Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wiervinnen discussie

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Dutch Wood
Deur-surfer
Deur-surfer

Wiervinnen discussie

Bericht door Dutch Wood » vr jul 05, 2019 4:45 pm

Helaas is het weer tijd voor de wiervin.

Op mijn F2 SX slalom board (L) 80 cm heb ik een lessacher / unifiber 40 cm vin
Afbeelding

Maar ik heb er nog niet met plezier mee gevaren.
Ik vaar meestal met een 7,8 tot 9,0 m2 zeil met cambers.
Hoogte lopen is een drama,
veel spinouts, en steeds het idee dat mijn achterste voet een voetbreedte naar voren moet.
Maar alles is beter dan niet surfen!

Ik heb deze vin ook gebruikt op mijn 90 cm brede free formula en dat gaat nog net iets beter.

Normaal vaar ik veel met lift van mijn vin door het board van mij af te kantelen,
ik heb gemekt dat bij deze wiervinnen het omgekeerde beter werkt.

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand positief gehoord over wiervinnen.
Zou een dubbele vinbox (een tweede opening) een hele box maat naar voren een betere balans geven?

VanZapp
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Wiervinnen discussie

Bericht door VanZapp » vr jul 05, 2019 5:37 pm

Ik heb het model waarmee u nu vaart ook gehad. Één en al spin outs. Ik vaar nu met Tribal 43cm vin voor mijn 9.4 camberzeil/84cm board en 33cm vin voor mijn 7.8 camberzeil/63cm board. Beide SB Isonic. Weeg zelf 90kg en moet zeggen beide vinnen varen geweldig.
Laatst gewijzigd door VanZapp op vr jul 05, 2019 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinnetjes
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wat er voor t grijpen ligt....
Contacteer:

Bericht door Vinnetjes » vr jul 05, 2019 5:50 pm

Dit zijn prima vinnen maar niet voor een full on slalomboard zoals een f2 sx.
De nieuwe symmetrische unifiber weed slasher is qua budget ook vrij gunstig (€99-109). Of concept x. Daarna gaat het prijstechnisch omhoog tot rond de €250 (Tribal).

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » vr jul 05, 2019 6:35 pm

Ik heb diverse wiervinnen geprobeerd, Unifiber, ConceptX, Lessacher en nu de Hurricane Weed3 en die gaan niet meer weg, top vinnen absoluut. Ik vaar de 38 met 8,6 en 9,6 op een 85cm breed board, heb de vin met de 9,6 zelfs onder mijn RS8 gevaren, 90cm breed en helemaal top. Maatjes varen ook de Hurricane Wiervinnen en zweren er ook bij. Voorzover mijn tevreden relaas over de Hurricane Weed’s.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » vr jul 05, 2019 6:44 pm

Ik had van de vakantie ook een wiervinnetje gekocht voor 100euro.
Wat een drama... :X

Zoals je aangeeft, totaal geen hoogte kunnen lopen en constant het gevoel hebben zwaar tegen de wind in te moeten varen, terwijl ik toch telkens op hetzelfde punt uitkwam. Spinouts uiteindelijk redelijk kunnen voorkomen door zelf rechterop te blijven staan/varen.
Verder mastvoet volledig naar achteren gegooid om het board wat losser te laten lopen.

Duurdere vinnen heb ik niet meer geprobeerd. Deze ervaring was voor mij te kud om nog verder te proberen. :P

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Een boel

Bericht door jeroentvb » vr jul 05, 2019 7:39 pm

Ik heb de unifiber weed slasher g10 powerbox voor in mijn f2 stoke 106. Vaar daar met 5.3 - 7.0m op. Merk geen verschil met mijn andere rechte vinnen.
Ik weet niet of het er iets mee te maken kan hebben, maar ik ben wel lichtgewicht.

Heb ook nog een hele oude us box wiervin voor onder mijn kleine board. Maar daar heb ik pas 1 sessie mee gedaan, dus kan die nog niet echt beoordelen.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » vr jul 05, 2019 10:28 pm

Tja wiervinnen blijft een discussie puntje... Maar een goede wiervin is zijn geld waard, geeft zoveel meer vaarplezier, waarbij je in gaten moet houden dat de unifibers onder niet al te vin gevoelige freeride boardjes best een optie zijn, maar full slalom boards veel vin gevoeliger zijn (dat geld trouwens ook voor de rechte vinnen) Natuurlijk is een wiervin een compromis, maar in mijn optiek vaart bijna elke wiervin beter dan een rechte vin met een pluk wier er aan, en op sommige spots heb e met rechte vinnen in het wier seizoen ook nog duidelik meer risico om vats te lopen en te crashen in wier velden... Qua varen is de Tribal Weedspeed mijn favoriet, wat minder verschil in gevoel met een rechte vin, maar met heel veel wier blijft er meer aan hangen dan de "normale" wiervinnen als bv de Hurricane

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD, Loftsails

Bericht door KidxRude » zo jul 07, 2019 10:09 am

Niet helemaal eens dat je met wiervinnen niet lekker kunt varen. Twee maal per jaar ben ik op vakantie op een spot waar best veel wier kan zijn. Mijn wiervinnen zijn voor mij een ideaal op een dag dat er wier is en ze redden de sessie als er goede wind staat.

Ik ben in het bezit van twee Tectonics weed demons die precies doen waar tectonics goed in is. High wind vinnen die snel gaan. Voor extreem licht weer zul je waarschijnlijk beter af zijn met een maatje groter of een type carbon. Maar ik vind dat de weed demon echt een zeer fijne vin is en doet niet onder voor een rechte tectonics vin en het echte snelle vaar gevoel. Eigenlijk merk je nauwelijks dat het een wiervin is.

Mijn combi's:
PD slalom 130 met racing blade 8,6 / 9.0 - Tectonics weed demon 41
PD slalom 115 met racing blade 7.0 / 7.8 - Tectonics weed demon 33

STORM!
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bijna compleet

Bericht door STORM! » zo jul 07, 2019 9:48 pm

Mijn ervaring:
tussen 100 euro en 300 euro zit ook tussenin nog een leuke vin:
Ik heb sinds kort de Maui Ultra Fin XT-50 27cm carbon versie (=steekdiepte vin, +- 180 euro). Gisteren bij Polsmaten voor het eerst een volle dag ermee gevaren, 70 km.
Vergeleken met mijn vorige wiervinnen (Lessacher / Vector Fins, beide steekdiepte 32cm) kan deze 27 cm mijn Fanatic Falcon 129 (80cm) en Point-7 AC-one 8,5 beter handlen. Wiervinnen verlangen nu eenmaal wat extra vaartechniek, dwz, minder druk proberen te geven op de achterste voet. De mastvoet hoeft bij deze vin niet zover naar achteren als bij een normale wiervin. Op lage snelheid hoogte proberen lopen is wel een ding (geldt voor de meeste wiervinnen naar mijn idee) Maar eenmaal op snelheid (>45 km/uur) loopt ie toch erg fijn en stabiel. Het zijn grote driehoeken waar je voor 2 man makkelijk een chinese rijsttafel op kan presenteren, maar ze varen lekker. (oppervlakte is ongeveer net zoveel als een 45cm rechte vin) Ik ga er iig nog een maatje kleiner erbij kopen voor de kleinere zeilen/boards.
Linkje naar de Fins:
https://www.mauiultrafins.shop/Delta-XT-50-Carbon_1

robert67
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: 3 slalom/speed boards 58-68-85-cm 1 raceboard 380 en 4 slalom/race zeilen van 6.0-9.3

Bericht door robert67 » zo jul 07, 2019 10:08 pm

Als Horst piloot alles gebruikt; unifiber, lessacher orginal, concept X, Muf weed: allemaal niet lekker mee te varen maar toen.......Hurricane weed 3, echt een openbaring, zowel onder de falcon als de isonic TOP
Heb geen aandelen of zo maar dit is echt de shit voor mij.

Ps concept x was dan weer gezien het geld redelijk maar vaart wel als een wiervin.

Fred G.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Speedster 125l, 7.0 Gaastra Cosmic en een 8.6 Gun Vector

Bericht door Fred G. » ma jul 22, 2019 10:40 am

Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n vinnetje zoveel uitmaakt. Heb zelf op Horst een wiervin Unifiber Weed 36, en kon daar heerlijk mee planeren. Maar ja, ik ben ook nog maar een beginner, dus merk dat verschil niet zo heel erg. Wél het verschil tussen mn gewone vinnen nl de 43 en de 49 cm gewone vin.

grt Fred

Plaats reactie