Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Project ForwardLoop

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
CoenMan
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Witchcraft, Ezzy
Contacteer:

Project ForwardLoop

Bericht door CoenMan » vr mei 10, 2019 9:45 pm

Al jaren staat het springen van de forwardloop op mijn to-do lijst. Alleen ben ik er nog nooit aan begonnen. Mogelijk lijd ik aan een lichte vorm van “loopfear”. De mensen die ik spreek zeggen dat de forwardloop technisch niet erg moeilijk is, maar je moet wel de cojones hebben om de “trekker” over te halen tijdens een sprong en dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb besloten dat dit het jaar wordt waarin ik de forwardloop ga proberen te sticken. Na het bekijken van talloze filmpjes, heb ik eerst zelf wat lopen hannesen om de forwardloop vanuit stilstand in het water te maken, maar dit zette niet echt zoden aan de dijk. Blijkbaar had ik wat extra motivatie nodig.

Die werd al snel gevonden in de vorm van een windsurfclinic in Noord-Holland bij leerwindsurfen.nl. Tijdens het inschrijven heb ik aangegeven dat ik maar één ding wil leren. De forwardloop! Afgelopen weekend was de clinic.

De voorspellingen waren best aardig. Er werd flink wat wind voorspeld, maar ook sneeuw-, hagel- en onweersbuien (ow ja, ook nog zon). Afijn, een fris weekend in april met echt Nederlands surfweer. Bij aankomst aan het Amstelmeer word ik vriendelijk ontvangen door Niek en Paul van leerwindsurfen.nl. De groep met deelnemers wordt na een korte introductie opgesplitst en ik ga met Paul mee die ons vervolgens stap voor stap uitlegt wat er voor nodig is om de forwardloop te leren. Eigenlijk hoor ik geen nieuwe dingen, maar toch heb ik kriebels in mijn buik. Nu gaan we echt beginnen.

Het water op met mijn Chakra en 5.3. Eerst even een rakje of twee gevaren om warm te worden en dan zoek ik Paul op. Ik trek zijn aandacht als ik langs hem vaar, verplaats mijn handen op de giek naar achteren, gooi mijn zeil schuin naar de wind toe en trek, zo hard als ik kan, mijn achterste hand naar mijn borst terwijl ik achterom kijk. Hop daar vlieg ik met een mooie boog van mijn plank af en smak op mijn rug in het water met het zeil boven mij. Een beetje gedesoriënteerd kom ik boven waar ik meteen duidelijk feed-back ontvang van Paul. Goed gedaan, maar doe het nog explosiever!

De rest van de dag lanceer ik mijzelf van mijn board af en doe dit steeds met hogere snelheden. De beweging voelt al niet meer zo vreemd aan en ik draai steeds een stukje verder zodat ik eigenlijk meteen weer mijn board kan pakken en kan waterstarten. Geregeld geeft Paul aanwijzingen: Hand naar je borst, kijk goed over je schouder naar achteren en laat het zeil het werk doen. Je moet dus niet zelf springen.

Ook besteden we de nodige aandacht aan de chop-hop (springen zonder golven als schans te gebruiken). Het is natuurlijk de bedoeling dat je de sprong en de rotatie combineert zodat je je board meeneemt in de sprong. Dat wordt nog wel even een dingetje, maar het begin is er.

Het waren twee leuke dagen op het water. Veel tips, veel geleerd, heel veel rotaties gemaakt en heel vaak hard op mijn plaat gegaan. Stap 1 richting de forwardloop is gezet! Als ik weer thuis ben sta ik al snel de rotatie weer te oefenen in de woonkamer. Nu al zin in de volgende sessie.

Bedank Paul en Niek.

Wordt vervolgd…ow, en tips zijn natuurlijk welkom.

www.windjunkie.nl

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Re: Project ForwardLoop

Bericht door funride » za mei 11, 2019 9:40 am

Leuk verhaal!

Ik ben ook van plan dit jaar eindelijk eens de forward loop te leren.
Ben eind 2018 begonnen en soms lukt hij nu en kan ik hem doorvaren. De angst om in te zetten is inmiddels helemaal weg.
Als je eenmaal doorhebt dat vasthouden en committent minder pijnlijk is dan halverwege loslaten of twijfelen is het helemaal niet meer eng
om in te zetten.
Alhoewel het inzetten van een loop absoluut niet moeilijk is merk ik dat een goeie landing dit wel is, gaat steeds iets beter maar is vooral een kwestie van heel veel doen.

Dingen die mij wel hebben helpen zijn oa:

Beginnen met on handed jumps, (voorste hand los) hierbij val je ook af in de lucht en trek je je achterste been in om hem goed te landen.

Chop hop techniek heb ik geprobeerd maar had dan de neiging te vroeg te draaien met als gevolg dat mijn board nog niet helemaal los was en ik daardoor uit mijn voetbanden schoot.
Daarom pak ik nu altijd een wat grotere maar niet te steile golf (+50cm), zo weet ik zeker dat mijn board helemaal los komt en ik me alleen maar hoef te concentreren op het draaien. spring hierop niet perse hoger maar heb achter de golf al 50cm hoogte om mijn board vrij te laten draaien.

Klein zeil draait veel makkelijker, dus soms helpt het om een zeiltje te pakken waarmee je net mee kan planeren. Ook gaat in harde wind de rotatie uitzicht zelf wat sneller zonder dat je je bewust heel klein hoeft te maken.

Naar achter (over je schouder kijken) ging bij mij niet goed, schoot hierdoor ook vaak uit de voetbanden. Tegenwoordig kijk ik onder mijn arm door naar de tail van mijn board, hierdoor heb ik naar mijn gevoel meer controle over mijn spullen omdat ik ze blijf zien.

Visualiseer tijdens het inzetten dat je de positie van een boogschutter aan neemt, masthand strekken en naar voren duwen zeilhand intrekken en naar de borst.

Veel succes en plezier!

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » za mei 11, 2019 10:00 am

Jezelf echt klein maken is een goede tip dit geeft een snelle rotatie en als...val je minder hard. Ik vond het zelf het makkelijkst gaan enigszins downwind en een golf van achter benaderen...dat werd al snel een speedloop...en als je het gevoel hebt kan je het op elke golf. Erg leuk.

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard - NoveNove - Gun - Naish

Bericht door barth » za mei 11, 2019 10:11 am

erg inspirerend, maar alleen een beetje jammer dat zijn spullen een flink aantal reparaties te verduren kreeg...

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door To surf or not to surf » za mei 11, 2019 11:12 am

Ook ik wil al jaren een speedloop kunnen trekken en ben hem sinds afgelopen jaar ook echt zowat iedere fatsoenlijke sessie aan het proberen.

In februari met die week dat t iedere dag poeierde zeker 25x geprobeerd met mijn freestyle set, alleen ja... overpowered met 4.0 was het best lijp met 100pk in je handen.
Neus van board ook kapot gekatapulteerd toen ik het in een dikke vlaag probeerde.

Resultaat van de pogingen was dat ik steeds net zoals jullie schrijven uit de voetbanden gesnokt werd en nog aan de giek aan de andere kant van het board terecht kwam. Angst is wel aardig verdwenen.
Het gaat wel steeds ietsje beter, vooral nu ik beide handen zo ver mogelijk naar achteren schuif, en het zeil schuin naar voren t.o.v het board zodat de boel naar beneden kan draaien en ik meer van de wind afspring.
Volgens mij gaat het "uitstrekken - giek omhoog - optrekken / klein maken" stuk nog niet goed en kantel ik het board niet genoeg..

Inmiddels zijn het aantal sessies dat ik met freestyle spul en 5.5m kan varen weer minimaal en dus ben ik ze nu sinds afgelopen week met mijn horue foil-set aan het oefenen.... daarmee zweef ik nu in een soort cork naar beneden, dus de rotatie gaat niet snel genoeg maar ik kom al wel verder dan met mijn gewone set. :D

Het is volgens mij ook een beetje een kwestie van je spiergeheugen trainen om al die dingen die je tegelijk moet doen te kunnen doen zonder na te denken. :+

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » za mei 11, 2019 11:17 am

watermonster schreef:
za mei 11, 2019 10:00 am
Jezelf echt klein maken is een goede tip dit geeft een snelle rotatie en als...val je minder hard. Ik vond het zelf het makkelijkst gaan enigszins downwind en een golf van achter benaderen...dat werd al snel een speedloop...en als je het gevoel hebt kan je het op elke golf. Erg leuk.
Filmpje is inspirerend om door te zetten.
Met iets ruimer varen (niet willen springen maar juist roteren) en heel goed hard trekken (zeilhand) en masthand naar voren zal hij veel beter roteren. Ik zie in het filmpje bij een van de pogingen het zeil vlak voor de poging klapperen dat geeft aan dat hij teveel aan de wind vaart en te weinig druk. Dat zou mijn tip zijn. Zeilhand iets naar achteren, goed ruim varen en vooral denken aan trekken, minder aan springen. Al vlak voor de sprong zet je de rotatie in. Blijven proberen en roteren :-)

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » za mei 11, 2019 11:56 am

Planee schreef:
za mei 11, 2019 11:17 am
Ik zie in het filmpje bij een van de pogingen het zeil vlak voor de poging klapperen dat geeft aan dat hij teveel aan de wind vaart en te weinig druk. Dat zou mijn tip zijn. Zeilhand iets naar achteren, goed ruim varen en vooral denken aan trekken, minder aan springen. Al vlak voor de sprong zet je de rotatie in. Blijven proberen en roteren :-)
niet op alle spots is het mogelijk ruimer te varen voor het springen, spot waar ik vaar moet je (meestal) een beetje tegen de wind in draaien tegen de golf aan.
Op zich geen probleem zolang je maar zorgt dat je je board released voordat je gaat draaien, dat werkt dan beter met een wat grotere golf dan
op chop of schuim. je hebt in de lucht dan ook iets meer tijd om je board weer downwind te sturen.

Ruime wind gaat natuurlijk wel makkelijker, je bent dan namelijk voordat je begint met draaien 45graden verder met je rotatie dan dat je upwind moet springen. maar niet niet in alle omstandigheden is dit mogelijk en moet dit je weerhouden te proberen.

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » za mei 11, 2019 12:15 pm

funride schreef:
za mei 11, 2019 11:56 am
Planee schreef:
za mei 11, 2019 11:17 am
Ik zie in het filmpje bij een van de pogingen het zeil vlak voor de poging klapperen dat geeft aan dat hij teveel aan de wind vaart en te weinig druk. Dat zou mijn tip zijn. Zeilhand iets naar achteren, goed ruim varen en vooral denken aan trekken, minder aan springen. Al vlak voor de sprong zet je de rotatie in. Blijven proberen en roteren :-)
niet op alle spots is het mogelijk ruimer te varen voor het springen, spot waar ik vaar moet je (meestal) een beetje tegen de wind in draaien tegen de golf aan.
Op zich geen probleem zolang je maar zorgt dat je je board released voordat je gaat draaien, dat werkt dan beter met een wat grotere golf dan
op chop of schuim. je hebt in de lucht dan ook iets meer tijd om je board weer downwind te sturen.

Ruime wind gaat natuurlijk wel makkelijker, je bent dan namelijk voordat je begint met draaien 45graden verder met je rotatie dan dat je opwind moet springen. maar niet niet in alle omstandigheden is dit mogelijk en moet dit je weerhouden te proberen.
Helemaal eens. Maar dan ga ik ervan uit dat je de loop reeds onder controle hebt. Als je de loop beheerst kan je de golf beter benutten en zo wat meer hoogte pakken. Maar kans ontstaat bij dat mindere ruime varen dat je situaties krijgt zoals in het filmpje; die mijnsinziens niet helpen om de juiste techniek te genereren.

Wellicht leuk om eens een loopdag te creëren. Gezamenlijk trainen en opjagen. helpt altijd goed

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » za mei 11, 2019 12:33 pm

zeker leuk om een "loopdag" te organiseren, naar mijn ervaring geeft Schellinkhout met W en WNW voor starboard tack mooie omstandigheden
en Andijk met WNW en NW mooie omstandigheden voor Port tack.

Plaats reactie