Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Kleine loft switchblade VS racing blade bij 83 kg

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Re: Kleine loft switchblade VS racing blade bij 83 kg

Bericht door Down the line » ma jan 07, 2019 2:43 pm

Advies is zelf eerst testen kwa type zeilen met rdm en/of sdm mast zodat je dan een goede keuze kan maken

Mijn 6.3 KA race kan je met sdm en rdm testen

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma jan 07, 2019 3:20 pm

@Noldus

Zal best kloppen van die Hellcat, de loft oxygen gaat ook als de brandweer en blijft stabiel vind ik. Maar met de extra versnelling van een camberzeil zit je eerder op snelheid en kun je meer uit een vlaag halen, en heb je dus meer kans op hoge snelheden bij vlagerige wind volgens mij.

Green Egg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura 114 // GA Phantom 7.1 // GA Vapor 7.9 // GA Vapor 8.6

Bericht door Green Egg » ma jan 07, 2019 9:34 pm

WhiteofHeart schreef:
zo jan 06, 2019 8:25 pm
Gear acquisition syndrome? Ga eens gewoon varen joh tristan! Volgensmij spek jij in je eentje de hele nederlandse windsurfeconomie ;). Pas als je in een jaar 75 sessies met een zeil vaart is ie aan vervanging toe na een jaar, anders niet hoor. Je blijft maar kopen ;). Met een 7.0 kan je ook makkelijk tot 25 knopen blijven varen met jouw gewicht, zeker met die lekker controleerbare boardjes van je 🤷🏼‍♀️. Daarbij kan je zeggen wat je wilt, maar het amstelmeer blijft altijd relatief plat vergeleken met sommige andere spots, dus zal allemaal wel moeten gaan naar mijn idee 🤷🏼‍♀️
Volledig eens met bovenstaande, en je geeft zelf al aan dat je tevreden bent over je huidige sjzzle. En ik denk dat je, met alle respect, gezien je huide GPS postings nog lang niet aan de top van je kunnen zit met deze gear. Dus waarom niet eens twee seizoenen veel uren maken en dan verder kijken.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » di jan 08, 2019 6:51 am

@green egg
@reindt

Graag het onderwerp lezen voor je reageerd. Ik heb nog helemaal geen 6.3 en met mijn neilpryde atlas op het slalomboard is niet ideaal ;-)

Ben tevreden met mijn spullen maar kan moeilijk tot 38 knopen door varen met die 7.0.

En ben er dus al uit, ik ga testen.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di jan 08, 2019 8:48 am

Beste Tristan, als we het over goed lezen hebben, (je weet ik hoeveelste topic waarin je een vraag stelt, hem zelf beantwoord of iedereen die je vraag beantwoord het toch zelf al weer weet enzovoort) ik heb niet eens gereageerd, dus breek me de bek niet open over goed lezen 🤔😉.
Maar ik wil best reageren hoor 😉

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » di jan 08, 2019 11:06 am

Je zet een thumps up bij het berichtje van green egg neer om zijn reactie te onderstrepen/beamen, dus ik had het heel goed gelezen :-)

These users thanked the author Green Egg for the post:
Reindt
Laatst gewijzigd door tristan55555 op di jan 08, 2019 11:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di jan 08, 2019 11:10 am

Och, ik vind het wel leuk hoe Tristan zijn zoektocht naar het perfecte setje met ons deelt.
We kunnen het wel weg-relativeren met rationele argumenten maar uiteindelijk is het ook gewoon een manier om plezier aan je hobby te beleven. Bovendien levert het leuke borrelpraat op als je niet op het water kunt zijn. Prima voor een forum lijkt me.
En anders volg je het topic gewoon niet.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » di jan 08, 2019 12:08 pm

Ik ben ook heel blij met de input, en lees ook graag topics van anderen. Probleem is dat het blijkbaar gewoon voor iedereen anders is. Ja een race zeil kun je langer doorvaren en zou je harder mee moeten kunnen gaan, maar aan de andere kant zijn er diverse mensen die reageren dat ze van RB naar Switchblade zijn over gestapt en hier heel blij van zijn geworden en er zelfs harder mee gaan omdat het fijner vaart. Daar ben ik dankzij het forum achter gekomen.

Als dan ook nog Monty Spindler zelf me mailt en verteld dat ik gewoon voor een Switchblade moet gaan tenzij ik professioneel racer ga worden dan kan ik moeilijk het rationele race zeil gaan bestellen. Dus ik ben blij met alle info die ik gehad heb en ga nu eerst zelf een RacingBlade proberen om te kijken wat het verschil is. En voorlopig vaar ik even door met mijn Switchblades en Sailloft Ultimate.

En wat ik dankzij dit topic zeker ga doen is een RDM mast proberen, dat is wel een top tip waar ik daarvoor nooit over nagedacht had. Volgens mij kwam "down the line" hiermee waarvoor mijn dank :thumbup:

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di jan 08, 2019 12:16 pm

tristan55555 schreef:
di jan 08, 2019 11:06 am
Je zet een thumps up bij het berichtje van green egg neer om zijn reactie te onderstrepen/beamen, dus ik had het heel goed gelezen :-)

These users thanked the author Green Egg for the post:
Reindt
Hmmm een duimpje is het zelfde als een reactie plaatsen, weer wat geleerd. Nu durf ik nimmer meer te laten blijken dat ik het ergens mee eens ben of zo 🤭

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » di jan 08, 2019 5:03 pm

Rdm in 6.3 racezeil die daar voor bedoelt is krijg je veel softer en fijner vaargevoel. Zeker voor lichtgewichten.

De grens licht vaak rond de 7.1 of rdm of sdm wel of geen voordeel geeft . Mede afhankelijk met je gewicht, niveau en waar je surft

Dus wat je aangeeft. Gewoon testen. Na paar rakjes weet je genoeg

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » wo jan 09, 2019 6:26 pm

Shoppen, kijken en vergelijken, over surfspul ouwehoeren en alles wat indirect met surfen te maken heeft is ook een hobby. Naast surfen natuurlijk ;-)

Ik gun Tristan en iedereen zijn hobby!

Halewijn

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » wo jan 09, 2019 7:03 pm

Zelf met gewicht over de 100kg. Sinds 2016 over gestapt van Racingblade naar Switchblade geen moment spijt van gehad.
6.8 op RDM 7.8 en 8.6 op SDM .Prima keuze en met de power zit het zeker wel goed. En snelheid hoor ik mensen om me heen alleen maar klagen dat ik veel te hard ga. Zijn prima zeilen met veel controle en power. Overpowerd zal e Racingblade misschien beter zijn maar dan tuig ik gewoon maatje kleiner.

6.8 en 7.8 al verruild voor de 2019 versie . Nu de 8.6 nog.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo jan 09, 2019 7:20 pm

Dat klinkt goed!

8.5 2019 had ik al, maar ik heb er alleen maar een sessie met minimale wind mee kunnen varen. Voelde wel nagenoeg zo krachtig aan als mijn 9.3 uit 2017.

Enige nadeel aan rdm is dat ik dan mijn giek met shim ruimer moet zetten dan wanneer ik sdm vaar. Dat zal voor mij een reden zijn om voorlopig zo lang mogelijk met sdm door te varen in alle zeilen met een giekmaat boven de 1.90. Een tweede al360 slalom kost een klein vermogen en je giekkop verstellen is een hoop gepiel terwijl je strak staat van de stress om het water op te gaan met je maatjes ;-)

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo jan 09, 2019 8:07 pm

tristan55555 schreef:
wo jan 09, 2019 7:20 pm
Dat klinkt goed!

8.5 2019 had ik al, maar ik heb er alleen maar een sessie met minimale wind mee kunnen varen. Voelde wel nagenoeg zo krachtig aan als mijn 9.3 uit 2017.

Enige nadeel aan rdm is dat ik dan mijn giek met shim ruimer moet zetten dan wanneer ik sdm vaar. Dat zal voor mij een reden zijn om voorlopig zo lang mogelijk met sdm door te varen in alle zeilen met een giekmaat boven de 1.90. Een tweede al360 slalom kost een klein vermogen en je giekkop verstellen is een hoop gepiel terwijl je strak staat van de stress om het water op te gaan met je maatjes ;-)
Als het goed is, is dit dezelfde maat!

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » do jan 10, 2019 11:16 am

tristan55555 schreef:
wo jan 09, 2019 7:20 pm
Dat klinkt goed!

Nou als je dat een nadeel noemt. :-? Lijkt mij niet maar ieder zijn ding. :wink:

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » do jan 10, 2019 11:41 am

Dat is de echt waardeloos hoor, ben je op het water en schuift je giek ineens weer omlaag omdat hij toch net weer te los stond . En het is best wel een pielplekje waar het touwtje zit. Zeker nu met je koude handjes :eek:

Heb gisteravond wel even mijn al360 op een neilpryde rdm mast gezet met 2 verschillende Shims, maar in beide gevallen is het totaal een stuk dikker dan mijn sdm mast waardoor het giektouwtje losser moet.

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, JP Salom

Bericht door Noldus » do jan 10, 2019 12:02 pm

Pat van Hoof (B52) heeft nog een MS170-230 Carbon te koop voor weinig.

Persoonlijk vind ik de topics van Tristan wel leuk. Hij stelt vragen, maakt discussies los waar vaak nuttige tips bij zitten en brengt leven hier in het forum.
Ik ken Tristan niet echt, maar uit de berichtenwisseling (op forum of prive) haal ik wel dat Tristan heel enthousiast is, miss beetje impulsief, maar hij gaat er wel voor!! Juist het durven proberen en de drive om vooruit te komen (in snelheid of techniek) vind ik super!

De materiaal wisselingen zal ieder z'n mening over hebben, zolang als Tristan zich goed voelt bij z'n beslissingen, wie zijn wij dan....?

Zondag dus weer langs het dammetje knallen op Amstelmeer :thumbup:

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » do jan 10, 2019 12:49 pm

Bedankt noldus :-). We hebben gewoon een schitterende hobbie!

Doordat we afhankelijk zijn van het juiste weer en prijzig materiaal dat niet zomaar op het juiste moment te testen is roept het gewoon veel vragen op. En ik onderken ook dat ik er soms teveel mee bezig ben en gewoon geduld moet hebben en mensen hun spullen moet lenen om te proberen, maar ik wil het ook gewoon voor elkaar hebben voor ik het water op kan. En spullen lenen/uitlenen heb ik ook niet altijd goede ervaringen mee.

En omdat er nogal tegenstrijdige reacties op vragen komen roept dit nog meer vragen op. Het is nu eenmaal geen exacte wetenschap. Dus real life ervaringen van mensen die echt met alle spullen gevaren hebben zoals Soul Surfer zijn heel erg waardevol.

Met mijn freestylewave spul ben ik in ieder geval uitermate tevreden en helemaal klaar ;-) En met mijn freerace/slalom boards ben ik ook super tevreden. Vinnen is ook top. Dus we komen er wel :lol: .

En het mooie aan dit forum is dat mensen terug kunnen zoeken die met dezelfde vragen zitten.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do jan 10, 2019 1:33 pm

Hou wel in de gaten het gewicht , niveau van de surfer en waar diegene surft. Daarom nogmaals beste om het zelf te testen en ervaren wat voor jou werkt

AL 360 carbon giek met shim persoonlijk nooit problemen mee gehad

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » vr jan 11, 2019 9:06 am

Je kan met zo’n shim ertussen wel 2x zo veel kracht erop zetten als normaal hoor, die shim vangt de kracht op /je mast breekt niet. Heb je wel je shim goed om (als je zo’n mooie T-vormige hebt)? Het dikke gedeelte waar de giek niet overheen kan schuiven onder? Dat scheelt al een heleboel ook.. ik heb nooit meer last gehad van een schuivende giek sinds ik RDM vaar, eerst met AL360+shim, nu met north platinum en aeron vgrip race carbon. Beide supergieken wat dat betreft!

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr jan 11, 2019 9:46 am

Ja ik denk dat ik verkeerde shims voor AL360 heb. Hij is met shim iig een stuk dikker dan een normale SDM mast (vandaar dat je dan steeds giektouwtje moet verstellen als je met RDM vaart en een week later met een groter zeil met SDM).

Maar ik vaar eerst wel even door met SDM, heb SDM nog niet echt als negatief ervaren. Vind de acceleratie met SDM echt supergaaf met 7.0, en schijnt dat je met RDM daar weer een stukje van kwijt raakt, dus dat is ook wel weer een nadeel.

En probeer dan wel een keer een RDM van Vinnetjes. Het viel me wel op dat in alle Franse testen, ook voor de 7.8, men aanbeveelt RDM te varen omdat het zeil daarmee fijner zou varen. Dus wil het daarom gewoon een keer proberen.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr jan 11, 2019 3:16 pm

Wat ik in de praktijk merk en om me heen hoor en lees is dat bij de maat rond 7.1 het kantelpunt is voor rdm of sdm

7.8 met rdm beter als met sdm hoor ik bijna nooit. Maar zou het gewoon testen. Kom je er zelf achter wat voor jou werkt

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » za jan 12, 2019 11:03 pm

Ik vaar alles op RDM tm 8.6, maar moet zeggen dat de acceleratie idd verminderd is dan met een SDM, makkelijkheid in de vlagen is wel een stuk beter en ik vind het gevoel persoonlijk gewoon fijn. Zeiltjes op SDM ervaar ik als heel “trekkerig” sinds ik een tijd met RDM vaar. Gewoon comfortabeler dus, maar denk in de grote maten zeker niet sneller.

Smurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: PD, Loftsails, Hurricane

Bericht door Smurf » di jan 15, 2019 6:05 pm

Hoi Tristan, als je doel is om hard te gaan met een 6.3 zou ik zeker een RB kiezen i.p.v. een SB.
Deze zeilen zijn hiervoor gemaakt.
Het is wel zaak dat je deze zeilen goed kunt trimmen. Vooral bij je eerste ervaringen met racezeilen vergt dit best veel oefening.
Het kan wel een seizoen of langer duren voordat je je zeilen goed kunt aanvoelen en je trim hierop effectief kunt aanpassen.
Bij slalom materiaal moet nu eenmaal alles kloppen (mast track, downhoul, giekhoogte, touwtjes, vin).
Als je eenmaal de juiste trim gevonden hebt dan zijn RB´s echt easy varende zeilen die heel veel vertrouwen geven.
Bij een onjuiste trim is dit vanzelfsprekend niet het geval.

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » di jan 15, 2019 7:35 pm

tristan55555 schreef:
do jan 10, 2019 11:41 am
Dat is de echt waardeloos hoor, ben je op het water en schuift je giek ineens weer omlaag omdat hij toch net weer te los stond . En het is best wel een pielplekje waar het touwtje zit. Zeker nu met je koude handjes :eek:

Heb gisteravond wel even mijn al360 op een neilpryde rdm mast gezet met 2 verschillende Shims, maar in beide gevallen is het totaal een stuk dikker dan mijn sdm mast waardoor het giektouwtje losser moet.
Je kan ook de RDM shims van Mauisails eens proberen deze zijn namelijk wat breder als de meeste shims waardoor zover ik weet de meeste giekkoppen goed zouden passen. Vaar zelf alle carbon gieken van MS.

dahabracer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Loft Blades,NP Rs Evo/RS Slalom,F2,Starboard van speed wave tot formula

Bericht door dahabracer » wo jan 16, 2019 8:30 pm

voor speed ,in kleine maten altijd RB's

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo jan 16, 2019 8:39 pm

Okee bedankt, duidelijk :-). Wordt snel kouder nu, ga in het voorjaar proefvaren met een racingblade 7.0.. dat is zowiezo mijn meest gebruikte zeilmaat en ben wel erg nieuwsgierig hoe dat zich verhoudt tegen mijn sailloft ultimate en switchnblades

Ik krijg ook een switchblade 6.3 (had al no-cam oxygen 6.3 besteld een paar maanden terug en moest iets kiezen voor maart en afzeggen houd ik niet van) maar die kan ik wel weer eenvoudig switchen als een Rb echt veel beter vaart. Door de tevreden switchblade mensen wil ik toch eerst het makkelijkst varende zeil proberen. Ik vaar immers ook geen super slalomboards en vind max 65 km/h (2sec) prima.

Dat ik die snelheid nu nog niet haal ligt echt aan techniek en niet heel hard over de chop durven gaan en niet aan de spullen, daar ben ik de afgelopen weken wel achter gekomen. En doordat ik niet de goede plekken bevaar van het meer. Dus daar moet ik eerst aan werken voor een race zeil echt veel zin heeft.

Plaats reactie