Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ideale freestyle vin

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Ideale freestyle vin

Bericht door Nicooodc » vr jul 05, 2019 12:20 pm

Momenteel vaar ik op een jp fs 101 uit 2017 met daaronder een afgesleten mfc freestyle vin of een recentere andy bubble k4 vin, maar geen van de twee is ideaal. De mfc heeft weinig grip en de k4 is vrij soepel (twist en flex), waardoor hij moeilijk aanplaneert.
De originele vin heb ik nooit gehad.

Wat zijn volgens jullie de betere vinnen en welke lengte, of ligt het probleem gewoon aan mij?

tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Flikka, GA-sails

Re: Ideale freestyle vin

Bericht door tomahowk » vr jul 05, 2019 1:24 pm

Wat de JP freestyle 101 precies nodig heeft weet ik niet. 5-6 jaar geleden voeren de top freestylers echt miniscuul, 12-15cm, maar daar komen ze nu van terug omdat het niet meer om sliden draait maar om de powermoves (culo's, burners, etc.) en dus zie je meer 18-20cm terugkomen. Hangt dus een beetje van je niveau af, maar kleiner dan 16 zou ik eigenlijk niet zo snel doen, ook voor de slidende moves. Mooie middenweg..... 17cm?

Veel gebruikte vin is de MUF Style Taty, of de iFins van Steven van Broeckhoven. Je zou ook nog eens bij de LSD-fins kunnen kijken. Allemaal redelijk veel dezelfde shape en de toppers varen ermee, dus zal wel goed zijn. Zelf heb ik naast flikka vinnetjes (niet denderend) bij veel wier een Makani 15cm freestyle wiervin (levert heel veel lift), misschien dat hun reguliere vinnetjes ook lekker varen, geen ervaring mee.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » za jul 06, 2019 6:23 am

Ik vaar zelf nu met een Black Project Dieter vd Eyken 18.5. Een erg fijne vin. Heb er best veel geprobeerd, maar voor mij werkt kleiner dan 18 op een 102ltr board niet. Board wordt te slidey.

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc » za jul 06, 2019 1:50 pm

Is het verschil tussen de vin die je mee krijgt met je plank en een vin van een bekend merk eigenlijk merkbaar? Bv. de standaard JP vs. Lagoa/select/lsd

tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Flikka, GA-sails

Bericht door tomahowk » za jul 06, 2019 3:22 pm

Verschilt per board denk ik. Bij een JP freestyle van 2016 zag ik best een net vinnetje. Hoe het vaart weet ik niet. Over het algemeen zijn de standaard meegeleverde vinnen wel wat aan de lange kant. Ik denk dat de fabrikant dat uit een soort 'veiligheid' doet, zodat 'ie zeker is dat je er mee kan planeren. Kleiner vinnetje is iets harder werken wat dat betreft......

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR » za jul 06, 2019 6:48 pm

Ik vaar met mijn gewicht van 88 kilo op een JP Freestyle 106 model 2012 met een MFC freestyle vin van 22 cm. Beste vin die ik ooit onder een freestyleboard heb gehad. Met mijn gewicht en dit volume wil ik niet kleiner. Mijn meest gebruikte zeilmaat is 5.6 op dit board.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, Maui Sails gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » di jul 30, 2019 9:24 am

Ik vaar(de) en 107 JP Freestyle. De originele vin is 26cm maar die is alleen leuk met 6.2 en low wind. Daarnaast een originele JP 22cm vin en die vaart super lekker. Van G10 zodat ie heel blijft en je ook goed kan duwen.
5.3 ideaal. Met harder gaat er een kleiner board het water op.
Maar.... Ik doe geen Freestyle trucjes
En in de zomer zit er een wiervin onder van 21cm...

Plaats reactie