Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Angulo Triumph 81: Hoe vriendjes worden?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Angulo Triumph 81: Hoe vriendjes worden?

Bericht door _Dekker » ma jan 14, 2019 12:38 pm

Als kleinste board heb ik momenteel de Triumph 81 onder mijn CV-1 100L.
De Triumph vaar ik met 5.0 of 4.3 Torro seilen. Vinnen Vector Wave 22 en 24cm.
Vaarstijl: gewoon heen en weer (ik ben geen golfrijder/jumper)
Nu is het zo dat ik er nog maar 4x op gevaren heb maar het voelt gewoon niet goed: Het vaargevoel is "klapperig", het board wil niet echt lekker blijven liggen, voelt stuiterig en zoekerig en heeft daardoor al een zeer onverwachtse catapult opgeleverd. Mastvoetpositie doet ook weinig om dat te verbeteren. Ook schiet hij behoorlijk snel in een spin-out, maar ok het is natuurlijk een wave-board en ik vaar de CV-1 bv met dubbele straps achter. De Triumph vaar ik dus meer op de voorste voet.
Ter vergelijking: in heb de CV1 in vergelijkbare omstandigheden gevaren met de 4.3 Torro en dat voelde gewoon veel beter (rustiger) aan.

Enig idee wat het kan zijn? Ik overweeg sterk nu de Triumph weg te doen, maar vraag me af of ik niet bv nog moet spelen met andere vinnen.
Ik heb recent ook gevaren op Langebaan (Zuid-Afrika) met een 87L Pocket Wave 2017/2018 (trifin) in choppy omstandigheden en daar was de controle gewoon heel goed en 0 spinouts gehad.
Ik zoek uiteindelijk een waveboard onder de CV1 waar ik ook nog eens de zee mee op kan en wat juist controle geeft als er veel chop is.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Angulo Triumph 81: Hoe vriendjes worden?

Bericht door Nelis » ma jan 14, 2019 1:32 pm

1. Je vaart de 81 met best lange vinnen
2. Binnenwater is voor waveboard altijd stuiteren ipv over deinig varen
3. Trifin vs single fin is niet te vergelijken
4. Als je van dubbel strap naar single gaat is het anders varen. Meer voorste voet ipv op vin duwen.

Als je op binnenwater vaart zou ik echt de singlefin Angulo houden en kleinere vin proberen. Multifin gaat je niks extras brengen. Tenzij je naar zee gaat.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma jan 14, 2019 1:47 pm

Nou ik heb heel wat fsw's gehad, en vind dat mulifin op het ijsselmeer toch wel 3 voordelen heeft onder mijn huidige jp fsw (vaar soms multi en soms single Fin):

- draait beter
- meer controle bij veel wind omdat je de snelheid eruit kan halen
- je kan kortere vinnen varen

Het is wel zo dat geen van deze voordelen dekkers probleem nu oplost. En dit zijn natuurlijk fsw's . Dus allicht dat bij een wave board deze voordelen niet gelden.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » ma jan 14, 2019 2:33 pm

Ik zou inderdaad eerst eens kijken of je een kleiner vinnetje kan lenen of proberen, goedkoopste optie die heel veel kan brengen.

22 en 24 zijn behoorlijk aan de maat. Als je voornamelijk met hardere wind met 5.0 vaart zou een 21 of 20 groot zat zijn, geeft veel meer rust en controle. Met 4.3 kan je nog wel 1 of 2cm korter gaan.

Mocht het niet helpen en/of je uiteindelijk toch een ander board willen, dan lijkt een board met trifin een goed optie.
Die kan je singlefin varen voor de binnenwater dagen, en trifin setup voor de zee dagen.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » ma jan 14, 2019 3:07 pm

Andere vin(nen) zou dus idd nog een goede probeersel zijn.
Wat ik wel erg waardeer in de Triumph is de bouwijze (robuust) en de dubbele schroefverbindingen van de footstraps.
Zouden de nadelige eigenschappen die ik ervaar ook kunnen komen door de enorme flex die mijn huidige vinnen hebben?
Zie bijgevoegde foto voor wat ik in gebruik heb.
Bijlagen
Vector vinnen.jpg

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » ma jan 14, 2019 3:22 pm

Mag ik vragen waarom een wave board als je toch niet van het golfrijden en springen bent?
Ben je niet veel beter af met een freeride of FSW board?

Ik heb zelf ook jaren met wave boardjes op binnenwater gevaren maar ben er nu pas achter dat dit eigenlijk niet goed werkt, je mist snelheid en stuitert onnodig veel. Veel liever heb je een board wat iets sneller is en lijn kan houden.

Multifin op binnenwater zou ik niet aanraden, door de stuiteren over de korte chop is het lastig om koers te houden met multifin (vinnen snel uit het water) wat ten koste gaat van je snelheid.
En juist die snelheid heb je nodig om strak door de chop te kunnen varen en nog belangrijker te kunnen springen (al gaat dit laatste niet op voor TS)
Het voordeel van kort draaien gaat je ook niet veel opleveren op binnenwater zonder echte golfen.
Enig voordeel wat ik heb ondervonden aan multifin op binnenwater is varen over ondieptes

Plaats reactie