Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Even voorstellen

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Richard van V
Deur-surfer
Deur-surfer

Even voorstellen

Bericht door Richard van V » ma okt 01, 2018 3:15 pm

Hallo allemaal,

Ik ben Richard, 27 jaar, wonend in Krimpen aan den IJssel. Ik ben net terug van vakantie bij het Como meer in Italiƫ waar ik de laatste (helaas) 2 dagen van mijn vakantie het windsurfen heb uitgeprobeerd.

De eerste dag stonden er flink wat golven, ik denk rond de 40 cm. Het was halverwege de middag en het had heel de dag lekker gewaaid. (Je hebt daar een vrij constante zuiden wind) Na 1,5 a 2 uur ploeteren, waarvan eerst een tijdje op een novenove primo 165 board, toch maar een 200 board gepakt. Toen dus na ong. 2 uur lukte het om voor het eerst in m'n leven op een plank te blijven staan en een stukje te varen.... (zeil was trouwens 4,5 m2)

Dag 2 om 12 uur begonnen na een simulator uitleg. Er stond nog maar net een zuchtje wind.. geen golven. Met opnieuw een 200 liter board en nu een 5,5 m2 zeil geprobeerd om upwind en downwind overstag te gaan. (Wellicht verkeerde termen, maar de terminologie moet ik nog even leren šŸ˜‰). Dit lukte erg goed in weinig wind en zo heb ik heel de middag gevaren en geoefend met keren. Ik snap de basics dus en kan met redelijke golven op een 200 board met zwaard blijven staan.
Ik weeg 75.

Ik overweeg serieus om op marktplaats een leuk beginners setje aan te schaffen voor max 250 a 300 euro.

Op marktplaats zag ik een advertentie van een Mistral tarifa board. Ik geloof dat dit 140 liter is, met zwaard. Klopt dit?
Er zit verder een zeil, mast, mastvoet, giek en vin bij. Voor 150 euries
Mag ik een link hiernaartoe op het forum zetten?

Wat kunnen jullie me adviseren?
Ik heb het sticky voor beginners gelezen (man wat een hoop info!)

Ik heb al gezien dat in herkingen mooi vlak water is achter de strekdam. Daar zou ik kunnen oefenen.

Zijn er ook mensen die dakdragers gebruiken? Die van mij moet ik dan nog aanschaffen en zitten op een vaste plek, 80 cm uit elkaar.

Graag hoor ik jullie gedachten hier over.

Vriendelijke groet,

Richard van Vliet.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: Even voorstellen

Bericht door coen76 » ma okt 01, 2018 5:00 pm

Welkom! 250 a 300 euro is echt een klein budget voor een beginnersset. Je komt dan in de categorie, iets te klein en te oud terecht. Overweeg je budget iets op te rekken. Een board kun je nog wel eens vinden voor 350 euro ongeveer. hou dan nog 150 euro aan voor een zeil, mast en giek. Dan heb je nog een pak en wat klein spul nodig. reken hier ook nog eens 150 euro voor.
Herkingen is een leuke spot. Maar met richtingen uit west moet je voor dat vlakke water aan de haven kant zijn. Dat is erg onhandig voor een beginner. Voor echt vlak water heeft de Brouwersdam en de Grevelingendam hele mooie kommen met strekdammen zodat deze vlak zijn. Als het goed gaat kun je er zo uit varen het open water op.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » ma okt 01, 2018 6:09 pm

Opgelet, de "oudere" beginnersplanken zijn veel smaller en langer dan de huidige planken. Deze moderne planken (+ 80 cm) zijn echt veel stabieler dan vroeger. Een mistral tarifa (jaren 90) is misschien 65 cm breed. Zeker als er wat golfslag is maakt dit veel verschil. Kijk dus op marktplaats naar volgende parameters :
1. Breedte van de plank, 80 cm is een minimum
2. Volume, je eigen gewicht + 100 l is wel nodig.
3. Ouderdom, max 10 jaar.
Het tuig is minder kritisch in het begin, geen camberzeilen, zeker niet te groot, en liefst ook niet te oud. Success, en denk eraan, eens je het virus te pakken hebt (meestal na de eerste keer planeren....), is er geen houden aan en moet er een nieuwe plank, zeil... komen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » ma okt 01, 2018 11:10 pm

Welkom op het forum!

Als geld geen rol speelt: zeker bovenstaand advies volgen!

Als geld een beetje meespeelt: beginnersplanken ben je meestal vrij snel op uitgekeken maar kun je ook weer makkelijk (misschien met klein verlies) weer doorverkopen. Of inderdaad je budget wat oprekken.

Als je budget echt max. 300 euro is: er zijn best nog aardige beginnerssetjes te koop. Rond 2000 werden de boards korter en breder, dus als je een setje van zo'n 15 jaar oud kunt vinden, is hier ook goed op te leren hoor, zeker met 75 kilo. Een zwaard is wel een must.

Alternatief: word lid van een surfclub en/of neem ergens lessen of ga huren op beginnersmateriaal. Kost je misschien 200 euro, maar dan kun je daarna EN goed de basisbeginselen EN je kunt een gevorderdensetje kopen waar je veeeeel langer plezier van gaat hebben dan een beginnersboard. (Je moet je trouwens wel afvragen hoe vaak je dit seizoen nog gaat varen.)

Link naar Marktplaats is toegestaan , dakdragers zijn altijd handig (beginnersboards zullen waarschijnlijk niet in je auto passen) en ook met 80 cm. zou dat nog moeten kunnen.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » ma okt 01, 2018 11:54 pm

Als je een eigen setje hebt, kun je het beste op de Zevenhuizerplas beginnen. Lekker dichtbij en niet al te hoge golven.

Richard van V
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Richard van V » wo okt 03, 2018 11:50 am

Bedankt voor de informatie! Hier kan ik wat mee! Ik denk dat ik eerst nog een aantal keer ga huren (wellicht volgend seizoen), en daarna weet ik of ik hier echt mee door wil gaan. Ik vond het die eerste 2 keer echt gaaf, maar ik ken mezelf ook een klein beetje en impuls aankopen wil ik nu vermijden . Zevenhuizenplas heb ik ook aan gedacht, maar om te huren lijkt me dat minder geschikt omdat ze alleen opblaasbare planken verhuren (semi sup plank ofzo..). Ik denk dat ik het fijn zou vinden om juist met de conventionele plank te varen omdat het waarschijnlijk is dat ik een harde plank zou aanschaffen. Om met eigen setje te oefenen is die plas idd wel een goeie optie!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » wo okt 03, 2018 12:08 pm

Herkingen is niet echt de beste plek, achter de strekdam.
Er is daar niet heel veel ruimte en als er dan iemand bezig is, die het niet al te best kan, dan is dat heel vervelend.
Daarbij is het een groot open water, wat ook minder prettig is.
Beter is dan 100m verder te rijden en het strandje te pakken. Let alleen wel op de windrichting, die wil je dan wel aanlandig hebben.

Wat ik wƩl aan kan raden, is de overkant:
https://www.google.nl/maps/@51.6790125, ... !1e3?hl=nl
Deze plek kun je overal staan, zolang je binnen de dammetjes blijft.
Het rijdt ook makkelijker aan dat Herkingen, er zijn meerdere beginners bezig en er zijn altijd genoeg anderen waar je eventuele vragen kunt stellen. Dat mag je gewoon doen. Bijna iedere surfer is bereid anderen te helpen of tips te geven. :)

Verder kun je misschien nog eens kijken in Reeuwijk, daar zit ook een surflocatie.
Ik ben er nooit geweest, maar mogelijk dat anderen dat kunnen verdiepen.

In Dordrecht is er ook een surfschooltje, daar kun je voor 15 euro alles huren.
Alleen was er recent blauwalg geconstateerd, wat gekomen is door de warme zomer en je daarom nu het water nog niet op kan.
Bij deze club heerst er een heel leuk sfeertje, echt een aanrader.
https://windkracht-surf.nl/

Richard van V
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Richard van V » wo okt 03, 2018 12:25 pm

Okee, die tip van de surfschool in Dord is echt een gouden tip! Dankjewel! Dit scheelt erg veel knaken als je een aantal keer wil oefenen en maar 13 euro per dag betaald in plaats van ong. 55 elders..
Lidmaatschap is ook erg vriendelijk geprijsd!

Inderdaad nog steeds te veel blauwalg lees ik..

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » wo okt 03, 2018 2:47 pm

Reeuwijk is inderdaad ook een goede. Is goed aan te rijden vanuit Krimpen. Zou je ook eens kunnen informeren. Volgens mij hebben ze daar ook een mooi beginnersconcept. https://wscr.nl/lessen/12surf. De Theo die onderaan die pagina als contactpersoon staat, ben ik niet.
En huren op de Zevenhuizerplas is inderdaad niks, dat is echt alleen als je al wat hebt. Maar heel verstandig dat je het eerst met huur probeert. Als je het leuk vindt, ga je nog genoeg kopen.

Plaats reactie