Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windfinder, XC Weather geven 16 knopen, in Heist ruim 20 knopen !

Wind op komst!? Meld het hier en we kunnen weer volop discussiëren wat we onze baas nu weer moeten vertellen.
Plaats reactie
RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Windfinder, XC Weather geven 16 knopen, in Heist ruim 20 knopen !

Bericht door RP6conrad » wo jul 03, 2019 9:48 pm

Vandaag sinds lang weer eens op zee gesurfd ! Windfinder en XC Weather voorspelde maar 16 knopen, maar ik vond dat het er toch wat ruwer uitzag. Even gaan checken in de surfclub (Anemos Heist), en zowaar, een dikke 20 knopen was het ! Op deze site vindt je actuele metingen van de Belgische Kust : https://meetnetvlaamsebanken.be/subsite ... efresh/24h
Heerlijk gesurfd dus, met de 5.5 NP VX (van 1996 of zo) en mijn "gloednieuwe" F2 Ride 282 (van 1999). Golven waren best indrukwekkend (84 cm), als je zelden op zee surft ! Toch nog een max van 50 km/h gesurfd, tussen de golven door ! Ook weer fijn dat je hier blootsvoets kan surfen, geen oesters of rotsen, allemaal puur zand !

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Re: Windfinder, XC Weather geven 16 knopen, in Heist ruim 20 knopen !

Bericht door NED 321 » do jul 04, 2019 9:39 am

hoe heb je die golfhoogte zo precies gemeten? ;)

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do jul 04, 2019 9:59 am

NED 321 schreef:
do jul 04, 2019 9:39 am
hoe heb je die golfhoogte zo precies gemeten? ;)
Timmermansoog ;-)

Over de meevaller: Wind is moeilijk te voorspellen, kleine variatie = groot verschil. Voor de toekomst kijk je naar de voorspelling voor nu kijk je beter op een windmeter.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » do jul 04, 2019 10:46 am

Ook de golfhoogte vindt je op deze website : https://meetnetvlaamsebanken.be/Measurement. Daarnaast ook de golfperiode (toen rond de 3 s) en de max 10% golfhoogte, toch 1,2 m !

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » do jul 04, 2019 12:49 pm

Windfinder en Windguru kunnen de thermiek die je krijgt rond deze tijd door nog "koud" water en warm land nauwelijks behoorlijk voorspellen. Reken er op de zonnige dagen maar +/-1bft erbij op en dan zit je redelijk....en dat is al weken zo.

mbleeker
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: RE: Re: Windfinder, XC Weather geven 16 knopen, in Heist ruim 20 knopen !

Bericht door mbleeker » do jul 04, 2019 2:18 pm

Jeroensurf schreef:Windfinder en Windguru kunnen de thermiek die je krijgt rond deze tijd door nog "koud" water en warm land nauwelijks behoorlijk voorspellen. Reken er op de zonnige dagen maar +/-1bft erbij op en dan zit je redelijk....en dat is al weken zo.
Ah! Ik loop mij al weken te verbazen dat het 's avonds redelijk waait en dat ik dit gemist heb in Windfinder.. en dat ik er toch meerdere keren per dag op kijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » do jul 04, 2019 2:18 pm

Daarnaast zijn een aantal online windmeters ook niet betrouwbaar met bepaalde windrichtingen. ( waarschijnlijk staan ze dan wat in de luwte van het een of ander) Maandag met een strak getrokken 4.6 gevaren op Stavoren terwijl de meter 17 knopen aangaf. Ok... ben lichtgewicht maar anderen gingen ook prima met 5.3.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Re: RE: Re: Windfinder, XC Weather geven 16 knopen, in Heist ruim 20 knopen !

Bericht door Jeroensurf » do jul 04, 2019 6:17 pm

mbleeker schreef:
do jul 04, 2019 2:18 pm
Ah! Ik loop mij al weken te verbazen dat het 's avonds redelijk waait en dat ik dit gemist heb in Windfinder.. en dat ik er toch meerdere keren per dag op kijk
Met een foilsetje, 104l waveboard en 6.0-5.2 heb ik vorige week 5 dagen kunnen varen op zee en 2 op de Westeinderplassen op niet voorspelde wind.
Soms ook een kwestie van uit je raam kijken en gaan. :wink:

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GerP » do jul 04, 2019 8:03 pm

Vandaag op het Veerse meer, noppes niks, geen wind voorspeld, het was dus ook super rustig. Windstil tot 14u dan kwam de zeebries op uit het niets. Lekker zitten spelen met een 106 freewave en 5.9. De 3 surfers met het grotere spul konden lekker knallen. Voor mij komt er een foil bij voor zulke dagen, dan knal ik mee :).

Het zou mooi zijn moest er een app bestaan die windsurfers toelaat de real time condities aan elkaar door te geven, :cheer:

Plaats reactie