Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Kortere mast in zeil tov voorgeschreven

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard - NoveNove - Gun - Naish

Kortere mast in zeil tov voorgeschreven

Bericht door barth » zo sep 29, 2019 12:41 pm

Beste allemaal, ik heb een serie Gun Torro zeilen uit 2018: 6,6 - 5,7 - 5,0 en 4,3.

Afbeelding

Ik ben ondertussen overgestapt van SDM op RDM en heb bij elk zeil de voorgeschreven mast; dus 400 en 430

Nu vroeg ik me af wat er gebeurt als ik een 2e zeil optuig met een kortere mast met langere verlenger, dus de
5,7 ipv 430+11 met een 400 mast + ca. 41 verlenger
4,3 ipv 400+5 met een 370 mast + ca. 35 verlenger

Ik heb ze allebei in de tuin met de kortere mast opgetuigd, en dan valt de loose leach niet zo mooi als bij de juiste mast. Ook lijkt de verlenger iets korter te moeten staan om het er een beetje netjes te staan.

Wat zou er gebeuren als ik het zeil met een kortere mast vaar?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Re: Kortere mast in zeil tov voorgeschreven

Bericht door Jeroensurf » zo sep 29, 2019 5:30 pm

Het hele Gunsails komt met getrokken revolvers op je af!
Serieus: een mast is de ruggegraat van het zeil. Hoe langer hoe stijver, dus de lengte is niet het enige om rekening mee te houden,maar een maatje groter of kleiner kom je vaak nog wel mee weg, de 4.3 met 370 zal dus wel werken.
De 5.7 niet. Die gaat laat aanplaneren, wordt trekkerig en instabiel, en dan ga je ervanuit dat je een 41cm RDM verlenger kunt vinden (ik ken ze namelijk niet). Grote kans dat je met een 5.3 met de juiste mast sneller aanplaneert als met die 5.7 met een te korte en te slappe mast.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma sep 30, 2019 2:02 pm

Mijn Aeron RDM verlenger gaat tot voorbij 40, mijn Ka Kult 6.4 wil nl. 430 + 40 hebben. Tiki heeft ze zelfs ;-)
Ik schat dat @Jeroensurf best gelijk heeft, maar een goeie mast is ff duurder dan een lange verlenger. Ik zou het erop wagen en dan eens uitkijken naar een mast voor niet te veel.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » ma sep 30, 2019 6:36 pm

weer wat geleerd.
:)

Plaats reactie