Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Lekke voetbandplug: hoe te fixen?

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Lekke voetbandplug: hoe te fixen?

Bericht door eckerdt » zo sep 08, 2019 9:14 pm

Had een oude afgeragde Fanatic Freewave tijd terug voor paar tientjes over genomen, zonder voetbanden. Leuk projectje. Vorige eigenaar had echter bijna alle pluggen dichtgepropt met een soort goedje van pur-schuim, roze verf (3x raden welke kleur het board heeft...) en anti-slip. Deze heb ik weer opengemaakt door het spul eruit te peuteren en het restant te “verpulveren” door in alle gaten een voetbandschroef erin en eruit te draaien. Daarna mijn eigen voetbanden erin gezet.

Waarschijnlijk was het niet voor niets dat de vorige eigenaar de gaten had dicht gemaakt omdat er na de surfsessie van gisteren uit een stuk of 5 gaatjes water aan het pruttelen was. Of ik heb te lange schroeven gebruikt en de boel lek gemaakt.

Als een voetbandplug lek is, is dat dan altijd op de bodem vd plug? Is het (gedeeltelijk) vullen vd voetbandpluggen met epoxy voldoende? Andere quick fix zonder de voetbanden vast te lijmen? Board is het mij niet waard om te laten repareren en bovendien zou ik woensdag weer het water op willen. Board is nu ah drogen en zal ik morgen ook gecontroleerd laten “bakken” in de zon of auto om het water te laten verdampen.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Re: Lekke voetbandplug: hoe te fixen?

Bericht door Barbatruc » zo sep 08, 2019 10:52 pm

Weten doe ik t niet, maar zou een druppel lijm voldoende kunnen zijn? (Blaastest door te blazen door de ontluchtingsventiel toont dan toch wel aan of ie nog pruttelt?)

Lijkt me alleen wel lastig als je de nog eens wil variëren qua posities..
Laatst gewijzigd door Barbatruc op ma sep 09, 2019 8:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » zo sep 08, 2019 11:09 pm

(Seconde)lijm lost ‘piepschuim’ op dus lijkt mij het probleem juist verergeren. Het begrip “hoofdplug” is nieuw voor mij. Wat moge dat wezen? Bij mijn weten zijn alle gaatjes niet onderling met elkaar verbonden en zijn gewoon in een rij geboord in een hard plastic blokje.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » zo sep 08, 2019 11:48 pm

In productieboards zijn het meestal kunststof inserts zoals die van Chinook:

https://chinooksailing.com/collections/ ... 20Building

Grote kans dat inderdaad enkel de onderkant lek is doordat er een keer te lange schroeven gebruikt zijn.
Om een schroef er zo schuin in te draaien dat ie door de zijkant van de insert gaat moet je wel heel lomp bezig zijn.

Paar druppeltjes epoxy erin gieten?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » ma sep 09, 2019 7:25 am

Ik denk dat Barbatruc het ontluchtingsventiel bedoeld.

Ik zou idd ook met een injectiespuit er wat epoxi inspuiten.
Wat ook nog wel helpt: surfwax erin en dan de schroef, dicht de boel waterdicht af.
heb je dat niet kun je het gat ook laten vollopen met epoxi en dan je schroef erin draaien. Gaat het board ooit eruit dan moet je hooguit de kop slopen om je voetbanden eraf te halen.

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » ma sep 09, 2019 8:21 am

Bij het plakken van de zwaardkast rubbers noemde ik eerder Inotec kit, zelfs onder water te gebruiken , blijft een beetje elastisch en plakt als een wilde. Beetje kit erin, direct schroef er in en klaar

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma sep 09, 2019 8:46 am

Ik zou ook kit gebruiken in dit geval. Die Innotec Marine (van de reactie hierboven) of een andere polymeer versie is zeker top. Als een schroef te dik is wil de zijkant van een insert ook weleens open scheuren. Succes.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » ma sep 09, 2019 9:20 am

Het ontluchtjngsventiel bedoelde ik inderdaad.. :oops:

En qua kit/lijm: nadeel van epoxy oid lijkt me dat het keihard wordt. Ik las ergens over dat coatings flexibel blijven in tegenstelling tot lijmen, zo las ik over hotspray polyurea coating maar ik weet niet of je dat in klein volume kunt krijgen.

Surfingpeter
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Isonic 107, f2 sx s en xs & Loft blades 5,6-7,8

Bericht door Surfingpeter » ma sep 09, 2019 11:51 am

Voetbandpluggen kunnen ook nog lek raken aan de verbinding met het deklaminaat. Dan komt er ruimte tussen de plug en het dek en zit de plug eigenlijk gewoon los in het schuim. Dan is alleen afdichten met wat epoxy in de plug niet voldoende omdat het water er niet onder in de plug binnenkomt, maar juist helemaal bovenin. Als het kleine plekjes zijn krijg je dat nog wel waterdicht door het te dichten met epoxy tot over het dek. Maar dat heeft weinig constructieve sterkte en is meer een tijdelijke oplossing.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » ma sep 09, 2019 12:26 pm

Als ik water in de gaatjes laat lopen, komen er belletjes van onder. Dus ik verwacht niet dat het het laminaat is. Denk dat ik propjes WC papier oid doordrenk met epoxy en die goed aandruk onderin de voetbandplug. Gewoon epoxy erin gieten is nog best lastig als je niet te veel erin wil gieten.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » ma sep 09, 2019 12:33 pm

Haha propjes, ja wie weet.. (Ik zit met zelfde euvel en weet nog niet hoe ik t ga fixen)

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma sep 09, 2019 1:14 pm

eckerdt schreef:
ma sep 09, 2019 12:26 pm
Gewoon epoxy erin gieten is nog best lastig als je niet te veel erin wil gieten.
Met een dun rietje kun je wat lamineer-epoxy uit een bekertje ophalen en in je insert laten lopen (rietje in beker, vinger op het rietje zetten, rietje optrekken en afvegen, in insert steken en vinger weer optillen.
Werkt alleen met (dunne) lamineer-epoxy, epoxy-lijm is te hoog visceus hiervoor.
Als je alleen visceuze epoxy-lijm hebt kun je een druppel aan het einde van een sate-prikker laten bungelen en ondering het gat stoppen.
Wel eerst goed drogen met haardroger oid.

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 en 7.9 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie » ma sep 09, 2019 3:15 pm

eckerdt schreef:
ma sep 09, 2019 12:26 pm
Als ik water in de gaatjes laat lopen, komen er belletjes van onder. Dus ik verwacht niet dat het het laminaat is. Denk dat ik propjes WC papier oid doordrenk met epoxy en die goed aandruk onderin de voetbandplug. Gewoon epoxy erin gieten is nog best lastig als je niet te veel erin wil gieten.
Teveel erin gieten is niet zo'n propleem. Je kunt de gaten altijd weer uitboren (niet te diep boren :lol: )

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » ma sep 09, 2019 4:25 pm

https://boardlady.com/5850.htm

when in doubt check the boardlady...

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Flowmaster » ma sep 09, 2019 5:53 pm

Beetje rigoureus deze aanpak lijkt me, maar ja, zo kan het.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » ma sep 09, 2019 6:55 pm

Gaat me niet lukken in twee dagen 🤣 Met dit weer schiet het drogen van het board ook niet op trouwens...

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » di sep 10, 2019 12:07 am

eckerdt schreef:
ma sep 09, 2019 6:55 pm
Gaat me niet lukken in twee dagen 🤣 Met dit weer schiet het drogen van het board ook niet op trouwens...
ik heb wel eens zwarte vuilniszakken erover geplakt en in buitenlicht gelegd voor paar uur.. wordt best warm zelfs met weinig instraling..

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » za sep 14, 2019 9:41 am

Heb eerst geprobeerd met epoxy en luiervezels maar dat viel beetje uit elkaar dus toch met doordrenkte WC papier propjes gewerkt. Blijft een kliederboel en als je het aandrukt dan druk je de epoxy juist uit het WC papier. Je weet op dat moment ook niet of het goed dicht is of niet. Gister board in de zon gelegd en er borrelde toch nog steeds water uit. Nu de vakantie erop zit thuis maar wat grondiger aanpakken en eerst goed het vocht laten verdampen. Denk daarna gewoon epoxy via sateprikker erin laten druppelen.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za sep 14, 2019 4:11 pm

In principe is zijn alle opties voor reparatie al voorbij gekomen.
Zelf zou ik voor de kit variant gaan, omdat waarschijnlijk niet alleen de "bodem" van de plug lek is, maar deze hoogst waarschijnlijk ook gescheurd is.
Als de schroef met een beetje vaseline is ingesmeerd kan deze er wellicht ook nog weer uit.
Daarnaast kan epoxy totaal niet tegen vocht en even schuren en ontvetten is er ook al niet bij.

Maar even out of the box; De insert gaten uitboren met een 6 of 8 mm boor. (Vervolgens laten drogen natuurlijk! met stofzuiger/propje papier/geduld.) Vervolgens een nylon staaf er in verlijmen en opnieuw 4?mm boren en draad tappen met een voetband schroef. (Dit zou je ook voor die tijd kunnen doen) De grootste moeilijkheid zit waarschijnlijk in de verlijming en of er nog voldoende "vlees" is voor het draad.
Let wel; Dit heb ik niet uitgeprobeerd en weet niet of het werkt, maar in theorie zou het kunnen werken.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » za sep 14, 2019 4:33 pm

@Rob Rock Thx voor de suggesties. Denk dat ik voor de quick & dirty oplossing ga en de boel dichtkit. Probeer em wel zo droog mogelijk te krijgen en board ligt nu vanaf de ochtend al flink te borrelen dus heeft toch aardig wat water binnen. Hoe moet ik jouw oplossing met de stofzuiger interpreteren? Gewoon erop zetten en zuigen maar?

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za sep 14, 2019 4:41 pm

Ja, gewoon zuigen. ontluchting ventiel open en opzuigen.
Dit doe ik ook bij reparaties. Onderdruk helpt bij verdampen, maar je zal nooit weten of alles er uit is.
Als je de mogelijkheid hebt om te wegen kan je wellicht resultaat zichtbaar krijgen.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » za sep 14, 2019 9:11 pm

Ik heb laatste deze gevonden bij Aquatrends.. (omdat ik iets anders probeerde te vinden dan blokkies...)
Gat boren en erin lijmen... :)
20190914_210749.jpg
20190914_210835.jpg

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » zo sep 15, 2019 12:25 am

@Ilja85 Dat betekent dus dat ik die dingen altijd naast de huidige voetband posities moet bevestigen, wil ik niet de huidige inserts eruit slopen. Waarmee lijm jij die dingen vast en hoe weet jij dat het vast genoeg zit en tevens waterdicht is? Zou verwachten dat je er toch wat over heen moet lamineren.

Eric GvE
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: slalom/race\speed/b&J\wave 2.5 - 9.6

Bericht door Eric GvE » zo sep 15, 2019 8:53 am

Ik ken die voetbandpluggen van Aquetrends wel. Zou ik niet gebruiken, de messing inserts in die pluggen trek je uit de plug, in mijn geval al bij het vastschroeven van de voetband.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » zo sep 15, 2019 10:00 am

Eric GvE schreef:
zo sep 15, 2019 8:53 am
Ik ken die voetbandpluggen van Aquetrends wel. Zou ik niet gebruiken, de messing inserts in die pluggen trek je uit de plug, in mijn geval al bij het vastschroeven van de voetband.
Plan was gewoon met epoxy met microballoons erin lijmen of 2k schuim.

Maar dit klinkt niet best.... :confused:
Chinook blokjes hebben vaak ook messing inserts, maar die blijven geloof ik wel zitten.
Mijn Flikka heeft ook messing inserts voor de voetbanden, ook niet heel fijn maar wel ok.

Met voetband blokjes maak je in principe breeklijntjes in je dek en verzwak je de boel, daarom wilde ik pluggen gebruiken... maar lastig te vinden die dingen.

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Flowmaster » zo sep 15, 2019 11:26 am

Veel gebruikt vroegah , zorg dat je precies de juist maat boort, zodat je verdikking er ook ingetikt moet worden.

Epoxy wat langzaam hardend aanmaken (iets minder harder) , na het intikken op zijn bovendek op de bokken leggen, zodat bij uitharding de dichting 100 % is.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » zo sep 15, 2019 3:39 pm

@Rob Rock heb jij nog tips voor kits welke ook in kleinere hoeveelheden voor consument te koop zijn?

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo sep 15, 2019 5:35 pm

Polymeren kit (Bison) bij de bouwmarkt. Deze is ook in het zwart te verkrijgen.

Nog even over die Aqua Trend pluggen; Deze heb ik in het verleden ook wel eens gebruikt in boards met een abs huid. Zoals de Bic boards. De moeilijkheid is om dit voldoende sterk te krijgen, omdat enkel het randje dat aan de board huid vast klemt alle krachten moet opvangen. Van verlijming in piepschuim kan je niets verwachten qua sterkte. Daarnaast blijft boven de dek huid een glad uitsteeksel van 2mm uitsteken waar de voetband voortdurend op blijft draaien. In combinatie met deckpads zal dat misschien nog wel meevallen. Dit product vind ik meer iets voor een camera bevestiging of zo.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » zo sep 15, 2019 6:55 pm

Misschien een isolatie plug? :-?
https://shop.berner.eu/nl-nl/p/127523-i ... _id=197289

Insmeren met epoxy en erin draaien..
plug.JPG
plug.JPG (13.54 KiB) 122 keer bekeken

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo sep 15, 2019 7:47 pm

Deze optie is voor een geheel ander doel gemaakt, maar boven al is deze wokkel van Polyethyleen waar niets op hecht! Ook geen epoxy.

Zo zie ik het ; Je wilt een voetband schroef in je board draaien, maar je hebt nauwelijks vlees om in te schroeven. Dus je hebt een materiaal nodig waar de schroef goed in vast blijft zitten. Een plug of kant en klare insert. Dat is niet het probleem. Zelfs met een houten blokje zou dat lukken. Nou is alles wat je in piepschuim verlijmd niet sterk, omdat piepschuim gewoon niet sterk is. Om dit probleem op te lossen wordt er hardschuim om heen geplakt. Daarmee wordt het lijm oppervlak veel groter en zo,n blokje in zijn geheel trek je niet zomaar door het dek. Ook is de kans op lekkage hierdoor een stuk kleiner. Deze methode wordt vooral toegepast bij nieuw/zelfbouw, maar het kan ook bij een bestaand board. (zie de foto's van boardlady enkele reacties terug)
Zelf maak ik mijn pluggen met flenzen. Die aan het sandwich huid wordt verlijmd. Over deze constructie ben ik nog altijd tevreden.

Plaats reactie