Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

(Foil)board blanks uit Frankrijk....

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

(Foil)board blanks uit Frankrijk....

Bericht door Ilja85 » di feb 26, 2019 7:52 pm

https://www.atuacores.com/surfshop/248-modeles-windsurf

De Horue tiny en tiny pro staan er gewoon bij. :D
blanks.JPG

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Re: (Foil)board blanks uit Frankrijk....

Bericht door Rob Rock » wo feb 27, 2019 7:15 am

Hoewel de charme van een stuk schuim vormgeven het leukste deel van het zelf bouwen is lijkt het wel dat daar het moeilijkst tegen aan gekeken wordt.
Je eerste shape zal ook niet gelijk een meesterwerk zijn, maar de kosten van een 30 euro! daar val je ook niet gelijk een buil aan.

Maar als je toch liever een exacte kopie wil maken, dan kan dat ook! Zie het filmpje;

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo feb 27, 2019 9:10 am

@Rob Rock , wat ik vooral spannend vind is het vacuümbaggen. Vooral ook omdat die spullen allemaal best wel duur zijn... Ik weet niet of jij nog een ingenieus idee hebt om low budget een pomp te brouwen van huishoudelijke artikelen? Hahaha

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » wo feb 27, 2019 9:55 am

WhiteofHeart schreef:
wo feb 27, 2019 9:10 am
@Rob Rock , wat ik vooral spannend vind is het vacuümbaggen. Vooral ook omdat die spullen allemaal best wel duur zijn... Ik weet niet of jij nog een ingenieus idee hebt om low budget een pomp te brouwen van huishoudelijke artikelen? Hahaha
Misschien met een Karcher puin-zuiger? :-?

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » wo feb 27, 2019 9:56 am

@WhiteofHeart - volgens mij kan je een oude koelkastmotor als vacuumpomp gebruiken.

@Rob Rock - echt een gaaf ding die kopieer machine :clap:

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » wo feb 27, 2019 9:33 pm

Om een laminaat/sandwich perfect om je shape te laten aansluiten ontkom je niet aan een vacuüm pomp. Vaak wordt er gedacht dat hoe meer onderdruk er wordt toegepast hoe beter. Dat is dus zeker niet het geval.
Ik heb een twee traps pomp die relatief veel lucht weg pompt en ook veel onderdruk genereert. Haalt bijna -10. Deze wordt vrij snel heet en verbruikt ook nog eens veel olie die in de lucht blijft hangen als een soort rook. (heb wel een zogenaamde olie filter er op zitten, maar de smook vind ik niet fijn)
Daarnaast heb ik ook een koelkast pompje die eigenlijk altijd door mij gebruikt wordt. Fluisterstil, heeft bijna dezelfde onderdruk als de tweetraps! en wordt pas echt warm na twee uur en rookt nauwelijks. Haalt -9 onderdruk
Nou zou je zeggen als geïnteresseerde lezer; "Als je de onderdruk hebt bereikt dan schakel je de pomp toch uit" Tja, dat is wel een dingetje. Er is namelijk altijd wel ergens een lekje! en die is met geen mogelijkheid te horen. En ik heb goede oren ondanks de decibellen en het muziek genre waaraan mijn trommelvliezen worden bloot gesteld.
Heel enkel gebeurt het dat de naald van de vacuümmeter blijft staan, maar normaal gesproken laat ik de pomp doordraaien en zet ik het ventiel zo dat de gewenste onderdruk stabiel blijft staan.
Om de schuim kern niet te vervormen bij het sandwichen of laminaat is een onderdruk van -2 (of-3)voldoende!
De koelkast pomp gebruikt ook olie. Bijvullen is wel lastig, omdat je niet weet hoeveel er in moet.
Daarnaast gebruik ik een pvc buis als buffer tank. Kortom...een koelkast pomp werkt perfect EN wanneer je de blaas kant gebruikt kan je ook nog eens de airbrush daarop laten functioneren. Wel met tankje!

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do feb 28, 2019 7:29 am

De genoemde getallen in het hier boven beschrevene zijn niet correct.
De onderdruk is maximaal -1 . De schaalverdeling op de meter loopt van -0,1 -0,2 tot ........ -1.

Bij het gebruik van een koelkastpomp is een vacuümmeter wel nodig. Is voor een €15,-- te koop.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do feb 28, 2019 8:23 am

@RonaldvT @Rob Rock , goede tip, als ik weer aan een nieuw diy project ga beginnen ga ik een oude koelkast zoeken! Nu ff geen tijd, maar krijg wel weer de knutselkriebels, veel leuker om het zelf te maken, en als je een beetje weet wat je doet werkt het vaak ook nog eens beter dan productiespullen omdat het helemaal op jouw wensen is afgestemd! (is mijn ervaring)

Ben al dagen een boardje aan het shapen in een CAD programma, echt leuk om te doen en al ontzettend leerzaam zelfs terwijl je alleen maar achter de pc zit, je gaat ineens heel anders over shapes nadenken!

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » do feb 28, 2019 9:22 am

Ik heb het bedrijfje een mailtje gestuurd of ze ook de Femto hadden. Ze gaven aan dat dat in principe mogelijk was....
Dus nu gevraagd om de blank van de 115L Femto met een outline van 166 x 71.8cm. :-)

Ja, zelf shapen is natuurlijk zeker leuk...had ook al wat ontworpen.
Alleen ik ben ook mijn huis aan het shapen en alle tijdsbesparing is welkom. :mrgreen:

femto+2018+2019+range+petit.png
femto+2018+2019+range+petit.png (213.52 KiB) 2712 keer bekeken

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » do feb 28, 2019 1:22 pm

Rob

Had je het Nylon (waar je het origineel mee "aftast" ) wieltje nog een iets (3-5mm) diameter gegeven om je kern wat kleiner te maken voor de Airex zodat het afgewerkte board een exacte copy is of is dat geen goed idee ?

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard - NoveNove - Gun - Naish

Bericht door barth » do feb 28, 2019 4:36 pm

Was ook al mijn vraag, anders wordt je kopie met sandwitsch een stukje dikker lijkt me...

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » vr mar 01, 2019 8:06 am

@barth ,@nelson foils; Het doel was niet om een exacte kopie te maken. Ik heb dit board gebruikt omdat er geen voetbanden en footpads op zaten. Het doel was om te kijken of mn idee werkt. (Had ook mn vrouw er naast kunnen leggen om te kopiëren)
Maar het is natuurlijk wel zo dat je met de diameter van de "wielen" de kopie kan beïnvloeden.

Wat ik doe is ideeën realiseren. Ik heb veel ideeën en een onderdeel daarvan hoe iets simpeler te maken of kan het ook anders. Bijvoorbeeld het sandwichen van het dek. Dat is best lastig! Hoe krijg je de aansluiting goed bij de bodem sandwich. Bij het Mona Lisa board heb ik het versimpeld door deze niet tot de bodem door te laten lopen en dat maakt het allemaal veel eenvoudiger en ik denk zelf beter. (is te vinden op mijn You Tube kanaal) Waar natuurlijk nog veel tips en tricks te vinden zijn.

Als ik weer wat tijd over heb een interessant filmpje hoe je een vin kan kopiëren en je met je layup kan spelen om er meer performance uit de vin te halen. En voor mij is de uitdaging om in de ochtends de beide helften van de mal te maken, middags de mal vullen. De volgen dag de tuttle bijwerken en in de middag het water op te gaan en te testen. Waarom? omdat het leuk is.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » zo mar 10, 2019 7:04 pm

Ik heb inmiddels de Femto 115L eps kern besteld bij dit bedrijf, alleen ze wachten nog op een leverdatum voor de versterkte foilbox. Die komt waarschijnlijk van Flikka en volgens mij hebben die het een beetje druk... :P

Kan niet wachten om te beginnen aan dat toffe 166cm boardje! 8) :9

Als ik hem op de stoep heb staan breng ik weer verslag uit!

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » vr apr 12, 2019 8:31 pm

Enn....... het EPS boardje staat in de garage. :D
Boardje is dikker dan ik dacht aan de achterzijde.... maar de die diktemaat verloopt eigenlijk parallel in het dubbel concaaf verder.

166 x 72 x 115L.... hij is wel ietsje groter nog op dit moment omdat hij nog afgewerkt moet worden, en er komt nog een laag sandwich omheen.

Piccies:
thumbnail_20190412_164233.jpg
thumbnail_20190412_165342.jpg
thumbnail_20190412_165331.jpg
thumbnail_20190412_165301.jpg
thumbnail_20190412_164921.jpg
thumbnail_20190412_164720.jpg
thumbnail_20190412_164446.jpg
Laatst gewijzigd door Ilja85 op za apr 13, 2019 11:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard - NoveNove - Gun - Naish

Bericht door barth » vr apr 12, 2019 11:07 pm

Erg benieuwd hoe zoiets eruit gaat zien!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » za apr 13, 2019 7:47 am

Wat een leuk dikkertje!
Ik ben vooral benieuwd hoe je de box aan het board zo gaat verstevigen dat het de krachten aankan.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » za apr 13, 2019 9:04 am

:thumbup: Heb je nu alle meubels en verdere inrichting van de woning naar buiten gegooid om te kunnen gaan bouwen....VET MAN

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za apr 13, 2019 11:35 am

Flowmaster schreef:
za apr 13, 2019 9:04 am
:thumbup: Heb je nu alle meubels en verdere inrichting van de woning naar buiten gegooid om te kunnen gaan bouwen....VET MAN
Haha, nee mijn pakket ontvangst centrum (mn ma) is een renovatie aan het ondergaan.
Mijn eigen huis ook trouwens, maar dat is al een heel eind dus mooi dit boardje tussendoor doen nu. :D

In principe wordt de verstevigde foil-box gewoon aan het sandwich aan de onderzijde en bovenzijde gelamineerd, waarmee hij zn sterkte zou moeten krijgen.
thumbnail_20190413_112746.jpg
thumbnail_20190413_112732.jpg
thumbnail_20190413_112705.jpg

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: KA sails Race & Koncept, Point-7 AC2, Fanatic Falcon 111L, Starboard Isonic 127L

Bericht door JD Windsurfing » ma jul 08, 2019 2:26 pm

Interessant topic!

Zou het een idee zijn om je bevindingen (voor- en nadelen) van het kopen van zulke blanks te delen naderhand?
Wellicht ook een kosten plaatje, om een volledig beeld te geven?
Lijkt mij zelf namelijk ook heel gaaf om eens te doen, ben benieuwd hoe het je afgaat.

Succes!

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » ma jul 08, 2019 3:55 pm

Voor het vacuümzuigen (delaminatie project) heb ik een stofzuiger gebruikt. Probleem is dat deze opwarmt als je de inlaat blokkeert. Nu had ik een oven thermometer in de uitlaat van de stofzuiger geplaatst om de temperatuur in de gaten te houden (van Ikea). 65°C heb ik als max aangehouden. Door een klein lek te creëren kun je de uitgaande temperatuur regelen. Bij mij zakte de temperatuur zo'n 5°.

Ik heb geen idee hoeveel vacuüm ik gecreëerd heb.
Ik raad je wel aan om snelle epoxy te gebruiken anders staat de stofzuiger lang te draaien.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za jul 13, 2019 11:46 am

Ik heb een soort van profi vacuumpomp gekocht met een defect, welke ik nu ff aan het fixen ben (ben werktuigbouwer, haha).
Plan is om langzame epoxy te gebruiken, want anders krijg ik het allemaal niet optijd gedaan.

Inmiddels heb ik ook shape-3d lite gedownload en daar een paar boardjes in ontworpen! Best makkelijk..... valt me echt mee (als je een beetje handig bent met ontwerp software en CAD).
Voordeel is dat je dan je modelletje zo naar atua cores kunt sturen, en je hem dan cnc gefreesd terug krijgt.

Volgende foil board ontwerp 3D-model staat iig al klaar (ronde shape, 1.75m, 115L, single strap achter) en ook een freestyleboard.

Ik ben nu mijn werkplaats aan het inrichten (was eerder aan het verhuizen nog) en heb een warmtekast ontworpen voor het curen.
Verwacht over ongeveer een maand aan de slag te kunnen, als mijn shape-mentor terug is van vakantie...en ik zelf vakantie heb. :p

Maak tzt wel een topic met de vorderingen!

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za jul 13, 2019 11:50 am

JD Windsurfing schreef:
ma jul 08, 2019 2:26 pm
Interessant topic!

Zou het een idee zijn om je bevindingen (voor- en nadelen) van het kopen van zulke blanks te delen naderhand?
Wellicht ook een kosten plaatje, om een volledig beeld te geven?
Lijkt mij zelf namelijk ook heel gaaf om eens te doen, ben benieuwd hoe het je afgaat.

Succes!
Kern horue + verzenden kost 350,-.
Ik verwacht 1000-1100 euro kwijt te zijn inclusief de kern en alle materialen.... ligt een beetje aan hoe stevig je hem wilt maken.

Plaats reactie