Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Severne blade 2017 voor dame?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Flikka, GA-sails

Severne blade 2017 voor dame?

Bericht door tomahowk » ma jan 21, 2019 10:33 pm

Tijd terug dat ik hier wat gepost heb. Maar hopelijk hebben jullie nog altijd goede adviezen. Sinds deze zomer heb ik mijn vriendin aan het surfen gekregen (ja, het kan!). Ze heeft het helemaal te pakken en gaat ook gerust mee in de kou van afgelopen weekenden.

Ze vaart nu met een 130 liter shark, een 4.7 Gaastra manic en 5.2 Gaastra Remedy, beide uit ca.2009. met een ezzy 400 RDM 90%. De mast past natuurlijk niet helemaal, maar voor het begin allemaal prima.

Inmiddels planeert ze in beide voetbanden en de trapeze. Gijpen komt nog. Op marktplaats zag ze Severne blades in 4.2/4.7/5.3 mooie range om genoeg mee af te dekken dachten we zo. Zelf vaar ik freestyle en ben niet op de hoogte van de wave spulletjes. Waarom deze? Ze vind de manic iets eerder aanplaneren dan de remedy en wil eventueel ook later mee naar Oostvoornse meer, IJsselmeer e.d. Vooralsnog op Horst, Zeewolde en Muiderberg.

Wat denken jullie van de Severne blades? Geschikt? Wel/niet doen?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Re: Severne blade 2017 voor dame?

Bericht door Jeroensurf » di jan 22, 2019 5:13 am

Blades zijn lekker licht en stabiel dus ook voor freeride allemans vrindjes dus ja doen.
Zoek wel een passende mast erbij, de juiste mast maakt zo een 25-30% verschil in aanplaneren, top end en handeling.
En als je vriendin echt wil verwennen: een giek met dunne grip scheelt ook enorm bij kleinere dames handen.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Fanatic Blast 130; Freeks 4.0 -> 5.2 Blades 3.7 -> 5.3 TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » di jan 22, 2019 7:41 am

Doen!
Mijn vrouw vaart met 2017 Blades 5.3/4.7/4.2/3.7 icm Fanatic Gecko 105 bamboo.
Oudere carbon giek van mezelf erbij en het is een top combinatie.
Ze heeft ook met oude freestyle zeilen gevaren, wat qua handling nog beter is, maar die zijn net iets te kwetsbaar. Zelf er toen maar voor gekozen om een setje wave zeilen aan te schaffen, voor het geval ik nog eens op zee ga. Eerst Severne S1's maar die bevielen me niet, dus toen maar Blades aangeschaft.
Laatst gewijzigd door theArthurrrr op di jan 22, 2019 12:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joost_aarts
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joost_aarts » di jan 22, 2019 9:02 am

Blades zijn zeker een aanrader.
Mijn vriendin vaart bijvoorbeeld liever mijn blades dan freaks. Ze vind de handeling van de blade vele malen fijner omdat ze vindt dat de blade veel stabieler is dan de freak.

De mannen van ABK Boardsports wisten me ook te vertellen dat het drukpunt van de blades lager ligt dan dat van de freaks. Dit zou voor vooral kleine, lichte dames en beginners een veel stabieler vaar gevoel geven en voor minder katapults zorgen (door minder forward pul). Weet niet of dat correct is en de rest van de mensen dat hier ook zo ervaren?

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » di jan 22, 2019 12:37 pm

Blades zijn heerlijk zeilen... punt...
Zeker een aanrader, ook voor dames...

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Fanatic Blast 130; Freeks 4.0 -> 5.2 Blades 3.7 -> 5.3 TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » di jan 22, 2019 12:39 pm

joost_aarts schreef:
di jan 22, 2019 9:02 am
De mannen van ABK Boardsports wisten me ook te vertellen dat het drukpunt van de blades lager ligt dan dat van de freaks. Dit zou voor vooral kleine, lichte dames en beginners een veel stabieler vaar gevoel geven en voor minder katapults zorgen (door minder forward pul). Weet niet of dat correct is en de rest van de mensen dat hier ook zo ervaren?
Yup, is zo, m'n Freeks hebben meer forward pull dan m'n Blades.

tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door tomahowk » di jan 22, 2019 2:48 pm

Klinkt goed, dank voor de reacties!

Wat denken jullie van de Ezzy mast? Is een Ezzy Hookipa 400cm 90%, volgens de unifiber mast schema's een CC mast, en Severne zou vanaf 2017 ook daarnaartoe verschoven zijn. Past dat of is het geen ideale combinatie en moeten we op zoek naar een (ik geloof) hardtop?

Daarnaast: de 5.3 zou dan de grootste zijn, hoe zijn de blades in vroeg aanplaneren? Kan je met een 5.3 varen vanaf een knoopje of 14-16? Dat krijg ik met mijn Pure wel voor elkaar, ik weet niet hoe de blades zich daarin verhouden.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui

Bericht door WhiteofHeart » zo jan 27, 2019 9:02 pm

tomahowk schreef:
di jan 22, 2019 2:48 pm
Klinkt goed, dank voor de reacties!

Wat denken jullie van de Ezzy mast? Is een Ezzy Hookipa 400cm 90%, volgens de unifiber mast schema's een CC mast, en Severne zou vanaf 2017 ook daarnaartoe verschoven zijn. Past dat of is het geen ideale combinatie en moeten we op zoek naar een (ik geloof) hardtop?

Daarnaast: de 5.3 zou dan de grootste zijn, hoe zijn de blades in vroeg aanplaneren? Kan je met een 5.3 varen vanaf een knoopje of 14-16? Dat krijg ik met mijn Pure wel voor elkaar, ik weet niet hoe de blades zich daarin verhouden.
Als ze net als jij 20 kilo weegt moet t wel gaan. Ik onderschrijf al het bovenstaande! Met de blades zeker geen slechte keuze. Wel zijn wavezeilen wat stijver dan je freestylezeiltjes in de luff, wat betekend dat ze net wat minder goed pompen / iets meer wind nodig hebben om vol te vallen.

tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door tomahowk » do jan 31, 2019 11:24 am

Ha, zo erg is het nou ook weer niet.

Inmiddels zijn de blades al aangeschaft. 4.7 stond erg mooi op de ezzy, 4,2 iets minder met de variotop op 400. Misschien in de toekomst eens een 370 op de kop tikken voor weining. Op strand horst gebruik je de 4.2 toch alleen als het poeiert en dan maakt het allemaal niet zoveel meer uit :lol:

Moet toegeven: mooie zeiltjes en wel heel licht! Ben benieuwd hoe ze die nu vindt varen. Waar blijft de wind..... :nocheer:

Thanks voor de hulp en adviezen! :cheer:

spridget
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door spridget » do jan 31, 2019 12:57 pm

Op strand horst gebruik je de 4.2 toch alleen als het poeiert en dan maakt het allemaal niet zoveel meer uit :lol:

ik denk juist in die situatie ze het zal waarderen om de minder stijve 370 te varen !!!

Plaats reactie