Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Even voorstellen : Paultje72

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
paultje72
Deur-surfer
Deur-surfer

Even voorstellen : Paultje72

Bericht door paultje72 » vr okt 05, 2018 9:13 am

Hallo, even voorstellen, ik ben Paul, kom uit Denekamp, Oost Twente, 46 jaar jong,.

Al meer dan 30 jaar kriebelt het me dat ik het surfen onder de knie wil krijgen. Vroeger zag ik die jongens met karretjes richting het Hulsbeek fietsen, wat me geweldig leek.
Helaas geen enkele vrienden of bekenden die surfen, dus stond/sta er alleen voor...
20 jaar geleden al eens een hele oude set overgenomen, maar is me zelfs niet eens gelukt om die op te tuigen, met al die touwtjes.
Daarom maar weer van de hand gedaan.

Al die jaren blijven kriebelen, wat zou het geweldig zijn om een surfplank mee te nemen op vakantie in Frankrijk, en daar de hele dag op het water.....
Vorige maand via Groupon een beginnerscursus aangeschaft bij Soul Surf en Beach in Workum. Helaas is dit ruim 2 uur rijden, maar de bon is een jaar geldig, volgend jaar maar eens een dag aan wagen.
Door deze aankoop toch zitten speuren of ik niet dichterbij eindelijk het surfen onder de knie kan krijgen, maar in Oost Twente is niet zoveel te vinden (Oldenzaal, Enschede ???).

Blijven zoeken, en GEVONDEN. Blijkt dat er nog geen 10 km van huis een surfvereniging is, in Nordhorn! Bootsclub Nordhorn in Duitsland biedt elke maandag surfles aan voor beginners en woensdags voor gevorderden. :clap: . Daar ben ik inmiddels 3 keer heen geweest, en bevalt me uitstekend! Kleinschalig (slechts enkele surfers), goede begeleiding (varen met een bootje tussen de surfers voor aanwijzingen) en (ook) echt beginnersmateriaal. Helaas wel afhankelijk van de wind, en de plas is niet zo groot (Vechtesee, bij Pier 99).
Maar ik kan op de beginnersplank (230 liter, zwaard en 4.0 zeil) sturen, geipen en overstag.
Al leer ik de termen wel in het Duits :lol: .

Dit forum doorgespit en Marktplaats de laatste weken in de gaten gehouden, en inmiddels ook een eigen set aangeschaft! Heb het virus echt te pakken. Mijn aanschaf is complete set: een Starboard Go 141 (geen zwaard) met een 6,5 liter Gaastra Pilot zeil, waterman 20% carbon 4.6 meter mast en 162-222 giek. Set is ong +/- 7 jaar oud volgens de verkoper. Lijkt me een uitstekende keuze als ik mezelf goed heb ingelezen (ik weeg 86 kg). Tot op heden niet geprobeerd, en ook dit weekend bijna geen wind voorspeld :cry: .
Helaas wordt het nu kouder, maar ik hoop nog enkele keren dit jaar mijn eigen set uit te kunnen proberen. Al zal dat (in het begin) een stuk lastiger zijn dan de 230L van de club.
Aanstaande maandag laatste les dit seizoen van de club, maar ben bang dat het nagenoeg windstil is.

Mijn kinderen van 8 en 6 heb ik inmiddels ook enthousiast kunnen maken, zou mooi zijn als we volgend jaar samen erop uit kunnen, naast de vakantie.

Vraagjes:
- Wie weet nog leuke surfspots in mijn omgeving (Denekamp)? Zelf heb ik naast Hulsbeek, Ruthbeek, Dreilandersee in Gronau, Speicherbecken in Geeste en evt. Lohner See in Wietmarschen. Dit ligt binnen half uur rijden. Anders naar Horst, maar dat is direct 1,5 uur rijden.
- Kan ik de kinderen volgens seizoen het prima leren op deze Starboard Go 141? Dan enkel een kindertuig erbij?
- Al zie ik aankomen dat de kinderen straks net zo enthousiast worden als papa, dus wellicht beter om uit te kijken naar een complete kinderset zodat we gelijk kunnen. Wie heeft nog tips voor een set voor kind van 9 jaar? Hoeveel m2 zeil?
- Wat is een nette prijs voor mijn aangekochte set? Was dit inderdaad een goede keuze? (heb op de club in Duitsland nog gevraagd, maar viel me tegen hoe weinig materiaalkennis / advies ze hebben).

Voorlopig duimen dat we nog een paar mooie herfstdagen krijgen.....

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: Even voorstellen : Paultje72

Bericht door coen76 » vr okt 05, 2018 9:51 am

Welkom! Volgens mij heb je een prima set gekocht. Het kan zijn dat het in het begin toch nog te wiebelig is. Maar met nog een paar keer op die 230 liter ben je wel toe aan een kleiner board zoals de go 141. Voor mijn zoontje van 8 gebruikte ik een 1,5 M2. Zeker in het begin en bij kinderen helemaal kan een zeil beter te klein dan te groot zijn. Ik zou niet groter dan 2,0 M2 kopen. Zorg wel dat je iets inclusief mast en giek koopt, want los zijn die nauwelijks tweedehands te vinden.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Re: Even voorstellen : Paultje72

Bericht door 76-er » vr okt 05, 2018 10:04 am

Welkom!
HotSails heeft een mooie tabel over kids en zeilgroottes:

Afbeelding

http://4.bp.blogspot.com/-86rPu3NUPxg/U ... eGuide.jpg

Plaats reactie