Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Geschikt board voor de kids

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Arnoh
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Kode 86; Tabou Rocket 115 LTD; Gaastra Matrix 7.5, 6.5, Cross 5.6 en Poison 4.7 en 4.0

Geschikt board voor de kids

Bericht door Arnoh » do aug 15, 2019 11:07 pm

Ik begrijp dat een Starboard Go een uitermate geschikt beginnersboard is, maar is de Go 151 ook voor de kids een goede optie?
Het betreft 2 meisjes van 10 (bijna 11) en (net) 12, allebei rond de 38kg en ruim 150 lang.
Ze hebben 3 jaar geleden een week les gehad in Spanje (toen nog wat aan de jonge kant) en recente 3 dagen hier in NL en vinden het nu leuk en willen meer surfen...
De voorkeur voor de Go is ingegeven doordat dit ook voor mij nog een aardige maat is boven mijn Rocket 115 om met weinig wind mee te kunnen varen.
Waarover ik twijfel is of de Go voor de kids misschien te breed is en of dit inderdaad optimaal is voor de kids met een 3m kinderzeil?

Ik ben benieuwd naar jullie mening of ervaringen! Alvast dank, Arno

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Re: Geschikt board voor de kids

Bericht door Reindt » vr aug 16, 2019 9:16 am

Zo’n Go is idd perfect om te leren, maar dan zou ik eerder in jou geval voor een 140 of mogelijk zelfs een 130 kiezen, de kinderen zijn nog zo licht dat zij ook daarop makkelijk kunnen staan en voor jou bied het een mooie optie voor lichter weer boven je 115. Ik zou dan wel een GO kiezen met een center vin optie, dat is voor de kids ideaal. Die center vin kun je er uithalen als je zelf wilt varen op de GO, er zit dan een soortvan dummie bij die je dan in vinbox plaatst.

Arnoh
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Kode 86; Tabou Rocket 115 LTD; Gaastra Matrix 7.5, 6.5, Cross 5.6 en Poison 4.7 en 4.0

Bericht door Arnoh » vr aug 16, 2019 12:53 pm

Dank voor je reactie. Ik bedoel inderdaad de versie (2019) met de middenvin, je brengt me wel aan het twijfelen over de grootte.
Ik bedacht ook dat een iets kleinere (141) wellicht mogelijk is, maar geeft die extra 10 liter niet net meer comfort voor de kids of gaat dat juist in de weg zitten?
Werkt zo’n middenvin overigens net zo goed als een zwaard of is dat toch anders?

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Best veel

Bericht door Sjonie » vr aug 16, 2019 12:55 pm

Bij jongere kinderen, danwel hele lichte kinderen, wil een grote plank niet altijd lekker draaien (sturen, gijp, overstag).
Als dat het geval is dan kun je dat oplossen door een kleine vin te steken. Als je een freestyle vin hebt dan is dat mooi. Een alternatief is om de bijgeleverde vin af te zagen.
Verder is een grote Go een prima plank voor ze om mee te spelen!

Arnoh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arnoh » vr aug 16, 2019 11:08 pm

Is een AtomIQ Duo van 130 l vergelijkbaar met een Go 141?
De eerste is nog een nog mooiere optie als lichtwind board voor mijzelf 😉
Heeft iemand ervaring hiermee, ik kan er erg weinig over vinden

Rooie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: bic techno 293, fanatic falcon enz.

Bericht door Rooie » ma sep 30, 2019 5:25 pm

Atom is duo is gewoon een freeride board met een extra vinbox in het midden waardoor je een soort zwaard er bij hebt, als de hier zo'n opvulstukje in doet hebben ze er nog een leuke freeride plank aan.
Kortom dit is een hele leuke plank waar ze niet snel uit zullen groeien

surfbot
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surfbot » wo okt 02, 2019 6:40 pm

Hier hebben we de Starboard Kode 137 (voorganger van de AtomIQ Duo) als board voor de kids en freeride voor als het 7.5m weer is. Met 130 liter voor een kind van 40kg zit je wel aan de ondergrens denk ik. Op mooi vlak water geen probleem, maar op als het iets rommeliger wordt (denk aan windkracht 3 aan lager wal op een Fries meer of zo) dan is een beetje extra volume wel prettig (150 tot 170 liter bijv.). Ligt ook heel erg aan het doorzettingsvermogen trouwens. Sommige geven na 10x vallen nog lang niet op en dan is 130 liter prima, terwijl anderen na 3x kopje onder het minder leuk beginnen te vinden.

Op marktplaats staat nog een Starboard Kode 137 trouwens. https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ector.html

Arnoh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arnoh » do okt 03, 2019 11:31 pm

Dank voor reactie mannen. Het is uiteindelijk een JP Magic Ride Family van 142 liter geworden :D
Heb ik inderdaad ook nog wat aan en iets meer volume voor de kids... ik ben benieuwd, wordt dit jaar waarschijnlijk niet meer gebruikt

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » vr okt 04, 2019 3:45 pm

Arnoh schreef:
do okt 03, 2019 11:31 pm
Dank voor reactie mannen. Het is uiteindelijk een JP Magic Ride Family van 142 liter geworden :D
Heb ik inderdaad ook nog wat aan en iets meer volume voor de kids... ik ben benieuwd, wordt dit jaar waarschijnlijk niet meer gebruikt
Mooi man, en nu maar varen, en hoezo wss niet meer gebruikt dit jaar 😳
Als jij en de kids een goed pak hebben kun je echt nog wel even genieten hoor, het water koelt minder hard af als de lucht en is dus nog goed te doen hoor. Ja als het met bakken uit de hemel komt nodigt het niet echt uit, maar die af en toe mooie zonnige dag kun je gewoon meenemen jôh.
Het voordeel van nu nog doorvaren en eventueel in de winter is dat je in het voorjaar ook weer vroeger op je plank staat, er is een soort van gewenning, als je nu al stopt terwijl het water nog zo’n 15 graden is en de buiten temperatuur ook, wanneer wil je dan weer beginnen, want voordat het water weer 15 graden is in het voorjaar zijn we alweer halverwege het jaar en dan beperk je je zelf wel enorm. Dus nogmaals goede pakken zijn 👍👍

veel plezier er mee, is het niet meer dit jaar dan toch zeker volgend jaar.

Plaats reactie