Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Angulo Triumph 81: Hoe vriendjes worden?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Angulo Triumph 81: Hoe vriendjes worden?

Bericht door _Dekker » ma jan 14, 2019 12:38 pm

Als kleinste board heb ik momenteel de Triumph 81 onder mijn CV-1 100L.
De Triumph vaar ik met 5.0 of 4.3 Torro seilen. Vinnen Vector Wave 22 en 24cm.
Vaarstijl: gewoon heen en weer (ik ben geen golfrijder/jumper)
Nu is het zo dat ik er nog maar 4x op gevaren heb maar het voelt gewoon niet goed: Het vaargevoel is "klapperig", het board wil niet echt lekker blijven liggen, voelt stuiterig en zoekerig en heeft daardoor al een zeer onverwachtse catapult opgeleverd. Mastvoetpositie doet ook weinig om dat te verbeteren. Ook schiet hij behoorlijk snel in een spin-out, maar ok het is natuurlijk een wave-board en ik vaar de CV-1 bv met dubbele straps achter. De Triumph vaar ik dus meer op de voorste voet.
Ter vergelijking: in heb de CV1 in vergelijkbare omstandigheden gevaren met de 4.3 Torro en dat voelde gewoon veel beter (rustiger) aan.

Enig idee wat het kan zijn? Ik overweeg sterk nu de Triumph weg te doen, maar vraag me af of ik niet bv nog moet spelen met andere vinnen.
Ik heb recent ook gevaren op Langebaan (Zuid-Afrika) met een 87L Pocket Wave 2017/2018 (trifin) in choppy omstandigheden en daar was de controle gewoon heel goed en 0 spinouts gehad.
Ik zoek uiteindelijk een waveboard onder de CV1 waar ik ook nog eens de zee mee op kan en wat juist controle geeft als er veel chop is.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Angulo Triumph 81: Hoe vriendjes worden?

Bericht door Nelis » ma jan 14, 2019 1:32 pm

1. Je vaart de 81 met best lange vinnen
2. Binnenwater is voor waveboard altijd stuiteren ipv over deinig varen
3. Trifin vs single fin is niet te vergelijken
4. Als je van dubbel strap naar single gaat is het anders varen. Meer voorste voet ipv op vin duwen.

Als je op binnenwater vaart zou ik echt de singlefin Angulo houden en kleinere vin proberen. Multifin gaat je niks extras brengen. Tenzij je naar zee gaat.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma jan 14, 2019 1:47 pm

Nou ik heb heel wat fsw's gehad, en vind dat mulifin op het ijsselmeer toch wel 3 voordelen heeft onder mijn huidige jp fsw (vaar soms multi en soms single Fin):

- draait beter
- meer controle bij veel wind omdat je de snelheid eruit kan halen
- je kan kortere vinnen varen

Het is wel zo dat geen van deze voordelen dekkers probleem nu oplost. En dit zijn natuurlijk fsw's . Dus allicht dat bij een wave board deze voordelen niet gelden.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » ma jan 14, 2019 2:33 pm

Ik zou inderdaad eerst eens kijken of je een kleiner vinnetje kan lenen of proberen, goedkoopste optie die heel veel kan brengen.

22 en 24 zijn behoorlijk aan de maat. Als je voornamelijk met hardere wind met 5.0 vaart zou een 21 of 20 groot zat zijn, geeft veel meer rust en controle. Met 4.3 kan je nog wel 1 of 2cm korter gaan.

Mocht het niet helpen en/of je uiteindelijk toch een ander board willen, dan lijkt een board met trifin een goed optie.
Die kan je singlefin varen voor de binnenwater dagen, en trifin setup voor de zee dagen.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » ma jan 14, 2019 3:07 pm

Andere vin(nen) zou dus idd nog een goede probeersel zijn.
Wat ik wel erg waardeer in de Triumph is de bouwijze (robuust) en de dubbele schroefverbindingen van de footstraps.
Zouden de nadelige eigenschappen die ik ervaar ook kunnen komen door de enorme flex die mijn huidige vinnen hebben?
Zie bijgevoegde foto voor wat ik in gebruik heb.
Bijlagen
Vector vinnen.jpg

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » ma jan 14, 2019 3:22 pm

Mag ik vragen waarom een wave board als je toch niet van het golfrijden en springen bent?
Ben je niet veel beter af met een freeride of FSW board?

Ik heb zelf ook jaren met wave boardjes op binnenwater gevaren maar ben er nu pas achter dat dit eigenlijk niet goed werkt, je mist snelheid en stuitert onnodig veel. Veel liever heb je een board wat iets sneller is en lijn kan houden.

Multifin op binnenwater zou ik niet aanraden, door de stuiteren over de korte chop is het lastig om koers te houden met multifin (vinnen snel uit het water) wat ten koste gaat van je snelheid.
En juist die snelheid heb je nodig om strak door de chop te kunnen varen en nog belangrijker te kunnen springen (al gaat dit laatste niet op voor TS)
Het voordeel van kort draaien gaat je ook niet veel opleveren op binnenwater zonder echte golfen.
Enig voordeel wat ik heb ondervonden aan multifin op binnenwater is varen over ondieptes

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo jan 23, 2019 8:27 pm

Hallo Bert🤗 herkenbaar verhaal. Ook ik heb mijn vraag om hulp te krijgen om mijn Chango te temmen.
Ook ik vaar de CV1 100 er boven en ja dit is duidelijk een ander board.
Mij wordt door verschillende forum leden geadviseerd om juist grotere vinnen te varen, echter ik weet nog niet hoe groot.
Ik vaar het lekkerst met mijn MUF X-wave 23. Een top vin mits het continue waait.
Terwijl ze bij jouw juist een kleinere vin adviseren.

Ik heb problemen met recht door varen.
Hier wil de neus van mijn board wel eens weg vliegen. (Spontaan ruime wind gaat, terwijl ik gefocust ben op halve wind)
Wat ik fout doe weet ik nog niet, maar je maakt een behoorlijker klapper.

Echter.....ik heb nog nooit een board gehad wat zo makkelijk gijpt en ook nog snel is.
Ik denk dat de Chango en Triumph niet zoveel verschillen en dat ons probleem hetzelfde is.
Ik hoop dan ook dat een Angulo vaarder reageerd en ons probleem herkend en ons op weg helpt vriendjes te worden met onze boards.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op zo jan 27, 2019 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s
Contacteer:

Bericht door Ouwe » wo jan 23, 2019 9:20 pm

$ Rob en Dekker# Vraagje, waar hebben jullie je voorste voetband staan, als i in midden staat, zet m eens helemaal naar voor.
Voetbanden naar voor is controle.
Achter voetband in het midden laten.

Repool
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Chango 81 - North Sails Ice 4.2 - 5.0

Bericht door Repool » do jan 24, 2019 12:08 pm

Vaar met de Chango 81, maar herken de problemen zoals beschreven voor de Triumph of de andere Chango eigenlijk niet. Ik (75kg) vaar meestal op ijsselmeer met 5.0 en 4.2, met een 22cm vin eronder, een vrij dikke onshore wave fin. Heb onlangs ook een 20cm vin gekocht voor overpowered varen / zee, maar nog niet kunnen testen hoe dit vaart.

Mastvoet positie eigenlijk altijd in het midden, vin in het midden, of bij overpowered en meer golven voor in de box. Voetbanden voor en achter in middelste gaatjes.

Met deze setup kan ik gewoon hard en koersvast in rechte lijn gaan, maar nog steeds leuk 'spelen' op de golfjes en springen. Alleen als het echt overpowered 4.2 varen is vind ik dat het board wel begint te stuiteren, dus vandaar dat ik een kleinere vin wil proberen in die omstandigheden. Kan me zo geen oplossing voor de problemen bedenken, maar wellicht hebben jullie wat aan de vergelijking met mijn setup.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do jan 24, 2019 2:27 pm

De achterste voetband in het midden. Dat heb ik dus niet.
Staat mijn achterste voetband dan ook weer voor net de vin.
Eind schroef voetband is begin schroef vin? Dit had ik namelijk altijd, alleen kreeg ik het gevoel dat ik dan veel meer naar voren sta. We gaan het zien deze zomer.

Voor de rest heb ik ook zo alles staan voor de basis. Voorste voetbanden staan in de voorste gaatjes. Mastvoet bijna altijd in het midden soms iets verder bij een groter zeil.
En nogmaals bij voldoende wind gaat het prima, maar wanneer de wind iets weg valt beginnen voor mij de problemen en wordt het oppassen geblazen. Wordt vervolgd. Tot dus ver bedankt voor jullie reactie.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op zo jan 27, 2019 11:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » do jan 24, 2019 2:57 pm

En.....welke vin ook met succes gebruikt wordt onder de Angulo’s is de Epic van Black Project Fin’s.
Want als het succes met de achterste voetband uitblijft ga ik het zoeken in verschillende vinnen.
Bij mijn cross en slalomboards heb ik gemerkt dat een vin een reuze sprong kan maken. Met wave boards heb ik deze kennis niet, sterker nog, nooit bewust van geweest. Ik schroefde er altijd een succes nummer onder, had hier meestal ook een grotere of kleinere van en dit ging altijd goed.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » vr jan 25, 2019 5:39 pm

Ik heb besloten de Triumph gewoon te houden, er zijn voldoende tips gegeven waar ik mee verder kan, waarvoor dank :)
Qua voetbandposities heb ik alle voetbanden in de 1 na achterste gaatjes (er zijn 4 posities). Ik zal de volgende keer in ieder geval eens proberen met de voorste voetbanden verder naar voren.
Ik vermoed ook dat ik de voetbanden te klein heb staan waardoor ik teveel op de rail sta. Die ga ik de volgende keer een flink stuk groter zetten. (bij de Pocket die ik gevaren heb stonden ze heel groot en dat voelde eigenlijk best goed). Dat zal vast helpen tegen de onvrijwillige spinouts.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » zo jan 27, 2019 2:12 pm

Wat hier overigens niet benoemd is het zeil.
Ik weet zeker dat ik soms te veel downhaul geef op mijn zeil. (Vaar meestal iets groter als wat er rond vaart)
Ik weet niet welke zeilen je op je Triumph vaar, maar bij jouw kan het ook te weinig downhaul zijn🤔

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » zo jan 27, 2019 6:34 pm

Ik vaar er de Gun Torro op in 5.0 en 4.3
Het zijn wel zeilen met redelijk wat loose leech nog (freemove), geen idee wat dat uitmaakt.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo jan 27, 2019 9:15 pm

Dat van die zeilen maakt geen bal uit, hooguit dat je lijnen niet goed staan en daardoor je drukpunt verkeerd zit, maar ff ervan uitgaande dat iedereen zijn zeil redelijk normaal opgetuigd heeft: veel binnenwater surfers zie ik vooral heel groot varen qua zeil en hard tegen de zijkant van een board trappen. Dat kan met een slalomboard, maar een waveboard is daar niet voor gemaakt en heeft daarvoor te weinig CM2 vin-oppervlak. Hoe dan wel: Je staat er vooral bovenop. Doordat je druk van boven geeft creëer je controle, maar kun/hoef je ook wat minder groot te varen. Zorg dat je groot genoeg vaart om continue te kunnen planeren, maar om aan te planeren is het niet erg om een beetje te pompen. In tegenstelling tot racen is de kunst om vooral zo klein mogelijk te varen ipv o groot mogelijk. Dat geeft je meer controle en geloof het of niet, het zal je vaak nog sneller maken ook.

Qua vinnen: vrij dikke vinnen met een beetje twist maken het leven wel makkelijker. vinnen met heel veel flex in de tip kunnen zeer vergevingsgezind zijn, maar als je er teveel druk op zet trap je ze er ook makkelijker uit. Daar zijn ze ook voor gemaakt: makkelijker sliden.
Een Mufin X-wave, leuke vin, maar ook een vrij kritische voor voetdruk die foutjes sneller af straft. de normale wave is veel vergevingsgezinder en past imo beter bij het karakter van dat soort boards en hoe jullie ze gebruiken.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » zo jan 27, 2019 11:32 pm

@Jeroensurf in grote lijnen mee eens maar veel binnenwater surfers (op waveboard) varen een zeil maatje groter omdat je veel power wil hebben om te springen.
Ik vaar zelf vaak met een 5.4 waar ik ook met een 4.7 makkelijk zou kunnen varen. Voordeel van kleiner zeil varen voor golfritten is namelijk niet aan de orde.
Maar inderdaad als je dan groter vaart hoort daar ook een bijpassend board(freewave) of vin(b.v. MUF X-wave) bij.

Ik heb jarenlang zelf tegen beter weten in op wave setjes op binnenwater gevaren, nu sinds 1 jaar een freestylewave set en freeride set en vaar daardoor echt zoveel beter.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma jan 28, 2019 6:00 am

Dat je door 5.4 ipv 4.7 beter/hoger kan springen is een misvatting.
Springen op binnenwater doe je door ruim aan de wind te versnellen en goed af te zetten op een stuk chop, dat lukt niet als je in slalomstyle ongecontroleerd in de rondte stuitert tot je wat raakt dat je omhoog wordt lanceert.
Als je met 4.7 goed kan planeren en daarmee bedoel ik dus wel soms een paar pompslagen nodig hebt omaan te planeren, maar daarna gewoon lekker gaat en bewust afzet kom je hoger en heb je in de lucht meer controle als met die 5.4

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma jan 28, 2019 10:59 am

Zoals eerder gezegd, ondanks dat ik ruim 40 jaar surf is mijn kennis op wave gebied minimaal. Maar.....wat ik op Maui gezien heb is dat veel surfers naar buiten doberen om daarna letterlijk met golven mee weer terug te surfen. Gezien de hoogte van de golf snap ik dat je wel een maatje kleiner kan. In Nederland heb ik begrepen, dat je met halve wind naar buiten knalt. Dit laatste doe ik ook. Een kleiner zeil heeft voor mij geen zin want dan kom ik niet weg tenzij je het zeil minder doortrekt. En dan stap ik over naar slalom. Wanneer ik slalom vaar en het board los op het water ligt en het slalom zeil niet ver genoeg door trek dan weet ik zeker dat ik vanaf een bepaalde snelheid ga vliegen. (Of de neus gaat ongewild omhoog).
Werkt dit anders op een wave board?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma jan 28, 2019 3:05 pm

Slalom set stel je meestal op max af. Dan zie je gasten met een max aangetrokken full camberzeil en slalomplank met bijvoorbeeld 7.0 varen en dan kan je met waveset je 5,0 pakken. Ook zie je veel slalomridders pasief varen, want groot zeil en dikke rails om tegenaan te duwen en je kan al direct in voetbanden en wegknallen. Wave is veeeel actiever OP je plank pompen en de plank VLAK houden en vraagt meer feeling, zeker op vlagerig binnenwater. Dan is de keuze Wave met 5.0 op standje medium en beetje bol of slalom standje max.
Laatst gewijzigd door Nelis op ma jan 28, 2019 4:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma jan 28, 2019 3:15 pm

Ik blijf erbij dat een waveboardje met minder dan perfecte techniek een stuk lastiger in plannee te krijgen is op het IJsselmeer dan een freestylewave, tenzij je een iets groter volume neemt. Maar rob je weegt 95 kg volgens mij en dan is een 88 chango best hard werken, misschien dat je daarom ook een flink zeil nodig hebt.

En dan hebben we ook nog best weinig echt lekkere <5.5 dagen gehad, waardoor je techniek achteruit gaat.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma jan 28, 2019 6:52 pm

Kapitein Rob schreef:
ma jan 28, 2019 10:59 am
Maar.....wat ik op Maui gezien heb is dat veel surfers naar buiten doberen om daarna letterlijk met golven mee weer terug te surfen. Gezien de hoogte van de golf snap ik dat je wel een maatje kleiner kan. In Nederland heb ik begrepen, dat je met halve wind naar buiten knalt. Dit laatste doe ik ook. Een kleiner zeil heeft voor mij geen zin want dan kom ik niet weg tenzij je het zeil minder doortrekt.
Maui en zeker hookipa is een compleet ander verhaal, daar is de grens, kun je nog waterstarten of je zeil optrekken, dan sta je groot genoeg om naar buiten te dobberen en terug te golfrijden en dat bedoel ik niet.
Wat Nelis al schreef: een waveboard vraagt een actieve vaarstijl. Je hebt vaak genoeg dat als je planeert dat je blijft planeren, maar ff de boel in plane moet pompen. Het zeil mag dan best minder loose leech en meer buik hebben. Ik heb de laatste 15 jaar voornamelijk tecnolimits 140/150 en AL360 Slim gieken gehad en of ik nu met 6m vaar of met 3.4 als ik planeer raakt het zeil altijd lichtjes de giek of zoals de engelsen dat zo mooi noemen: kissing the boom (dus geen getwerk er tegenaan :wink: ). Daarbij giek zo hoog als dat je nog controle houdt en je board plat kan houden.
Het zeil moet in de top wel twisten want bij te weinig twist planeer je later aan, maar dat is nooit zoveel als bij een race-zeil.
Ik heb jou nooit zien varen dus ik heb geen idee hoe je op je board staat maar op Wijk op de parkeerplaats herkennen we al de binnenwater mannen omdat ze met 15-20kg minder vaak 0.5 tot 1m groter willen optuigen als dat ik doe.

En wat Tristan zegt: met 95kg is een 88l board gewoon vrij klein. Ik heb met 93kg om die reden mijn 86 vervangen voor een 95 als highwind board want ik heb ook nog een 104l waveboard.
Als je zo klein wil varen kan een snellere rocker en bredere OFO als bij een FSW wel helpen.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » ma jan 28, 2019 7:55 pm

tristan55555 schreef:
ma jan 28, 2019 3:15 pm
Ik blijf erbij dat een waveboardje met minder dan perfecte techniek een stuk lastiger in plannee te krijgen is op het IJsselmeer dan een freestylewave, tenzij je een iets groter volume neemt. Maar rob je weegt 95 kg volgens mij en dan is een 88 chango best hard werken, misschien dat je daarom ook een flink zeil nodig hebt.

En dan hebben we ook nog best weinig echt lekkere <5.5 dagen gehad, waardoor je techniek achteruit gaat.
Op zich kan het wel op dagen dat het echt lekker doorwaait (7+). zelf vaar ik die dagen een 74L/ 4,5m2 met mijn 90kg, iedereen raad dit af maar voor mij werkt dit uitstekend.

Ook de trend van wide boards help niet echt mee op binnenwater chop denk ik wel eens,
laatst voor de grap weer een keer mijn Fanatic fly 258 uit 1999 gepakt, en schrok me rot hoeveel comfort dit board eigenlijk heeft ten opzichte van moderne boards.

Naishman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma jan 28, 2019 10:39 pm

Moet zeggen dat ik dit wel een hele leuke discussie vindt waarbij het verschil zoet en zout toch wel enigszins merkbaar lijkt.
Ook zeer interessant om te lezen voor de zoet naar zout overstappers.

Begrijp Rob z`n insteek ook wel een beetje van naar buiten dobberen en dan een golf mee terug pikken.

Ik heb dat idee ook soms als ik de filmpjes van Wijk bekijk op voorbereiding naar de zout overstap, dan denk ik ook wel eens van 'waarom geen maatje groter', pas na wat pompen in plannee, waarom?

Maar daar zit ook meteen het verschil, als je dat op zoet doet dan lig je meteen weer stil omdat het volgende windgolfje er al weer aankomt en je doet afremmen waardoor je steeds uit planee wordt gehaald.

Als je dan naar de Wijk filmpjes kijk dan zie je tussen de golven in zo`n stuk 'vlak' water waar je met minder oppervlak makkelijker in plannee komt en dit kan vasthouden waar wij op zoet alweer stil vallen door de volgende golf.
En terug laat je je door de golf voortduwen dus heb je die extra meter niet nodig.

We dwalen alleen wel iets af van de vraagsteller z`n vraag.........)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di jan 29, 2019 6:26 am

funride schreef:
ma jan 28, 2019 7:55 pm
tristan55555 schreef:
ma jan 28, 2019 3:15 pm

Op zich kan het wel op dagen dat het echt lekker doorwaait (7+). zelf vaar ik die dagen een 74L/ 4,5m2 met mijn 90kg, iedereen raad dit af maar voor mij werkt dit uitstekend.

Ook de trend van wide boards help niet echt mee op binnenwater chop denk ik wel eens,
laatst voor de grap weer een keer mijn Fanatic fly 258 uit 1999 gepakt, en schrok me rot hoeveel comfort dit board eigenlijk heeft ten opzichte van moderne boards.
Het kan ook wel, maar je vaart makkelijker en hebt net zoveel controlle met 10l meer en valt dan minder snel uit planee.
Wat betreft comfort: de Fly had voor die tijd veel rocker en achterin een dikke V en relatief zachte rails. De huidige boards diedat ook hebben varen net zo gemakkelijk hoor. Verschil is wel dat vroegah waveboards ook highwind binnenwater-boards waren en nu wel echt voor wave worden gemaakt op en paar uitzonderingen als de Naish Global na.

@Naishman Eerlijk gezegd dat he grootste verschil in techniek zit. De meeste jongens die op veel op zee varen zijn gewoon hele goeie surfers die zich makkelijker aanpassen aan hun spullen en omstandigheden.
Op zee is over het algemeen wel de wind wat constanter dus dat helpt ook.Die vlakkere stukken zijn er maar dat is minder vlak als dat het lijkt door de golven er omheen :wink:
Waarom niet groter: omdat met een paar pompslagen je ook wel aanplaneert, blijft planeren en vervolgens meer controle hebt.
Op het binnenwater zie ik veel relatief luie surfers die stuk voor stuk liever 1m meer pakken en groot varen als een kwaliteit (stoer?) zien ipv eens te gaan pompen, dan leer je het ook nooit behoorlijk.

Wat betreft slog-out ride in, dat heeft alleen zin als je een golf hebt die zo snel gaat dat je je eigen wind (apparant wind)creert. In NL nauwelijks zin omdat onze golven zelden snel genoeg zijn om ons dan goed op gang te brengen en te houden.
Het kan wel hoor, maar dat is echt de boel uitmelken en zoeken naar het juiste plekje op de golf ipv dat je ordt afgeschoten door zo,n golf. De sessie op IJMuiden waar DirkB zo,n mooi filmpje van heeft gemaakt was zo,n dag, maar dan heb je swell nodig die bijna bij Ijsland vandaan komt.

Omdat ik dat spelletje wel heel erg leuk vind zit ik de meeste vakanties in Cornwall, Bretagne en Ierland waar dat soort golven 2-5x zo snel gaan. Op Maui hookipa gaan de golven die het rif goed raken ongeveer 6x zo snel en vaar je altijd met Side-off tot offshore. Dat is lastig op de golf komen, maar als je er op zit en hij wordt stijler ga je zo hard dat je van net aan kunnen waterstarten naar full power gaat puur door de apparent wind.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » di jan 29, 2019 8:14 am

Eerlijk gezegd denk ik dat het ook moeilijk te vergelijken is. Op zee kan je al een leuke dag hebben al je naar buiten kan sloggen, en vervolgens naar binnen te planeren en een mooie golfje kan pakken.
Op binnenwater (met wave setje) heb je alleen een leuke dag als je full-on kan planeren en ja de wind is minder constant waardoor je snel een maatje groter pakt.
Ik denk dat zowel topic starter al kapitein Rob ook op wat groter binnenwater varen waar een lastige chop kan staan, golfjes van 50cm met een tussenruimte van een boardlengte. Daarbij komen deze golfen niet haaks op je neus maar schuin van opzij wat er voor kan zorgen dat je neus wordt gepakt met als gevolg katapult. Eerder en makkelijker planeren helpt hier tegen. Het zal deels een (gebrek) aan techniek verhaal zijn maar Je geeft het zelf al aan op binnenwater heb je veel vlagen en om niet om de 50m te moeten pompen kan je beter iets groter pakken. Is dit dan lui of effectief ;)

@Jeroensurf over die board kan idd wel kloppen, mijn oude Fly en daarvoor skate en F2 wave deden het nog redelijk op binnenwater, maar met de new school (multivin) waveboard nooit vrienden kunnen worden, nu vaar ik een JP FSW 2015 en deze vaart veel comfortabeler en is in shape waarschijnlijk ook wat conservatiever dan hedendaagste wave boards.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di jan 29, 2019 9:23 am

Die slog dagen beteken in Nederland dus vooral heel veel lopen, want op zee heb je stroming, die als hij in dezelfde richting staat als de wind kan oplopen tot 8km p/u.
Ik vaar een enkele keer nog wel eens op drinkwater als Uitgeest, Muiderberg of de Grevelingen en heb vroeger veel op shout gevaren dus snap de omstandigheden wel hoor, maar tussen iets groter of al snel 1m+ zit een verschil wat valt op te lossen met een actieve vaarstijl.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » zo feb 10, 2019 5:59 pm

Helaas niet de kans gehad de Triumph weer te proberen de afgelopen dagen :(
Maar ik vond op de pc nog een filmpje van een halfwinds rakje tijdens de laatste sessie.
Dat voelde dus oncomfortabel en stuiterig/zoekerig en was de aanleiding voor dit topic.
Hier is goed te zien hoe ik stond, wellicht zien jullie meteen of er iets mis is..

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » zo feb 10, 2019 10:02 pm

Lijkt dat je mast vrij harde klappen krijgt door de chop, mastvoet wat naar achter om het board vrijer te laten lopen?
Als ie je board dan te los/hoog ligt kleinere vin.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » ma feb 11, 2019 12:13 pm

Rop schreef:
zo feb 10, 2019 10:02 pm
Lijkt dat je mast vrij harde klappen krijgt door de chop, mastvoet wat naar achter om het board vrijer te laten lopen?
Als ie je board dan te los/hoog ligt kleinere vin.
Het zijn idd harde klappen op de mast (de camera verschiet zelfs van stand) in ik voel ze zelf ook erg goed.

Plaats reactie