Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Graag advies, tegenvallen board

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Ieke
Deur-surfer
Deur-surfer

Graag advies, tegenvallen board

Bericht door Ieke » zo jun 30, 2019 6:00 pm

Ik heb 3 jaar geleden een nieuwe maar overjarige Starboard Go 151 gekocht. Ik ben een herintreder, vroeger voornamelijk op F2 sunset Slalom gevaren, waarbij ik het zeil net nog kon optrekken bij wegvallen van de wind, en bij meer wind makkelijk kon waterstarten. Omdat ik met weinig tijd ook bij lichter weer wilde varen en ook benieuwd was naar nieuwe boards kwam ik oa via reviews en dit forum op de starboard go. Nu heb ik hier nog maar een paar keer op gevaren, bij telkens wat tegenvallende wind, 3-4. Mijn grootste zeil is 6,4 en is ca 10 jaar oud.
Lengte 1.80 gewicht 73kg, niet zwaarder dan vroeger.
Wat mij nu opvalt is dat als ik toch even een vlaag heb het board nauwelijks versnelt, ondanks echt even lekker hangen in de trapeze. Ik was gewend met mijn F2 snel in plané te gaan.
Ik denk aan de ene kant een groter en moderner zeil aan te schaffen, maar begin me ook af te vragen of ik een te log board heb, en of ik hiermee mij oude gevoel terug krijg. In de tussentijd ga ik het mos van mijn F2 schrappen..

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Re: Graag advies, tegenvallen board

Bericht door theArthurrrr » zo jun 30, 2019 6:14 pm

Board is veel te log voor je.
Heb er niet veel verstand van maar zou iets freeride/freerace zoeken rond de 120/130 liter.
M'n vrouw vaart bijvoorbeeld op een 115 liter Fanatic Blast en vind dit een super board. Zeil optrekken gaat gemakkelijk en vaart als een malle.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » zo jun 30, 2019 6:22 pm

Kan ook zijn dat je het board te hoog aan de wind houdt, dan krijg je wel druk maar geen snelheid.
Boards varen anders dan vroeger, je moet ze in het begin vaak even ruime(re) wind sturen om snelheid te maken.

Ieke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ieke » zo jun 30, 2019 6:44 pm

theArthurrrr schreef:
zo jun 30, 2019 6:14 pm
Board is veel te log voor je.
Heb er niet veel verstand van maar zou iets freeride/freerace zoeken rond de 120/130 liter.
M'n vrouw vaart bijvoorbeeld op een 115 liter Fanatic Blast en vind dit een super board. Zeil optrekken gaat gemakkelijk en vaart als een malle.
Ik krijg dit gevoel ook, had dit volume ook eerst op het oog, ik meen dat ik in de surfwinkel advies kreeg wat hoger te gaan zitten met idee dat het juist snel gaat in lichte omstandigheden.

Ieke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ieke » zo jun 30, 2019 6:47 pm

RonaldvT schreef:
zo jun 30, 2019 6:22 pm
Kan ook zijn dat je het board te hoog aan de wind houdt, dan krijg je wel druk maar geen snelheid.
Boards varen anders dan vroeger, je moet ze in het begin vaak even ruime(re) wind sturen om snelheid te maken.
Dit heb ik gemerkt en dat vind ik ook wel vervelend, maar ook dan vind ik hem erg traag.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » zo jun 30, 2019 7:18 pm

Met 73 kg is 130 liter groot zat tenzij je nog niet in de voetbanden kan staan en zo. Maar misschien dat ze je niveau in de winkel hebben onderschat...

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » zo jun 30, 2019 7:18 pm

Als herintreder is de SB gewoon te groot en te log voor je zeil.
Er staan op MP vast nog wel een Sunset.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » zo jun 30, 2019 7:53 pm

Als je de waterstart beheerst, zie ik geen goede reden om naar 150 l volume te gaan. Bij 73 kg moet 120 l ruim zat zijn om je zeil op te halen. En kleiner vaart gewoon fijner ! Mijn lievelingsbord is een F2 sputnik 270 (1996) met 105 l. Zeil ophalen is wel tricky, lukt niet altijd met mijn 80 kg. Daarom net een F2 ride 282 erbij gescoord (75€ met vin !, 1999), met 115 l volume. Is inderdaad toch wat makkelijker om je zeil op te trekken. Alhoewel ik nog nooit met een moderne shape heb gesurfd, verwacht ik hier geen wonderen van. Vroeger was mijn grootste zeil 6.5, maar onlangs ook een 7.2 gevonden. Vanaf 14 knopen is het nu probleemloos planeren, ook met de sputnik. Mijn advies : zet de starboard op mp, voor een recente krijg je zeker nog een mooi bedrag. En kijk dan uit voor iets rond de 120 l.

MR Brick
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD 128 II / PD 110 II / JP IV 60 / Falcon Speed/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Bericht door MR Brick » zo jun 30, 2019 8:17 pm

ik weet 80 en heb een Patrik 110, ook daarop kan ik het zeil optrekken. Maar voor een licht gewicht herintreder lijkt met 120/125 liter voldoende. En daar past een 6.4 nog een beetje op

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo jun 30, 2019 8:32 pm

As je bij 3-4 bft wilt kunnen planeren is 6.4m2 veels te klein. In elk geval een 7.5 (en bijpassende vin) erboven en liefst ook nog een 8.5 of 9.0.

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » zo jun 30, 2019 8:45 pm

Voor windkracht 3-4 is het zeil echt te klein. Ongeacht je board. Volgens mij is het zo dat kleinere boards over het algemeen moeilijker in plane te krijgen zijn. Langere boards planeren ook eerder. Ik zou eerst een maatje groter zeil opzoeken, richting 8m2.

Dat gezegd hebbende als je eenmaal redelijk in trapeze en voetbanden kan surfen/planeren dan wordt 150 liter snel veels te log.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Future Fly Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » zo jun 30, 2019 11:00 pm

Huur een keer een Tabou Rocket of zo van circa 125 liter en je weet het. En als je daarna teruggaat naar de winkel met je verhaal is er vast een leuke ruil te regelen.

JD Windsurfing
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: KA sails Race & Koncept, Point-7 AC2, Fanatic Falcon 111L, Starboard Isonic 127L

Bericht door JD Windsurfing » ma jul 01, 2019 9:00 am

Wat ik zelf heel erg gemerkt heb toen ik een keer genoodzaakt op de Starboard GO 141 van mijn vriendin ging surfen, is het gewicht van de plank. Ik denk dat dit vooral het aspect is wat je zo tegen vindt vallen. Als je kijkt naar het gewicht van een Starboard GO 151l, ongeveer 11 kg, vergelijk dit met tabou rocket 125 uit hetzelfde jaar in standaard uitvoering van 7,8 kg, zie je hier een wezenlijk groot verschil in. Ik zou het advies van Theo opvolgen en een keer een Rocket huren.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma jul 01, 2019 1:30 pm

Voor zulke problemen ben ik niet zo van de forumdiscussies, da's wat weinig interactief. Kom eens op dinsdagavond langs bij de clubtraining van mijn cluppie Windsurfvereniging Vlietland, dan kijken we daar wat een goed idee is, iets anders kopen kan altijd nog ;-) .

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » ma jul 01, 2019 3:51 pm

tristan55555 schreef:
zo jun 30, 2019 7:18 pm
Met 73 kg is 130 liter groot zat tenzij je nog niet in de voetbanden kan staan en zo. Maar misschien dat ze je niveau in de winkel hebben onderschat...
Mja, mijn in druk is dat er in de winkels soms mensen in de surfafdeling aan het werk zijn, die eigenlijk geen verstand van de zaken hebben die ze aan de man moeten brengen.
Ik ging onlangs in een niet nader genoemde winkel informeren rond een specifiek produkt (foilboard). Ik kreeg te maken met een winkelbediende die heel eerlijk moest toegeven dat deze zelf compleet geen verstand had van het produkt dat in de winkel lag.
Dan denk ik toch...... zit je wel op je plaats. En het is niet de eerste keer dat ik dat ervaar binnen het windsurfgebeuren (watersport). :thumbdown:

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » ma jul 01, 2019 6:55 pm

Windkracht 3-4 is 7 - 16 knopen. Dat is een enorm bereik. Alleen vanaf ca. 12 knopen zou je kunnen planeren. Als je jouw gegevens even invult in een windsurf calculator:

http://www.07techno.com/windsurfing_calculator/

Dan kom ik bij 73kg uit op een 8.2 m2 voor 12 knopen en 6.5 bij 15 knopen. Dus alleen bij een hele dikke windkracht 4 kun je goed planeren met 6.4.

Disclaimer:

Die windsurf calculators geven een beetje richting. Techniek en omstandigheden (vlagen) spelen ook zeker een rol. Maar ik blijf erbij dat het onrealistisch is om met een 6.4 te kunnen planeren bij windkracht 3 - 4. Ongeacht je plank.

Ieke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ieke » ma jul 01, 2019 11:19 pm

Allemaal bedankt voor de reacties, dat idee van te weinig zeiloppervlak had ik natuurlijk ook bedacht, maar je bent gewend bij een bepaalde zeildruk, bijvoorbeeld bij een vlaag een reactie te krijgen van je board en dat miste ik. Ik heb het board verkocht (zoals verwacht was ie snel weg), en ga advies opvolgen wat plankjes uit te proberen. En bij een goede bries pak ik mijn oude spulletjes, en heb ik jaren 80 lol!

Plaats reactie