Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

aandraaien Neilpryde mastvoet

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jazeker
Contacteer:

aandraaien Neilpryde mastvoet

Bericht door thaurbarion » di mei 07, 2019 4:27 pm

Leuke uitdaging.
ik heb een Neilpryde MXT verlenger en mastvoet. Afgelopen zaterdag bij IJmuiden viel mij tijdens het varen een soort tikkend geluid op. Ik terug naar binnen en wat blijkt: er zat heel veel speling in de mastvoet en een redelijke scheur in de pees....(ik controleer regelmatig). Gelukkig had ik nog een europin mastvoet en -verlenger in de auto liggen, dus even een sprintje en terug het water op.

De pees heb ik inmiddels weten te vervangen. Maar nu komt het leuke. De speling zou je theoretisch moeten kunnen oplossen door de binnenste bout (inbus) aan te draaien (staat ook in de gebruiksaanwijzing op de site van NP). Maar, om die bout aan te draaien, moet je tegendruk geven aan de onderkant van de bout. En laat dat nou geen inbus zijn, maar gewoon rond...

Internet en joeptjoep bieden geen uitkomst, ik ben nog wachtende op een antwoord van NP zelf. Heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad en een handige tool waarmee een bout met ronde uitsparing kunt aandraaien :-? :crazy:
Bijlagen
IMG_2033.jpeg
ronde 'bout' aan onderkant
IMG_2032.jpeg
inbus bout aan binnenkant
IMG_2031.jpeg
speling
IMG_2030.jpeg
intact

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s
Contacteer:

Re: aandraaien Neilpryde mastvoet

Bericht door Ouwe » di mei 07, 2019 7:06 pm

Heb dit zelf niet , maar evt een punt tang met de punten in de sparing gaten steken.
Past natuurlijk niet perfect , maar wel te proberen.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di mei 07, 2019 9:43 pm

een Seegerringtang gaat het zeker mee lukken.
Anders ff zelf een hulptooltje in elkaar fiksen bv; een stok (hardhout oid) wat in de peesholte past, boor 2 gaatjes op de kopse kant die even ver uit elkaar zijn als de 2 gaatjes. 2 muurspijkers er in die in de 2 holtes passen. Die 2 spijkers sla je precies diep genoeg in de kopse kant van het stuk hout en voila je hebt je hulpmiddels om doordraaien tegen te gaan.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Zwemer Watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » di mei 07, 2019 10:08 pm

Misschien is het verstandig om het niet meteen vast te draaien maar ook het plastic even te checken.
Zou die speling niet afkomstig zijn van slijtage van het plastic?

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » wo mei 08, 2019 6:56 am

Het plastic ziet er niet versleten uit, hij is overigens ook nog vrij nieuw (denk max 20 sessies). Maar zal het nog eens checken.
Die optie van de spijkers ga ik ook proberen, dank! Ben ook benieuwd wat NP zelf gaat antwoorden.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo mei 08, 2019 9:43 am

Het is al eerder geopperd...een punttang of seegerringtang zou zo maar kunnen lukken.

Je hebt eigenlijk een soort van blokker sleutel nodig (zie plaatje hieronder)...maar omdat deze in de diepte ligt kom je er niet bij. Een soort van dopsleutel met 2 pinnen zou het mooist zijn....zelf maken kan natuurlijk of Google eens met de woorden 'schokbreker dopsleutel of veerpoot moersleutel of 2 pins blokkeer dop sleutel'. Misschien wijs hem er eerst helemaal uit te draaien en dan met Locktite (o.i.d.) vast te zetten.
bgs_1713_tegenhoudgereedschap.jpg
bgs_1713_tegenhoudgereedschap.jpg (6.21 KiB) 547 keer bekeken
Laatst gewijzigd door watermonster op wo mei 08, 2019 5:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » wo mei 08, 2019 9:47 am

Hahaha, geweldig dit. Ik leer heel wat bij over gereedschap waar ik werkelijk nog nooit van had gehoord. :thumbup:

sjado
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sjado » wo mei 08, 2019 3:46 pm

er zijn sleutels voor het terug draaien van remzuigers , dit zijn setjes , die lijken op wat je nodig hebt
Zoek maar eens opgoogle

martijn73
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » do mei 09, 2019 5:21 pm

voor 20 sessies ziet het er wel redelijk versleten uit, vaar je op zee ? dan zou ik een nieuwe aanschaffen

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » do mei 09, 2019 8:14 pm

ja, alleen op zee. Met name Domburg, Brouwersdam, Hoek van Holland, IJmuiden, Wijk. Ik wacht nog steeds op een reactie van NP, want ik vind 20 sessies (ook al is het op zee) vrij weinig.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » vr mei 10, 2019 7:32 am

Lastige opgave idd, de optie met het houtje en de spijkes is een goed idee maar het materiaal te zwak, daar ga je het niet mee tegen houden. Mijn in ziens moet je zoiets maken van staal en zou ik een stuk plat kopen in de doe het zelf zaak wat in de opening past en aan een zijde de benodigde pennentjes er aan vijlen, is nie moeilijk hooguit wat werk en energie. Je kunt dan ook het tooltje in een bankschroef zetten met de puntjes omhoog, de mastvoet er op drukken om zodoende kracht te kunnen zetten. Of nog even wachten waar NP mee komt. Succes.

Plaats reactie