Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Negative Tail rocker

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
mark h
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: West Kirby UK
Contacteer:

Negative Tail rocker

Bericht door mark h »

Hi, sorry to write in English

I noticed I have negative rocker between the front and rear foot straps on my SB W44. Will this make the board slower? Should I have the tail modified to get rid of the negative rocker?

https://share.icloud.com/photos/0IIqmoD ... _h5piqOdbw

MR Brick
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD 128 II / PD 110 II / PD 92 II / PD Speed 48/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Re: Negative Tail rocker

Bericht door MR Brick »

I had the same with my Patrik 110. The speeds did not come the way I expected. After finding the negative rocker the tail was sanded carefully and that increased the speeds with at least 3km/h on the 10 seconds run.
So, I think Yes it makes you board slower and yes try te get rid of it as much as you can

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Je 1e berichten stammen uit 2010 dus ik neem aan dat je nu in ieder geval Nederlands kunt lezen :D.

Een negatieve rocker zorgt ervoor dat je board aan het water gaat kleven, het duwt je neus naar beneden waardoor het natte oppervlak groter wordt (je planeert wel sneller...elk nadeel heeft vaak ook een voordeel).
Je kan, door er met een voelermaat onderdoor te gaan, bepalen hoe groot de afwijking is. Alles boven de 0,3 mm is gewoon te veel en merkbaar. Een combinatie van schuren (kan niet altijd en/of onbeperkt…tot aan je laminaat) en/of plamuren is een oplossing en zorgt er voor dat je board zeer zeker, (vrijer) en merkbaar harder loopt.

mark h
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mark h »

Thank you for the replies. Now I am certain I need to have the tail my W44 repaired/modified by a board builder. I checked all my boards (7 boards), every one has more than .3mm negative rocker🤔

Thanks again 😃

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

mark h schreef:
wo jul 03, 2019 12:11 am
Thank you for the replies. Now I am certain I need to have the tail my W44 repaired/modified by a board builder. I checked all my boards (7 boards), every one has more than .3mm negative rocker🤔

Thanks again 😃
ALL 7 boards have the same negative rocker? Sounds a bit unlikely?!
Maybe the ruler you measured with has a curve in it?

mark h
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mark h »

I promise you, all 7 boards have negative rocker. SB W44, W49, W53, W58 all 2010 wood, iS107 & iS130 2015 wood, and US147 wood. It’s is not a lot, so small it would be difficult to measure with a tape measure but I would guess between .3mm and .5mm. To test, I used a 1 meter spirit level. I tested on centre line (from fin box) and both sides of the fin box. I have had the boards from new, so maybe the negative rocker happens over a few years period. Maybe this does not happen with carbon boards? I asked Remi villa about this, and he said there should be no negative rocker, he said negative rocker is not good. My boards are all pretty old, maybe I need to change them more often😃👍
Laatst gewijzigd door mark h op wo jul 03, 2019 6:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Als je de waterpas omdraait en je meet dezelfde waarde dan is ie echt recht :).

Mij verbaast het niets dat ze allemaal iets van een een negatieve bodemvorm hebben, soms al af fabriek en zo niet dan komt het wel door het varen in de loop der tijd....fabrieks boards zijn net kauwgom (mijn persoonlijke mening).
Je merkt het overigens pas echt als je eerst op een board staat die gemaakt is zoals bedoelt en daarna op diezelfde die ietwat negatief is. En hoe hoger de snelheid hoe meer het merkbaar is, dus bij halve wind zal je het minder merken dan bij een speed georiënteerde koers. Het planeert ook wat eerder en brengt wat rust en controle in het board waardoor je eindsnelheid misschien lager ligt maar je gemiddelde hoger....het is maar wat je wil.

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door _Dekker »

Erg interessant dit, ik ga mijn eigen boards ook maar eens nakijken.
Wat kan er redelijkerwijs nog gecorrigeerd worden aan een standaard board, oftwel wat kan er nog af?

mark h
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mark h »

Decker, I take my W44 to a board builder (Moo Custom) on Friday to see if it can be repaired/modified. I looked again tonight, and think there might be two options. (1) use filler to fill the gap and sand flat, (2) it look to me like material can be removed/sanded near the rear straps. I will post an update here 😃👍

Very interesting video by AB, now I know negative rocker is not just my problem😃

mark h
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mark h »

Update. In November, I had the chance to try my W44 with the new tail repair. Winds gusty on-off 25 knots to 30 knots, West Kirby. Not a perfect day. The board feels much better, accelerated better and faster top speed. I managed to improve my PB with the tail repair, so I am happy. Now I am waiting for the perfect day to try again.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line »

Vaak komt bodem wat omhoog bij lamineren tuttlebox. Dus als je vlak daarvoor en eromheen schuurt is bodem daar zo weer recht. Kan je zien met rechte 1.5 meter lat of rechte grote waterpas. Voor speed kan lichte tailkick fijn zijn. Loopt board dan extra los

Voor slalom meestal recht en voor speed vaak lichte tailkick

JohanT
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: te veel

Bericht door JohanT »

Komt de negatieve tail kick niet gewoon door dat het board constant op de golfjes van het water stuitert en daardoor een soort deuk ontstaat?

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line »

Tail kick is wat anders. Dat is laatste gedeelte van het board bij achterkant. Dus laat zeggen laatste 30 cm. Als daar mm vrijkomt tot achterkant is het juist positief voor speed en gaat board losser lopen

Tussen voetbanden in is een deuk of paar mm ruimte niet fijn. Negatieve bodem heet dat geloof ik. Vaak op te lossen door schuren voor vinbox door later lamineren van deze vinbox in board komt het hier vaak wat omhoog en als het veel is deze holte vullen met plamuur. Dit zou inderdaad ook kunnen ontstaan door veel op chop overpowerd te rammen

mark h
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mark h »

Hi Johan T, yes negative tail rocker cause by hitting small waves and chop. The core/foam becomes compressed and this leaves a gently dent between the front and rear foot straps. Carefully filling with epoxy filler and wet n dry sanding corrects the fault. My boards feel much faster after the repair.

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo »

Welke reparateurs zijn goed in het nalopen/tunen van slalom boards? Windsurfing4you kan dit maar is erg ver hiervandaan (regio zuid-holland).

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 »

Controleren kun je prima zelf doen.

Ga naar de bouwmarkt, en koop een aluminium hoekprofiel zoals deze
https://www.gamma.nl/assortiment/hoekpr ... /p/B301809

Op het Australische forum staat een ERG goede uitleg met foto's etc
https://www.seabreeze.com.au/forums/Win ... ker?page=1

En als je negatieve tailrocker hebt. Ook al is het maar een klein beetje, het kan enorm verschil maken.
Lees maar de posting van Mark op 12 Nov 2019 3:20AM

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Rizzo »

Thanks! Er zitten wat onregelmatigheden in de bodems van beide van mijn boards, zie het alleen niet zitten om er zelf aan te klussen. Vandaar mijn vraag.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 »

Vraag het eens aan een speedsurfer in jouw regio, bijv. Jacques.
Ik heb het bij Tjitse laten doen, maar ik woon dan ook in Amersfoort ;)

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper en Sailmaker
Surf spul: Witchcraft boards en zeilen
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker »

De negatieve rocker onstaat meestal door te dun sandwich in combinatie met chop. De chop kan je weinig aan doen. De buigvastheid van een sandwichkonstruktie gaat omhoog met de 2e exponent van de dikte. Dus alleen van 4 naar 5mm geeft bijna een verdubbeling van de buigvastheid. 4³=64, 5³=125. En kost amper meer gewicht. Dit is echter achteraf niet meer te doen maar je kan wel de ontstane ruimte gebruiken om de stijfheid te verhogen.
Ik heb wel gezien dat deze ruimte volgeplamuurd werd. Plamuur is echter nog redelijk zacht. Ik doe dit liever met meerdere lagen carbon om het stijver te maken. Trapsgewijs opbouwen en dan strak maken met epoxy filler. Dat kan in sommige gevallen wel een paar mm dik carbon worden maar dan is het iig een stuk stijver dan dat het was en gebeurt het niet zo snel weer. De rest van het board maak je er natuurlijk niet sterker mee. Voor ergere choppy condities maak ik onze slalom boards met meer V. Vaart rustiger wat voor de niet super professionele slalom surfer meer snelheid geeft en maakt ook de bodem nog een keer stijver naast dat we 6mm sandwich gebruiken, wat naar de neus toe verjongd wordt en we ook op een speciale manier carbon aan de binnenkant leggen.
Laatst gewijzigd door Bouke Becker op vr jun 26, 2020 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Bouke Becker voor dit bericht (totaal 2):
oossie71poehaaa

poehaaa
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door poehaaa »

Tijd voor een Witchcraft Slalom (voor non pro’s) in de Witchcraft bouwkwaliteit zou je denken :)

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Rizzo »

Mijn volgende board wordt geen Cobra in ieder geval;)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses, Horue, Fanatic skate

Bericht door Ilja85 »

Mja ik had dit ook gezien bij mijn skate uit 2011, nogal wat mee rond lopen butsen. Die heb ik inmiddels weer een mooi profieltje gegeven en loopt weer super nu.

Veel van die productie boardjes hebben ook slechts 80grams glas als binnenlaminaat wat dus niet al teveel doet. Daarmee is het makkelijk gewicht besparen door superdun laminaat te gebruiken, want wat je erop smeert blijft erin zitten bij het plaatsen van het sandwich. En je ziet het toch niet... en als je board stuk gaat koop je tenminste weer een nieuwe binnen 1-3 jaar. :+

Bij mijn zelfbouw boardjes heb ik er (naast een 100grams carbon binnenlaminaat + verstevigingen) een paar stringers ingestoken om dit probleem en sowieso het stuiken van de bodemplaat tegen te gaan en daarnaast ook 6mm sandwich gebruikt.

Zelfbouw:
Beetje karig wel, was de eerste keer. Bij mn wave plankje heb ik er 5 in gemaakt met dikker weefsel en een lang spacmes gebruikt)
12.jpg

Oud boardje vers in de epoxy filler:

21.jpg
16.jpg
20.jpg

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper en Sailmaker
Surf spul: Witchcraft boards en zeilen
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker »

Ilja85 schreef:
vr jun 26, 2020 6:33 pm

Bij mijn zelfbouw boardjes heb ik er (naast een 100grams carbon binnenlaminaat + verstevigingen) een paar stringers ingestoken om dit probleem en sowieso het stuiken van de bodemplaat tegen te gaan en daarnaast ook 6mm sandwich gebruikt.

Zelfbouw:
Beetje karig wel, was de eerste keer. Bij mn wave plankje heb ik er 5 in gemaakt met dikker weefsel en een lang spacmes gebruikt)
Ja, zulke carbon stringers lijken wel heel stijf maar zijn maar dun en bros en kunnen bij overbelasting toch nog makkelijk breken. Op het punt van de uiterste vezel afstand zit er natuurlijk maar 1 dun draadje carbon. Breekt die, dan heb je een zwak punt en breekt de rest ook. Het is ook moeilijk om zulke weefsel er zuiver in te duwen. Een recht weefsel verschuift en bij zulke biax weefsels als jij gebruikt is de kracht opname aan het diepste punt ook nog eens verre van optimaal. Voor je eigen boardje verder prima maar ik moet garantie geven. Ik heb daar dus nog een andere oplossing voor.....

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses, Horue, Fanatic skate

Bericht door Ilja85 »

Bouke Becker schreef:
vr jun 26, 2020 8:20 pm
Ilja85 schreef:
vr jun 26, 2020 6:33 pm

Zelfbouw:
Ja, zulke carbon stringers lijken wel heel stijf maar zijn maar dun en bros en kunnen bij overbelasting toch nog makkelijk breken. Op het punt van de uiterste vezel afstand zit er natuurlijk maar 1 dun draadje carbon. Breekt die, dan heb je een zwak punt en breekt de rest ook. Het is ook moeilijk om zulke weefsel er zuiver in te duwen. Een recht weefsel verschuift en bij zulke biax weefsels als jij gebruikt is de kracht opname aan het diepste punt ook nog eens verre van optimaal. Voor je eigen boardje verder prima maar ik moet garantie geven. Ik heb daar dus nog een andere oplossing voor.....
Ja eens... ik denk dat deze wellicht wel zal helpen tegen delaminatie en het geduw en getrek van de foilbox zodat de bodemplaat niet loswerkt (dit is een freestyle / foil combo boardje) maar niet persé tegen enorme klappen. Dus wat jouw boardjes te verduren krijgen, van 10m hoog, is wel echt andere koek. Erg knap dat je het uberhaupt sterk genoeg krijgt. :)

Bij mijn andere boardje heb ik carbon met glas gecombineerd en dat dat om een lang spacmes van 80cm heen gevouwen (waar je je plafond mee afstuct) er in 1x over zn gehele lengte ingeduwd. Glas ook vooral omdat dan het carbon netjes blijft met erin duwen en tegen stuiken.
Ging al wat beter... maar voor het volgende boardje heb ik zelf ook weer wat anders bedacht. :)

Plaats reactie