Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welke mast?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Werner
Deur-surfer
Deur-surfer

Welke mast?

Bericht door Werner » do jan 10, 2019 8:35 am

Ik weet niet wat voor mast ik in de np wizard 2014 kan gebruiken ik heb een np flx40 rdm gezien maar ik weet niet of dat wat is of een unifiber flextop rdm c60 of c40
Wie heeft er verstand van of ervaring mee? Of heeft iemand een betere masten tip

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Welke mast?

Bericht door Jeroensurf » do jan 10, 2019 4:59 pm

Uiteraard werkt de NP goed, maar de Unifiber flextop RDM,s werken ook prima inNP zeilen.
Hoe hoger het carbonpercentage des te lichter je tuigage voelt en vaart. Dat zit nog meer in de handeling en reflex als in het werkelijke gewichtsverschil.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do jan 10, 2019 5:37 pm

Jeroensurf schreef:
do jan 10, 2019 4:59 pm
Uiteraard werkt de NP goed, maar de Unifiber flextop RDM,s werken ook prima inNP zeilen.
Hoe hoger het carbonpercentage des te lichter je tuigage voelt en vaart. Dat zit nog meer in de handeling en reflex als in het werkelijke gewichtsverschil.
Ik ga nu de meester tegen spreken, maar een hoger percentage Carbon hoef niet per definitie lichter of meer te flexen.
Zo had ik ooit de Firesticks van Naish. Dit waren zeker niet de lichtste masten, maar met de Force combi vaarde de zeilen super. (Groot windbereik, power als je power nodig had en heel stabiel bij veel wind. Dit waren niet de goedkoopste masten en zeilen.
Later nog een 3.70 Firestick erbij gekocht. Deze masten kwamen qua gewicht en dynamiek tov mijn huidige Simmermasten van een andere planeet.
Nooit gewogen, maar ik denk dat de laatste Firestick 3.70 meer dan de helft lichter woog dan mijn huidige Simmer mast.

Ik denk dat dit verhaal ook op gaat met de vergelijking NP vs Unifiber. Ik denk dat de Pryde masten super licht zijn tov de Unifiber, maar dit hoeft dus niet in te houden dat de zwaardere mast minder vaart.

Want mijn Simmer Icon combi kost ruim helft minder dan een Naish combi. En de Simmer mast/zeilen doen het ook erg goed.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do jan 10, 2019 6:47 pm

:)
Beetje discussie kan nooit kwaad :)
De juiste curve is uiteraard alles, maar als je de juiste hebt, en de afwijking van Unifiber tov NP is minimaal, dan gaat een snellere reflex meer voor je werken als zeg 200gr minder gewicht.
Daarnaast als je met minder carbon een lichtere mast maakt kan dat maar 1 ding betekenen: minder materiaal en daarmee dus kwetsbaarder.

Werner
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Werner » do jan 10, 2019 10:43 pm

Jeroensurf schreef:
do jan 10, 2019 4:59 pm

Dus volgens u is de np mast zowieso prima en de unifiber ook als je maar de 60 procent carbon neemt

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do jan 10, 2019 11:11 pm

Ze zeggen U tegen me :lol: :roll: (fuk ik word oud :x )
correct.
Unifiber Flextop 60% of meer als de portemonee het trekt. Met een 80% heb je zeker een meerwaarde boven de NP40% en zit je waarschijnlijk +/- aan dezelfde prijs.

Werner
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Werner » do jan 10, 2019 11:24 pm

Dat is zeker jeroensurf de unifiber is €265 en de np €199 dus ze liggen best op 1 lijn ik zal is ff kijken voor een 80%. De 80% wordt €355 dus als de 60% ook goed is vindt ik het prima
En ik kan dus beter de unifiber 60% kopen i.p.v. een neilpryde 40% want ik wil de mast gaan gebruiken op een np wizard 4.5 en 5.1 2014

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » vr jan 11, 2019 12:43 am

Zou persoonlijk een paar tientjes meer uitgeven en uit DLD een NP SPX 65 halen.

https://www.surfkeppler.de/Neilpryde-SP ... 2018-400cm

Keppler is een betrouwbare shop en verstuurt de spullen snel en keurig verpakt. Als je beetje Duits kunt loont het om contact met ze op te nemen of er nog onderhandeld kan worden over de prijs.

Werner
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Werner » vr jan 11, 2019 8:57 am

Oke dankjewel ik zal er is ff over nadenken

Plaats reactie