Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Salomboard ruime wind juiste trim?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, I99 Novenove WCS 115, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Loft RB 6.3

Salomboard ruime wind juiste trim?

Bericht door da lorch » zo sep 29, 2019 7:44 pm

Afgelopen zaterdag kreeg ik mijn board maar niet lekker ontspannen op halve/ruime wind loslopen. Koste veel moeite op mijn voorste been goed te strekken om het board van me af te duwen zodat ik mijn armen lang kon maken om volle bak snelheid uit het board te halen. Leek wel of het board verlijert (een beetje met de tail zijwaarts ipv voorwaarts). Eerdere sessies toch nooit last van gehad met 6.3 RB op Manta 106/66 maar nu wel met de 7.0 RB. Iemand trim tips?

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: Salomboard ruime wind juiste trim?

Bericht door matchbox008 » zo sep 29, 2019 11:13 pm

Genoeg opties,

Wind op stroming gevaren? Veel headers gehad tov de heersende windrichting waardoor je voor je gevoel goed aan het varen was maar toch te veel moest knijpen als het eigenlijk hard had moeten gaan? Of had je dezelfde ervaring over beide richtingen? Heb die ervaring ook wel gehad maar natuurlijk nooit consequent over zowel SB als BB boeg. Had in dat geval vooral last van het verschil in perceptie (ware windrichting) en waar ik mee te maken had (buigende wind over stroming of consequente headers/lifts van de verende wind, zoals in dit weekend). In die gevallen merk je het vooral bij het aanplaneren in een vlaag, je hersenen begrijpen niet dat je set aan het wringen is terwijl de start omstandigheden om tot een comfortabele schijnbare wind te komen anders zijn. Als het consequent over zowel SB als BB boeg het geval was dan zou ik het in de trim/keuze van je set zoeken denk ik.

Je hebt overigens iets groter gevaren dan in je eerdere sessies, lees ik, misschien moet je dat ook in de vergelijking meenemen. Heb op mijn ouwe duivelse Electron (..) bij een (in eerste instantie succesvolle maar in overmoed eindigende) sessie ooit een 6.0 opgetuigd omdat ik nog harder wilde rammen, terwijl ik met de 5.2 al heel hard ging met 100% controle. Dat moest dus nog veel harder kunnen (perceptie/overmoed) en heb toen dezelfde vin gebruikt en het board was niet te controleren na een waterstart (wilde dwars) tenzij ik hem met veel moeite extreem downwind trapte en op snelheid terug naar de wind kon soaken. Een van de minst relaxte sessies ever, die bovendien werd bekroond door gescheurde kruisbanden bij de laatste gijp toen ik doodmoe na het gekloot ook nog in een voetband bleef haken.

Als je overigens ook andere dingen aan je hoofd hebt dan surfen dan kan dat ook wel eens in de weg zitten is mijn ervaring trouwens (ruzie met de vrouw of een dreigend faillissement kunnen onwaarschijnlijke dingen met je concentratie doen).

gr MB

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » ma sep 30, 2019 6:07 am

Zou een maatje grotere vin proberen.

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, I99 Novenove WCS 115, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Loft RB 6.3

Bericht door da lorch » ma sep 30, 2019 7:41 am

Haha ja MB008 ruzie met de vrouw klopt als een bus als het waait op zaterdag maar dat vergeet ik altijd meteen op het water. wind was inderdaad vlagerig en ZZW op Horst was richting de kant de slechte zijde, andere kant op was veel beter. Wellicht gooide ik het board niet ruim genoeg en wilde ik onbewust toch hoogte lopen met de kant in vaarrichting om niet teveel teug te hoeven kruisen aan het einde van de sessie. Vin heb ik zowel met 34 als 36 geprobeerd, lijkt mij toch groot genoeg. Zou te weinig downhoal ook een reden kunnen zijn

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma sep 30, 2019 9:25 am

da lorch schreef:
ma sep 30, 2019 7:41 am
Haha ja MB008 ruzie met de vrouw klopt als een bus als het waait op zaterdag maar dat vergeet ik altijd meteen op het water. wind was inderdaad vlagerig en ZZW op Horst was richting de kant de slechte zijde, andere kant op was veel beter. Wellicht gooide ik het board niet ruim genoeg en wilde ik onbewust toch hoogte lopen met de kant in vaarrichting om niet teveel teug te hoeven kruisen aan het einde van de sessie. Vin heb ik zowel met 34 als 36 geprobeerd, lijkt mij toch groot genoeg. Zou te weinig downhoal ook een reden kunnen zijn
Zou kunnen, klinkt voor mij alsof je zeil te veel zijwaards trekt en te weinig vooruit, combi van mastvoet naar voren, meer downhaul en trapezelijntjes iets naar achter zou mijn eerste stap zijn.

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door da lorch » ma sep 30, 2019 8:39 pm

WhiteofHeart schreef:
ma sep 30, 2019 9:25 am
da lorch schreef:
ma sep 30, 2019 7:41 am
Zou kunnen, klinkt voor mij alsof je zeil te veel zijwaards trekt en te weinig vooruit, combi van mastvoet naar voren, meer downhaul en trapezelijntjes iets naar achter zou mijn eerste stap zijn.
dank dank dank, altijd geleerd 1 ding tegelijk dus beging met de downhaul(en geen downhoal ;0) en mastvoet in het midden. Als dat niet helpt mastvoet naar voren al twijfel ik daaraan omdat het board al zo makkelijk(te makkelijk) hoog aan de wind vaart. Maar ja dat is mijn verkeerde theorie misschien...

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma sep 30, 2019 8:59 pm

De windrichting op Horst was dit weekend behoorlijk ruk.
Er zat telkens behoorlijk schifting in richting en ja dan over echts ging het easyJet en over links was het kompleet andere koers. En zo kon het ook weer omgekeerd zijn. Dat maakte het meer uitdagend :)

En de increments van maatvoet verplaatsen is max 1cm ;) je zoekt de sweetspot en dat gaat in kleine stapjes, of 1 grote en dan in stapjes weer terug.
Ook kan je vin er net iets anders in hebben gezeten ( ja dat kan bij Tutlebox... de stand van je vin tov je board kan ook nogal wat verschil maken in het lekker laten lopen

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door da lorch » ma sep 30, 2019 9:17 pm

Dank Oossie en ja klopt was zeker uitdagend want de windrichting was ruk en de vlagen bij vlagen ook. Snel weer NW dan kan je op langere rakken het een en ander makkelijker proberen. Maar dank voor je reactie dacht al dat het aan het materiaal lag maar ligt natuurlijk aan het poppetje. Blijven gaan!

Plaats reactie