Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Duotone Gear Wheel XT 2.0 vervangen

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Duotone Gear Wheel XT 2.0 vervangen

Bericht door da lorch » zo apr 07, 2019 6:56 pm

Ik heb het idee dat het wieltje doorslipt, kwam hier achter omdat ik anders moet rijgen met het trimblokje van mijn Loft RB waarbij de 4 wieltjes gescheiden worden door een stukje metaal waardoor ik anders beide lijntjes aan 1 kant moet lussen en dan trekt de boel scheef. Jaja 1st world problems. Op zich geen probleem want dan rijg ik gewoon van onderaf in het wieltje maar dan merk ik dat het wieltje doorslipt. Ik gebruik de voorgeschreven (nieuwe) 4.5 mm dus dat lijkt me wel ok dus vermoed dat het wieltje versleten is. Nieuw onderdeeltje kost 3 tientjes.
Iemand ervaring met het vervangen hiervan of advies om voor ca 100 euro een "normale" verlenger te kopen die minstens zo eenvoudig de neerhaler aantrekt?

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Re: Duotone Gear Wheel XT 2.0 vervangen

Bericht door agr64 » zo apr 07, 2019 9:10 pm

.. als je eerder dunnere of oude vaak gladde lijnen hebt gebruikt gaat de slijtage van het wiel erg snel (persoonlijke ervaring). Verwisselen is niet erg moeilijk.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo apr 07, 2019 9:35 pm

Om de belasting op het hefboompje te verminderen en nog steeds met een lus "het touwtje" door de katrollen te kunnen halen bij een Loft zeil door middel van twee extra wieltjes. Bevalt mij uitstekend. Ik kan me voorstellen dat daarmee ook het slippen is opgelost.
Bijlagen
IMG_6546.jpg

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » zo apr 07, 2019 9:43 pm

Heb ooit de xti versie van de vorige versie gehad, die had ook en extra katrol en dus minder krachten op het gekartelde wiel en daardoor nog eerder slippen.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma apr 08, 2019 12:23 pm

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je ook daadwerkelijk de North / DuoTone touwtjes gebruikt want dat is wel een must.
Elk ander (formaline) touwtje, ook 4,5 mm is te glad. Vergelijk ze maar een met elkaar. De Originele touwtjes zijn ruwer gevlochten en hebben daar door meer grip.
Ik gebruik deze en de eerste versie verlenger al enkele jaren naar volle tevredenheid, behalve de periode dat ik er ook andere touwtjes in propte, toen had ik ook dergelijke problemen.

Guido
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED 326
Teamrider: 99NoveNove
Surf spul: 99NoveNove Sl 89,109 en 129, KA Sails race en Koncept
Contacteer:

Bericht door Guido » ma apr 08, 2019 2:35 pm

Dat gebruik van juiste lijnen belangrijk is, kan ik bevestigen. Ik heb ook eens lijnen gekocht bij de windsurf onderdelen discounter, die volgens de site geschikt zouden zijn. Ervaring was anders...
Alhoewel de XTR een geweldig product is, vindt ik hem minder geschikt voor zeilen waar zeer veel kracht voor downhaul moet worden gegenereerd. Ik heb een keer een Loft racing blade 8 meter er mee opgetuigd en de unit had hier duidelijk moeite mee. De 4 rollen ziet er beter uit wat dat betreft. Een DIY voor die upgrade zou mooi zijn.

Vanwege een SHOX upgrade heb ik recent zelf een unit gedemonteerd. Is inderdaad zeer eenvoudig. Kan je zelf.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » ma apr 08, 2019 3:35 pm

@Rob Rock goed bedacht zo 👍 maar is het nu niet zo, omdat de wieltjes niet meer ondersteund worden, het asje waar ze op draaien door de kracht krom trekt? En is het niet zo dat je nu een behoorlijk uitsteeksel hebt onder aan je mastvoet dat wanneer je mast net verkeert op het board ligt dit uitsteelsel (wieltjes) op het dek drukken? Althans zo lijkt het mij.
Maar gezien jou knutsel ervaring en vindingrijkheid zal dit wel meevallen, toch?

roodkapje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door roodkapje » ma apr 08, 2019 3:51 pm

Ik ben ook benieuwd Rob hoe je het hebt gedaan

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » ma apr 08, 2019 5:00 pm

Het mooiste van een power XT is dat je op het water de downhaul kan verstellen. Naar mijn mening een onmisbaar onderdeel wanneer je alles uit je zeil wil halen. Dit schrijf ik even, omdat er aan de wal nog wel eens naar mij gekeken wordt met een blik van dat gaat met een molen of handmatig net zo goed. En zo is het ook, maar eenmaal op het water lukt dat niet meer en met zo,n hefboompje wel.(even voor de herintreders enzo.)

Bij mijn Warp zeilen vond ik de hefboom krachten op het plastic hendeltje vaak erg groot. Voor mijn gevoel is de breuk grens regelmatig bijna bereikt, maar gelukkig nooit gebeurd.
Sinds een paar maanden ben ik over gestapt naar Loft Sails zeilen en daar begon mijn zoektocht naar oplossingen voor enerzijds de " te grote krachten" en het probleem van de vier wieltjes met daartussen ook nog eens een stukje metaal die hinderlijk aanwezig is. (zoals omschreven door topic starter).
Mijn oplossing is heel simpel; De as gaat eruit, twee katrollen uit een warp zeil gehaald, in de bouwmarkt een bout op gehaald die niet over de gehele lengte draad heeft en de hele boel weer in elkaar gezet. (zij die een power XT hebben weten dat er ook nog een kunststof "beugeltje" bij de katrol zit. Die heb ik er af gezaagd) Alles weer in elkaar en klaar is Kees. Meer is het niet!

De katrollen komen niet in de buurt van het dek, maar zijn wel uit het midden. Op zich niet echt een probleem, maar wat mij opviel is dat de cambers aan de ene zijde soepeler over klapten dan de andere zijde.
Ik wil dit eerst nog even beter getest hebben alvorens ik er een filmpje van maak voor mijn you tube kanaal, maar na zeker tien sessies geloof ik er al wel in.

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » ma apr 08, 2019 8:36 pm

Ok dank dan ga ik toch eerst proberen met nieuw touwtje, weet nu niet meer zeker of ik dit specifiek vermeld had bij Telstar. Wat me wel opviel de laatste tijd dat het verminderen van de neerhalerspanning lastiger ging en de klik niet meer zo duidelijk te horen was. maar goed eerst nieuwe lijn en dan wellicht nieuwe Gear Wheel en anders nieuwe Power XT. Vind het echt een top ding inderdaad vanwege de makkelijke afstemming op het water.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » ma apr 08, 2019 10:48 pm

Ga idd eerst maar eens om een echt DuoTone touwtje, ze zijn wel schreeuwend duur , rond 14,- maar daardoor vermoedelijk wel je probleem opgelost.
Ik heb ooit een wieltje en veer vervangen, maar sinds ik nooit meer andere dan de origenele touwtjes gebruik geen problemen meer. Eens in de zoveel tijd het touwtje vervangen en gaan.
Wel spoel ik ook de verlenger en vooral het mechanisme goed af met zoet water.
Graag horen we van je of het probleem is opgelost.

roodkapje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door roodkapje » di apr 09, 2019 1:56 pm

Ga ook even klussen Rob

LabirT
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LabirT » di apr 09, 2019 5:33 pm

Rob Rock schreef:
ma apr 08, 2019 5:00 pm

De katrollen komen niet in de buurt van het dek, maar zijn wel uit het midden. Op zich niet echt een probleem, maar wat mij opviel is dat de cambers aan de ene zijde soepeler over klapten dan de andere zijde.
Ik wil dit eerst nog even beter getest hebben alvorens ik er een filmpje van maak voor mijn you tube kanaal, maar na zeker tien sessies geloof ik er al wel in.
Is het een optie om 1 of 2 katrollen aan de andere kant (van de hefboom) te plaatsen?

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door da lorch » di apr 09, 2019 8:40 pm

Reindt schreef:
ma apr 08, 2019 10:48 pm
Ga idd eerst maar eens om een echt DuoTone touwtje, ze zijn wel schreeuwend duur , rond 14,- maar daardoor vermoedelijk wel je probleem opgelost.
Ik heb ooit een wieltje en veer vervangen, maar sinds ik nooit meer andere dan de origenele touwtjes gebruik geen problemen meer. Eens in de zoveel tijd het touwtje vervangen en gaan.
Wel spoel ik ook de verlenger en vooral het mechanisme goed af met zoet water.
Graag horen we van je of het probleem is opgelost.
In dat geval twijfel ik zeker of ik het juiste van Telstar heb meegekregen want dat heb ik er echt niet voor betaald, maar misschien heb ik het ook niet expliciet vermeld bij het kopen dus niets ten nadele van Telstar laat dat duidelijk zijn. I will be back! :lol:

littooij
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 SX L/IS107/JP Speed 54/JP FSW 91/Loft en NP

Bericht door littooij » wo apr 10, 2019 10:08 am

Marlow heeft 2 soorten dyneema. Formuline en Formula-x. Beide zijn 3.8mm, maar de laatste is anders gewikkeld en speciaal voor de North ratel volgens mij.
Details staan op de website:
https://www.marlowropes.com/leisure-mar ... eme-sports

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » wo apr 10, 2019 12:32 pm

Ik heb gelijk eens een dealer aangeschreven, wie weet is dit idd de juiste draad en is het mogelijk stukken goedkoper 🤔😉

Luc Salomons
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Funsport-Duotone-Fanatic-ION
Surf spul: North Sails Warp 5,4/6,2/7,0/7,7/8,4 Fanatic 45/50/56/99/121
Contacteer:

Bericht door Luc Salomons » do apr 11, 2019 5:17 pm

heb het ook wel eens met andere formuline/marlow lijn geprobeerd. Werkt niet. 4.5mm north/duotone lijntje via de dealer deed de truc zoals het hoort.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » do apr 11, 2019 7:29 pm

De leverancier kon geen antwoord geven op de vraag of de Marlow Formula-X lijn geschikt zou zijn voor de Power XT, hij verwees mij naar van den Berg windsurfing in Hoorn, zij zouden het weten volgens hem. Dus ik gebeld met van den Berg en daar te woord gestaan door een hele vriendelijke enthousiaste deskundige medewerker 👍👍. Maar zij waren ook nog niet bekend met de Marlow Formula-X lijn en kon dus niet met 100% zekerheid zeggen dat dit ging werken. Wel was de medewerker er van overtuigd dat de afgebeelde afbeelding van het betreffende touwtje op de Marlow website het zelfde touwtje (vlechting) was als het North touwtje, maar mij heeft het niet helemaal overtuigd omdat ze het zelf nog niet in de zaak hebben en dus nog niet getest hebben.
Wordt vervolgd 😉

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do apr 11, 2019 7:40 pm

LabirT schreef:
di apr 09, 2019 5:33 pm
Rob Rock schreef:
ma apr 08, 2019 5:00 pm

Is het een optie om 1 of 2 katrollen aan de andere kant (van de hefboom) te plaatsen?
Die gedachte is op zich niet zo verkeerd, maar los van het feit of het hendeltje dan nog is te bedienen is het grootste probleem dat wanneer het zeil helemaal is door getrokken de lijnen veel te ver uit elkaar liggen. De katrollen moeten echt naast elkaar liggen.

Ik koop mijn lijnen bij Surfcenter/Steendam. Geen idee welke soort of merk het is, maar werken super. Ik spuit er zelfs W40 op om het soepeler te maken en ze beter door de katrollen te laten glijden. Niks geen slippen.

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP Slalom 71 en 85 met NS WARP 5.8 en Loftsails RacingBlades 7.0, 7.8, 8.6.

Bericht door ron.vandijk » vr apr 12, 2019 9:31 am

De originele lijn die North Sails en nu Duotone meelevert, wordt in Duitsland gemaakt door de firma Liros en heeft een toepasselijke naam: Surf.
Ik koop m altijd bij Bettina's Seglerbedarf voor 1,75 per meter.

Goede tips allemaal om extra wieltjes op de Power-XT aan te brengen. Helaas breng je die wieltjes dat wel te ver uit de centerlijn van de mast aan. Daarom roteert je zeil dan naar één kant fantastisch en naar de andere kant niet of nauwelijk is mijn ervaring. Vroeger had je de North Sails XTR en later de XT-i, allemaal veel te licht geconstrueerd waardoor je aan het reviseren bleef.
Maar het natrimmen op het water is een heel groot voordeel als je de optimale downhaul van je nieuwe zeil wilt vinden.
Daarom doe ik het als volgt:
Ik heb 2 North Sails Power XT-i's die inderdaad drie wieltjes hebben (en daarom 2,8m Liros Surf omdat de standaard 2m te kort is i.c.m. 3 wieltjes), zoek de eerste sessies naar de optimale downhaul en gebruik daarna Verlengers met 3 messing loopwielen en Formuline. Het zou goed zijn als duotone goed geconstueerde verlengers voor racezeilen zou leveren met drie wielen. Daar moet toch een markt voor zijn! Één klant hebben ze al.. :D

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door da lorch » vr apr 12, 2019 8:08 pm

Vreemde is dat zonder spanning de lijn slipt en met spanning niet, dus als ik moet rijgen door de katrol met de RB slipt ie wel eens en natuurlijk heb je altijd haast als je het water op wilt... Morgen originele lijn kopen.

ron.vandijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP Slalom 71 en 85 met NS WARP 5.8 en Loftsails RacingBlades 7.0, 7.8, 8.6.

Bericht door ron.vandijk » za apr 13, 2019 9:52 am

Vermoed dat jouw lijntje niet meer in het getande wiel wordt gedrukt door de veerstrip Da Lorch; demonteren en verbuigen zodat het lijntje met een behoorlijke voorspanning in het wiel gedrukt wordt lost het probleem dan op. Let wel op dat je een lijntje toepast van Duotone/North c.q. de Liros Surf, anders is dat echt de oorzaak. Liros was destijds de enige fabrikant die het vereiste profiel in de lijn aan kon brengen. Succes🤙

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door da lorch » za apr 13, 2019 12:11 pm

ron.vandijk schreef:
za apr 13, 2019 9:52 am
Vermoed dat jouw lijntje niet meer in het getande wiel wordt gedrukt door de veerstrip Da Lorch; demonteren en verbuigen zodat het lijntje met een behoorlijke voorspanning in het wiel gedrukt wordt lost het probleem dan op. Let wel op dat je een lijntje toepast van Duotone/North c.q. de Liros Surf, anders is dat echt de oorzaak. Liros was destijds de enige fabrikant die het vereiste profiel in de lijn aan kon brengen. Succes🤙
Denk het ook ik ga eens even knutselen dank u !!!

Plaats reactie