Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Gouden tip voor het gijpen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Gouden tip voor het gijpen

Bericht door Willemsen980 » di jan 01, 2019 5:20 pm

Hoi allemaal,

Je kent het wel. Je probeert al jaren de perfecte power gijp onder de knie te krijgen.

Op basis van de surf magazines en youtube heb je heel veel 'gouden tips' voor de perfecte gijp.

Wat zijn volgens jullie de 'gouden tips'? Wat heeft jullie gijpen radicaal verbeterd.

Ik ben heel benieuwd waar jullie mee komen!

Groet Maarten

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Gouden tip voor het gijpen

Bericht door Kanarie » di jan 01, 2019 5:53 pm

Eerst een stukje met de wind mee, dan pas de gijp inzetten.
De scheelt enorm, aangezien de bocht daarmee kleiner wordt én je hebt meer vaart.
Daarmee is doorplaneren een stuk makkelijker.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » di jan 01, 2019 6:57 pm

Beste Maarten,

er zijn hier de voorbije jaren al meerdere items (met veel goede tips) rond 'het powergijpen' de revue gepasseerd hoor.
Uiteindelijk zul je zelf een aantal gijp-varianten leren die je het meest zal gebruiken in de diverse omstandigheden en met diverse boards.
Zo heb jij ongetwijfeld ook al ondervonden dat 'vloeiend' gijpen in een kommetje met vlak water, beduidend makkelijker gaat (ook al vergeet je dan bvb om in de bocht goed door de knieën te buigen) dan in het midden van het meer, waar het een echte klotsbak kan zijn.
Dus..mijn tips: oefening baart kunst= hoe meer je kan oefenen in diverse omstandigheden hoe beter je 'overall' zal worden, ook in het gijpen dus.
Leg voor jezelf de lat ook niet TE hoog: we zijn niet allemaal PWA-riders die elke gijp moeten doorplaneren. Essentie van een gijp is dan ook zonder zware inspanning en zonder TE veel te vallen, te veranderen van vaarrichting. Als je bvb nooit eens van je board dondert bij het gijpen, dan heb je ook weinig gelegenheid om bvb je waterstart te oefenen hé. Suc6.

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di jan 01, 2019 8:05 pm

- zeilhand naar achter
- goed door je knieën
- druk geven op de mastvoet (naar voren leunen dus)
- in de richting kijken waar je heen wil

Deze 4 zaken hebben mij flink geholpen de laatste sessies

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » di jan 01, 2019 8:17 pm

Willemsen980 schreef:
di jan 01, 2019 5:20 pm
Wat zijn volgens jullie de 'gouden tips'? Wat heeft jullie gijpen radicaal verbeterd.
Beide handen bovenhands, achterste hand ver, echt ver, echt heel ver, naar achteren schuiven.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » di jan 01, 2019 8:20 pm

En voorste hand helemaal naar voor, net voordat je het zeil omslaat.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo jan 02, 2019 11:24 am

Eerder stappen en klappen, dan komt het zeil tenminste naar je toe en heb je hem weer op t punt dat je nog snelheid hebt. Daarbij, bocht uitkijken, afvallen voor de gijp om snelheid te maken en je gijp maken in de grimmigste donkere vlaag die je maar kan vinden.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo jan 02, 2019 11:55 am

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dit zijn 24 plaatjes per seconde:

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo jan 02, 2019 2:09 pm

@Mod waarom is mijn reactie verwijderd?

captain Rob
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door captain Rob » wo jan 02, 2019 8:00 pm

Of een board kopen wat heel makkelijk de bocht om wil.
En dit is geen grapje, maar in mijn reeks boards (en dit zijn er heel wat geweest) heb ik maar 3 boards gehad namelijk de SB Evo74, Angulo CV1 en de Chango. Deze boards gijpen briljant en het geeft je een grote kik dat je er ook met volle snelheid er uit komt. Dan komen de Cross/FSW en dan de slalomboards.
Ieder andere board kreeg ik soms of uit eindelijk wel rond, maar hier werd wel mijn eigen inbreng gewenst.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat de theorie redelijk klopt, maar dat het per board verschilt hoe eea werkt tijdens een gijp.
Zo zag ik tijdens een clinic dat een surfer eerst zijn voeten omzetten en dan pas zijn zeil liet omklappen. En het werkte perfecte, maar het zag er voor mij zo raar uit dat ik eerst niet eens zag wat anders was🤔

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » wo jan 02, 2019 8:28 pm

En vooral heel veel oefenen, na 25 jaar heb ik nog steeds wel eens een dag dat het niet lekker gaat.

Probeer ook niet te voorzichtig te gijpen maar ga er vol in, sneheid maakt je veel stabieler.
Ook is er niet één soort gijp maar zijn er tientallen manieren om te gijpen, probeer verschillende dingen uit, hoge snelheid/lagere sneheid, krappe bocht/ruime bocht etc.

En vooral niet verplicht het hele baantje naar de overkant van het meer uit surfen maar gijp eens na 100m om vervolgens na 100m weer te gijpen.

Als je eenmaal de eerste stappen onder de knie hebt maak het jezelf niet makkelijk door te gijpen op de stukken met vlak water maar zoek de chop/golven juist op om op/in te gijpen.

Andere goeie oefening is om juist in windgaten te gijpen en proberen te blijven planeren, in een harde vlaag kan je namelijk alles technisch verkeerd doen maar toch nog planerend uit een gijp komen, in low wind omstandigheden moet je alles goed doen om je snelheid vast te houden.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » wo jan 02, 2019 8:40 pm

Eens met aantal reacties hierboven. Voor mij was die ene tip die echt een verschil maakte (en nog steeds maakt als gijpen niet wil lopen); bewust door je zeil heen kijken als je in de gijp zit. Hierdoor houdt je veel meer vaart in de goede richting ook nog...

Succes!

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo jan 02, 2019 9:13 pm

grootste fout die ik de meeste zie maken is dat ze de gijp op de helft gaan afknijpen (dus krap in draaien), voor het doorplaneren niet handig.
Gijpen is iets dynamisch, constant aanpassen aan wat je board doet (daarom is het ook zo moeilijk en daarom draait 1 op de 100 een goede jibe).
Op een slalomboard is gijpen ook anders dan een waveboard (die laatste is veel beweeglijker) en vereist niet zon ferme voetdruk/plaatsing dan tov een slalomboard.
Basis is altijd door de knieeen en je zeilhand ver naar achteren (controle)

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » wo jan 02, 2019 9:55 pm

Vraag is aan iemand of hij/zij je wil filmen. Dan zie je wat je fout (en goed) doet. Helpt heel erg!

roodkapje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door roodkapje » do jan 03, 2019 1:39 pm

Vol gas de bocht in rest komt later 😀

jeroentvb
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Een bij elkaar geraapt zooitje

Bericht door jeroentvb » do jan 03, 2019 3:45 pm

captain Rob schreef: Zo zag ik tijdens een clinic dat een surfer eerst zijn voeten omzetten en dan pas zijn zeil liet omklappen.
Ha, zo doe ik het ook. Zet mijn voeten alleen nog niet goed neer want ik verlies veel snelheid op dat moment.

Mocht je in de chop varen, probeer dan te gijpen op een golf, dat geeft meer snelheid en dus stabiliteit.
Ging mijn afgelopen sessie erg goed toen ik dat deed.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do jan 10, 2019 11:14 am

jeroentvb schreef:
do jan 03, 2019 3:45 pm
captain Rob schreef: Zo zag ik tijdens een clinic dat een surfer eerst zijn voeten omzetten en dan pas zijn zeil liet omklappen.
Ha, zo doe ik het ook. Zet mijn voeten alleen nog niet goed neer want ik verlies veel snelheid op dat moment.

Mocht je in de chop varen, probeer dan te gijpen op een golf, dat geeft meer snelheid en dus stabiliteit.
Ging mijn afgelopen sessie erg goed toen ik dat deed.
Je moet hen in ieder geval niet gelijktijdig doen. Persoonlijk vind ik, eerst omklappen, switch stance uit de bocht komen, en dan omstappen, natuurlijker aanvoelen, en er mooier uitzien :)

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » do jan 10, 2019 1:27 pm

rvdhorst schreef:
do jan 10, 2019 11:14 am
Je moet hen in ieder geval niet gelijktijdig doen. Persoonlijk vind ik, eerst omklappen, switch stance uit de bocht komen, en dan omstappen, natuurlijker aanvoelen, en er mooier uitzien :)
ligt ook aan het materiaal, met een wave of freestyle setje doe ik ook vaak eerst zeil dan voeten.
Op mijn grotere freeride sets werkt dit niet en doe ik eerst voeten, helemaal als je meer lay down gybes maakt met een grote radius.

Sjonie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Best veel

Bericht door Sjonie » do jan 10, 2019 1:49 pm

funride schreef:
do jan 10, 2019 1:27 pm
rvdhorst schreef:
do jan 10, 2019 11:14 am
ligt ook aan het materiaal, met een wave of freestyle setje doe ik ook vaak eerst zeil dan voeten.
Op mijn grotere freeride sets werkt dit niet en doe ik eerst voeten, helemaal als je meer lay down gybes maakt met een grote radius.
Helemaal mee eens. Voor mij geldt hetzelfde.
Al heb ik voorkeur om eerst de voeten en dan het zeil te doen. Dat heeft zowel stabiliteits- als snelheidsvoordelen en is imo daardoor sowieso de te verkiezen methode. Maar in de golven heb je vaak die ruimte/tijd niet. Daarnaast is de strap-to-strap gijp op groot materiaal (eerst zeil, dan voeten) is ook wel een beetje old-school. Niets mis mee, maar erg jaren 80.
Laatst gewijzigd door Sjonie op do jan 10, 2019 4:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjonie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Best veel

Bericht door Sjonie » do jan 10, 2019 2:32 pm

Mijn gouden tip is:

Zoek iemand die goed kan gijpen, maar vooral ook goed analyseren en uitleggen, en laat die naar jouw versie van de gijp kijken. Dat brengt het meest. Artikelen, Youtube, etc zijn algemene verhalen; handig als je geen idee hebt wat je moet doen, maar soms ook verwarrend als je al wel weet wat de bedoeling is. In het slechtste geval ga je zelfs dingen die je al goed doet veranderen, omdat je denkt te begrijpen dat het anders moet (been there, done that). Een voorbeeld dat ik al eens tegenkwam is dat mensen denken dat ze clew-first uit een step-jibe moeten komen (met dank aan een bepaalde video van Jem Hall). Echt een killer voor een doorgeplaneerde gijp. Maar ik dwaal af... ;)

Tja en als je zo iemand niet kent dan kan je hem/haar altijd nog inhuren.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate98+skate110, highwinds 60L speedboard, North+loft+arrow

Bericht door To surf or not to surf » ma jan 14, 2019 6:40 pm

Ik heb gisteren met mijn skate 110 en 4.7 zeiltje bijna al mijn gijpen doorgeplaneerd op strand horst... volgens mij in 3 uur tijd maar 1x niet gelukt.
Zo'n freestyleboard met veel volume achterin helpt enorm, vroeger met kleine k^^ boardjes kon ik dit niet zo consequent.
Het is echt tof als je zo door kunt knallen zonder stil te vallen.

En vlak(ker) water helpt ook....in dikke chop overpowerd op volle snelheid gijpen en dan ook nog doorplaneren is gewoon moeilijk.

Bij mij was de key voor het doorplaneren:
-Zoek een goede plek en moment om te gijpen... dichter bij de kant waar het vlak is, niet in een mokervlaag en als je midden op het water zit probeer op een golf te gijpen.

-Goed dichttrekken met de bocht in gaan, flink snelheid en beetje door de knieën, niet te ver naar achter leunen/staan.
-Na het omklappen met de giek pakken meteen even een ruk geven. Dit gaat lastiger als je nog switch staat vind ik...
-Niet te vroeg omklappen, want dan blijft je zeiltje te ver open staan en kun je de giek niet fatsoenlijk overpakken laat staan eraan trekken.
-Niet teveel gaan wandelen voor en tijdens het omklappen, je verliest dan veel snelheid.
-Bij het voeten wisselen flink naar voren en niet de tail intrappen.
-Ik wissel meestal voeten terwijl ik de giek nog vast heb met beide handen, en klap hem dan om.
Niet tegelijk doen... dan val je ook weer uit planee... soms vergeet ik dat wel eens en dan lukt het niet.

Dit is een goed filmpje vind ik:

Wil mezelf aanleren om switch te blijven met overpakken, maar dat vergeet ik steeds te proberen. :p

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 85 liter. north sails en Severne zeilen

Bericht door stylo » ma jan 14, 2019 8:00 pm

Er zijn ondertussen al aardig wat "gouden tips" gegeven.

Waar ikzelf veel aan heb gehad bij het leren van een door (geplaneerde) gijp.
- goed naar voren leunen
- buig je knieen in de bocht (dus maak jezelf wat kleiner)
- en eigenlijk komt er een moment dat het zeil vanzelf om slaat (dus gooi of druk het zeil niet om het te laten omklappen)
- maak een ruime lange bocht

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » ma jan 14, 2019 8:04 pm

To surf or not to surf schreef:
ma jan 14, 2019 6:40 pm
Ik heb gisteren met mijn skate 110 en 4.7 zeiltje bijna al mijn gijpen doorgeplaneerd op strand horst... volgens mij in 3 uur tijd maar 1x niet gelukt.
Zo'n freestyleboard met veel volume achterin helpt enorm, vroeger met kleine k^^ boardjes kon ik dit niet zo consequent.
Het is echt tof als je zo door kunt knallen zonder stil te vallen.

En vlak(ker) water helpt ook....in dikke chop overpowerd op volle snelheid gijpen en dan ook nog doorplaneren is gewoon moeilijk.

Bij mij was de key voor het doorplaneren:
-Zoek een goede plek en moment om te gijpen... dichter bij de kant waar het vlak is, niet in een mokervlaag en als je midden op het water zit probeer op een golf te gijpen.
Grappig, ik vaar nooit op vlak water, en mn freestyleboard met de dikke tail vind ik dan juist een stuk moeilijk gijpen dan mn waveboard of een freeride/slalomboard. Door de dikke tail gaat hij klapperen op de golf en krijg je sneller dat je rail wat pakt wat je niet wilt hebben. Een waveboard met dunne tail snijd meer. Ook ga ik vaak juist niet liever bij de kant omdat de wind daar minder hard is en vind ik het het makkelijkst in die enorm grimmige mokervlaag hahahah. Moet wel zeggen dat ik ook op de freestyle vaak 1-2 maatjes kleiner vaar dan anderen met mijn gewicht, en juist door in de vlagen te gijpen eigenlijk altijd planeer. Op de slalom deed ik alleen eigenlijk ook altijd (ookal voer ik toen juist altijd een maatje groter dan anderen van mijn gewicht op de slalom) gijpen in de hardste vlagen. Kijken naar de staat van het water doe ik totaal niet, wordt ik alleen maar onrustig van en dan heb ik mn aandacht er niet bij ofzo.

Valt niet te betwisten dat 99% van je gijpjes doorplaneren een goede score is en dat je waarschijnlijk een stuk beter gijpt dan ik. (zeker nu ik alleen nog maar foil, wat een moeilijkheid zeg had ik ermee op tenerife, terwijl ik voor het foilen wel op ruim 80% zat in de chop.)

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate98+skate110, highwinds 60L speedboard, North+loft+arrow

Bericht door To surf or not to surf » di jan 15, 2019 8:50 am

Hahaha, okay een waveboard draait ook wel wat makkelijker dan al het andere.
Als je board niet matched met de omstandigheden gaat het natuurlijk ook niet werken, stuiter je met je freestyle plank steeds de lucht in over de chop, dan is het natuurlijk ook lastig gijpen.

In flinke korte chop bijv. Grevelingen of Brouwersdam, waar je hem even niet op een golfje kunt zetten vind ik het ook een stuk moeilijker en planeer ik veeel minder door. Daar probeer ik dan altijd of een golf te zoeken of bij de kant waar het minder choppy is. Met een dikke tail is dan controle wat lastiger inderdaad maar doorplaneren als je eenmaal de bocht door bent waarschijnlijk wel makkelijker.

Bij Str*nd H*rst is het ook gewoon heel makkelijk varen, fijn in de winter en relatief dichtbij. :)

Mijn laatste waveboard was 85 liter en daar had ik veel wind voor nodig, dus een foutje en je viel stil..vooral op een golf fijn gijpen natuurlijk maar dat geldt ook voor een freestyle plank...
Kleine freeride of slalom boardjes vond ik persoonlijk echt veeeeel lastiger doorplaneren, ook in de chop.. maar ik had ook altijd 85-95 liter slalom/freeride boardjes met hele smalle tails en volume op of net onder mijn lichaamsgewicht.
Grote slalom boards met brede tail gaat ook prima, alleen vond ik persoonlijk de valkuil dat je snel te scherp instuurt t.o.v de draaicirkel van het board waardoor je stil valt. Dat paste weer niet bij mijn vaarstijl.

Ik bedoel ook niet dat je in een windwak moet gijpen, dan moet ik met uitkomen van de gijp meteen foil-style doorpompen om te blijven planeren en meestal lukt het dan nog niet. :lol: Gewoon goed gepowered gijpen is voor mij ook een must om door te planeren.
Als ik echt mijn 90kg nodig heb om te blijven staan en dan volle bak gijp, word ik gewoon van mijn board geveegd. :wtf:

Toch kan ik niet anders concluderen dat mijn score van doorplaneren met gijpen van 25 naar 75% is gegaan sinds ik op skate's vaar. Het vaart gewoon zo onzettend makkelijk en je valt niet direct stil als je een foutje maakt. Maar het telt natuurlijk ook mee dat de zeiltjes makkelijker zijn.

Plaats reactie