Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

75% vs 85% vs 100% rdm

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Een bij elkaar geraapt zooitje

75% vs 85% vs 100% rdm

Bericht door jeroentvb » do sep 12, 2019 1:51 pm

Als soort van follow-up op dit topic: viewtopic.php?f=65&t=13902785
Verlenger wordt waarschijnlijk de north uni.xt 36cm, maar ik ben gaan twijfelen over de mast.. :-?

Ik wil een 4m RDM voor in mijn north volts 4.2, 4.7 en 5,3 (ja de 4.2 moet eigenlijk op 370 maar die heb ik (nog) niet). 4.2 en 4.7 uit 2017, 5.3 uit 2016. 4m (SDM) is mijn meest gebruikte mast.
Ik had eerst besloten om een Caas 75% te kopen omdat die qua prijs zeer aantrekkelijk zijn. Na een beetje rondgooglen kwam ik echter op een topic (uit 2010) dat zei dat caas slecht werkt in north zeilen. Dit kan natuurlijk in 2017 anders zijn geweest. Daardoor ben ik eens gaan kijken hoeveel een north gold uit 2017 nieuw zou kosten om toch de aanbevolen mast te kunnen varen. Ik had er een gevonden voor 360, alleen die bleek niet meer voorradig te zijn en kreeg ik het aanbod voor een north platinum voor 50 meer. Elders heb ik een north gold voor 350 kunnen vinden.

Nu moet ik dus kiezen..
- caas 75% voor 275
- north gold 85% voor 350
- north platinum 100% voor 410

Mijn originele budget was 300, liefst minder als het ff kon. Maar ben bereid mijn budget op te rekken om de aanbevolen mast te kunnen varen er van uitgaand dat de mast een hoop jaar meegaat. Echter is die platinum 'maar' 50 meer en het misschien wel waard omdat het mijn meestgebruikte mast is.

Is dat het waard, of is de 85% van de gold meer dan voldoende? Ik weeg trouwens 55kg.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Edit: dit topic had misschien beter onder het 'wave' subforum gekund.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Re: 75% vs 85% vs 100% rdm

Bericht door EdwinR » do sep 12, 2019 2:26 pm

75% is prima, voor 'echte' racers of echt fijnproevende wavers is hoger misschien beter maar ach.
Tip: zoek gewoon een constant curve mast, dat zal prima werken in jouw Norths.
Hier staat er bv. één: https://link.marktplaats.nl/m1452443134
Voordeel: dan hou je geld over voor een 3.70 mast want dát verschil in lengte en stijfheid ga je zeker voelen en daar ga je heel blij van worden met jouw gewicht.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door EdwinR » do sep 12, 2019 3:44 pm

Hier nog één, 60 % maar dat doet het ook hoor: https://link.marktplaats.nl/m1456431794

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » do sep 12, 2019 5:25 pm

EdwinR schreef:
do sep 12, 2019 2:26 pm
Tip: zoek gewoon een constant curve mast, dat zal prima werken in jouw Norths.
Hier staat er bv. één: https://link.marktplaats.nl/m1452443134
Voordeel: dan hou je geld over voor een 3.70 mast want dát verschil in lengte en stijfheid ga je zeker voelen en daar ga je heel blij van worden met jouw gewicht.
Die is van mij. WS forum prijs €150,-.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do sep 12, 2019 5:28 pm

Ik zou wel voor North mast gaan. Maar...op het moment dat je een 4.00 in je 4.2 schuift, maakt het niet meer uit welke mast je erin steekt. Een 4.00 in een 4.2 is gewoon te stijf, zeker met jouw gewicht ben je alleen maar aan het afzien en heeft het niks meer met windsurfen te maken.

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper
Surf spul: Witchcraft
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker » do sep 12, 2019 11:05 pm

Even wat theorie over de RDM mast ivm carbon %. Vroeger waren masten uit glasvezel, die hebben ze voor een bepaalde buiging een bepaalde diameter gegeven, de SDM. Toen kwam carbon en toen hebben in de 80er jaren de ingenieurs van Powerex en No Limitz al snel berekend dat dan eigenlijk de diameter verkleind moet worden om op dezelfde buiging te komen. Vanwege het feit dat carbon vele malen stijver is werken glas en carbon niet goed samen en moet je dus eigenlijk kiezen tussen glas of carbon. De RDM mast was geboren op basis van carbon.
Je kan wel extra glas gebruiken om een mast slagvaster te maken want carbon is wel kwetsbaar maar dus "on top", niet als vervanging van carbon. Wat je tegenwoordig ziet is dat sommige merken toch weer minder carbon gaan gebruiken in RDM masten om de prijs te drukken. Dat kan dus als het glas extra is maar dan zou de mast dus eigenlijk niet goedkoper kunnen zijn, eerder een tikkeltje duurder en een stuk zwaarder. Wordt het carbon vervangen door glas dan heb je dus een mast die daar niet op berekend is. Behalve een beetje voor de slagvastheid heeft glasvezel eigenlijk niks in een carbon mast te zoeken. Ik zou altijd kijken naar een carbon percentage van minimum 85%.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » do sep 12, 2019 11:37 pm

jeroentvb schreef:
do sep 12, 2019 1:51 pm
Als soort van follow-up op dit topic: viewtopic.php?f=65&t=13902785
Verlenger wordt waarschijnlijk de north uni.xt 36cm, maar ik ben gaan twijfelen over de mast.. :-?

Ik wil een 4m RDM voor in mijn north volts 4.2, 4.7 en 5,3 (ja de 4.2 moet eigenlijk op 370 maar die heb ik (nog) niet). 4.2 en 4.7 uit 2017, 5.3 uit 2016. 4m (SDM) is mijn meest gebruikte mast.
Ik had eerst besloten om een Caas 75% te kopen omdat die qua prijs zeer aantrekkelijk zijn. Na een beetje rondgooglen kwam ik echter op een topic (uit 2010) dat zei dat caas slecht werkt in north zeilen. Dit kan natuurlijk in 2017 anders zijn geweest. Daardoor ben ik eens gaan kijken hoeveel een north gold uit 2017 nieuw zou kosten om toch de aanbevolen mast te kunnen varen. Ik had er een gevonden voor 360, alleen die bleek niet meer voorradig te zijn en kreeg ik het aanbod voor een north platinum voor 50 meer. Elders heb ik een north gold voor 350 kunnen vinden.

Nu moet ik dus kiezen..
- caas 75% voor 275
- north gold 85% voor 350
- north platinum 100% voor 410

Mijn originele budget was 300, liefst minder als het ff kon. Maar ben bereid mijn budget op te rekken om de aanbevolen mast te kunnen varen er van uitgaand dat de mast een hoop jaar meegaat. Echter is die platinum 'maar' 50 meer en het misschien wel waard omdat het mijn meestgebruikte mast is.

Is dat het waard, of is de 85% van de gold meer dan voldoende? Ik weeg trouwens 55kg.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Edit: dit topic had misschien beter onder het 'wave' subforum gekund.
Ik heb dit jaar 3 nieuwe rdm's gekocht.. een unifiber 85% 4.30 op marktplaats voor 175,- een nieuwe 4.00 RDM 75% van technospar ( https://www.telstarsurf.nl/technospar-r ... 70012.html ) en een 3.70 North rdm black label 75% voor 199,- .

...gebruik ze voor mijn Severne Unit 7.0, North Volt 6.4, Severne freaks 5.6, 4.8, severne blades 4.5, 4.0, Avanti fenix 3.6.

Gewoon ff goed zoeken! :)

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jeroentvb » vr sep 13, 2019 9:28 am

Kapitein Rob schreef:
do sep 12, 2019 5:28 pm
Ik zou wel voor North mast gaan. Maar...op het moment dat je een 4.00 in je 4.2 schuift, maakt het niet meer uit welke mast je erin steekt. Een 4.00 in een 4.2 is gewoon te stijf, zeker met jouw gewicht ben je alleen maar aan het afzien en heeft het niks meer met windsurfen te maken.
4m heeft nu de prioriteit omdat ik de 5.3 het meest gebruik, en daar moet 4m in. Een 370 zal met het oog op de winter redelijk snel volgen denk ik.
Bouke Becker schreef:
do sep 12, 2019 11:05 pm
Even wat theorie over de RDM mast ivm carbon %. Vroeger waren masten uit glasvezel, die hebben ze voor een bepaalde buiging een bepaalde diameter gegeven, de SDM. Toen kwam carbon en toen hebben in de 80er jaren de ingenieurs van Powerex en No Limitz al snel berekend dat dan eigenlijk de diameter verkleind moet worden om op dezelfde buiging te komen. Vanwege het feit dat carbon vele malen stijver is werken glas en carbon niet goed samen en moet je dus eigenlijk kiezen tussen glas of carbon. De RDM mast was geboren op basis van carbon.
Je kan wel extra glas gebruiken om een mast slagvaster te maken want carbon is wel kwetsbaar maar dus "on top", niet als vervanging van carbon. Wat je tegenwoordig ziet is dat sommige merken toch weer minder carbon gaan gebruiken in RDM masten om de prijs te drukken. Dat kan dus als het glas extra is maar dan zou de mast dus eigenlijk niet goedkoper kunnen zijn, eerder een tikkeltje duurder en een stuk zwaarder. Wordt het carbon vervangen door glas dan heb je dus een mast die daar niet op berekend is. Behalve een beetje voor de slagvastheid heeft glasvezel eigenlijk niks in een carbon mast te zoeken. Ik zou altijd kijken naar een carbon percentage van minimum 85%.
Dit wist ik nog niet, erg interessant!

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door EdwinR » vr sep 13, 2019 9:43 am

Enige nuance bij de theorie van Bouke: ik gebruik al jaren een Unifiber rdm mast van 3.70 met 60 % carbon. Doet het prima en breekt niet. En ik ben vast niet de enige.

jhk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Best mooi spul, 1x slalom- & 1x waveset.

Bericht door jhk » vr sep 13, 2019 10:24 am

Ben inmiddels overtuigd gebruiker van RDM.
Voor race, passende lengte (voldoende stijve mcs) idd >85% carbondeel & (roteert als een malle)
Voor wave, passende lengte, >60%c.
Zeer tevreden over Amex, Tushingham, Maverix.
Ik zie eigenlijk geen toegevoegde waarde meer voor sdm, of je moet een pro zijn die nét dat laatste beetje wel kan voelen.

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper
Surf spul: Witchcraft
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker » vr sep 13, 2019 10:44 am

Ik heb vroeger wel 65% maverx masten verkocht. Die hadden vrijwel dezelfde hoeveelheid carbon maar meer glas, dat kon je aan het uiteinde gewoon zien. Waren redelijk zwaar en traag in vergelijking met een 90 of 100% mast. Maar op die manier kan het wel. Misschien zat er ook goedkoper carbon in om de prijs te drukken. En als je ook niet noemenswaardig gespoeld wordt kan ook een mast met minder carbon het wel houden. Het is maar net wat je uit wil geven voor je vaarplezier en hoeveel zekerheid iemand nodig heeft. Hier heb ik wel jaren gehad waar ik 8 tot 10 sdm masten brak met alle verdere schade aan zeilen en spullen plus zwemmen plus gemiste sessies plus hachelijke situaties. Nu vaart een goede RDM mast van 10 jaar oud eigenlijk nog net zo goed als een nieuwe. Dus is de investering makkelijk waard.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr sep 13, 2019 11:55 am

Ik denk dat Bouke daar wel een punt heeft, brekende masten zijn nooit fijn. Afhankelijk van de spot kan dat echt lastige situaties opleveren.
Vaar je op een spot, zeker een goeie zee spot, zorg dat je goeie masten hebt!!

Ik zelf vaar nooit in hoge golven. Vaar dan ook nog steeds met SDM, zelfs met mijn 3.7. Laatste mast die brak was in mijn slalom zeil toen het zeil bij optuigen schuurde, en dat is al weer jaar of 6 geleden. Dus voor mij is er nog geen reden om over te gaan op RDM. Maar dat zal uiteindelijk wel gaan moeten omdat mijn zeilen ouder beginnen te worden en nieuwe eigenlijk alleen nog maar op RDM werken.

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

75% vs 85% vs 100% rdm

Bericht door jeroentvb » vr sep 20, 2019 11:15 am

Ik ben voor de north gold gegaan zodat ik het bespaarde geld aan een verlenger kon besteden (dat is de duotone uni.xt geworden, dat ding js bijna net zo zwaar als de mast ).

Gister ff mijn 5.3 opgetuigd om te kijken hoe dat staat. Veel beter dan met m’n oude sdm :D

Hopelijk gaat het snel genoeg waaien zodat ik het setje kan proberen :)

Bedankt voor jullie meningen/inzichten!

Plaats reactie