Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Herintreder zoekt wat tips qua materiaal

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
LLR
Deur-surfer
Deur-surfer

Herintreder zoekt wat tips qua materiaal

Bericht door LLR » wo apr 03, 2019 11:08 pm

Hoi allen,

Na een aantal jaar (zeg maar: 8+ jaar) windsurfen opzij te hebben geschoven, heb ik ineens weer de behoefte om het op te pakken. Omdat ik er al zo lang uit ben geweest, vroeg ik me af of jullie wat tips hebben qua materiaal. Ik heb nog mijn oude setje liggen bestaande uit:

RRD Avantride 70 freeride board (275cm x 70cm, 120l)
Tushingham Vulcan 6.2 zeiltje
Epoxy 460 SDM 23 IMCS mast
Neilpride alu giek

Nu wil ik sowieso de mast vervangen voor eentje met de goede IMCS (Tushingham zegt 24-25 IMCS) en die wat lichter is dan deze loden stengel, maar ik vroeg me af wat handig is.

1) Heeft het voor mij zin om deze mast te vervangen voor een SDM 460 mast of kan ik beter naar een RDM mast kijken om wat "toekomstbestendiger" te zijn? Het valt me op dat de meeste nieuwe zeiltjes wat kleinere masten nodig hebben. Zou ik beter uit zijn met een 430 RDM + verlenger om zo een bredere range van zeilen te kunnen gebruiken in de toekomst? En kan deze combinatie uberhaupt in een ouder zeiltje?

2) Is er in de 15 jaar dat dit setje ongeveer oud is nog veel veranderd in de zin van board- en zeileigenschappen? Heeft het zin om in de nabije toekomst een keer naar een nieuw board of zeil te kijken?

Ik ben zelf overigens rond de 83 kg en ben vooral geïnteresseerd in freeride. Planeren, trapeze, voetbanden, gijpen lukte me voorheen goed (alleen de waterstart niet :mrgreen:)

Alvast bedankt!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Re: Herintreder zoekt wat tips qua materiaal

Bericht door Jeroensurf » do apr 04, 2019 5:56 am

Als 8 jaar een "winterslaap" hebt gehouden zou ik het eerst weer proberen met de sjizle die je hebt.
Vind je het leuk, ja dan is een 430 CC RDM van bijv CAAS, Unifiber, Simmer een prima en hoogwaardige vervanger voor je Tush, maar maakt in dit geval geen wereld van verschil, dus je kan ook overwegen je partner te verblijden met een Tush windscherm! :D en zelf 2 niuwere zeilen en 1 mast te kopen :wink:
Qua boards: alles is nog wat korter en breder geworden, maar ik verwacht dat je huidige board prima prima samen met de morderne zeilen en freeriden is daardoor echt niet anders geworden.

Tip van flip: vervang voor je het water inspringt eerst je diabolo want die dingen drogen uit en de touwtjes van o.a je giekkop, verlenger en uithaler, kost weinagh maar voorkomt dat je na 2 rakken midden op de plas ineens pang hoort en terug moet zwemmen. (water is nog koud).

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do apr 04, 2019 9:42 am

Als ik dan materiaal technisch ga kijken met wat je hebt zou ik zeggen:

Groter camberloos zeil erbij in de maat rond 7.5 ga je veel meer dagen maken
Icm carbon mast heb je al snel winst te pakken.

Toekomstige updates: vin die beter past op groter zeil. En dan eens kijken naar een nieuwere stijvere alu giek of carbon.

Plank zou ik echt als laatste aanpakken.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » do apr 04, 2019 11:04 am

Loop eens bij je locale surfshop binnen en laat je daar adviseren als het goed is heb je dan zelf een veel beter beeld van wat bij je past qua spullen, prijzen en het eventueel vervangen van items, succes en (weer) welkom bij de club !

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Vapor8.6, GSR7.9, Hornet 7.2, Helcat6.2

Bericht door Kanarie » do apr 04, 2019 6:13 pm

Waarom wil je naar een RDM mast? Veel zeilmerken gebruiken SDM, vooral op de grotere maten.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do apr 04, 2019 7:56 pm

Ik ben het ook eens met Jeroen. Diabolo en touwtjes vervangen en gaan.
Er is een kans dat je giek door oa corrosie breekt, maar dat kan ook nog een tijdje goed gaan.
Veel plezier🤗
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op vr apr 05, 2019 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LLR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LLR » do apr 04, 2019 11:33 pm

Dank voor de reacties allen!

Touwtjes en diabolo vervangen is inderdaad een goeie, daar had ik niet aan gedacht. Ik moet sowieso nog wat kleine spulletjes kopen, o.a. de dubbelhandige trimhulp is nieuw voor mij :mrgreen:

Bedenk me net ook dat ik in de 8 jaar wel wat langer en zwaarder ben geworden, dus kan ik misschien beter eerst kijken naar een groter zeil op een 460 dan een 430+kleiner zeil.

Nog twee vragen

1) Heeft het nog nut om naar tweedehands oudere carbon masten te kijken? Ik zie ze voor ongeveer 80 euro te koop staan, maar een nieuwe C30/C40 stengel begint al bij 150 euro. Ik ben vooral huiverig dat die oude stengels een andere curve hebben dan wat nu gangbaar is.

2) De vinnen die ik nu heb zijn 32 en 44 cm, volgens mij moet ik daar met mijn setje tussenin gaan zitten. Wat raden jullie aan?

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 7.9/6.4

Bericht door jipsteenbrink » vr apr 05, 2019 10:01 am

Ik heb eventueel een Gaastra matrix 7m inclusief mast in de aanbieding zonder beschadigingen. De vinnen lijken me wat extreme maten voor een 70cm board, maar ik heb geen idee hoe de RRD Avantride vaart. Ik ben dus geen ervaringsdeskundige maar een 34-38CM freeride vin lijkt me een gangbare maat. Ook die heb nog wel liggen, de vraag is dan alleen wat voor box het board heeft.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Fanatic Blast 130; Freeks 4.0 -> 5.2 Blades 3.7 -> 5.3 TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » vr apr 05, 2019 10:48 am

Nelis schreef: ↑
do apr 04, 2019 9:42 am
Groter camberloos zeil erbij in de maat rond 7.5 ga je veel meer dagen maken
Icm carbon mast heb je al snel winst te pakken.
Even schaamteloos reclame maken na de voorzet die je geeft:

Ik heb een prachtige 7.5 Severne NCX uit 2018 te koop :wink:

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » vr apr 05, 2019 11:21 am

Tushingham is niet een echt gangbaar merk hier, zou er zelf geen geld in stoppen.
Zou rustig kijken waar je uiteindelijk naartoe wilt kwa zeil-maten.
Dan een gangbaar merk uitzoeken wat je bevalt en iets opbouwen wat op elkaar aansluit.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 7.9/6.4

Bericht door jipsteenbrink » vr apr 05, 2019 11:53 am

Ja wat Ronald aangeeft kan ik me ook wel in vinden, even terug naar die gaastra matrix met mast, dat is een hardtop mast in een hardtop zeil. Dit is ook langzaam een beetje aan het verdwijnen. Het voordeel wat het heeft is dat het momenteel dus niet de hoofdprijs kost aangezien je mast en zeil samen voor 125 euro op mag halen. Let dan dus wel op dat je dan dus een hard top mast hebt en niet de gangbaardere constant curve.

Green Egg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura 114 // GA Phantom 7.1 // GA Vapor 7.9 // GA Vapor 8.6

Bericht door Green Egg » vr apr 05, 2019 12:34 pm

Even naar je gewicht kijkend zou ik niet meer investeren in de Tushingham. Denk dat je beter kunt kijken naar een maat zo rond de 7.8 Hiermee zul je veel meer dagen op het water kunnen staan.

My 2 cents

Plaats reactie