Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Doorsurfen in de winter

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Doorsurfen in de winter

Bericht door Bob123 » ma okt 29, 2018 5:13 pm

Ik wil voor het eerst gaan door surfen in de winter. Ik heb een goede wetsuit, cap en schoenen. Handschoenen ga ik nog kopen. Kleding is belangrijk, maar het is ook belangrijk dat je niet alleen op het water staat. Ik surf zelf meestal op strand Horst. Zijn er veel surfers die doorgaan in de winter? Het is fijn als er een groep andere surfers op het water is, om op elkaar te letten voor het geval het fout gaat.

Nou denk ik dat het op Horst minder uitmaakt omdat je daar kan staan. Maar gaan er überhaupt veel surfers door in de winter?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Doorsurfen in de winter

Bericht door WhiteofHeart » ma okt 29, 2018 5:18 pm

Vaar de hele winter door, voornamelijk Westeinder of Zee. Op de westeinder blijft een geruime groep in de winter doorvaren. De schoentjes komen voor de meesten zelfs eind november pas uit de kast en gaan er eind februari/maart weer in, dus als er wind is en geen ijs ligt vrij zeker dat je hier terecht kan. Bikkels zat.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » ma okt 29, 2018 5:24 pm

Ik heb de afgelopen jaren ook door gevaren in de winter, maar ik hou wel bepaalde minimum aan. Met richtingen uit zuid tot west kan 5 graden prima met wat je nu hebt. Bij richtingen met noord er in vind ik net iets onder de 10 graden al de limiet. Daarnaast vaar ik bij dit soort temperaturen max 2 uur, en zonder noemenswaardige pauze achter elkaar door. Tijdens de pauze koel je het snelste af. Ga ook niet door totdat je echt moe bent, maar hou wat marge. Als je moe bent, heb je het sneller koud en maak je meer fouten. De uitputting of onderkoeling kan dan opeens snel optreden. Bij Horst heb je het grote voordeel dat het ondiep water is dat maakt het aanzienlijk veiliger. Ik verwacht dat er bij bovengenoemde temperaturen altijd wel een groepje is.

jeroentvb
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Een bij elkaar geraapt zooitje

Doorsurfen in de winter

Bericht door jeroentvb » ma okt 29, 2018 5:53 pm

Ik ben vorig jaar begonnen met windsurfen en ben ook meteen door gegaan in de winter (na het aanschaffen van een muts en open palm handschoenen, schoenen had ik al).
Ik heb afgelopen winter meerdere malen gesurf op Schellinkhout, wat ook ondiep is en dat was best wel fijn toen het water 4 graden was (kon toen ook nog geen waterstart dus s'hout was mijn enige optie).
Ik surf als de temperatuur ongeveer 10 graden is. Lagere temperaturen heb ik een keer geprobeerd maar dat vond ik te koud.
Verder trek ik mijn wetsuit thuis aan en gaat hij thuis weer uit. Tijdens het optuigen/pauzes/aftuigen heb ik een oude ski jas aan die me beschermt tegen de wind en warmte beter vasthoud. Pauzes beperk ik overigens.
Ook beperk ik de wind waarmee ik vaar. Ik ga pas vanaf een knoopje of 16 zodat ik zeker weet dat ik niet sta te dobberen, want dan koel je te snel af.

Voor deze winter zien mijn plannen er als volgt uit: surfen wanneer er 16 kts of meer staat, de luchttemperatuur ongeveer 10 graden is en de wind tussen Z en W is, zodat ik naar s'hout kan en overal kan staan.
Met winterse temperaturen zit ik niet te popelen om op Andijk te gaan waterstarten.
Daarnaast ben ik van plan om een 'hooded vest' (onderlaag met cap) te kopen voor extra warmte zodat ik hopelijk zou kunnen surfen als de temperatuur nog lager is.

Oja, ik heb maar 1 wetsuit (5/4/3) die ik het hele jaar door gebruik, dus geen winterwetsuit. Ik kan ook geen dikkere kopen omdat ik (helaas) in de grootste kindermaat val, vandaar de plannen voor een hooded vest.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » ma okt 29, 2018 6:48 pm

Een hooded vest scheelt enorm.
Ik vaar tot een graad of 7/8 met 5/6 mm en een hooded vest. Daaronder met een Ion Fuse drysuit tot een graad of 4. Hangt ook af van de waterdiepte. Op de Kabbelaarsbank stap ik eerder over op de Fuse dan op Horst.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » ma okt 29, 2018 7:18 pm

Goede kleding is een must om er ook plezier aan te beleven in de winter. Maar het belangrijkste is eerst nagaan dat als er iets breekt op het water (giek, mast, baseplate) hoe lang het dan duurt voor je weer op de kant bent. Bij 5 graden water en windtemperatuur wil ik in 20 minuten aan de kant kunnen zijn. Horst en Herkingen zijn dan geruststellende spots.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » ma okt 29, 2018 8:08 pm

Meestal vaar ik door tot kerst, tot die tijd is het water nog redelijk warm en zijn koudere luchttemperaturen minder hinderlijk.
Daarna ook nog wel maar alleen bij temperatuur rond 10graden en vanaf ZW6bft.
Rond april/mei begin ik weer zo veel mogelijk op het water te zijn.

Vroeger (15 jaar geleden) ging ik wel hele winter door maar uiteindelijk vond ik er weinig aan, is toch vooral 10minuten heen en weer varen en proberen er zo min mogelijk in te vallen.
Maar met een dik pak, cap en wanten was dit wel te doen, zeker als het een plek is waar je kan staan en met kapot materiaal makkelijk naar de kant kan komen.

Tegenwoordig ben ik in de winter periode met mijn mountainbike in het bos te vinden. "surfing trails"

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » ma okt 29, 2018 9:17 pm

Thanks voor de reacties. Ben van plan veel naar Horst te gaan, ik word altijd gebracht. Dus moet goedkomen. Tenslotte ben ik 17, dus kan wel wat hebben ;)

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, Futura, JP Salom

Bericht door Noldus » di okt 30, 2018 10:19 am

Jezelf niet overschatten is ook belangrijk.

Op Horst is ook een vaste groep die de hele winter vaart, een tip die ik van (opa) John kreeg was neo sokken in de winter. Zeker als je al wat oudere schoentjes hebt. Kosten +-€20,- (en als je sokken met bandje om enkels vastmaakt onder je pak loopt er minder water in).

Goed eten en warm drinken vantevoren en tijdens surfen.

De kachel in auto hoog zetten heeft een averechts effect, je koelt de eerste minuten buiten meer af!!

Ook ik surf sinds herintreden vier jaar geleden de winter door. Spots waar je na afloop gelijk warm kan douchen zijn super. Brouwersdam Surfcenter bijv. Minimum voor mij is 5'c buitentemp, maar bij +35kts maak ik wel uitzondering :lol:

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di okt 30, 2018 7:58 pm

Bob123 schreef:
ma okt 29, 2018 9:17 pm
Tenslotte ben ik 17, dus kan wel wat hebben ;)
Verkeerde instelling ....
Ik was 25 en zat rond 5 December +- 15 min op mijn board met een gebroken mast.
Wist niet meer waar ik woonde door de kou :x

Ik raad het je niet af, vaar nog steeds in de winter lekker door.
Maar ik vaar in de winter *nooit* alleen

schrankie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: NED 1004 Starboard, Neilpryde, van alles wat

Bericht door schrankie » di okt 30, 2018 8:48 pm

Mee eens,

Lekkere dikke winterschoenen zijn een must, daarnaast een hooded vest en ik gebruik open palm handschoenen.
Goed je spullen controleren op slijtage.
Niet alleen gaan surfen en niet te ver van de kust af.

Zondag met 7 a 8 graden heerlijk gevaren op de grevelingendam en ik was zeker niet alleen :D

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » di okt 30, 2018 10:36 pm

RaymondW schreef:
di okt 30, 2018 7:58 pm
Bob123 schreef:
ma okt 29, 2018 9:17 pm
Tenslotte ben ik 17, dus kan wel wat hebben ;)
Verkeerde instelling ....
Ik was 25 en zat rond 5 December +- 15 min op mijn board met een gebroken mast.
Wist niet meer waar ik woonde door de kou :x

Ik raad het je niet af, vaar nog steeds in de winter lekker door.
Maar ik vaar in de winter *nooit* alleen
Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde het een beetje ironisch, ik snap dat je de kou nooit moet onderschatten. Ik heb zelf recentelijk 5 mm schoentjes aangeschaft.

Plaats reactie