Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wil een wetsuit kopen maar welke?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
LianneH
Deur-surfer
Deur-surfer

Wil een wetsuit kopen maar welke?

Bericht door LianneH » wo aug 14, 2019 7:23 pm

Goedendag allemaal,

Ik (nieuwe herintreder) ben inmiddels in het bezit van plank, giek, zeilen en dergelijke.
Vorige week was het prachtig weer, maar was ik op vakantie en kon dus het surfen niet op pakken.
Nu we weer thuis zijn, zou ik graag gaan surfen maar het weer zit even niet mee ( het zonnetje dan bedoel ik)
Ik wil graag een wetsuit aanschaffen zodat ik niet sta te klappertanden op m’n plank 😉
Maar wat is nou verstandig?
Nieuw, tweedehands, kort, lang?
Ik heb even geen idee.
Ik vaar op het Veerse Meer. Ben ongeveer 165 cm en weeg ongeveer 64 kilo

Lees graag jullie reactie’s

Grt Lianne

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Re: Wil een wetsuit kopen maar welke?

Bericht door Ron Gijzen » wo aug 14, 2019 7:41 pm

1. Ga naar surfshop
2. Pas pakken met lange armen en benen
3. Betaal bij kassa
4. Gaat heen en surf

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » wo aug 14, 2019 7:53 pm

Zou inderdaad naar een surfshop gaan. Tweede hands pakken vind ik niet zo fris. Koop er een met lange mouwen en pijpen. Als je ook echt tot in November/December wil gaan surfen dan zou je een wat dikker pak kunnen proberen. Van april-oktober werkt volgens mij elk pak wel.

Pak met rits aan de achterzijde is het makkelijkst aan en uit te trekken. Rits aan de voorzijde zou wat warmer zijn, maar dat vind ik een ramp om aan te trekken. Probeer vooral wat makkelijk zit.

Kort pak vaart overigens superfijn, alleen dat klimaat hier :think: Vaar 95% van de tijd met lang pak ook in de zomer.

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GerP » wo aug 14, 2019 8:06 pm

Voor deze temperarturen is een 3/2 mm wetsuit met lange armen en benen voldoende.
Vanaf eind september wordt een 4/3 of 5/4 afhankelijk van het merk en koude tolerantie aangewezen.

Pas zeker je pak in een surfshop, het moet goed aansluiten, zit het niet goed zoek dan een ander merk of shop.

Als je op het Veerse meer vaart is Zwemer dichtbij voor advies en een eventuele aankoop. Vergeet ook de schoentjes niet met kevlar zool. Zonder gaat het een bloederige bedoening worden op het Veerse...

LianneH
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LianneH » wo aug 14, 2019 8:11 pm

Dank jullie wel voor de reacties. Morgen maar even langs Zwemer denk ik.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » wo aug 14, 2019 8:13 pm

Een tweedehands pak zou ik ook niet snel doen. Neopreen slijt niet alleen door gebruik, maar wordt ook gewoon oud. Hoe ouder hoe stugger en hoe minder warm. Daarnaast gaat het sneller kapot. Als het pak aantoonbaar niet oud is en precies jouw maat zou het een optie kunnen zijn. Maar omdat je waarschijnlijk nog geen ervaring hebt met wetsuit zou ik wat nieuws kopen. Als je een beetje een allround pak wil zou ik gaan voor 3/4 mm.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Zeeko foil,Starboard Isonic 116, Angulo magnum 95 Simmer Blacktip 5.3/4.2 Gun Sunray 8.6, 7.5, 6.5

Bericht door jipsteenbrink » wo aug 14, 2019 8:45 pm

Menig dame die ik ken vaart gewoon zo goed als het hele jaar met een 5/3 en voor die zonnige dagen die echt op 1 hand te tellen zijn in Nederland hebben ze een shorty. Dit met name onder het motto liever te warm dan te koud.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo aug 14, 2019 8:56 pm

pff een 5/3 het hele jaar door... das zweten.
Mijn dame vaart met een 3/2 en als het warm is een shorty en op onze enige zonovergoten 35plus dagen gewoon in bikini.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » do aug 15, 2019 10:37 am

Onze pakken setup voor het hele jaar (varen niet als de boventemperatuur onder de 5 graden komt).

Wat ik aan doe:
2/2 korte mouwen, lange benen.
3/2 lange mouwen, lange benen.
4/3 lange mouwen, lange benen, vaste cap

Wat m'n vrouw aan doet:
3/2 lange mouwen, lange benen.
4/3 lange mouwen, lange benen.
5/4/3 lange mouwen, lange benen, afritsbare cap.

Allemaal zipperless, want ik wil geen rits op m'n rug. Is kouder en minder flexibel. Nadeel is dat aan en uit doen lastiger is.

Incl zomer en winter schoenen met kevlar zolen, ik vaar ook op het Veerse Meer en dat is echt een must.
M'n vrouw gebruikt ook zo'n omkleed poncho, is voor vrouwen net wat handiger dan alleen een handdoek.

De beste tip ->Verschillende pakken van verschillende merken passen. Ik kan bijv. Xcel blind kopen, maar Billabong zit voor geen meter bij me.
Laatst gewijzigd door theArthurrrr op do aug 15, 2019 10:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do aug 15, 2019 10:47 am

Het recept van Ron Gijzen is het enige juiste.
Over de keuze van het pak:
Mijn lief heeft net een O'Neill Hammer 3/2 full suit in Heren uitvoering gekocht, de Dames modellen hebben wel erg smalle mouwen , daar komt ze met de armen niet in.
Wees voorzichtig met nieuw&overjarig. Wat je spaart aan euro's lever je toch in aan levensduur omdat de rek eruit gaat. Overjarig is alleen ideaal voor kinderen die volgend jaar uit hun pak zijn gegroeid.

Plaats reactie