Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Setje boven je hoofd dragen

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Setje boven je hoofd dragen

Bericht door Bob123 » di nov 20, 2018 4:31 pm

Gister ging ik lekker varen, ging allemaal prima tot ik het water uit kwam..
Ik wilde mijn setje boven mijn hoofd dragen (voor de eerste keer). Ging heel even goed maar daarna hoorde ik een harde PANG. Ja hoor, was dwars door mijn zeil heen gegaan :roll:

Is het de bedoeling dat je echt behoorlijk druk zet met je hoofd? Of had mijn zeil gewoon zijn beste tijd gehad denken jullie?
Het is zonde, maar wel leerzaam haha.

Het was trouwens een 7.5 met 3 camber, redelijk zwaar dus in verhouding met de wave setjes.

Broekie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: Setje boven je hoofd dragen

Bericht door Broekie » di nov 20, 2018 4:53 pm

Zeilen zijn niet gemaakt voor drukpuntbelasting. Zo je zeil vervoeren is dus altijd een risico.

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » di nov 20, 2018 6:12 pm

Ja dat is gebleken haha, maar zoveel pro's doen het. Ik denk dat het de truc is om de mast erg omhoog te duwen met je voorste hand, zodat je idd weinig druk geeft met je hoofd.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di nov 20, 2018 6:18 pm

en een beetje wind erin helpt altijd.

Grote sets is het lastiger en kost wel wat kracht. Zeker met een full-slalom zeil. Als het te erg drukt op je hoofd weet je dat je een kans loopt van krak. Pro's hebben altijd verse setjes he :)
En een waveset is veel gemakelijker

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » di nov 20, 2018 6:29 pm

En hoe krijg je hem daadwerkelijk op je hoofd? Niet met je hoofd omhoog duwen dus hahaha

keesd
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD WaveCult 85, Fanatic Eagle 100, JP SlalomIV 76 en Bic Bamba

Bericht door keesd » di nov 20, 2018 8:55 pm

Ik zie het wel eens, maar bij mij rijst dan de vraag: "waarom?"

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di nov 20, 2018 9:00 pm

keesd schreef:
di nov 20, 2018 8:55 pm
Om dat het cool staat 8) en misschien omdat je er geen lamme arm van krijgt

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » di nov 20, 2018 9:25 pm

Ik dacht dat het vooral was voor als je tegen de wind in moet lopen, dan hoef je niet achteruit te lopen.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di nov 20, 2018 10:01 pm

en het is makkelijker je setje over de eerste schuimkragen te dragen op zee

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di nov 20, 2018 11:12 pm

Kijk maar eens aan het begin van dit filmpje.
Volgens mij is de truc juist de mast en je board/hand het zeil te laten tillen, met daarbij je hoofd als extra.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo nov 21, 2018 6:54 am

Waarom?:
Makkelijker en shorebreak in/uit. dat is in NL niet zo,n issue, maar op sommige spots wel.
Daarnaast hangen bij langere stukken lopen, of tussen rotsen/bomen door zo,n plank-zeilcombo behoorlijk in de weg van je benen...Daar heb je op je hoofd geen last van.

Hoe:
Masthand draagt het tuigage door halverwege onder de giek de mast te dragen, andere hand bij een voetband (zelf vind ik de achterste het fijnst.
Hoofd zit er tussen als schanierpunt.Dat pakt wel wat gewicht, maar als je een slalom set hebt dan is zo,n tuigage al snel 11kg+ 8-10kg compleet board, dan kom je op 20kg+. Dat wil je ook niet volledig op je hoofd/nek dragen qua belasting.
Een waveset is lichter en kleiner/beter hanteerbaar waardoor je daar er makkelijker zo mee loopt.

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD, Loftsails

Bericht door KidxRude » wo nov 21, 2018 10:25 am

Waarom? Volgens mij belast je je rug veeeeel minder t.o.v. het setje op heughoogte dragen. Ik vind het veel makkelijker transporteren. Het is wel iets wat je even moet leren en waar je beter in kan worden en soms met harde wind best tricky. Maar de wind kan je wel helpen en het zeil meehelpen dragen. Verder draag ik alles op deze manier van wavesetjes tot aan mijn 9.0 en 130 liter board. Ik heb ook wel altijd verse setjes, maar ik 'knal' mijn kop er dan ook niet in maar eerder voorzichtig de druk opbouwen. Het voelt nooit als 'kwetsbaar' ofzo. Maar ik heb nog een soort buffer (haar) en een eierhoofd, dus misschien helpt dat :lolno:

Je kunt ook nog het board tussen het zeil en je hoofd (of schouders) doen. Dat zie je ook wel eens (bijvoorbeeld Dorian doet dat ook wel met die RS:X combi's).

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » wo nov 21, 2018 6:40 pm

KidxRude schreef:
wo nov 21, 2018 10:25 am
Waarom? Volgens mij belast je je rug veeeeel minder t.o.v. het setje op heughoogte dragen. Ik vind het veel makkelijker transporteren. Het is wel iets wat je even moet leren en waar je beter in kan worden en soms met harde wind best tricky. Maar de wind kan je wel helpen en het zeil meehelpen dragen. Verder draag ik alles op deze manier van wavesetjes tot aan mijn 9.0 en 130 liter board. Ik heb ook wel altijd verse setjes, maar ik 'knal' mijn kop er dan ook niet in maar eerder voorzichtig de druk opbouwen. Het voelt nooit als 'kwetsbaar' ofzo. Maar ik heb nog een soort buffer (haar) en een eierhoofd, dus misschien helpt dat :lolno:

Je kunt ook nog het board tussen het zeil en je hoofd (of schouders) doen. Dat zie je ook wel eens (bijvoorbeeld Dorian doet dat ook wel met die RS:X combi's).
Maar hoe krijg je hem daadwerkelijk op je hoofd? Druk je hem voorzichtig omhoog met je hoofd? Of doe je dit echt met de hand die je vlak onder de giek, op de mast vast pakt. Ik wil het toch nog een keertje voorzichtig proberen.

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jazeker
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » wo nov 21, 2018 7:57 pm

de belasting voor je nek(spieren) kan behoorlijk zijn, dus zou wel voorzichtig zijn. Als het goed is upload ik met dit bericht ook een (erg oude...) pdf van Guy Cribb. Daarin zie je diverse technieken, waaronder het op je hoofd dragen.
Bijlagen
Take off and landing.pdf
(249.06 KiB) 119 keer gedownload

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD, Loftsails

Bericht door KidxRude » do nov 22, 2018 1:41 pm

Bob123 schreef:
wo nov 21, 2018 6:40 pm
Maar hoe krijg je hem daadwerkelijk op je hoofd? Druk je hem voorzichtig omhoog met je hoofd? Of doe je dit echt met de hand die je vlak onder de giek, op de mast vast pakt. Ik wil het toch nog een keertje voorzichtig proberen.
Bekijk die PDF van thaurbarion maar eens goed (bepaalde wazige plekjes in die PDF juist niet) :9~ . Als je dan kijkt naar de 'standard deluxe' methode van Guy Cribb, dan zie je precies hoe ik het ook doe. Tussen plaatje 2 en 3 kun je dus dat 'gedoseerde' wat beter toepassen. Daar zit denk ik ook juist het moeilijkste moment en wat je dus even goed onder de knie moet krijgen. Misschien beginnen met een licht klein setje en daarmee oefenen?

Mocht je al nekklachten hebben dan is het misschien niet aan te raden? Maar ik heb dit zelf nog nooit als zwaar ervaren.

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » ma nov 26, 2018 8:29 pm

Huug schreef:
di nov 20, 2018 9:00 pm
keesd schreef:
di nov 20, 2018 8:55 pm
Om dat het cool staat 8) en misschien omdat je er geen lamme arm van krijgt
Ik vind het niet cool staan maar wel verdomd handig. Ooit geprobeert op een formula set te dragen? Juist, op t hoofd is t makkelijkst.

Plaats reactie