijk gijpen etc)

Voor snelheid: (freerace/freeride)
Neilpryde - Hellcat (tegenwoordig speedster)
North sail ( Duotone) S-type
GA matrix.

Voor Move: (freemove/freeride)
Neilpryde- Ryde of fusion (in 2019 de x-ryde en x-move)
North sail(Duotone) E-type
GA Pilot of Hybrid
Die plaatjes helpen wel, ik ga dan in eerste instantie voor een iets groter zeil, rond de 6.5.a 6.7. Move klinkt voor mij aantrekkelijker, ik vind een paar km/h harder niet zo belangrijk. Maar voor de GA matrix heb ik een mooie deal gevonden inclusief tuigage. Is het verschil tussen de Matrix en bijvoorbeeld de north sail e-type groot wat gijpen etc betreft?

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » do okt 11, 2018 8:49 am

qua gijpen zal het niet een heel groot verschil maken, matrix blijft hoogstens iets meer power houden tijdens de gijp.
Waar wel je wel op moet letten dat je een Matrix (iets meer richting freerace) een maatje groter moet varen dan bijvoorbeeld een Neilpryde Ryde of NS E-type.

JonathanKBR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JonathanKBR » do okt 11, 2018 9:40 am

Top, thanks voor de hulp. Ik heb nu ook een 6,6 north sails E-type gevonden in een setje.

Ben ik de trouwens de enige die een beetje probeert om de kleuren van het board te matchen met de kleuren van het zeil? Misschien stom maar heb het idee dat een groen zeil met een rood board er niet uitziet.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » do okt 11, 2018 2:14 pm

In dat geval moet je naar Neilpryde, kleuren van JP en Neilryde zijn op elkaar afgestemd.

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: North sails Warp, KA Koncept, Point-7 AC2, Fanatic Falcon 111L, Starboard Isonic 127L

Bericht door JD Windsurfing » do okt 11, 2018 2:20 pm

Ik heb jaren alleen met een 6,7 m2 gevaren. Aangezien mijn gewicht toen (70kg) kon ik heel wat dagen planeren. Tegenwoordig er een 7,5 en 8,4 bijgekocht om de range nog groter te maken (en te compenseren voor wat extra gewicht :lol:)

JonathanKBR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JonathanKBR » vr okt 12, 2018 2:47 pm

Het gaat uiteindelijk waarschijnlijk een gebruikte NeilPryde Ryde 7.0 (2016) en een gebruikte Neilpryde Atlas 5.8 (2016) worden, mede met dank aan bovenstaand plaatje waarop staat dat dit setje perfect is voor tussen de 12 en 25 knopen :).

Alsnog een vrij dure grap nog met mast, giek, verlenger, mastvoet, trapeze touwtjes (alles nieuw) erbij. Uiteindelijk rond de 1100 euro (500 voor zeilen en 600 voor de rest).

Edit: kleuren zijn trouwens alsnog totaal niet op elkaar afgestemd :)

Plaats reactie