Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

drama op Garda meer....

Hier kan je al je sterke surfverhalen kwijt zoals afgelopen zaterdag mega hoge golven bij windkracht 12 etc.

Moderators: christiaan1111, Jeroensurf, super_ik

Plaats reactie
firefly16
Deur-surfer
Deur-surfer

drama op Garda meer....

Bericht door firefly16 » wo nov 07, 2018 10:20 am

Drama at Garda meer......
Op het Garda meer bij Torbole, afgelopen september, het waait hier bijna elke morgen in meer of mindere mate, wel aflandig maar wel lekker constant en redelijk vlak water.
Tijdens een lekker rakje op de een na laatste vakantie dag met een windje van zo'n 18 knp brak opeens mijn 80% simmer 430 mast. Net boven de giek, deed niets raars. Ik bevond mij op dat moment zo'n 1500 meter van de dichtstbijzijnde kant. Na bekomen te zijn van de eerste schrik bedacht ik mij dat ik met plank en opgerold zeil en nog intacte giek wel terug moest komen al peddelend. Ergens tijdens deze oekaze kwam ik in het water terecht, ik zat tot dan toe op mijn board. Het oprollen ging in het water even makkelijker dus terwijl ik dit deed liet ik ff mijn board los die er natuurlijk vandoor ging. Met een half afgetuigde 7.3 en mijn nieuwe giek was goede raad duur! Ik ben voor mijn board gegaan, mijn drijfmiddel, en zwom er gauw achteraan. Echter een board zonder tuig en ondergetekende drijft toch wat sneller af als ik kon zwemmen. Ik kreeg het behoorlijk benauwd en zag al crawlend de afstand tussen mij en mijn board alleen maar groter worden. Gelukkig was ik niet helemaal alleen die ochtend en een toevallig passerende slalom surfer zag mij en mijn benarde positie tov mijn wegdrijvende board en kon na een mooie gijp (ja waar let je op he, ik zat nog een beetje in surf modus ipv survival modus) mijn board pakken. Een maat van hem kon mij ternauwernood ontwijken toen ik naar mijn board aan het zwemmen was. Ik had hem wel in de gaten en driftig met de armen zwaaiend en het internationaal bekende HEEE HEEE WATCH OUT! roepende kon hij mij ontwijken (planee met een gangetje van ik denk 40 km/uur). Uitgeput van het zwemmen op mijn board geklommen de slalom surfer bedankt en zijn aanbod om mij terug te brengen naar de kant afgeslagen want mijn tuig lag immers nog een meter of 50 upwind…..dacht ik. Na even gepaddeld te hebben zag ik om mij heen niets dan water en golven. Mijn zeil wat al onder water lag toen ik achter mijn board aan ging en mijn nieuwe giek waren nergens te bekennen. F@#k! Daar dreef ik dan. Aflandig windje, richting zuid Garda om 7:30 met nog maar weinig surfers op het water. De Italiaanse slalom cracks hadden hun weg vervolgd en waren inmiddels een paar km verder.... Na een uur tegen de wind in zwoegen uiteindelijk door een Tsjech op notabene een foil board naar de kant gesleept. Hij had eerst op mijn verzoek bij de surfclub waar we steeds liggen (die grote bij camping Maroadi) gevraagd voor een hulpje met de dingy. Daar hadden de heren daar echter geen zin in! Bij de club waar de teruggekeerde tsjech mij uiteindelijk heen kon slepen (Shaka Surf Center) was de ontvangst beter en werd ik gratis en voor niets met hun dinghy terug gebracht. Pffft, op de kant besefte ik dat dit toch niet zonder enig gevaar was geweest. Ik surfte met een drijfvest gelukkig, en ben niet in paniek geraakt. Wel veel krachttermen naar mijzelf dat ik mijn board niet aan mij heb gezekerd met het downhaul touw dat met de mastvoet nog aan mijn board zat. Les die ik heb geleerd om nooit je board los te laten na een crash of mast breuk. Het is je enige echte drijf middel en op ongeveer 1500 m. van de kant een erg fijn drijf middel. Verder geleerd dat het aftuigen op choppy water van een windsurfzeil best een dingetje is. En last but not least; windsurfzeilen en gieken zinken! Ergens op de bodem van het Gardameer, (ter plekke zo'n 150 meter diep!) ligt mijn E-type 7.3 en 1 nieuwe duotone giek a 270€, De mast was een mast van ongeveer 4 jaar oud, 80% carbon en ogenschijnlijk onbeschadigd die ochtend.
So far so good. Ik denk dat het belangrijk is om bij dit soort omstandigheden niet alleen te gaan surfen. Een gsm meenemen kan ook erg helpen.... en een fel gekleurd petje.....
De spullen zijn inmiddels vervangen, waarbij mijn gewone reisverzekering mij ongeveer 600 euro heeft uitgekeerd. Niet het volledige bedrag van de schade maar ja.

grt Theo

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Re: drama op Garda meer....

Bericht door RP6conrad » wo nov 07, 2018 6:18 pm

Gelukkig goed afgelopen ! Zo zie je maar weer, materiaalpech is nooit uit te sluiten. Belangrijkste veiligheidsmaatregelen (persoonlijke mening) :
1. Aangepaste wetsuit, zodat je bij de heersende temperaturen toch minimaal één uur op/in het water kan liggen zonder onderkoeling.
2. Je mede watersporters zijn je beste vriend ! Zeker alleen kan het gevaarlijk surfen zijn. Mijn ervaring is dat de meeste surfers/kiters problemen herkennen en ook willen helpen. Ikzelf ga ook altijd op noodgevallen af, al is het maar om verdere acties te starten/organiseren (reddingsdienst...). Omstandigheden ter plaatse kennen / navragen / juist inschatten. Stroom en windrichting zijn hier erg belangrijk, en bepalen dikwijls of je sowieso zal aanspoelen, of niet...
4. Eigen kunnen juist inschatten, en soms toch maar op de kant blijven ondanks die fantastische wind en golven !
5. GSM mee, maar ik heb nog nooit geprobeerd eens te bellen midden op het water. Zal ook wel tegenvallen.
grt, Jan.

Plaats reactie