Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Formula plank ombouwen tot foilplank

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: bic techno 293, fanatic falcon enz.

Formula plank ombouwen tot foilplank

Bericht door Rooie » do aug 15, 2019 6:18 pm

Formula plank ombouwen tot foil board, hoe doe je dit nou precies, ik weet dat je de box moet verstevigen maar hoe?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Formula plank ombouwen tot foilplank

Bericht door Huug » za aug 17, 2019 5:41 pm

Ik zou DJ Boardrepair benaderen en de klus uitbesteden.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » za aug 17, 2019 5:55 pm

Ik zou het graan zelf willen doen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » za aug 17, 2019 6:10 pm

Normaliter staan de krachten vd vin alleen zijwaarts, nu ook voor/achterwaarts en omhoog, de box moet er dus uit en in meerdere richtingen verstevigd worden en beter verankerd aan bodem en dek.
I.p kun je veel zelf, maar net als Huug ben ik van mening dat een Proffesionals als Boardrepair dat wel vel beter/netter kan.

Ik deed vroeger veel zelf aan mijn boards maar DJ kan het zeker weten netter en waarschijnlijk steviger bij en lager gewicht, dus ik breng daar de laatste jaren alles naartoe.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » za aug 17, 2019 8:19 pm

Ik weet niet wat je allemaal wil doen, maar lees dit eens:
viewtopic.php?f=35&t=13898374

P.s. als iemand nog interesse heeft in mn 84l DIY projectje mag je dat board overnemen. Beetje kit er in en hij is dicht, vaarklaar en oersterk.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » za aug 17, 2019 11:36 pm

Zoals hierboven beschreven, ik wil de box verstevigen maar hoe?

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » zo aug 18, 2019 11:19 am

Het is niet echt verstevigen maar ik zou ervoor kiezen om de oude box er compleet uit te halen en te vervangen voor een nieuw gekochte box met hardschuim, de sparing hiervoor maken tot het boven dek. Inbouwen met epoxy met een filler voor een goede verlijming en dan opnieuw lamineren van de onderzijde en afwerken.
Zoals Jeroen aangaf, de box nu is gemaakt op heel andere krachten, hardschuim eromheen zetten en varen kan, maar het is een soort Russische Roulette :roll:

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » zo aug 18, 2019 12:00 pm

Precies, in dat DIY topic staat dat onderdeel ook beschreven en foto's

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma aug 19, 2019 12:22 pm

Rooie schreef:
za aug 17, 2019 11:36 pm
Ik zou zeggen door: bij de buurtsuper vakken te gaan vullen en de opbrengst door te sluizen naar DJ of een concullega.
Je kan ook voor goed geld een foil kopen en en dan een keer zonder foil terug komen zwemmen omdat die op de bodem ligt. Ik zie daar het voordeel niet zo van.
Ik zie wel eens het resultaat van een project van DJ, dan is achterin de hele bodem vervangen. Mijn X-ray bril ligt ter reparatie bij Hans Anders, dus ik weet niet wat DJ dan binnenin heeft gedaan.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » ma aug 19, 2019 7:36 pm

Ik ben bij rob rock zijn filmpjes gaan kijken en toen kwam ik op dit filmpje.
Je ziet hier hoe hij zelf een box maakt en dit ga ik ook proberen.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » ma aug 19, 2019 7:38 pm

Huug schreef:
ma aug 19, 2019 12:22 pm
Rooie schreef:
za aug 17, 2019 11:36 pm
Ik zou zeggen door: bij de buurtsuper vakken te gaan vullen en de opbrengst door te sluizen naar DJ of een concullega.
Je kan ook voor goed geld een foil kopen en en dan een keer zonder foil terug komen zwemmen omdat die op de bodem ligt. Ik zie daar het voordeel niet zo van.
Ik zie wel eens het resultaat van een project van DJ, dan is achterin de hele bodem vervangen. Mijn X-ray bril ligt ter reparatie bij Hans Anders, dus ik weet niet wat DJ dan binnenin heeft gedaan.

Het leuke lijkt mij juist om het zelf te doen, het geeft dan een goed gevoel als het werkt😉

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » ma aug 19, 2019 10:31 pm

Rob Rock heeft fantastische filmpjes en wellicht bijna een professional denk ik wel eens. Maar laat je zeker inapirerwn wn niet afschrikken, zo'n klus is heel leuk om te doen! Zelf heb ik de box gekocht bij Horue/Flikka (70€) zodat ik alleen de oude er uit hoefde te zaken om de nieuwe er in te bouwen. Dat inbouwen wil je natuurlijk secuur doen: board waterpas leggen en bijv een lijntje aan het plafond hangen met een zware achroef oid onderaan zodat je weet sat de boel haaks wordt. Verder een kwestie van plamuren etc.
Veel plezier met je klus!

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » di aug 20, 2019 8:17 am

Gewoon doen @Rooie !
Maar of je de tuttlebox zelf moet gaan maken? Zoals ik het in het filmpje doe met eerst de plug/mal maken etc......... daar komt wel het een en ander bij kijken.
Het kan ook simpeler door de box uit het formula board te halen. Alle piepschuim en hardschuim verwijderen en deze dan weer opbouwen soortgelijk als in het filmpje. (Wel een vin erin plaatsen bij het klemmen!) Op die manier kun je dus van een bestaande box een maken met een flens eraan. Wat niet alleen sterker is, maar ook makkelijker te monteren is in het board.

Over het inbouwen van een foilbox wordt te moeilijk gedacht. Rustig en bedachtzaam te werk gaan. Neem de tijd en werk precies.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di aug 20, 2019 10:22 am

Rooie schreef:
ma aug 19, 2019 7:38 pm
Het leuke lijkt mij juist om het zelf te doen, het geeft dan een goed gevoel als het werkt😉
Dat snap ik helemaal, maar ik denk, met een heel klein beetje ervaring in het fixen van oude planken dat die ombouw heel ingewikkeld is. En dat constructiefouten door het verlies van de foil best duur uitpakken.
Dat gezegd zijnde, ik denk dat je eerste taak is om de box-bodem constructie achterin te verstevigen. Maak de bodem dikker en maak de verbinding met de box steviger.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » di aug 20, 2019 12:35 pm

Dus niet eerst een nieuwe stevigere box? En dan de onderkant sterker maken

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di aug 20, 2019 1:28 pm

Ik had mijn deskundigheid al vermeld, toch? Die kun je makkelijk overschatten ;-)
Als je boxen in soorten hebt is steviger zeker beter, maar een box die nergens aan vast zit redt het ook niet. Ik zou denken dat je het allebei moet doen.
Mijn foil ervaring is ongeveer zo groot als mijn boardreparatie ervaring. Dat brengt me op het volgende: hoe groot zijn de krachten eigenlijk die op de box komen? De stuwkracht uit het board moet aan de foil worden doorgegeven. Maar verder?
Als ik zijwaarts druk op de foil zet kantelt alles en zwem ik over 0,1 seconde, been there , done that. Die krachten lijken me kleiner dan met een formula vin
Ik krijg een lift-off door de foil omhoog te sturen, dat doe je niet met een gewone vin, maar of dat zoveel extra koppel op de box zet?
Misschien dat iemand anders op dit punt een zinnige bijdrage kan leveren. Feit is dat de industrie goed zijn best doet om het achterschip te versterken en soms ook om een bodemplaat te gebruiken om de kracht beter te verdelen.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di aug 20, 2019 3:38 pm

Tegen zijwaartse koppels is de vin-box van een formula-board al goed opgewassen, geen versterking nodig.
De zuiver opwaartse kracht is ook niet zo'n punt, maar omdat de vleugel een flink stukje voor de vin-box zit ontstaat er een koppel die de box naar achteren toe uit het board probeert te breken.
Een fin doet dat niet, tenzij je op snelheid aan de grond loopt.
Toch denk ik dat een formula-vin-box al behoorlijk solide is, de krachten die met zo'n lange vin binnen komen zijn immers ook behoorlijk en de diepe interface (DTB) helpt enorm om het te spreiden. Ik zou gewoon gaan varen, grote kans dat het goed gaat zolang je geen sprongen gaat maken of op zee gaat varen. Mocht hij toch uitbreken lijkt de kans me nihil dat hij zo complete total uitbreekt dat je de hele foil kwijt bent. Waarschijnlijkt delamineert en scheurt er een stuk huid en blijft hij nog op een flapje hangen.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » di aug 20, 2019 7:16 pm

Wat ik ga doen is het board onderop (gedeeltelijk) opschuren en vervolgens de matjes er bij op, over de box en een strook richting te mastvoet. Of word dit afgeraden? Ik zal de foil sowieso vastmaken met een touwtje zodat ik m NOOIT verlies

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » di aug 20, 2019 11:11 pm

Hoi Hidde, je klus is leuk om uit te voeren. Gewoon ff uitzoeken en doen, laat je niet afschrikken! Volgens mij staat alle info die je nodig hebt al heel uitgebreid hier:
viewtopic.php?f=35&t=13898374#p7410415
En in de berichten daar omheen: even goed lezen dus. Veel klus en foil plezier!

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » wo aug 21, 2019 8:10 am

Beste Hidde,
Het is mooi om te lezen dat je als vijftien jarige zo,n project wil gaan doen, maar werken aan boards heeft praktijk ervaring nodig. Daarom is het ook niet erg om fouten te maken. Je leert er van en de kennis neem je mee naar je volgende project.
Mijn eerste boards bouwde ik ook op vijftien jarige leeftijd en elk board daarna werd beter en beter.

De oplossing om een of twee lagen laminaat onder het board te plakken is eigenlijk zinloos. (de eerste vijf centimeter rond de box zou nog iets toevoegen). Waarom? Stel je laminaat is een stuk papier. Je kan er aan trekken in alle richtingen en het is best sterk alleen buigen/vouwen is heel gemakkelijk. Als je er nu een extra stuk papier op lijmt wordt deze wel een keer zo sterk op trek kracht, maar buigen en vouwen heeft hier weinig effect op. De echte sterkte zit in de box zelf EN de verbinding tussen dek en bodem. Niet in de dikte van het laminaat.
Kortom, het zal weinig uithalen. En als je zo min mogelijk wil doen aan het board versterk dan het dek. En dat kan ook met twee grote metalen sluitringen.
De meeste schade aan boxen ontstaat wanneer het board vanuit vlieg positie plotseling naar beneden duikt en de foil als rem parachute gaat werken!
Op een niet aangepast formula board foilen kan prima zonder aan passing. Het is niet bepaald het makkelijkste board om mee te beginnen, hoewel iedereen dit lijkt te denken/vinden. Deels zit het probleem in het feit dat een foilbox ten opzichte van de voetbanden deze verder naar voren staat, maar of dit wel of niet werkt is ook weer afhankelijk van de foil die er onder wordt geschroefd.

In jouw geval Hidde (65 kilo?)zou ik zeggen gewoon gaan en uit proberen en een touw is echt niet nodig.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » wo aug 21, 2019 5:37 pm

Dus gewoon eerst varen met een paar sluitringen er op en als de box er uit breekt kan ik m achteraf altijd nog verstevigen?

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » ma sep 02, 2019 1:27 pm

Hi, wat ik nu ga doen is een RRD foil kopen, deze heeft een plaat waardoor ik de box niet hoef te verstevigen. Bovenop maak ik een RVS plaatje waar de schroeven door heen gaan, dit is ook de manier die ze gebruiken bij “windfoilen Nederland”
Nu maar eerst even sparen voor zo’n foil😉
Cheerzz

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do sep 12, 2019 11:07 am

Rooie schreef:
ma sep 02, 2019 1:27 pm
Hi, wat ik nu ga doen is een RRD foil kopen, deze heeft een plaat waardoor ik de box niet hoef te verstevigen. Bovenop maak ik een RVS plaatje waar de schroeven door heen gaan, dit is ook de manier die ze gebruiken bij “windfoilen Nederland”
Nu maar eerst even sparen voor zo’n foil😉
Cheerzz
Ik heb recentelijk mijn eerste boards kapotgedrukt bij de box precies door deze oplossing. Foilbox inbouwen is echt niet zo moeilijk als t lijkt (ik heb geen klus ervaring en is helemaal goed gekomen..), zou je wel aanraden naar dat DIY kiteboard tot foilboard topic te kijken, en gewoon een foilbox te kopen. Mijn filosofie, een pro kan het vast licht en sterk maken, en amateur kan het sterk maken met bruut geweld en een extra 50€ aan carbon en glas.

Natuurlijk kan je het ook zonder verstevigde box doen, zelf weten. Mijn ervaring wat dat betreft is niet goed, ongeacht de grootte van de loadplate etc. Bij intensief gebruik (wat jij als scholier met veel vrijetijd zeker gaat doen) in ieder geval.

Daarbij denk ik dat een formula wat groot is voor je met wrs max zeilmaat 6.8. Het kleinste wat ik met foil op een formula nog soort van lekker vind varen is 7.0, maar ja doe je ding he. Een kleiner board is met jouw zeilmaten en jouw gewicht veel meer in balans, denk aan een omgebouwde slalom 80 breed oid, met iets op de tail om de voetbanden wat verder uit elkaar te zetten.

Zeker nu ik zie dat je de RRD wilt kopen, welke qua torsiestijfheid nogal wat te wensen overlaat en daarmee niet het makkelijkste vaart met een breed board. Mijn ervaring met deze foil en een 135/85 breed foilboard was nogal wiebelig. Laat staan dat je er echt kracht op gaat zetten met een formula.. als je echt wilt racen met de foil ben je denk ik beter af met een Starboard race alu, kan je later altijd nog een carbon mast erbij kopen als je iets zwaarder wordt.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » di sep 17, 2019 7:23 pm

Na nader inzien wil ik toch de box ombouwen zodat ik er ook een foil in kan steken zonder loadplate, ik denk dat de starboard race alu uiteindelijk toch inderdaad de betere keuze zal zijn, ik wil er uiteindelijk ook wedstrijden mee gaan varen en ik ga met grote zeilen varen(6.2 tot 9.0)
Met dat gezegd hebbende alvast bedankt voor al het advies en ik laat jullie het weten wanneer het project gestart is daarnaast zal ik er foto's bijzetten voor de andere doe het zelvers die dit ook willen doen

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » zo nov 10, 2019 9:26 am

Hi, het (de foil) is een zulu race foil geworden, met loadplate ik ga eerst nog even onverstevigd varen en als de box er uit breekt breng ik m naar Tjitse (windsurfing4you)

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » vr nov 15, 2019 6:52 pm

Mooi! Hoor graag hoe je hem vindt, de zulu is een betaalbaar alternatief en voor meer mensen denk ik interessant! Ze hebben nu ook een nieuwe 120cm wing uitgebracht zag ik, ook passend op starboard en maar270€!

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » vr nov 15, 2019 7:33 pm

Rooie schreef:
zo nov 10, 2019 9:26 am
Hi, het (de foil) is een zulu race foil geworden, met loadplate ik ga eerst nog even onverstevigd varen en als de box er uit breekt breng ik m naar Tjitse (windsurfing4you)
Let wel op dat je dan niet je hele foil verliest, ze drijven niet allemaal.

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rooie » zo nov 17, 2019 1:56 pm

Ilja85 schreef:
vr nov 15, 2019 7:33 pm
Rooie schreef:
zo nov 10, 2019 9:26 am
Let wel op dat je dan niet je hele foil verliest, ze drijven niet allemaal.
Hij zit met een touwtje vast aan de achterste voetband, hierdoor kan ik hem niet verliezen

Plaats reactie