Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Overstap naar?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jazeker
Contacteer:

Overstap naar?

Bericht door thaurbarion » zo dec 30, 2018 6:55 pm

Na mijn hele surfleven NP te hebben gevaren, en sinds 8 jaar met Combats, overweeg ik het roer om te gooien en een ander merk te proberen. Waarom? Ik heb altijd een beetje haat-liefde verhouding met ze gehad en vind ze toch vrij zenuwachtig met het drukpunt vrij ver naar voren. Eigenlijk continu het gevoel tegen een katapult aan te zitten. Ook vind ik ze vrij gevoelig voor vlagen en zijn ze of ‘aan’ of ‘uit’ (als ze aan zijn, varen ze prima, maar als ze uit zijn, dan is het sleuren. Dit komt ong 50/50 voor, aanpassingen in trim doet dan weinig). Daardoor voelen ze vrij zwaar aan, wat vermoeiend vaart en ben ik ook minder bezig met het varen zelf (springen, golfrijden), maar vrij vaak ‘aan het corrigeren’ ben voor het gevoel om relaxed te kunnen varen. De trim van de zeiltjes is overigens wel goed.
Waarom niet eerder? Als je eenmaal ‘inkoopt’ in een merk, dan blijf je (tenminste, ik…) daar bij omdat het erg prijzig is om je hele zeilenset te vervangen, dus om de zoveel jaar wordt indien nodig een zeil vervangen. En omdat ik hetzelfde vaargevoel wil hebben in al mijn zeilen, blijf ik dus in dezelfde range zitten.

Maar goed, ik overweeg nu dus toch om na tig jaar eens een ander merk te proberen, maar welk merk dan?
Ik zoek zeilen:
- met een stabiel drukpunt
- die goed door te varen zijn indien overpowered (niet super essentieel, kan uiteraard kleiner pakken)
- die stevig zijn, ze moeten een spoelbeurt kunnen hebben en ik wil ze niet (bij wijze van spreken) elke 2 jaar moeten vervangen
- die niet te zwaar zijn (oa belangrijk bij buitenlandse vluchten en hanteerbaarheid op het water)
- die snel aanplaneren bij lichte wind zonder al te veel te moeten pompen (I know, ik ben lui)
- die het liefst passen op mijn NP masten (370 en 400) omdat het anders wel heel duur wordt

Momenteel poppen bij mij in willekeurige volgorde de volgende merken naar boven: Goya, Witchcraft, Flight Sails, 5-Oceans, maar andere suggesties zijn uiteraard prima.
Ik heb al eens een WC Slayer getest bij DJ, maar dat was op een overpowerde dag en dat beviel niet heel erg goed. Maar dit zegt niks over het zeil zelf, was gewoon een mismatch met de omstandigheden die dag. Helaas niet op een beter geschikte dag kunnen testen, wellicht weer eens een keertje doen.

Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen Combats en deze merken? Bv iemand die ook van Combats naar één van deze merken is overgestapt of naast elkaar getest heeft?

Poppetje: 88-90 kg, 1.90m
Spul: Witchcraft Haka 90 en 106; NP Combats 3.7-5.6 (2014, 2015, 2016)
Spots: Domburg, Brouwersdam, IJmuiden, Wijk, buitenland (Medano, Brandon Bay)
Vaarstijl: kan actiever… :z ik hou er niet van om als een malle te moeten pompen om weg te komen.

Alvast dank voor de input!

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Re: Overstap naar?

Bericht door christiaan1111 » zo dec 30, 2018 6:59 pm

KA Sail nooit overwogen?

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » zo dec 30, 2018 7:08 pm

Mijn lijstje is zeker niet compleet hoor, maar nee, die heb ik nog niet overwogen, maar eigenlijk omdat ik niemand ken die ermee vaart en heb er dus weinig tot geen ervaringen van gehoord.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo dec 30, 2018 7:09 pm

Enige die IMO in je wensenlijstje passen en stabieler zijn als Combats zijn Ezzy Elites, maar die gaan niet op je Pryde masten...
In vergelijk met een hoop andere types behoort de combat wel tot de meer stabiele wavezeilen hoor.
Witchcraft Slayer vond ik met de Broomstick wat trekkerig in de top, maar ik kan me zomaar voorstellen dat die het met een CC-FT mast in dat bereik wat stabieler zijn. De Karma kon ik niks mee, maar Nelis vond die wel weer fijn, dus dingen kunnen ook gewoon heel persoonlijk zijn.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » zo dec 30, 2018 7:15 pm

Mocht je het overwegen dan heb ik nog wel een paar zeiltjes om te proberen. Of kan het wel regelen voor je.

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » zo dec 30, 2018 7:15 pm

Dat zou inderdaad zo moeten zijn, maar mijn ervaring daarin is erg wisselend. Soms heb je dagen dat alles klopt en varen ze heerlijk, maar net zo vaak is dat niet zo. En hoe je dan ook de trim aanpast, lijken ze niet te werken. Zal ongetwijfeld ook aan de skills van het poppetje liggen, maar die skills veranderen niet van dag 1 op 2...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » zo dec 30, 2018 7:58 pm

Overigens is het gewichtsprobleem bij de 2018 combat opgelost, alle np zeilen zijn veel lichter geworden.

En het katapult gevoel heb ik wel bij de atlas/fusion, maar niet bij mijn 2014/2018 combat.

Qua duurzaamheid vind ik de neilprydes geweldig, monofilm kreukt veel minder bijvoorbeeld dan bij mijn andere merken. Mensen vroegen regelmatig over mijn 4.7 atlas (2014) of ik een nieuw zeil had, terwijl ik er toch al snel 15 keer mee gevaren had.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » zo dec 30, 2018 8:12 pm

Hmm ik heb juist het idee dat mijn altlas stuk minder zenuwachtig is dan mijn combat.....

Ook is mijn Atlas 5.4 ((2016) veel. Beter te trimmen en heeft een mega groot bereik. Ik vaar hem vanaf 16knp tot 30knp.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » zo dec 30, 2018 9:15 pm

Bedoel niet dat atlas zenuwachtig is, alleen iets meer forward pull. Dus onder de 5 meter kun je verrast worden. Vandaar dat mijn atlas 4.7 niet meer is, ik ging er doorheen ;-)

CoenMan
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Witchcraft, Ezzy
Contacteer:

Bericht door CoenMan » zo dec 30, 2018 9:38 pm

Heb zelf een jaar of drie met NP Atlas gevaren en heb de 6.2 er nog steeds van. De kleine maten heb ik 2 jaar geleden vervangen door Ezzy Elites. Om even op je criteria terug te komen:

- met een stabiel drukpunt: Ja hebben ze. Ik vind ze super stabiel varen.
- die goed door te varen zijn indien overpowered (niet super essentieel, kan uiteraard kleiner pakken): een van de eigenschappen van Ezzy is dat je ze lang door kunt varen. Ze zijn ook erg goed te trimmen met de outhaul.
- die stevig zijn, ze moeten een spoelbeurt kunnen hebben en ik wil ze niet (bij wijze van spreken) elke 2 jaar moeten vervangen: Ze kunnen echt wel een stootje hebben en behoren volgens mij tot de sterkere zeilen op de markt. Dit betekend niet dat ze niet kapot kunnen :wink:
- die niet te zwaar zijn (oa belangrijk bij buitenlandse vluchten en hanteerbaarheid op het water). Ze zijn niet erg zwaar, maar check de site voor de details.
- die snel aanplaneren bij lichte wind zonder al te veel te moeten pompen (I know, ik ben lui): De Elites zijn "grunty" Doordat ze van nature nogal bol staan hebben ze veel low-end power. Zeker lekker als je net als ik tussen de 85-90 kg weegt en niet houdt van dobberen.
- die het liefst passen op mijn NP masten (370 en 400) omdat het anders wel heel duur wordt: Dat wordt hem dus niet. Ik vaar de zeilen echter al jaren op CAAS en deze masten zijn nog redelijk qua prijs.

Verder vind ik het fijn dat je Ezzy zeilen altijd heel makkelijk op dezelfde manier kunt tuigen door de indicatie bij de down- en outhaul. Nieuwe zeilen zijn altijd even wennen, maar ik weet nu zeker dat het zeil net zo werkt als de vorige keer. Natuurlijk komt het voor dat sommige sessies niet lekker gaat, maar dit ligt nooit aan het zeil.

Heb je meer vragen laat het gerust weten. 8)

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » zo dec 30, 2018 10:39 pm

Jeroensurf schreef:
zo dec 30, 2018 7:09 pm
Enige die IMO in je wensenlijstje passen en stabieler zijn als Combats zijn Ezzy Elites, maar die gaan niet op je Pryde masten...
Heeft iemand dit geprobeerd ?
Ik ben hier nml destijds voor m'n Ezzy Lion 8.5 eens ingedoken en toen ontdekte ik dat de bend curves van NP eigenlijk heel dichtbij die van Ezzy liggen. Ezzy geeft op de website dit aan:
Ezzy mast bend curves are constant curve with these values:

- ¼ point: 62%
- ¾ point: 77%
Zie: https://www.ezzy.com/masts/ezzy-hookipa-mast/

En hier: http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm, vond ik een tabel met meetgegevens van een heleboel masten, waarbij de Neil Prydes toch steeds dichtbij de Ezzy waardes zitten.

De Lion werkt ook echt heel erg goed op m'n 490 X6 mast. Maar voor m'n Elites heb ik gewoon Ezzy masten dus die kan ik zelf niet op Neil Pryde testen.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » zo dec 30, 2018 11:24 pm

thaurbarion schreef:
zo dec 30, 2018 6:55 pm
Ik zoek zeilen:
- die goed door te varen zijn indien overpowered (niet super essentieel, kan uiteraard kleiner pakken)
- die stevig zijn, ze moeten een spoelbeurt kunnen hebben en ik wil ze niet (bij wijze van spreken) elke 2 jaar moeten vervangen
- die niet te zwaar zijn (oa belangrijk bij buitenlandse vluchten en hanteerbaarheid op het water)
- die snel aanplaneren bij lichte wind zonder al te veel te moeten pompen (I know, ik ben lui)
- die het liefst passen op mijn NP masten (370 en 400) omdat het anders wel heel duur wordt
Vraagje: wat hebben de combats van bovenstaande niet of te weinig waardoor je ze wilt vervangen?
thaurbarion schreef:
De trim van de zeiltjes is overigens wel goed.
Jouw verhaal lezende twijfel ik hier toch aan...sorry... Een beetje meer outhaul doet bv. wonderen voor handling en stabiliteit.

Ik denk dat proefvaren met setjes van anderen je het meeste info gaat geven. Probeer eens een North, een Gun, een Hot of wat er ook in je buurt vaart en voel de verschillen. Laat anderen met jouw tuigage varen en vraag naar hun gevoel daarbij.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma dec 31, 2018 12:15 am

@edwingr
Ik heb het met de wavezeilen geprobeerd en was geen succes. Bij de grotere lappen kan ik me het wel voorstellen.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » ma dec 31, 2018 12:23 am

thaurbarion schreef:

Momenteel poppen bij mij in willekeurige volgorde de volgende merken naar boven: Goya, Witchcraft, Flight Sails, 5-Oceans, maar andere suggesties zijn uiteraard prima.
Laat je hier hot sails bewust weg? Dat is het eerste merk naast NP waar ik aan denk bij flextop masten. Ze maken bovendien goede wave zeilen.

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » ma dec 31, 2018 8:18 am

EdwinR schreef:
zo dec 30, 2018 11:24 pm
thaurbarion schreef:
Ik zoek zeilen:
Vraagje: wat hebben de combats van bovenstaande niet of te weinig waardoor je ze wilt vervangen?
thaurbarion schreef:
De trim van de zeiltjes is overigens wel goed.
Jouw verhaal lezende twijfel ik hier toch aan...sorry... Een beetje meer outhaul doet bv. wonderen voor handling en stabiliteit.

Ik denk dat proefvaren met setjes van anderen je het meeste info gaat geven. Probeer eens een North, een Gun, een Hot of wat er ook in je buurt vaart en voel de verschillen. Laat anderen met jouw tuigage varen en vraag naar hun gevoel daarbij.
De belangrijkste minpunten zijn het stabiele drukpunt en het snel aanplaneren bij weinig wind. De rest zijn algemene wensen.
Wat de trim betreft heb ik in de gevallen dat ze niet lekker varen (in ong 50%) al heel veel trimaanpassingen in meerdere combi's geprobeerd zonder al teveel succes.
Dat proefvaren gaat zeker gebeuren, want ALS ik dit al ga doen, dan gebeurt dit zeker niet over 1 nacht ijs, daar is het te duur voor. Jeroen heeft al aangeboden een keer te kijken als we samen op Wijk zijn.

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » ma dec 31, 2018 8:19 am

coen76 schreef:
ma dec 31, 2018 12:23 am
Laat je hier hot sails bewust weg? Dat is het eerste merk naast NP waar ik aan denk bij flextop masten. Ze maken bovendien goede wave zeilen.
Nee hoor, wat ik al aangaf is dat lijstje verre van compleet :D . Dit waren gewoon de merken die op een of andere manier als eerste omhoog kwamen obv ervaringen van anderen.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » ma dec 31, 2018 9:03 am

Als je gewoon een keer een zeil kunt lenen van iemand en daar een sessie mee maakt heb je wel een beeld, maar dat beeld is wel gekleurd door de kwaliteit van de omstandigheden. Zoals je ook had bij het testen van het witchcraft zeil. Voordat ik van Norh sails naar ezzy ging heb ik gewoon een zeiltje via marktplaats gekocht voor 200 euro. Het jaar daarop heb ik vol vertrouwen de andere zeilen ook omgewisseld naar ezzy. Was het niks geweest dat had ik het marktplaats zeil weer verkocht en bijvoorbeeld een tweedehands hotsails gekocht.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma dec 31, 2018 10:41 am

Als ik stabiel lees/ hoor dan popt direct Severne Sails ( Blade) in mijn hooft. Nooit mee gevaren maar hele volk stammen op Wijk gaan er lekker mee ( Ja zeker de mannen die het echt kunnen ;-) Hoe het met masten gaat weet ik niet maar zeker het overwegen waard en er is redelijk wat tweedehands aanbod.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s
Contacteer:

Bericht door Ouwe » ma dec 31, 2018 11:00 am

Mocht je binnenkort weer eens op de dam zijn , en ik ben er ,pak even een elite 2018 van mij, geen probleem om die te testen, en zelfs met je eigen mast.

Mijn mening over de Elite,
Stabiel, ja
Groot trim bereik , ja
Mast gevoelig, niet echt, zijn andere merken erger.
Sterk , ja heel sterk.
Makkelijk op tuigen, ja alleen onder met de flap is wat lastig.Goya en hot is makkelijker.
Licht , ja
Power zeil, nee. Daarom ben ik naar de elite gegaan en niet naar de goya Bazai.
Soft , direct, niet zo soft als Freak`s, maar dat kan ook niet, maar zeker niet te direct.

Proef varen, geen probleem, Aandelen, nee. :x
Laatst gewijzigd door Ouwe op ma dec 31, 2018 11:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » ma dec 31, 2018 11:09 am

Goed plan Henk, thanks. Morgen eerst het nieuwe jaar inluiden op IJmuiden ;-)

remco/v/g
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door remco/v/g » ma dec 31, 2018 10:24 pm

Misschien ook het overwegen waart om morpho sails te kijken.
Getekend door flight sails.(de wave zeilen)
En gebouwd door ezzy.

Varen erg soft maar wel erg veel power.
Ik vaar simmer apex5.7 en hij morpho 5.0
Gewicht(van poppetje is bijna gelijk) en lieters van board zijn hetzelfde maar hij kan met het 5.0 even snel weg komen als mij

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » di jan 01, 2019 8:21 pm

thaurbarion schreef:
ma dec 31, 2018 8:18 am
De belangrijkste minpunten zijn het stabiele drukpunt en het snel aanplaneren bij weinig wind.
Nog een vraag: heb je wel een goede stijve giek? Bij gebruik van een slappe alu kan ik me voorstellen dat het drukpunt wat sneller aan de wandel gaat.

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » di jan 01, 2019 8:29 pm

Yup, Severne Enigma carbon

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui

Bericht door WhiteofHeart » wo jan 02, 2019 12:46 pm

Nelis schreef:
ma dec 31, 2018 10:41 am
Als ik stabiel lees/ hoor dan popt direct Severne Sails ( Blade) in mijn hooft. Nooit mee gevaren maar hele volk stammen op Wijk gaan er lekker mee ( Ja zeker de mannen die het echt kunnen ;-) Hoe het met masten gaat weet ik niet maar zeker het overwegen waard en er is redelijk wat tweedehands aanbod.
Heb op tenerife veel met de blade gevaren, vind het heerlijke zeiltjes en wilde hetzelfde aanraden! Jammergenoeg qua mast gaat het niet passen, wat dat betreft is pryde gewoon een zuur merk als ik heel eerlijk ben.. de severne’s in het algemeen hebben best wel veel voelbare pull, die blades voel je de power inzitten, dat maakt ook dat hij heel stabiel aanvoelt. Voor de rest gewoon een wavezeiltje als alle anderen en even goed als alle anderen.

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper
Surf spul: Witchcraft
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker » do jan 10, 2019 9:13 pm

Jeroensurf schreef:
zo dec 30, 2018 7:09 pm
In vergelijk met een hoop andere types behoort de combat wel tot de meer stabiele wavezeilen hoor.
Witchcraft Slayer vond ik met de Broomstick wat trekkerig in de top, maar ik kan me zomaar voorstellen dat die het met een CC-FT mast in dat bereik wat stabieler zijn. De Karma kon ik niks mee, maar Nelis vond die wel weer fijn, dus dingen kunnen ook gewoon heel persoonlijk zijn.
Ik denk dat je er gewoon niet helemaal de juiste mast in had. Ik heb later de buigcurve van de masten nog iets aan laten passen.
Wat we sowieso vaak als feedback krijgen is dat je pas na een redelijk aantal keer mee varen merkt wat je er mee kan. Als je gewend bent om binnen een bepaalde limiet te blijven, zowel kwa wind als vaarstijl, merk je dat eerst niet tenzei je iemand bent die de limieten opzoekt. Iemand als Andrew Fawcett (noem ik nu omdat ik zijn bevindingen per mail kreeg en dus als geschreven tekst heb) was wel op zoek naar iets wat hij meer kon pushen en daarbij kontrole houden en merkte wel direkt een verschil. En omdat hij eerst alleen een 4.5 had en later nog een 3.7 erbij moest hij gedurende een paar maanden wel echt testen wat het bereik van de zeilen zijn:

Sail was very easy to tune and seems to have a good range on it. With no down haul gives good acceleration out of the pocket, maybe not quite as good as my old sails. However; this is more than made up for in all other aspects of sailing. Puts power in the rail, super easy for aerials and really good over powered. What surprised me most was how it didnt feel heavy. Much lighter and more responsive than I thought it would be.

En later toen hij de 3.7 er bij had over een half jaar tijd:

I have used the 3.7 and the 4.5 quite a bit now. 3.7 in force 7 - 9 worked well smoothed out the gusts.

4.5 I am using all the time winds from force 3 to force 6 - 7 and its working well, great range. The 2 clew heights have been really helpful and are a good tool to tune the sail when I don't want to come off the water. (when getting in and out is a big hassle!)

I travelled to Minorca a couple of weeks ago and just took the 4.5 and 3.7. Great travel quiver sailed all conditions and had the 4.5 set with virtually no downhaul and upper clew height which gave great early power in a force 3bft. At the opposite end of the spectrum I sailed flat water in a force 9 fully stacked on the 3.7 lots of downhaul and lower clew position and kept in control.

I sailed last week. Cross of Gwithian. Had some good aerials. Really happy with the sail. Lots of lift and control, gave me lots of confidence.

Ik merk hier ook dat sommige huurklanten er aan moeten wennen, hoe ik ook zeg dat ze kleiner kunnen varen is het voor sommigen blijkbaar toch niet makkelijk daarop te vertrouwen. Ben ik met 5.2 gewoon aan het planeren zie ik een klant die lichter is met een 5.8 varen omdat er niet zo veel wind stond. Daar heb je vaak toch meerdere sessies met verschillende condities voor nodig om dat te merken. Ook b.v. dat je met druk in je zeil toch een bottom turn kort kan maken waarbij je meer druk in het zeil opbouwd. En vooral als je clew first terug naar de lip vaart, werkt een loose leach andersom, een zeil met meer loose leach werkt dan juist tegen, het drukpunt vliegt veel verder naar boven en duwt bovenin ook de verkeerde kant op en kan ook meer verschuiven (hier is drukpuntstabiliteit extra belangrijk) en als je dan druk uit het zeil wil laten (door de zeilhand aan te trekken) kan de wind onderin van de andere kant in het zeil klappen en lig je in het water. Of je gooit de zeilhand open en draait weer de andere kant op maar ook dat is dan het einde van de golfrit. Het is maar een sekonde of 2 maar wel belangrijke en moeilijke dus alle hulp welkom. Dus daar moet je als zeilontwerper voor een wave zeil wel rekening mee houden als het ook voor on shore condities bedoeld is. Dat is eigenlijk ook de hoofdreden voor de 2 uithalerogen: bovenin voor on shore en onderin voor side-off shore en vlak water. Beide ogen is de normale setting voor side tot licht side on shore. Zonder de voorlijkspanning te veranderen en daarmee het profiel in het zeil kan je daarmee de loose leach aanpassen.

Plaats reactie