Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Proboom

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Jip
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Pro-Intro + Hotsails Maui
Surf spul: Hotsails Maui en meer
Contacteer:

Re: Proboom

Bericht door Jip » vr jun 21, 2019 2:00 pm

Hoewel ik met mijn surfschool voornamelijk in het beginner en freeride segment zit, vind ik het echt helemaal gaaf dat er mensen de moeite nemen om nieuwe producten op de markt te brengen. Een zeer goed doordacht concept, in een rustig proces uitgewerkt, en pas uitgebracht als de problemen zijn opgelost. Ik vind het gewoon onwijs stoer van die gasten. En daar kunnen wij als hobby'isten en wedstrijdsurfers alleen maar respect voor hebben. Als niemand het niveau omhoog brengt zal het niveau ook nooit stijgen.

Duur? Volgens mij met andere producten in die klasse valt het wel mee. Bij een ontwerp zullen er altijd compromissen moeten worden gemaakt. Dit is het resultaat als de prijs een lage bepalende factor is. En het feit dat er hiermee een product is gemaakt die wellicht op andere punten beter is dan de concurrentie, maar de uiteindelijke prijs vergelijkbaar is, denk ik dat het een 'goedkoop' product is.

Ik hoop onwijs dat de kwaliteit dusdanig overtuigend is dat ze het redden, en wellicht nog meer echte high-end producten gaan afleveren in de toekomst.

Dus ik kan niet anders zeggen dan gefeliciteerd aan de producenten. Succes met de verkoop! Dat er maar een hoop windsurfers van gaan genieten. Want dat is het uiteindelijke doel. Dat de gebruiker er van geniet.
Aloha

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr jun 21, 2019 7:51 pm

Hoop alleen als concurrentie meegaat in gewicht verhaal, dat het lagere gewicht niet ten koste gaat van de duurzaamheid

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » vr jun 21, 2019 8:49 pm

Down the line schreef:
vr jun 21, 2019 7:51 pm
Hoop alleen als concurrentie meegaat in gewicht verhaal, dat het lagere gewicht niet ten koste gaat van de duurzaamheid
Man, man, man.... ik denk dat Pieter en Niek dat geen probleem vinden 😉 want zij staan 100% achter hun product en als de concurrentie nog lichter wil ten koste van de duurzaamheid / betrouwbaarheid is iedereen die een dergelijke giek wil aanschaffen, genoodzaakt over te stappen op de ProBoom omdat dat straks de voor zijn gewicht de sterkst betrouwbare giek is 😉😎

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » za jun 22, 2019 9:07 pm

Ik heb vandaag nog een giek in mijn handen gehad. Maar als het zo zie en dan gewicht niet normaal en wat Pieter mij verteld heeft over de giek en de materialen die gebruikt worden en waar allemaal op is gelet is dit een heel mooi Nederlands product .En hoop dat er in de toekomst nog meer van hun kant gaat komen.

dahabracer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Loft Blades,NP Rs Evo/RS Slalom,F2,Starboard van speed wave tot formula

Bericht door dahabracer » zo jun 23, 2019 6:02 pm

Mooi NL product en doordacht ! niet te vergelijken met massa spul uit verre oosten. Aeron/Dynafiber/Unifiber 1 pot nat spul.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za jul 06, 2019 7:22 pm

Vandaag gevaren met de ProBoom... een proto van Pieter zelf en dus niet helemaal de afwerking die het uiteindelijk zal hebben.

Enige wat ik kan zeggen WAUW als je er niet mee gevaren hebt kun je ook geen oordeel vellen.
Het gewicht (af het lage gewicht) voel je in positieve zin.
De dunne buis diameter is perfect en spoton (althans voor mijn kleine IT-handjes :P)
Het trimsysteem, is een leuke gimick en zodra mijn boom er is zal ik er van die balletjes aan het eind zetten zodat dat wat makkelijk grijpt om te verstellen.

Maar man wat is het ding licht, stabiel en je voelt gelijk wat je tuig wil doen! Dit is materiaal waar je als gerespecteerde racer mee wil varen.
Prijs is stevig, ja echter is volledig te rechtvaardigen voor de pluspunten die je terug krijgt.
Minpuntje vind ik de giekkop, fantastisch doordacht (daar ga ik dan ook niets van zeggen) de eenvoud ervan is zoiets van waarom heeft niemand dat eerder bedacht... echter de touwtjes erom en de trim ervan om de giek vasttezetten is wat glumsy (onhandig/handig) in eider geval je hoeft hem niet te strak te zetten (terwijl dat heel gemakkelijk gaat) want de fit is op de mast goed, en glijden doet die niet!!! Dus je bent daarmee een beetje zoekende wat de ideale instelling is.

Ik heb de 200-250 gevaren (normale tail) met een 8.5 P7 ACone op mijn Flikka 125 (76 breed)

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » ma jul 08, 2019 1:56 pm

oossie71 schreef:
za jul 06, 2019 7:22 pm
Vandaag gevaren met de ProBoom... een proto van Pieter zelf en dus niet helemaal de afwerking die het uiteindelijk zal hebben.

De dunne buis diameter is perfect en spoton (althans voor mijn kleine IT-handjes :P)
Wat voor buizen zijn het? Rond, ovaal of V?

Vaar zelf met AL360 en heb sindsdien geen last meer van de onderarmen door de V-grip. Ben wel benieuwd wat de Proboom heeft. Ik krijg met ronde buis namelijk last van verzuring.

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: ANGULO-GUN-pieterbijlwindsurfi
Surf spul: Angulo Magnum & Gun Sails GSR

Bericht door Niek Huisman » ma jul 08, 2019 9:21 pm

Buizen zijn rond, ongeveer 29mm incl de grip. Maatje kleiner dan andere merken dus, onder andere om verzuring tegen te gaan

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo jul 10, 2019 6:08 pm

29 mm met grip klinkt goed. Heb nu de duotone slalom model in 170 tot 230 die ook super bevalt kwa diameter en stijfheid maar voor 7.7 net wat te smal is. Diameter is 28.5 mm , maar ik heb geen idee of dat met of zonder grip is. Als dat zonder grip is heb ik ook wel oren naar de proboom want de grote/breede slalomgieken op de markt tot nu toe vind ik een net wat te dikke diameter hebben. Dus is de diameter van de proboom in 180-230 dunner als een AL 360 in 180 tot 230 maat ?

Waar kan ik deze giek zien en voelen

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo jul 10, 2019 8:40 pm

en een korte review op youtube gezet

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Niek Huisman » wo jul 10, 2019 9:16 pm

Down the line schreef:
wo jul 10, 2019 6:08 pm
29 mm met grip klinkt goed. Heb nu de duotone slalom model in 170 tot 230 die ook super bevalt kwa diameter en stijfheid maar voor 7.7 net wat te smal is. Diameter is 28.5 mm , maar ik heb geen idee of dat met of zonder grip is. Als dat zonder grip is heb ik ook wel oren naar de proboom want de grote/breede slalomgieken op de markt tot nu toe vind ik een net wat te dikke diameter hebben. Dus is de diameter van de proboom in 180-230 dunner als een AL 360 in 180 tot 230 maat ?

Waar kan ik deze giek zien en voelen
Ja diameter is zeker dunner. Merken adverteren met buismaat zonder grip. Omdat er ook (behoorlijk) verschil in dikte van grip zit hebben wij gekozen te adverteren met diameter met grip. (met grip komt er 2-4mm bij)
Je kan de giek bij mij aan het water testen, voor alleen zien en voelen kan je bij pieter of mij langs komen op afspraak. Ter zijner tijd komt er ook een bij Siem te staan

MR Brick
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD 128 II / PD 110 II / JP IV 60 / Falcon Speed/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Bericht door MR Brick » ma dec 02, 2019 12:34 pm

Alleen kijken naar de giek is het beste voor je portemonee! ;-) Zodra je ermee gaat varen wordt het wat anders want dit vaart waanzinnig. Eind november even mee kunnen varen ipv met mijn NP giek. Het vaart zo direct en efficient!
Als je een giek moet vervangen ga dan eens een rondje doen met de proboom ...

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma dec 02, 2019 2:15 pm

Kan ik alleen maar onderschrijven...

Heb er nu 2 en als je dan een normale boom in handen hebt, schreeuw je om je eigen boom.
Top product

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » di dec 03, 2019 1:33 am

Als ik terug ben van vakantie wil ik me er toch wel in gaan verdiepen. Is deze giek ook al bij Siem de Jong te zien

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di dec 03, 2019 7:39 am

Ja er zou er 1 moeten staan.
Je mag anders ook die van mij wel bekijken/proberen

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door _Dekker » di dec 03, 2019 8:52 am

Klopt, ik heb hem bij Siem al meerdere keren in handen gehad.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » di dec 03, 2019 5:43 pm

Alhoewel het natuurlijk bewonderingswaardig is dat men nieuwe ( betere ?) producten ontwikkeld vind ik persoonlijk een giek van 1400 euro een oplossing voor een niet bestaand probleem
Natuurlijk als je een pro surfer bent zoek je het maximale op , maar die zitten vaak ook al vast aan hun sponsor giek.
Dan rest de vraag wie is er verder zo goed dat hij zich in prestaties geremd voelt door “normale” carbon gieken.
Daarbij vaak heb je meerdere gieken nodig
Gelukkig zijn er altijd nog mensen die graag het beste van het beste willen hebben ( wat geen garantie is dat ze kunnen surfen) maar ik kan mij niet voorstellen dat deze gieken “hardlopers” zullen zijn/worden.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di dec 03, 2019 6:06 pm

Heeft niet zoveel met het maximale te maken, althans voor mij persoonlijk. Andere gieken vindt ik te dik en de ProBoom ontwikkeling kwam voor mij op het juiste moment. Ik vaar nu relaxer, minder verzuring en dus met meer vreugde.

Ja het is een hele grote uitgave, en toch ik vindt het dubbel en dwars waard als recreant en nob...

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door _Dekker » di dec 03, 2019 6:07 pm

Natuurlijk is het geen oplossing voor een specifiek probleem maar ik geloof wel dat het kan bijdragen aan plezier op het water, al is het maar omdat je bv grote zeilen makkelijker kunt waterstarten door het lichte eindstuk.
Andere merken hebben vergelijkbare prijzen voor hun high-end gieken maar die zijn toch een stukje zwaarder.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo dec 04, 2019 9:40 am

oossie71 schreef:
di dec 03, 2019 6:06 pm
"Andere gieken vindt ik te dik"
Is wel vreemd want als het gaat om de dikte en niet zo zeer om de stijfheid zijn er aardig wat merken die 26 mm gieken hebben.
Ikzelf heb een Aeron , die is dun waar het dun moet zijn en dik waar het dik moet zijn.
Scheelt toch bijna de helft in aanschaf.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf zijn materiaal kopen waar hij happy mee is en wat een ander ( ik in dit geval) er van vind is natuurlijk irrelevant.
De Pro boom zal natuurlijk een prima giek zijn.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo dec 04, 2019 11:11 am

Ach, het in de handen hebben van mooie en goed presterende spullen kan ook veel voldoening geven, en dus een waardevolle bijdrage aan de hobby. Dat je zelf misschien niet meetbaar sneller/eerder/beter gaat varen met die spullen kan best waar zijn, maar dan nog kan het een goede uitgave zijn.
Ik denk vaak altijd maar dat dure windsurf-spulletjes nog altijd een stuk goedkoper zijn dan een Harley of een Tesla of een vakantiehuis in Frankrijk, en ik beleef er veel meer plezier aan.

MR Brick
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD 128 II / PD 110 II / JP IV 60 / Falcon Speed/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Bericht door MR Brick » wo dec 04, 2019 11:57 am

Smartphones waren ook een oplossing voor een niet bestaand probleem... Totdat je een smartphone had, daarna bermerkte je wat hebt gemist. Zo ook hier.
Het zal voor de meeste mensen gelden dat ze geen gieken gaan vervangen als ze niet versleten zijn. De de proboom zit qua verkoop dan ook, voor de hobbysurfer, in de vervangingsmarkt en zal daardoor niet echt hard gaan.
Met je eigen carbo-giek voel je je niet geremd dat is zo, je weet niet beter. Maar als je je giek wil vervangen is het wel een belevenis om eens met dit model te varen... en dan zie je dat je een 'probleem' hebt. ;-)

Broekie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Broekie » wo dec 04, 2019 12:29 pm

Echt wel benieuwd of het echt een groot verschil is met een andere qualiteitsgiek is.

Heb een nieuw kopstuk nodig, maar overweeg om ineens een nieuwe giek te kopen...
Moest ik de pro-boom eens kunnen testen wordt dat misschien de volgende.
Prijs is hoog maar dat vond ik van carbon gieken vroeger ook, echter sinds aanschaf carbon niets meer gebroken 8) 8) en dus al enkele jaren (tijd vliegt als je giek niet breekt) carbon minded.

Dus graag eens een test eventje organiseren regio zeeland, denk dat er nog wel mensen een giekje kopen als het verschil echt merkbaar is.

Groeten en nog veel succes met jullie mooie product. :clap: :clap:

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo dec 04, 2019 12:54 pm

Worldxtreme schreef:
wo dec 04, 2019 9:40 am
Is wel vreemd want als het gaat om de dikte en niet zo zeer om de stijfheid zijn er aardig wat merken die 26 mm gieken hebben.
Ikzelf heb een Aeron , die is dun waar het dun moet zijn en dik waar het dik moet zijn.
Scheelt toch bijna de helft in aanschaf.
van de slalomgieken? er is er geen 1 die zo dun is als de 26mm van de ProBoom. Die daar wel mee adverteren is het de kale buisdiameter die wellicht 26mm is, met bekleding is die altijd dikker. Kom je toch weer op de 32mm minimaal en dat is een wereld van verschil.
De normale 26mm gieken zijn niet te gebruiken als slalomgiek voor de maten 6.4 - 9.5

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Niek Huisman » wo dec 04, 2019 1:12 pm

Allereerst bedankt voor alle berichten.

Het vaargevoel van de Proboom is inderdaad heel anders dan van de normale gieken. Dit komt niet alleen door het lage gewicht in combinatie met normale stijfheid en de outline, maar voornamelijk door de manier waarop de materialen gebruikt zijn. Optimalisatie van de Vezel oriëntatie is wat een Carbon product superieur kan maken over andere materialen. Mocht je meer willen weten over hoe dat voor deze giek geoptimaliseerd is ben je van harte welkom op mijn afstudeerpresentatie vrijdag de 13e op de TU Delft.

Het gevoel is te vergelijken met een 50% Carbon mast tegenover een 100% Carbon mast. Het hele zeil voelt dynamischer en meer direct.

Er staat bij Siem in Delft een 200-250 showroom model. Bestellen kan via Siem of direct via www.proboom-windsurfing.com.

Testen is zeker de beste optie om jezelf een beeld te geven welke voordelen de proboom jou kan geven. Ik zal binnenkort een testdag aankondigen, tot die tijd kan je me altijd een bericht sturen, dan spreken we ergens af. (Ben morgenmiddag waarschijnlijk bij het oostvoornse meer)

Broekie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Broekie » wo dec 04, 2019 2:58 pm

wel spijtig dat de kleinste maat minimum 1800mm lang is, wat voor sommige 5.6m² zeiltjes net te groot gaat zijn.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo dec 04, 2019 4:39 pm

ik heb een 1750mm ;) precies om die reden voor 5.6 Dus ff vragen om 50mm korter laten maken.
Enige dat de max nu ook 50mm minder is.... niet erg want ik vaar mn gieken nooit op de maximale lengte

@Niek, gaaf man! Als het lukt ben ik er bij :)

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo dec 04, 2019 8:36 pm

TU lijkt mij uitermate geschikt om de stijfheid van een pro boom tov andere carbon gieken met harde cijfers te laten meten/bewijzen/onderbouwen.

Zal ook jouw presentatie van de theorie van afstudeerproject meer waarde geven lijkt mij.

En de sceptici de mond snoeren.

Ps , ik zal even een schuifmaat op mijn giek zetten. Volgens mij is de dikte onder de 30 mm

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » wo dec 04, 2019 8:58 pm

Onlangs heb ik de productie in Pieter Bijl zijn werkplaats mogen aanschouwen en ik vind het erg leuk dat er zo'n mooi product in Nederland gemaakt wordt. Over elk detail is nagedacht en iedere giek wordt met zorg in elkaar gezet. Doordat de productie hier in Nederland is, kun je ook kleine speciale wensen makkelijk realiseren zoals bijvoorbeeld de genoemde 50mm korter. Als je ziet hoe lang een carbon giek mee gaat dan valt de uitgave over de jaren heen uitgesmeerd wel mee ten opzichte van boards en zeilen die door velen veel vaker vervangen worden. Daarnaast zijn Pieter en Niek (in mijn optiek) hele leuke lui en goeie windsurfers die ik deze handel ook gun. Succes met je presentatie Niek! Hopelijk ben je niet bijgelovig :lol:

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do dec 05, 2019 2:44 am

Gaat mij in eerste instantie om vaargemak en daardoor misschien ook wel prestatie

Als je weet hoe blij ik nu al ben met de Duotone platium 170-230 vanwege zijn gewicht en dunne diameter van 28 mm in combi met goede stijfheid. Nadeel met deze giek is alleen als ik hem met 7.7 vaar hij net wat te smal is voor het goede

Wat zou het dan super zíjn als diameter nog dunner kan, stijver, lichter en wijder. Alleen hierdoor ga ik al fijner (en misschien wel beter) varen.

Geloof me Anton. Ik heb alles uitgezocht, een stijve en wijde giek voor 7.x zeil of groter kom je op 29 mm of grotere diameter en daar word ik niet blij van, 1 of 0.5 mm maakt echt wereld van verschil voor mij dus laat staan 2 mm, dus wil me hier graag in verdiepen.

Zou graag het 180 model willen zien en zo mogelijk proberen

Plaats reactie