Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

PD 2020

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Green Egg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura 114 // PD F-race 140 // GA Phantom 7.1 // GA Vapor 7.9 // GA Vapor 8.6

PD 2020

Bericht door Green Egg » vr sep 06, 2019 2:26 pm

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Re: PD 2020

Bericht door Soul surfer » vr sep 06, 2019 9:25 pm

leuk speelgoed

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » za sep 07, 2019 7:45 am

Zonde. Patrik gaat dus ook elke jaar de kleuren veranderen om extra geld in het laatje te krijgen, lekker commercieel.

Vond het juist mooi dat een board een paar jaar hetzelfde bleef resterend in een goede restwaarde. Gelukkig blijven de duurdere (zwarte) boards wel hetzelfde.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » za sep 07, 2019 10:27 am

Dit ben ik met je eens Tristan 😉
De voorgaande modellen zijn tijdloos en refereren niet direct aan een (hype) jaartal.

Bas-sie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: AHD/ Fanatic/ northsails
Contacteer:

Bericht door Bas-sie » zo sep 08, 2019 8:29 am

tristan55555 schreef:
za sep 07, 2019 7:45 am
Zonde. Patrik gaat dus ook elke jaar de kleuren veranderen om extra geld in het laatje te krijgen, lekker commercieel.

Vond het juist mooi dat een board een paar jaar hetzelfde bleef resterend in een goede restwaarde. Gelukkig blijven de duurdere (zwarte) boards wel hetzelfde.

Construction:

By offering two construction lines (GBM/GET) for every model & size in the past two years, we experienced new likes of our pro-riders and customers. Following our philosophy, there is only the best we want to offer and we, therefore, combined the different constructions into one range. Each model/size will now be only available with the flex & twist our pro-riders and customers have chosen to be the best.

Graphic:

With the input from our Italian product designer Fabio Canella we refined the optical look and decided to follow the colorful range for our “full core line“ while still keep it sporty, simple and clean.

Fins:

With the extra manpower Patrik has now more time to concentrate on other products and together with Fabio Canella we developed a full range of high-quality G10 fins which fit perfectly to our boards. All production boards (except Slalom, Speed, Foil) are going to be delivered with PATRIK-FINS. Many more sizes and models will be available as PATRIK-FINS accessories as well in the near future.

Boards:

Besides shape updates and additional sizes for our existing models we made a big step towards entry-level and juniors and offer different model & sizes for beginners and kids as well.

- QT-WAVE: The all in one wave board with lighter construction, center US-Box and 4x side slot boxes to be able and setup any fin position required for individual conditions.

- F-WAVE: Probably the fastest wave board on the market and the thruster setup (Center Powerbox and 2x side Slot-boxes) in combination with the extreme “bat-tail“ and “wing-cutouts“ is just perfect for jumping. But do not get us wrong it also turns well.

- AIR-STYLE: The shortest Freestyle board with a normal nose shape (not just cut nose) has a bigger tail reduction and according to our team riders it is even more radical and stable than ever before.

- F-CROSS: The all in one windsurf shape with a round tail and “V-kick“ trimmed for more radical jibes and smoother sailing feeling.

- SLALOM: The pure competition boards! Thanks to the more flexible construction on our smaller boards we were able to make the same cutout geometry as on the big sizes and improve the top end speed and tight jibing aswell.

- SPEED: The biggest and most awarded speed range with an additional 37cm wide board all shapes with lower mast-track position ready for new records at the Luderitz Speed Challenge or at any speed stripe.

- MICRO-STYLE: The Freestyler for juniors with very light construction and kids strap stands & mast-track position.

- MICRO-Ride: The Entry-Advanced level board for kids with full deck pad for learning and advanced riding.

- E-RIDE: The entry-level boards for adults with full deck pad and smart color patches for teaching methodology “right of way guidance“ and “stands guidance“.

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Bericht door Joshua » di okt 01, 2019 9:08 pm

En dan een eigen zeilen lijn.... wave, slalom..

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » di dec 10, 2019 2:30 pm

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - Gun - NoveNove - Gun - Naish

Bericht door barth » di dec 10, 2019 5:23 pm

Ik ben benieuwd hoe ze dit maken

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo dec 11, 2019 1:13 pm

barth schreef:
di dec 10, 2019 5:23 pm
Ik ben benieuwd hoe ze dit maken
Gewoon 2 schaaldelen die je op elkaar lijmt...net als de meeste carbon gieken.

Lenes Junior
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard / NeilPryde

Bericht door Lenes Junior » wo dec 11, 2019 4:40 pm

Plaatje en uitleg op 0:46 doet anders vermoeden.

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door barth » wo dec 11, 2019 5:01 pm

Zou het met een opblaasbalg werken zoals je rechtsonder op 1:03 ziet

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » wo dec 11, 2019 5:31 pm

Mooie techniek! Alleen, wat gebeurt er als je er een gat in vaart? Loopt ie dan vol met water en zinkt ie dan?

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » wo dec 11, 2019 6:13 pm

Waarschijnlijk bladder molding, gedeelde buitenmal mal waarbij het prepreg laminaat tegen de mal gedrukt wordt met een plastic 'zak' die opgeblazen wordt.
Dure methode maar mooie techniek met een super maatvaste shape.

Wordt veel gedaan met carbon fiets frames en gieken.

Als ie lek is loopt ie vol, voordeel is wel dat je al het water er ook simpel weer uit kan krijgen.
Laatst gewijzigd door Rop op wo dec 11, 2019 6:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » wo dec 11, 2019 6:16 pm

.

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » wo dec 11, 2019 6:54 pm

Op zee/open water ook, Rop? Lijkt me een dingetje (wil niet kritisch klinken maar veiligheid is ook belangrijk). Je zal maar een katapult hebben met schade aan je board, een kilometer of wat uit de kust. Op zo'n moment is een schuimkern wel een veilige haven en het afzinken van een hol "plastic" product in zee doet meteen de claims voor de ecologische voordelen wel teniet zou ik denken. Door compartimenteren met een paar schotten tussen de schalen kun je dat zinken voorkomen maar zie dat niet passen in de gepresenteerde productietechniek en surfen met een gedeeltelijk volgelopen board is lastig, zo niet onmogelijk.

Hoop oprecht dat mijn aanname niet klopt want ik geloof wel dat deze productietechniek tot veel vreugde kan leiden. Water uit een lek board halen als je in het water ligt is onmogelijk en lijkt me geen claim die je als veilig kan stellen. Als de waterdichtheid/het drijfvermogen in gecompromitteerde omstandigheid van een holle constructie niet gewaarborgd kan worden ben je verloren op het water als het fout gaat. Voordat je beseft wat er gebeurt is zijn je spullen verdwenen en moet je gaan zwemmen.

Begrijp me niet verkeerd, maar als ik op open water ga zwemmen neem ik een zwemboei mee. Voor mijn eigen veiligheid maar ook voor de nabestaanden.. Zou ik die dan ook mee moeten nemen als ik ga windsurfen?

Zou het voor mijn gemoedsrust fijn vinden als er een waterdichte zak in de constructie zit die niet doorboord kan worden. Wordt de constructie echter wel weer zwaarder van en dan is de vraag of de voordelen nog wel doortikken.

Discussie?

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » wo dec 11, 2019 7:11 pm

BTW, heb (vroeger) een paar keer flinke gaten in mijn boards gevaren met katapults (met carbon boards) maar (gehavend en met blessures) altijd terug naar de kant kunnen komen.

Iedereen weet dat carbon stijf is maar weinig weerstand heeft tegen puntbelasting, of je moet de constructie daarop berekenen/aanpassen en dus zwaarder maken (lees in dit verband: claim 20% gewichtsbesparing van PD). Hoop oprecht dat de claims van PD ook betekenen dat de zelfdragende constructie in carbon de grootste klappen kan verduren qua veiligheid. De constructie wordt vergeleken met F1 en de AC maar dat zijn droge respectievelijk door derden gecontroleerde omstandigheden (in de AC varen er RIB's mee om de bemanning op te pikken als het fout gaat).

Vroeger had je ook de DI boards die hol waren maar die werden gevaren op lage snelheden en in milde condities. Different cookie.

Kom op jongens, discussie!

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink » wo dec 11, 2019 7:18 pm

Ik dacht meegekregen te hebben in een filmpje van Windsurfing.tv dat de boards die honingraad constructie hebben. Dit zou ook resulteren dat er na een gat alleen de desbetreffende compartimenten vollopen. Kan het fout hebben maar dat is wat ik begrepen heb, dacht dat het een PWA slalom preview van Japan of Korea van een jaar of twee jaar terug was.

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » wo dec 11, 2019 7:32 pm

Nog een derde bericht (en dan wacht ik geduldig op jullie commentaar..) Als ik ooit op zo'n board een impact mee zou maken, zou ik hem nooit meer vertrouwen op constructieve integriteit. Carbon frames van wielren fietsen zijn fantastisch, tot die een keer een impact meemaak met puntbelasting. Het frame heeft dan een zwakke plek die tot grote problemen kan leiden onder specifieke belasting, kan een week duren of een paar jaar. Heb het meegemaakt en mensen die kiezen voor een compromisloos topproduct (en een compromisloze portemonnaie hebben) zijn dan meestal ook verstandig genoeg om dan het frame te vervangen (met twijfelachtige groet aan de mensen die die dingen op marktplaats scoren) Ik woon langs een straat die onderdeel uitmaakt van een bijzonder populaire trimroute voor fietsers en heb hier al een paar keer mijn EHBO skills mogen tonen, helaas ook met gebroken carbon vorken of frames.

Nogmaals, ik wil niet kritisch zijn maar wil alleen een lans breken voor veiligheid en verantwoordelijkheid.

Kom er maar in mannen!

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » wo dec 11, 2019 7:41 pm

@jipsteenbrink : zou mooi zijn als het board bij een impact haar waterdichtheid behoudt en veilig blijft. Maar dan nog, je kan meteen een nieuwe bestellen. je kan hem immers nooit meer herstellen naar de oorspronkelijke specs.

Dat is denk ik wel een nadeel van een monocoque constructie. In de F1 en de AC worden ze dan direct vervangen, maar wij simpele surfers plakken er wat plamuur op en varen door..

Voor zo'n constructie moet je toch duidelijk wat overwegingen maken die wij niet gewend zijn. Tweedehands zou ik zo'n board zelf nooit kopen bijvoorbeeld (net als een tweedehands carbon racefiets).

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » wo dec 11, 2019 7:50 pm

Ze spreken inderdaad over honeycomb, maar nam eigenlijk aan dat enkel als dun sandwich kern materiaal werd gebruikt in de huid, niet als volledige kern.
Maar dat zou ook kunnen, hoewel ik het dan niet meer een hol board zou durven noemen.

Maar ook met een honeycomb sandwich huid zal ie waarschijnlijk niet afzinken bij schade, terugvaren wordt wel moeilijk eenmaal volgelopen.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » wo dec 11, 2019 7:59 pm

matchbox008 schreef:
wo dec 11, 2019 7:41 pm
Maar dan nog, je kan meteen een nieuwe bestellen. je kan hem immers nooit meer herstellen naar de oorspronkelijke specs.
Dat is wel erg kort door de bocht, reparatie lijkt me wat lastiger door gebrek aan een kern, maar prima mogelijk. Een goede reparatie is niet zwakker dan origineel, iets zwaarder wellicht maar dat heb je met een normaal board ook.
Carbon fietsframes kunnen ook gerepareerd worden.

Grootste kans op schade bij een board is de neus, die doet structureel niet zoveel.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink » wo dec 11, 2019 8:03 pm

Kan er niet tegen dat ik het filmpje niet zo snel kan vinden. In het filmpje liet de beste man meteen zien dat hij schade had gevaren en er daardoor water in was gelopen. Dit was eigenlijk niet erg omdat er geen schuimkern in zat die aangetast kon worden door het water. Er waren maar 1 a 2 kleine kamers volgelopen wat het terug varen niet moeilijk maakte. Was namelijk ook meteen de eerste vraag van Ben Proffit.

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door barth » wo dec 11, 2019 9:41 pm

De constructie met 2 holle carbon sandwitch schalen met een vacuuum pers vervaardigen, de mastrack en voetband montage aan de binnenkant van de schaal monteren en dan beide schalen op elkaar lijmen en er 1 laagje carbon er helemaal omheen afbouwen lijkt mij kwa productiekosten een erg simpele en goedkope oplossing ...

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » wo dec 11, 2019 10:34 pm

barth schreef:
wo dec 11, 2019 9:41 pm
De constructie met 2 holle carbon sandwitch schalen met een vacuuum pers vervaardigen, de mastrack en voetband montage aan de binnenkant van de schaal monteren en dan beide schalen op elkaar lijmen en er 1 laagje carbon er helemaal omheen afbouwen lijkt mij kwa productiekosten een erg simpele en goedkope oplossing ...
Ze claimen dat het een 'monocoque, one shot hull' is.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo dec 11, 2019 10:36 pm

Ik heb er eentje gehad, ze worden met een interne bladder gemaakt, volgensmij het proces dat @Rop beschrijft. Ze zijn niet voor niks 5000€ nieuw he... De bladder gaat eruit via t ventielgat. In het board zitten spanten van carbon, maar geen compartimenten. Het is basically een binnenschaal met spanten, 5mm nomex honeycomb en een buitenschaal. De spanten zijn rond de vinbox dichter op elkaar geplaatst dan verder naar voren, dit hoor je ook aan het board als je erop klopt. De vinbox zit echt verdraaid goed verankerd in het board, voor foilen een van de best mogelijke constructies denk ik. Echt veel kan je door het ventiel gat natuurlijk niet zien met een telefoonzaklampje erbij....
Reparatie van t spul is wel mogelijk, steve allen en alexandre cousin hebben er beide reparaties inzitten. (Het is voor mijn gevoel wel wat breekbaarder spul dan een normaal board)

Alles wat in het filmpje gezegd wordt kan ik beamen, ik heb ergens in de testsectie een review van een PD Airinside board.

Die van mij heb ik nooit lek gemaakt, maar je kan vrij lang met het ventiel open rondvaren voordat je zinkt hahahah. (Ja oepsie momentje, niet echt gezonken natuurlijk, zeker 2 uur rondgevaren zonder stopje)

De constructie is trouwens geen nieuws, PD maakt al 4 jaar formula boards in deze constructie, die wonnen alle wedstrijden en heb nog nooit gehoord dat er eentje is gezonken

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » do dec 12, 2019 12:11 pm

WhiteofHeart schreef:
wo dec 11, 2019 10:36 pm
De bladder gaat eruit via t ventielgat. In het board zitten spanten van carbon, maar geen compartimenten.
Ja kan een bladder toch niet gebruiken als het board vol zit met spanten...

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » do dec 12, 2019 6:58 pm

watermonster,

precies mijn gedachte. Zonder schotten lijkt mij dat het board een probleem wordt als ie lek raakt.

Ik snap daarentegen goed dat pro's en grote helden niet zo veel problemen meemaken in hun praktijk. In wedstrijden is er immers genoeg back-up en over-look. Mijn overweging is juist dat als je deze bouwwijze voor het grote publiek tegen gunstige prijzen gaat openbaren de risico's aanvaardbaar moeten blijven. Dat is een nieuw terrein maar wel eentje die ik zou overdenken als amateur met jonge kinderen. En ja, als ik alleen het water opga voor wat grotere afstanden heb ik steevast een borglijn tussen het board en het tuig en heb altijd een eind lijn, een stuk watervaste tape, een mes en een energiegel bij me om primaire problemen te kunnen tackelen. Ook een fluor rode swimcap trouwens. Kunnen ze je beter zien als je aan het zwemmen bent zonder je gear en is een prima isolator voor je hoofd.

Zou mooi zijn om te zien dat die constructie zo sterk is dat de integriteit van het board (ten minste blijven drijven) altijd is gewaarborgd. Dan ben ik om.

Nogmaals, ik wil geen zeikerd zijn maar weet uit eigen ervaring hoe belangrijk vooruitdenken is als er geen over-look is.

gr MB

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » zo dec 15, 2019 8:09 pm

watermonster schreef:
do dec 12, 2019 12:11 pm
WhiteofHeart schreef:
wo dec 11, 2019 10:36 pm
De bladder gaat eruit via t ventielgat. In het board zitten spanten van carbon, maar geen compartimenten.
Ja kan een bladder toch niet gebruiken als het board vol zit met spanten...
nog niet over nagedacht.. goede vraag.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » di dec 24, 2019 9:35 pm

Pd sails

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Bericht door Joshua » ma dec 30, 2019 2:56 pm

Vragen aan Patrik voor gelegd ivm lekkage, zinken, reparatie.

Plaats reactie