Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mijn zoektocht naar een Witchcraft

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
windsurferH72
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Witchcraft Ezzy
Contacteer:

Mijn zoektocht naar een Witchcraft

Bericht door windsurferH72 » wo nov 21, 2018 9:42 pm

Mijn zoektocht naar een Witchcraft.

Wie ben ik: ik ben Robin en windsurf nu ruim 30 jaar. Hoofdzakelijk op zee. Naast het windsurfen en golfsurfen doe ik een poging om te leren kiten.

Meestal vaar ik op Hargen (Schoorl, Windsurfing Hargen) en af en toe een uitstapje naar Wijk aan Zee of IJmuiden.

Mijn laatste boards waren een Naish wave 8.6, RRD wavecult 84, Quattro Tempo 84 (2 stuks) en een Quattro quad LS 84. Ik vaar met zeilen van Ezzy. Naast mijn Waveboard vaar ik een Naish starship van 100 liter. Deze gebruik ik met een 6m2 en een 7m2 om lekker te freeriden.

Vooral de Quattro Quad LS vond ik een lekker board. Redelijk rustig toch snel en heerlijk om mee te golfrijden. Maar toch was ik al een tijdje aan het kijken naar een ander board.
Voor mijn nieuwe waveboard zocht ik iets met de volgende eigenschappen:
• Toegankelijk waveboard, niet te moeilijk;
• Goed golfrijden;
• Snel in plane;
• Goed hoogte lopen;
• Duurzaam, alle voorgaande board werden zacht.

Een Witchcraft stond op mijn verlanglijstje, maar de kosten, beschikbaarheid 2e hands en de bijzondere vorm deed me nog steeds twijfelen.

De eerste kennismaking met Witchcraft ging via de telefoon. Toch handig dat je de shaper Bouke gewoon kan bellen met je vragen en je ideeën. Bouke gaf een aantal goede tips en gaf aan om eerst te gaan test varen.

Er stond al een vakantie geboekt naar Tenerife. Windsurf verhuur TWS had namelijk een aantal boards liggen. Haka, Shakra en de Shaman. Tijdens deze vakantie heb ik door de lichtte omstandigheden hoofdzakelijk op de Shaman 105 en de Shakra 95 gevaren. Vooral de Shaman 105 was erg leuk in deze omstandigheden.

Na de vakantie heb ik het project maar laten rusten. De levertijd, de prijs en het tijdgebrek om te testen maakten het een te moeilijke keus.

Een jaar later weer een tripje naar Tenerife. En nu voldoende wind. Dus eindelijk mooie omstandigheden om lekker te kunnen varen.
Ik weet niet waar het aan lag maar de Haka was voor mijn gevoel erg tam.
Ook had ik moeite het board door de bocht te krijgen. (achteraf stond waarschijnlijk de vin geheel achter in de box).
Het was niet echt een super kennismaking met de Witchcraft Haka en ik begreep niet waarom.

Thuis aangekomen heb ik contact gezocht met DJ van Boardrepair met de vraag of hij ook test boards had.
Na een bezoek aan de werkplaats, waar ik hem veel te lang van zijn werk heb gehouden, was zijn advies: een Haka 86 of een Wave V4. Waarbij de Haka toch wel een hele goede optie was volgens DJ.
Beide waren niet direct beschikbaar maar ik mocht een Shaman in 84 meenemen voor een test. Wat een boardje is dat zeg, super snel door de vlakke rocker en in een aanlandige wind op zee super veel funn. Alleen om te golfrijden is het board iets te snel.
Shaman viel voor mij dus af zoals DJ al voorspeld had.

Daarna met DJ de afspraak gemaakt dat ik de Haka 86 en de Wave V4 89 kon komen ophalen om te testen zodra er een goede omstandigheden zouden zijn.

Hargen aan Zee juli 2017
Op pad met de Wave V4 89 NW 6 5.3m2 overpowerd.
Wat direct opviel is dat het board niet heel radicaal aanvoelt als je recht uit vaart.
Plannerd best snel, voor mijn gevoel iets minder snel dan de Quattro. Maar gewoon makkelijker dan ik had verwacht.
Wel had ik wat moeite met het vlak houden van het board. Dat voelde wat vreemd en onwennig aan.
De eerste golfritten lag ik er snel naast, ik gaf te veel input en was te lomp. Na een aantal ritten ging het beter, al moest ik erg wennen. Was de Wave dan toch te radicaal? Ik was nog niet helemaal overtuigd van de V4.

IJmuiden 6 oktober2017
Op pad met de Haka 86 NW 6 a 7 4.7m2
Dikke NW 7 mega bakken liepen er binnen super omstandigheden voor en test dagje. IJmuiden op zijn best.
Wat direct weer op viel was de rust in het board, waar de Wave V4 hoger op het water ligt lijkt de Haka dieper en rustiger te liggen. Alleen had ik het idee dat ik niet echt snel ging totdat ik naast iemand ging varen.
Snel rustig en controle. De Haka gaf in deze omstandigheden heel veel vertrouwen.
Golfrijden ging ook lekker, hoe hard je van een golf af kan knallen zonder een stukje onrust is toch heel bijzonder.

En toen kwam de twijfel. Ja, ik wil een Witchcraft maar de Wave V4 is misschien te onrustig en de Haka net iets te rustig met name in cutback bij het golfrijden.
Na de sessie op IJmuiden heb ik mijn bestelling geplaatst.
Alleen nog niet het type board. DJ gaf aan nog een sessie te doen op zijn Wave V4 voor ik de definitieve keuze ging maken.

November 2017 ZW 7 4.2 overpowerd
DJ belde, je kan komen testen, top omstandigheden op Wijk aan Zee. Ik had er niet veel vertrouwen in, 89 liter met een 4.2m2 overpowerd.
Maar tot mijn verbazing ging het heerlijk, goede controle. En met tips van DJ, giek iets hoger en het board vlakker varen, viel het kwartje.
Na een paar vette golven waar de cutbak volle bak ging en meteen de volgende turn in vloog. Toen had ik hem door. Man wat een board. Ik was er uit de Wave V4 moet het worden.

Bestelling Wave v 86 HDD:
DJ heeft me met zijn kennis en enthousiasme enorm geholpen.
De manier hoe hij zijn spullen uitleent zonder dat hij je kent is echt bijzonder.
De houding “je koop geen pakje boter ga eerst maar is kijken of je het wat vind” is super. Zonder dat had ik het board ook niet gekocht!
Met mijn bestelling had ik wat minder geluk. Een bestelling van een groot verhuur centrum en wat problemen vanuit de toelevering aan Witchcraft zorgde voor een levertijd van 5 maanden.
Tijdens deze maanden verliep het contact niet altijd soepel. De levertijden bleven onduidelijk en dat vond ik niet prettig.

Maart 2018:
Maar dan was hij er eindelijk, DJ heeft er een mooi stukje werk van gemaakt.
Mooie kleuren combi, geheel naar wens dus.
Helaas liet na de 5e sessie het antislip los en beschadigd de verf. Mogelijk iets mis gegaan met spuiten.
DJ heeft dit netjes opgelost door het board compleet opnieuw te spuiten.

Compromis:
Elk board is toch altijd een compromis, zo ook de Wave V4.
Af en toe net ff te smal achter in om met mijn beperkte skills een goede top turn te maken waardoor de snelheid soms weg zakt.Daar is de Haka net weer beter.
Maar als alles klopt, is de Wave V4 voor mij het board!

Nu ben ik een sessie of 20 verder van 4.2m2 volle bak tot dobberen met de 5.3m2 en ik begin steeds meer te wennen. Top turn gaat steeds beter en blijf steeds meer door planeren.
Ik krijg steeds meer feeling met het board en kan turns maken die super strak en direct zijn.

Elke golf, elke sprong, elke sessie een enorme glimlach.
Super tevreden met de keuze.

En er is 1 beperkende factor, en dat ben ik zelf! :D
Bijlagen
IMG_8875.JPG
WKXX8010.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Re: Mijn zoektocht naar een Witchcraft

Bericht door Barbatruc » wo nov 21, 2018 11:04 pm

Leuk om te lezen, gaaf. Heel veel plezier nog!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do nov 22, 2018 5:54 am

Leuk verslag!
Wat in het vaart houden, maar ook in de rust heel veel scheelt is de mastvoet positie, dus ga daar ook mee spelen.

windsurferH72
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Witchcraft Ezzy
Contacteer:

Bericht door windsurferH72 » do nov 22, 2018 12:18 pm

Hoi Jeroen

Bedankt voor je tip
Ik ben idd al wat bezig geweest
Ik heb de mastvoet 1a2cm voor het midden gezet
Dit geeft naar mijn idee wat meer rust en de turns gaan ook beter

Mijn maatje omschrijft het als snowboarden als ik een dikke golf af kom zetten

Het zoeken zit hem voornamelijk in de kortere golven met minder snelheid
Maar dat is volgens mij van nature niet het sterkste punt van het board

Ik heb het idee dat hoe harder je ga hoe beter het board werkt

Mocht je verder nog tips hebben dan hoor ik het graag

En in mijn enthousiasme heb ik vorige week een Reaper 102 gekocht :lol:
Ben erg benieuwd hoe die combi is naast de wave V4

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » do nov 22, 2018 2:56 pm

Haha lekker man
Nog een witchcraft aficionado erbij.
De reaper als lichtweer board is een perfecte combi met je v4.
Laat maar weer horen als je ermee gevaren hebt!

Plaats reactie