Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Proboom

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Re: Proboom

Bericht door Reindt » zo dec 08, 2019 1:11 pm

hawk108 schreef:
zo dec 08, 2019 10:43 am
Oké, het wordt nu een beetje een soap. Nog wel vermakelijk dat wel. Waar ging het ook al weer over een giekie toch? He Rein, je hebt het toch niet over mijn stuurmanskunst? Want die is inderdaad beroerd. Whahaa
Oké, ietwat off topic... voel je niet aangesproken GJ ik had het over top auto’s 🤭😂😂😂

Nu weer on topic, de Proboom is gewoon een top product of je nu vind dat die prijzig is of dat je vind dat ie alleen voor de toppers onder is. Als je het geld er voor over hebt haal je gewoon een top giek in huis of je nu wel of niet goed kunt surfen.
Je wil niet weten hoeveel mensen er rond varen met verschrikkelijk mooi spul wat hun niveau niet helemaal vertegenwoordigd, so what! Als die personen daar happy van worden 👍👍.
Zo einde discussie!

MR Brick
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD 128 II / PD 110 II / PD 92 II / Falcon Speed/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Bericht door MR Brick » zo dec 08, 2019 5:47 pm

Ze hebben verschillende gieken gemaakt en het alleen al het juist positioneren van de de vezels gaf al een merkbare verandering in de giek. Echt bizar dat vezelligging effect kan hebben.
Ik kan me haast niet voorstellen dat andere merken zo minutieus naar materiaalgebruik hebben gekeken om optimaal resultaat te vinden.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » zo dec 08, 2019 8:34 pm

Is dat met carbon vinnen ook niet zo? Dat is toch de reden waarom high-end vinnen handgemaakt zijn?
Ik heb geen idee, vandaar mijn vraag.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » zo dec 08, 2019 10:00 pm

Ik heb met een maatje wel een eens een Tecno Limits carbon giek ingekort en daar zag je heel duidelijk dat een deel van het carbon in de lengte lag en een deel in de breedte. Los van dat die giek na 14 jaar op zee nog steeds vaart als nieuw, zat dat relatief simpel in elkaar dus snap wel dat Pro boom daar ruimte voor verbetering zag naast dat we 14jaar verder zijn!).
Wat soms lastig is, is om zo,n complexere bouwwijze op grote schaal te reproduceren, vandaar dat er dan voor grotere aantallen voor een eenvoudigere, betere reproduceerbare constructie wordt gekozen en kun je met handgemaakte kleine oplages echt het verschil maken..zij het soms voor een andere doelgroep/ pijs.
Het voordeel van productiemateriaal is vaak de verkrijgbaarheid en consistentie: als je van iets meer maakt kun je meer tijd in het testen en ontwikkelen stoppen.
imo bijt het elkaar ook niet en is er voor niche producten vaak best een markt en NAAST soms net wat beter betaalbaar serie materiaal gewoon puur omdat sommige mensen het een mooi product vinden en er het geld voor over hebben.
Persoonlijk heb ik meer met mensen die een Pro boom kopen en de saaiste auto rijden die je maar kunt bedenken als lui die met een dikke Range-rover aankomen en er een Astro Rock en Weichardt giek uit trekken, maar zo beleefd ieder aan zijn ding zo zijn lol en bepaald dan waar hij zijn knaken aan uitgeeft. :)

@Kanarie bij vinnen gaat dat inderdaad ook op. Naast outline en profiel kun je met je lay up enorm spelen en flex +twist bepalen. Zo kun je vrij precies vinnen op maat maken voor mensen. Een vin die voor iemand van 95kg de magic one is hoeft daarom voor iemand van 65kg ook niet of veel minder te werken.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo dec 11, 2019 10:57 pm

Ik heb een maandje terug ff met pieter zn setje gevaren, zelfbouw board, bow 6.9 en proboom. Nou dat giekkie is t wel hoor. Heel simpel, een north platinum (naar mijn mening productie marktleider en in mijn omgeving grootste afzetter van carbon gieken) is nieuw ook 1400€. Welke giek "meer performance geeft" laat ik ff in het midden en is niet belangrijk voor deze discussie over waarom de "gemiddelde" met carbon varende surfer deze giek moet hebben. De superdunne buisdiameter is echt een wereldwonder. Je kan letterlijk 2 keer zo lang varen voor je moe wordt. De comfort is belachelijk. Als je toch al van plan was om 1400€ neer te leggen voor een north platinum koop dan een proboom 🤷🏼‍♀️

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » do dec 12, 2019 6:02 pm

Kijk Whiteofheart, now we’re talking.... dat bedoel ik 😉👍

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » do dec 12, 2019 7:06 pm

Dat is een hele goeie WOH, alleen vaar ik met 235-270. Als ze een giek in die maat/diameter kunnen maken met de hierboven bewierookte claims heb ik wat uit te leggen aan de wederhelft als de pinpas het in een keer niet meer doet in de supermarkt terwijl ik op het water sta met een nieuwe giek..

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » do dec 12, 2019 7:57 pm

Niek, succes met de presentatie morgen.
Er staat genoeg wind om hem live te demonstreren. :lol:

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: ANGULO-GUN-pieterbijlwindsurfi
Surf spul: Angulo Magnum & Gun Sails GSR

Bericht door Niek Huisman » do dec 12, 2019 8:40 pm

matchbox008 schreef:
do dec 12, 2019 7:06 pm
Dat is een hele goeie WOH, alleen vaar ik met 235-270. Als ze een giek in die maat/diameter kunnen maken met de hierboven bewierookte claims heb ik wat uit te leggen aan de wederhelft als de pinpas het in een keer niet meer doet in de supermarkt terwijl ik op het water sta met een nieuwe giek..
Pas maar op wat je zegt, er komt een 210-260 aan... 😉

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: P7 Proboom AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do dec 12, 2019 10:35 pm

Hahaha

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr dec 13, 2019 6:31 am

Lijkt voor mij de giek te zijn waar ik al tijden naar op zoek ben. Via pb contact gehad met Niek. Als de temperatuur het weer toelaat ga ik de giek testen

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo » vr dec 13, 2019 8:47 am

@Niek Huisman Is het mogelijk om een 200-250 giek te bestellen met twee eindstukken? Het grote en het medium eindstuk voor 1 giek body? Of zijn is een body specifiek voor een eindstuk gemaakt?

Niek Huisman
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: ANGULO-GUN-pieterbijlwindsurfi
Surf spul: Angulo Magnum & Gun Sails GSR

Bericht door Niek Huisman » vr dec 13, 2019 9:34 am

Rizzo schreef:
vr dec 13, 2019 8:47 am
@Niek Huisman Is het mogelijk om een 200-250 giek te bestellen met twee eindstukken? Het grote en het medium eindstuk voor 1 giek body? Of zijn is een body specifiek voor een eindstuk gemaakt?
Dat kan zeker. Je had hem gisteren wel even mogen bekijken;)

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo » vr dec 13, 2019 10:18 am

Gemiste kans; dan maar aan de waterkant :)

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr dec 13, 2019 3:20 pm

Is iemand die PB stuurt dat ik dit doe/slijm vanwege korting. Even voor de duidelijkheid. Er is totaal niet over korting gesproken

Ga de giek testen als het weer goed is en dan weet ik snel genoeg of het 1350 euro waard is en als de verhalen kloppen wat ik lees en zie is het mij 1350 euro waard

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door _Dekker » vr dec 13, 2019 3:46 pm

Net terug van de presentatie van Niek.
Was voor mij erg interessant en kan niet anders zeggen dan dat ik (nog zonder de giek gevaren te hebben) overtuigd ben van de gedegen aanpak waarmee dit ontwerp tot stand is gekomen. De ontwerpkeuzes zijn weloverwogen genomen en getoetst op een mooie testopstelling en uiteraard in de praktijk. Dat geeft mij vertrouwen.
Niek en Pieter: chapeau!

MR Brick
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD 128 II / PD 110 II / PD 92 II / Falcon Speed/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Bericht door MR Brick » vr dec 13, 2019 3:58 pm

...en wat ga jij nu doen Bert? jij staat op het punt een giek aan te schaffen ...

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: RE: Re: Proboom

Bericht door _Dekker » vr dec 13, 2019 4:11 pm

MR Brick schreef:...en wat ga jij nu doen Bert? jij staat op het punt een giek aan te schaffen ...
Dat lijkt me wel duidelijk toch? :)

MR Brick
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door MR Brick » vr dec 13, 2019 4:25 pm

Gefeliciteerd met de keus voor de NiekGiek!

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door _Dekker » vr jan 10, 2020 11:00 am

Wauw wat een fijne giek is dit!
Heb een Proboom besteld in 190-240 om zo 4 zeilmaten (6.3-8.6) af te kunnen dekken.
(De 6.3 gaat op RDM en dat wordt bij de Proboom met een dik stuk slang als shim opgelost.)
Afgelopen zaterdag opgehaald bij Siem en door Pieter persoonlijk een super uitleg gehad over de ins en outs van deze giek.
Ziet er prachtig uit, heel netjes allemaal, en vooral: LICHT. De mijne weegt 2.7kg incl trimsysteem & zonder trapezetouwtjes.
Gisteren voor het eerst gevaren:
Optuigen is zeker de 1e keer een beetje gepriegel met de touwtjes van de kop, dat moet echt goed zitten.
Het beste eerst het zeil optuigen met volledige downhaul zodat de mast zoveel mogelijk bereikbaar is om de giek te monteren.
Ook moet je af en toe de giekkop even checken omdat de touwtjes gedurende de eerste 1-2 sessies nog wat oprekken.

Al bij het optillen van de set merkte ik dat het lichter is (mijn MAUI giek van 190-240 was 1kg zwaarder).
Op het water voelt het heel direct, de koppeling met de mast is echt super, voelt als 1 geheel. Het lichte eindstuk dat merk je echt, het voelt of ik de druk in het zeil beter kan doseren.
Omdat ik te klein had opgetuigd moest ik regelmatig pompen en daar merk je vooral door het lichte eindstuk dat je heel goed kunt voelen hoe het zeil druk opbouwt/reageert.
De buisdiameter is 2mm kleiner dan mijn oude giek wat goed merkbaar was: geen vermoeide onderarmen gehad.
Trimsysteem werkt ook prima en maakt deze giek helemaal af!

20200109_161023.jpg
20200109_161003.jpg
20200109_160954.jpg

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: P7 Proboom AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr jan 10, 2020 1:57 pm

nice!