Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Lange surfer

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
B-W
Deur-surfer
Deur-surfer

Lange surfer

Bericht door B-W » ma apr 15, 2019 12:09 am

Beste surfers,

Ik surf inmiddels 2 jaar en ben sindskort overgestapt op een tabou rocket 125 . Ik heb 2 zeilen één 7.3 en één 6.2 Gaastra matrix.

Ik ben bijna 2 meter lang en ongeveer 78kg en merk dat ik op de 6.2 matrix de giek voor mijn gevoel niet hoog genoeg kan zetten (maximale hoogte is rond mijn borst).

Ik kan hierdoor niet zo lekker hangen en heb weinig controle over het zeil. Zijn er hier meer lange surfers die ook dit probleem hebben? Bij mijn 7.3 zeil heb ik hier veel minder last van. Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft om toch met kleinere zeilen te kunnen varen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Lange surfer

Bericht door eckerdt » ma apr 15, 2019 8:36 am

Heb het probleem zelf niet maar een (niet ideale) oplossing is om je mastverlenger wat langer te zetten. Je giek komt dan iets hoger uit. Je kunt je zeil ook laten vermaken en de mastslurfopening hoger uitsnijden. Ook niet ideaal en mooi.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma apr 15, 2019 8:37 am

Je kunt je mastverlenger wat langer zetten. Zo komt je zeil, en dus ook de opening voor de giek, hoger te staan tov het board. Mogelijk moet je een langer neerhaal-touwtje gebruiken als de standaard te kort is. De puristen zullen wel protesteren dat je dan je zeil niet meer optimaal 'dicht' kunt trekken tegen het board, maar ik betwijfel of dat echt wel zo belangrijk is. Giek op de juiste hoogte lijkt me belangrijker.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » ma apr 15, 2019 8:55 am

Ik ben nog iets langer en heb hetzelfde probleem. Ten eerste let ik er op dat het merk zeil wat ik koop de opening al hoog heeft zitten. Daar zit al veel verschil in. Daarnaast zet ik mijn zeilen gewoon hoger op de verlenger. Bij een wave zeil maakt het echt niks uit. Ik zet hem rustig 10 a 12,5 cm hoger. Bij grote zeilen zit de opening automatisch al hoger en hoef ik maar een paar cm extra te verlengen.

Dit is het topic wat ik destijds gestart heb:
viewtopic.php?f=63&t=13878006

B-W
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door B-W » ma apr 15, 2019 12:28 pm

Bedankt voor alle reacties!
Vermaken van het zeil heb ik zelf ook aan gedacht maar lijkt me niet best voor de vaareigenschappen.
Ik ga binnenkort eens proberen de verlenger wat hoger te zetten.

Topic is erg handig, ik begrijp dat de wave zeilen van ezzy sails, maui hot sails, en point 7 een wat hogere mastopening hebben dan de rest.
Weet iemand of dit ook geldt dit ook voor de freeride/freerace range?

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » ma apr 15, 2019 3:00 pm

Is het ook niet gewenning?
Ik ben zelf 195 maar herken het niet echt, vaar zelf mijn giek net iets boven het midden en 26” touwtjes.
Ik heb ook een tijdje 32” gevaren en hierbij moet ik wel mijn giek zo ver mogelijk omhoog hebben. Kon uiteindelijk niet echt wennen aan die lengte en ben weer terug gegaan naar oldschool korter en lager.

B-W
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door B-W » ma apr 15, 2019 10:53 pm

Het is misschien ook een kwestie van techniek en gewenning. Toch heb ik op dit 6.2 zeil al meer dan een jaar fanatiek gesurft en verschillende trim uitgeprobeerd maar het blijft lastig varen/planeren.

Ik ga deze week proberen te varen op een wat langere verlenger als dit niet werkt ga ik opzoek naar een ander zeil. Suggesties zijn zeker welkom!

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » ma apr 15, 2019 11:41 pm

Meet eens vanaf je onderkant katrol tot aan de bovenkant van de giek sparing. Je kunt die maat ook opvragen van een zeil wat je op het oog hebt. Dan weet je of het wat dat betreft een verbetering is.

Mijn ervaring is dat je op het water er niks van merkt dat het zeil hoger op de verlenger staat. Ik verwacht dat je aanzienlijk eerder kunt planeren en dat je in plannee lekkerder op je board staat. Eventueel moet je de lengte van je trapeze lijnen aanpassen (langer)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di apr 16, 2019 6:49 am

funride schreef:
ma apr 15, 2019 3:00 pm
Ik ben zelf 195 maar herken het niet echt, vaar zelf mijn giek net iets boven het midden en 26” touwtjes.
Ik heb ook een tijdje 32” gevaren en hierbij moet ik wel mijn giek zo ver mogelijk omhoog hebben. Kon uiteindelijk niet echt wennen aan die lengte en ben weer terug gegaan naar oldschool korter en lager.
Met een te lage giek kun je minder efficiënt pompen en leun je meer schuin tegen je board, dat scheelt je zo een paar knopen in aanplaneren in het low end bereik, maar vraagt ook grotere vinnen vanwege de extra zijruk ipv van boven..
Kortere touwtjes trekken het zeil meer over je heen i.p.v dat het rechtop staat dus maken het ook minder efficiënt en versterken dat effect....
Met jouw lengte en NP lappies: minimaal 30 lijnen, het liefst 32 en je giek lekker bovenin en je bent sneller weg ,board loopt mooier los, en harder+ beter hoogte.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di apr 16, 2019 12:11 pm

Jeroensurf schreef:
di apr 16, 2019 6:49 am
Met een te lage giek ..., maar vraagt ook grotere vinnen vanwege de extra zijdruk ipv van boven..
Horizontale kracht op de vin is per definitie gelijk aan de horizontale kracht van de wind op het zeil, ongeacht hoe hoog of laag de giek staat.
Het zijn de enige twee horizontale krachten op het systeem zeil+board+surfer en dus altijd gelijk en tegengesteld.

BINNEN het systeem zeil+board+surfer heeft het WEL een effect.
Hoe horizontaler de trapeze lijn (lagere giek), hoe groter de horizontale kracht via je voetzolen op het board (of tegen de rails).
Die hoge horizontale kracht op de rails geeft geen extra vindruk, alleen extra dwarskracht op de mastvoet.
Hoe steiler de trapeze-lijnen (hogere giek), hoe kleiner de horizontale kracht (slip) via je voetzoelen, maar hoe meer je omhoog wordt getrokken (minder verticale druk op je voeten).

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di apr 16, 2019 1:13 pm

De extra duk komt omdat er vanaf de zijkant tegenaan wordt getrapt ipv meer van boven, en dat geeft een spin out, te weinig CM2 vin vangt je rails niet op hoor.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui

Bericht door WhiteofHeart » wo apr 17, 2019 7:01 pm

Jeroensurf schreef:
di apr 16, 2019 6:49 am
funride schreef:
ma apr 15, 2019 3:00 pm
Met jouw lengte en NP lappies: minimaal 30 lijnen, het liefst 32 en je giek lekker bovenin en je bent sneller weg ,board loopt mooier los, en harder+ beter hoogte.
Met weinig wind is langere lines echt niet per definitie efficienter hoor, een knik in je heupen en naar voren gedraaide schouders is allemaal verloren directe poweroverdracht. ik ben 192 en vaar met 28 of korter, langer krijg ik een knik op mn heupen met mn schouders goed naar achteren gedraait. door de kortere lines loopt het board losser. een andere optie is langere lines en met de voorste hand de giek loslaten. Ik vaar daarbij de giek maximaal hoog in de cutout, heuptrapeze en armen maximaal gestrekt met handen op schouderbreedte op de giek. met langere lines heb je per definitie ergens een knik in je lichaam, of hele lange apenarmen (haha).

Ik zeg niet dat lange lines of lage giek slecht is, alleen voor maximale efficientie en poweroverdracht niet het beste. Voor controle / als niet alle power nodig is gaan andere dingen meespelen en zou ik zelf langere lines en lagere giek gaan varen, vaar alleen eigenlijk nooit overpowered.

Qua giekopening ken ik het probleem. Sommige merken hebben de giekuitsparing onhandig laag (ahum KA-sails) In mijn ervaring zitten die van North en Severne (zeker Severne) relatief hoger. Verder zitten de giekuitsparingen van freestylezeiltje sover het algemeen hoger dan die van wavezeiltjes, dus dat is voor de kleine maatjes voor mij de oplossing. de hoogte van de giekuitsparing veranderen zou ik afraden, omdat de positie van de giek invloed heeft op de flex van de mast in het zeil en meestal precies op de juiste locatie is gekozen om samen te werken met de rest van het zeil. (van dat laatste bron Peter Weitenberg van KA-sails toen ik tegen hem zeurde over de giekhoogte van de KA race)

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do apr 18, 2019 10:27 am

WhiteofHeart schreef:
wo apr 17, 2019 7:01 pm
Qua giekopening ken ik het probleem. Sommige merken hebben de giekuitsparing onhandig laag (ahum KA-sails) In mijn ervaring zitten die van North en Severne (zeker Severne) relatief hoger. Verder zitten de giekuitsparingen van freestylezeiltje sover het algemeen hoger dan die van wavezeiltjes, dus dat is voor de kleine maatjes voor mij de oplossing. de hoogte van de giekuitsparing veranderen zou ik afraden, omdat de positie van de giek invloed heeft op de flex van de mast in het zeil en meestal precies op de juiste locatie is gekozen om samen te werken met de rest van het zeil. (van dat laatste bron Peter Weitenberg van KA-sails toen ik tegen hem zeurde over de giekhoogte van de KA race)
Ik ben het met je eens dat de giekopening van KA minder hoog zit dan bij sommige anderen. Dat is een probleem als je onder de giek wil hangen als een Epke Zonderland aan de ringen. Het feit dat een lang end als Martin ten Hoeve net gekozen heeft voor KA doet mij vermoeden dat die giekhoogte een minder groot issue is dan sommigen denken.

Plaats reactie