Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Nieuwe boards kwetsbaar?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
KlaasM
Deur-surfer
Deur-surfer

Nieuwe boards kwetsbaar?

Bericht door KlaasM » ma nov 12, 2018 12:18 am

Eerst maar eens een introductie van mezelf, dat had ik nog niet gedaan:
Afgelopen zomer heb ik na een tussenstop van zo’n 20 jaar het windsurfen weer eens opgepakt. Na verhuisd te zijn vanuit Zeeland naar het midden van het land, met niet echt een surfstek in de buurt, was het er niet meer van gekomen. Alle spullen had ik nog wel bewaard, met steeds het idee: “binnenkort toch weer eens oppakken”. :P
Tot deze zomer dus, met het warme weer gingen we bijna iedere dag wel met de kids naar het water en ik bedacht dat we dan ook wel eens naar Horst konden gaan. En ja, als we daar dan toch zijn, dan kunnen we net zo goed de surfplank een keer meenemen... :angel:
En toen.. had ik het virus dus weer te pakken (of het virus mij). :D

Hoewel ik met mijn oude spulletjes niet meer echt de blitz maak, moet ik zeggen dat het me meevalt hoe het er na die 20 jaar nog uit ziet. Alles werkt en vaart ook nog prima. Oké, op die mastvoet, veel te kleine trapeze en te krappe wetsuit na dan, die zijn ondertussen vervangen :mrgreen:
3F69D25A-2D19-41C3-8129-20DDAB3955E2.jpeg
Ik heb een Mistral Screamer (105 liter) en Gaastra zeilen in de maten 5.4, 6.2 en 7.2. Nu ben ik wel aan het kijken naar een nieuw setje, omdat de 105 liter meestal te krap is icm de wind op Horst, mijn gewicht (78kg) en mijn niveau. Gijpen lukte me vroeger wel (niet doorgeplaneerd), maar is me dit jaar nog niet gelukt op deze plank. Ik denk nu aan iets van 120-130 liter zoals een Fanatic Gecko of Blast, JP Magic Ride of Tabou Rocket.

Wat me echter opvalt is dat die nieuwe boards allemaal zo kwetsbaar lijken. Heb verschillende keren bij Telstar een Gecko gehuurd en de laatste keer was het daar zoeken naar een plankje zonder breuk. Er stonden er zeker 10 met allemaal een ‘lintje’ eromheen omdat ze gerepareerd moesten worden, allemaal met een scheurtje/barst, voornamelijk op de neus. En dan zitten er daar zelfs neusprotectors op... ik schrok er eigenlijk wel van, omdat ik dacht dat vooral de duurdere lichte carbon uitvoeringen kwetsbaar waren, maar dit waren standaard uitvoeringen. Ook bij andere merken; planken die tweedehands aangeboden worden hebben bijna altijd wel reparaties. Die kwetsbaarheid staat me eigenlijk tegen, omdat ik bang ben dat ik dan niet voluit durf te gaan, om maar geen katapult te krijgen waarbij het board zou kunnen beschadigen... :neutral:

Liever zou ik dan wat meer betalen voor een board met een bouwwijze die minder kwetsbaar is, maar het lijkt nu juist dat duurdere uitvoeringen gericht zijn op meer performance, maar ook weer kwetsbaarder zijn. Is er iets te zeggen over merken of typen en de duurzaamheid van de boards? Zo las ik bijvoorbeeld ergens over Starboard, dat die de laatste jaren erg licht weten te bouwen, maar daarmee ook weer eerder scheurtjes oplopen. Zit daar wat in, of is het net weer de ervaring van de enkeling? En bijv. Angulo zou minder kwetsbaar zijn? En hoe hoe zit het met JP, of Tabou? Of is het allemaal één pot nat en moet je gewoon een beetje geluk hebben met je board... :think:

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Nieuwe boards kwetsbaar?

Bericht door Kanarie » ma nov 12, 2018 12:31 am

De boards zijn een stuk lichter geworden en dat moet ergens vandaan komen.
Dus ja, boards zijn wel kwetsbaarder geworden.

Moet je je daar teveel door laten leiden: Ik zou zeggen, nee.
Je hebt er ook veel voordeel bij, ze zijn namelijk ontzettend licht en hanteerbaar.

Wil je een tussenoplossing, dan kun je kiezen voor bepaalde uitvoeringen met een hardere toplaag.
De zogenaamde High Resistant Skin. HRS bij bijv. de Gecko.
Tabou Rocket heeft dat niet in die vorm, maar dan is er dan weer verschil in de CED of de LTD.
LTD is een nóg lichtere versie t.o.v. de CED.
Wil je echt gaan voor duurzaam dan is er de uitvoering van Tabou, de Bullit. Die zijn dan ook een stuk zwaarder.

Persoonlijk zou ik lekker gaan voor die heerlijk lichte boards. Het geeft je meer plezier op het water, maar ook met de weg ernaar toe.
En mocht je ooit iets zwaar beschadigen, dan kom je inderdaad voor een paar tientjes bij de boardrepair.

Het is heel simpel, geen enkel board kan een klap van een hamer hebben.
Valt je met de mast/giek vol op de punt, dan is ieder board stuk. :9

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » ma nov 12, 2018 9:09 am

Niet helemaal waar , er zijn boards die een hamerklap overleven zonder het merk te noemen maar Dirk van boardrepair kent dit merk heel goed😁
Licht is niet altijd beter en komt ook voort om de prijs laag te houden , nou ja laag ....2000 euro voor een productieboard is heel veel geld .
En als je daarbij de evt schade bij optelt dan is surfen onbetaalbaar voor veel mensen die nieuw willen varen .
Een board van 2000 euro mag toch niet na een flinke klap kapot gaan daar kun je als fabrikant toch rekening mee houden lijkt mij
Ik ben overgestapt naar boards die wel een klap kunnen opvangen maar ook kapot kunnen
Een rondvliegend kiteboard is scherp en zelfs mijn Witchcraft liep een kras op ..
( toch nog een merk genoemd )
Eigenlijk zou elk merk aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen qua sterkte maar ja krijg dat maar eens voor elkaar

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma nov 12, 2018 9:49 am

Je hebt gelijk, die boards die jij voor ogen hebt, kunnen inderdaad die klap van de hamer hebben.
Daar zijn ook video's van.

Alleen wordt het verhaal voor TS niet beter, die zoekt een heel ander board.
En in de freeride-sectie, zijn die 'hamer'-boards' er niet. :)

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma nov 12, 2018 2:09 pm

Hamer-boards zijn er niet, maar de meeste Bic boards zijn tamelijk hufter proof, maar ja... licht is anders

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove slalom 109,122,139A-C-one 7.1 7.8 8.6 9.4Acx 6.5spy 5.4 salt 3.6 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » ma nov 12, 2018 2:22 pm

https://www.duo-boards.com/duo-wind/ Of voor een duo bard gaan heb je een board wat van achter als een normaal board is en de voorkant opblaasbaar.
Bijlagen
0570D9B9-CDCB-488D-A929-040EBF3B985A.png

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » ma nov 12, 2018 6:24 pm

Een (moderne) beschermer die je op je mast bevestigt scheelt ook weer wat. Vind het overigens nog steeds vd zotte dat het jaren '90 spul doorgaans aanzienlijk steviger is dan het spul van tegenwoordig.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » ma nov 12, 2018 9:14 pm

Mijn ervaring, niks is onsloopbaar, behalve als je inderdaad voor de hypermoderne (oude) bierkrattenplastictechnologie van bic gaat, die kunnen heel wat hebben, maar de shape is verouderd.

De moderne zware versie van freerideboards zijn vind ik best goed, ze kunnen een mooie klap best wel goed hebben, ik heb leren surfen op de LTD versie van een RRD firemove en die heb ik nooit kapot gekregen. alles daarna (carbon slalomboards voornamelijk) jammergenoeg wel hahahaha.

KlaasM
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door KlaasM » di nov 13, 2018 12:41 am

Bedankt voor de tips.
Het zal inderdaad altijd een concessie zijn tussen performance/gewicht en duurzaamheid, maar tegenwoordig is het wel wat doorgeslagen heb ik het idee.
Kanarie schreef:
ma nov 12, 2018 12:31 am
Wil je een tussenoplossing, dan kun je kiezen voor bepaalde uitvoeringen met een hardere toplaag.
De zogenaamde High Resistant Skin. HRS bij bijv. de Gecko.
Die rij Gecko’s met scheurtjes in de neus bij Telstar, dat was allemaal HRS. :-?
Toen ik dat zag wist ik het even niet meer. Een keer een ongelukkige klapper maken kan gebeuren, maar zoveel? En zo wild zijn de omstandigheden op Horst toch ook meestal niet.

Heb even gegoogled op ‘Witchraft hammertest’, indrukwekkend, daar kun je je mast wel op stuk slaan zo te zien. En toch geen ‘bierkrattenplastictechnologie’ volgens mij? :mrgreen:
Dat moeten de freeride board merken toch ook wel kunnen zou je zeggen? Voldoende vraag naar wat duurzamere boards als ik het zo hoor.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di nov 13, 2018 8:19 am

Een deel van het probleem ligt ook bij de fabriek in China, waar ze niet altijd even hoge kwaliteit kunnen garanderen.. als je een nieuw board wilt kan je kijken naar flikka of thommen, die komen beiden uit de flikka fabriek in Slovenië geloof ik, heel mooi spul, licht, onverwoestbaar, wel custom, dus je zal ff moeten wachten op je board.

Ik had een flikka slalom, superlichte bouwwijze 5.2kg voor een 107L en practisch onverwoestbaar. Veel rake klappers op gemaakt, kreeg er pas een gat in bij een aanvaring met een zandbank met 70km/h. (En dan kan je elk board slopen). En dat was voor de allerlichtste bouwwijze!

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di nov 13, 2018 9:27 am

Klopt Flikka's zijn oersterk.
De Isonics verkocht en alles nu Flikka, licht genoeg (zijn iets zwaarder dan een Starboard Carbon) zeker niet minder snel (mijn topsnelheden met de Flikka's liggen hoger)
Thommen en Flikka komt uit 1 fabriek inderdaad die van Flikka in Slovenië. De slalom shapes komen allen van de hand van Peter Thommen. De kern is CNC gefreesd, carbon Tuttlebox, RVS Metrisch draad voor de voetbanden (1 of 2 gats geen probleem) Slaloms worden nog niet op voorraad gemaakt dus je moet ff wachten, Flikka is erg sterk in Build2Order. Verzending gaat super en is buitengewoon goed verpakt. En als je geluk hebt kun je hem ook in NL ophalen bij 1 van de teamriders.

En als je geen internationale Slalomwedstrijden vaart dan is er niets mee.

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » di nov 13, 2018 2:20 pm

Witchcraft , nog sterker en varen ook nog eens super
Als we dan toch reclame maken
SBT ook een topmerk qua duurzaamheid

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove slalom 109,122,139A-C-one 7.1 7.8 8.6 9.4Acx 6.5spy 5.4 salt 3.6 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » di nov 13, 2018 4:19 pm

Allemaal heel mooi maar witchcraft doet volgens mij wave freestyle wave flikka idem met wat slalom boards. Volgens mij zocht hij juist een free ride board🤔 of bouwen ze die ook tegenwoordig?

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di nov 13, 2018 5:44 pm

Flikka bouwt alles, wave, freestyle, freeride, slalom, foil, sup

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » di nov 13, 2018 5:51 pm

Hartstikke leuk, maar ik geloof niet dat TS ruim €2000,- voor een board uit gaat geven.
Daarbij zie ik bij Flikka geen Freeride boards.

Kortom, we komen weer terug bij de Rocket, Gecko, MagicRide, etc... :)

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di nov 13, 2018 6:31 pm

kijk dan bij Thommen.(is ook Flikka bouwwijze) Dat zijn nagenoeg allemaal freeride boards
Gearfreak in Hindelopen heeft er genoeg staan.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di nov 13, 2018 7:31 pm

Mijn Van den Berg boards kwamen ook niet boven de 6 kilo in de jaren negentig. Deze heb ik nooit stuk kunnen krijgen en de VDB boards die er nu nog in de shop staan zien er allemaal nog helemaal strak uit🤔 Het lijkt er wel op dat men in de jaren 90 gewoon deugdelijk carbon matten werden gebruikt en nu snippers carbon. Maar ik heb ook de Sonic 100 gehad. Deze heb ik intensief gebruikt en heeft zonder problemen de 4 jaar overleefd, daarna nog 3 jaar bij diegene die mijn board overgenomen had.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op di nov 13, 2018 7:40 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door dimossss » di nov 13, 2018 7:36 pm

witchcraft maakt meer dan je denkt

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » di nov 13, 2018 7:53 pm

Heb een 290 thommen gehad, een 280 xenon en een mistral explosion uit 2007. Die heb ik buiten een deukje nooit zien barsten, scheuren of breken. De xenon zag ik onlangs na al die jaren terug en was nog steeds in gebruik. Dat was toch een licht weer board.

Dan komen we nu bij mijn huidige 145l 2015 rocket. Deze heb ik eind 2017 overgenomen van iemand die in in de zomer het board overjarig in de shop had gekocht. Hij had er twee keer mee gevaren en desondanks zat er al een reparatie op het dek en twee krassen op de bodem. Inmiddels heb ik na een minimaal seizoen de bodem al laten repareren nadat deze over de volledige lengte was gaan bobbelen door osmose. Bovendien al butsen op de rail en krassen op de bodem. Dit board heb ik nooit anders behandeld dan de andere hiervoor.

Tl:DR
Nieuwe boards, in ieder geval tabou rocket 2015, zijn zwak en slecht gemaakt. Hierna alleen nog goedkope dealtjes van MP of custom iets maar zeker geen tabou.

KlaasM
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door KlaasM » di nov 13, 2018 11:42 pm

oossie71 schreef:
di nov 13, 2018 6:31 pm
kijk dan bij Thommen.(is ook Flikka bouwwijze) Dat zijn nagenoeg allemaal freeride boards
De Cross-R bedoel je dan? Verder zie ik toch vooral wave-boards en een lichtweer board.
De Cross-R omschrijven ze als wave-slalom board: http://www.thommen1.com/

Had dit draadje ook al eens gevonden: viewtopic.php?f=16&t=13892746&start=30& ... jze+boards
Wel erg gave boards! Vooral ook het kwaliteits-aspect spreekt me erg aan. Je weet dan ook waar je voor betaald.
Denk dat er in de toekomst nog wel zo’n boardje hier komt, alleen voor nu heb ik idee dat ze nog boven mijn nivo zijn.
Als je zo’n custom board ziet verwacht je toch heel wat, valt dan even tegen als ik opstap... :mrgreen:
Volgens mij zag ik jou vanmiddag trouwens oossie (die bus kan niet missen denk ik), dacht nog, gaaf plankje! :wink:

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo nov 14, 2018 8:28 am

Wave-slalom = freeride
En de mensen die ik ken en ermee varen zijn bijzonder tevreden en varen menig slalomboard het snot voor de ogen.

Dat custom niet voor de casualsurfer (minder ervaren) zou zijn vind ik een absolute misvatting.
Thommen maakt hele fijne shapes!

pbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 71 & 85, Falcon 152, GUN Vector 7.1 & 8.0 & 9.6
Contacteer:

Bericht door pbrink » wo nov 14, 2018 10:17 am

Goya schreef:
di nov 13, 2018 7:53 pm
Nieuwe boards, in ieder geval tabou rocket 2015, zijn zwak en slecht gemaakt. Hierna alleen nog goedkope dealtjes van MP of custom iets maar zeker geen tabou.
Dit is wel heel kort door de bocht. In het verleden heb ik meerdere Rockets gehad en nooit noemenswaardige problemen gehad. Misschien heb je gewoon pech gehad met de aankoop. De Rocket is momenteel van de meest populaire boards voor beginners en herintreders.
Dat ze minder sterk zijn dan de ouderen boards dat geloof ik graag, maar daar gaat heel dit topic over.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo nov 14, 2018 2:01 pm

Flikka bouwt gewoon voor je wat je wilt hebben, ongeacht wat het is. Wil je een freestyle/foil/slalom combo dan gaan ze aan de slag 😂. Ik ben idd ook van mening dat custom niet persee alleen voor de pro's is. Volgensmij moet je wel custom als je een echt degelijk board wilt. (De witchys zijn toch ook semi-custom?)

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo nov 14, 2018 4:02 pm

Deze boards (Flikka, Thommen, Witchcraft) zitten allemaal rond de 2000 euro. En wat wel grappig is, ondanks dat de boards op persoonlijk kunnen worden afgestemd, bij verkoop meer opbrengt dan een serie plank gemaakt in Azië. En dat een custom na 4 jaar minder gekost heeft dan een serieplank.

remco/v/g
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door remco/v/g » wo nov 14, 2018 8:10 pm

Zelf ben ik trotse eigenaar van een cross r 120L truster fin.

Ik vaar eigenlijk alleen op hindeloopen (wat regelmatig een klotsbak is) daarom met mij gewicht ook extra laten verstevigen onder de voedbanden tot net voorbij de mastvoet.
Qua vinnentje is het wel flink uitproberen. (kom ook door het lage water en zandbanken)
Zelf al een aantal vinnen geprobeerd k4 3sw 28cm met 12 ezzy maar dat was te goot op hindeloopen.
Muf 24 met 10cm zijvinnen vaarde prima maar ik wilde wat softer gevoel.
En een select x1 23cm vin met 13cm k4 ezzy vaart prima maar merk eigenlijk dat met die vin de board redelijk vlak op het water licht (weinig lift)

Qwa zeilen heb ik er vanaf slalom7.5 tot een 5.0 wave zeilen mee gevaren en dat ging goed.

Mijn buurman heeft de eerste type van de cross r 113l maar die gaat toch iets meer naar freewave en tegenwoordig zijn ze meer slalom gevormd.

Wel is die van mij al een keertje terug geweest voor een reparatie waar het deck verloopt. Waarschijnlijk een keer een mast op gevallen en daarna in de zon gelegd.😞
Ik heb trouwens wel de gewoon uitvoering

KlaasM
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door KlaasM » do nov 15, 2018 1:10 am

remco/v/g schreef:
wo nov 14, 2018 8:10 pm
Wel is die van mij al een keertje terug geweest voor een reparatie waar het deck verloopt. Waarschijnlijk een keer een mast op gevallen en daarna in de zon gelegd.😞
Dat is wel weer jammer, ze kunnen dus wel kapot door een tik van de mast? Maar wat heeft dat met de zon te maken, boards liggen toch meestal in de zon als je even op de kant bent? :-?

Wel mooi om te horen dat zo’n Cross-R ook prima als freeride board voor de wat mindere goden kan dienen. Ik houd hem in mijn achterhoofd. Voor nu vind ik het voor mij toch nog een beetje voelen als een aap met een gouden ring.. :mrgreen:

Wat zijn de ervaringen met Angulo? Ik zat te kijken naar een Release Sport 120 (vind de print daarvan er overigens niet uitzien, maar goed, da’s bijzaak). Die zou dan komend jaar zomer ook prima kunnen dienen als leerboardje voor mijn zoontjes van 8 en 10. Zou leuk zijn als ik hun ook enthousiast krijg voor het windsurfen!

Meen trouwens ook een keer gelezen te hebben dat nieuwe boards niet samengaan met oudere zeilen (van voor 2000), ivm ander drukpunt oid? Dat zou dan betekenen dat ik ook gelijk naar nieuwe zeilen en masten (en gieken?) over moet stappen.. :think:

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » do nov 15, 2018 9:20 am

pbrink schreef:
wo nov 14, 2018 10:17 am
Goya schreef:
di nov 13, 2018 7:53 pm
Dit is wel heel kort door de bocht. In het verleden heb ik meerdere Rockets gehad en nooit noemenswaardige problemen gehad. Misschien heb je gewoon pech gehad met de aankoop. De Rocket is momenteel van de meest populaire boards voor beginners en herintreders.
Dat ze minder sterk zijn dan de ouderen boards dat geloof ik graag, maar daar gaat heel dit topic over.
Vandaar de nuance dat het om '15 gaat. Dat het een maandagmorgen board zou kunnen maar met deze massa productie vind ik dat moeilijk te geloven. Overigens heeft een surfmaatje dezelfde issues met een gecko hrs uit '16.

Wat die zeilen betreft vermoed ik dat het grotendeels van je eigen kunde afhangt. Koop het board, probeer het en huur dan is een recent zeil ernaast om te proberen.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » do nov 15, 2018 9:24 am

Alles kan kapot. Als je bij een katapult je mast vol op de neus lanceert zal geen enkel board het heel houden. Wel kan je verschil hebben in schade, wat inderdaad afhankelijk is van de constructie.
Als je bang bent voor een dergelijke schade aan de neus, zet er dan een goede beschermer op. Die kan je kopen, of met wat handigheid in elkaar knutselen.
Je kan ook proberen je vallen bij een katapult te controleren...

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do nov 15, 2018 9:49 am

Precies, daarom waren al die huurboards ook beschadigd. Er staat dag na dag een nieuwe beginner op zo'n board. Als je zelf een board koopt vaar je er een tijdje als beginner op. In die fase leer je hoe je goed moet vallen en je spullen heel kunt houden. Bij een katapult kun je aan je achterste hand trekken, je zwaait dan over de neus van je board en je mast raakt dan alleen het water.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do nov 15, 2018 12:19 pm

Je kunt met een gerust hart een Angulo aanschaffen. Deze boards hebben duidelijk een mindere gevoelige gelcoat en zijn betaalbaar. (Wordt niet gesponseerd, maar ben wel gebruiker sinds 2 jaar)

Plaats reactie