Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windvoorspelling Comomeer & Silvaplana

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Een bij elkaar geraapt zooitje

Windvoorspelling Comomeer & Silvaplana

Bericht door jeroentvb » vr jul 12, 2019 3:19 pm

Over een paar weken ga ik voor de 4e keer naar het comomeer (Gera Lario). Het idee is om voor het eerst m'n f2 stoke 106L mee te nemen ipv een oude deur (die altijd vaart..). Ook gaan de 6 en 7m mee. Groter hoop ik niet nodig te hebben want ik ben maar 55kg (en groter heb ik ook niet :lol:).

Nou vroeg ik mij 2 dingen af over het Comomeer:
1. Zijn er weermodellen/sites die wel de thermiek meenemen in de voorspelling? Het zou heel erg fijn zijn als ik een beetje een idee heb welke dagen het meeste kans op fatsoenlijke wind hebben.
2. Is de wind bij plaatsen zuidelijker van Gera Lario beduidend beter? Zo ja welke plaatsen en waar stapt men op?

Dan nog het volgende: Ik zou ook graag eens gaan surfen op het meer van Silvaplana. Ik ben me er van bewust dat het water daar vrij koud is en dat daar een groter zeil nodig is dan in Nederland. Daarom de volgende vragen over Silvaplana:
1. Is er voor deze spot een accurate windvoorspelling? Mooi weer = wind, maar hoeveel moet ik op rekenen? Welke zeilmaat?
2. Waar kan ik het best parkeren/optuigen/opstappen?

Dan nog een laatste vraag: De week erna gaan we de bergen in, naar Nauders. Daarbij ligt een stuwmeer genaamd Lago di Resia. Waait het daar wel eens?

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Een bij elkaar geraapt zooitje

Re: Windvoorspelling Comomeer & Silvaplana

Bericht door jeroentvb » vr aug 16, 2019 1:10 pm

Om mijn eigen vragen even te beantwoorden voor archiefdoeleinden.
jeroentvb schreef:
vr jul 12, 2019 3:19 pm
1. Zijn er weermodellen/sites die wel de thermiek meenemen in de voorspelling? Het zou heel erg fijn zijn als ik een beetje een idee heb welke dagen het meeste kans op fatsoenlijke wind hebben.
Geen weermodellen kunnen vinden, maar als het mooi stabiel weer is komt de wind tussen 12 en 14 uur op. Later in de middag iets harder maar veel vlageriger met grote windgaten waar je niet door kan planeren. Als er bij het comomeer of in de bergen slecht weer is geweest kan er een hoop troep en takjes in het water terecht komen. Dat is even goed opletten en letterlijk tussendoor slalommen. Zelf 1 dag een wiervin gebruikt.
Wind zal iets tussen de 11 en 15 kts zijn geweest verspreid over de 5 dagen dat ik er heb gesurft.
Kon er varen met 7m, 6m en zelf een klein uurtje met 5.3, waarna de wind compleet instortte.
jeroentvb schreef:
2. Is de wind bij plaatsen zuidelijker van Gera Lario beduidend beter? Zo ja welke plaatsen en waar stapt men op?
Ik startte altijd in gera lario, maar ben vaak verder het meer op gevaren richting Colico omdat de wind daar toch een stukje harder was.
jeroentvb schreef:
1. Is er voor deze spot een accurate windvoorspelling? Mooi weer = wind, maar hoeveel moet ik op rekenen? Welke zeilmaat?
2. Waar kan ik het best parkeren/optuigen/opstappen?
Werkelijk geen idee. Ben er alleen langs gereden op doortocht naar Oostenrijk.
jeroentvb schreef:
Waait het aan de Reschensee
Ja. Alleen waarschijnlijk niet genoeg om normaal te windsurfen. Ben er een keer einde ochtend geweest en toen waren er een aantal kiters aan het foilen, en een aantal zonder foil hun kite aan het oppompen. Misschien dat het daar 's middags harder waait.
Er stond daar ook nog een vlag van fanatic (en een hoop kite-merken), dus het zou kunnen dat er wel eens gesurft wordt.

Plaats reactie