Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Bats in neus surfplank gezocht reparatie advies

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bats in neus surfplank gezocht reparatie advies

Bericht door heydude » za okt 12, 2019 10:06 pm

Afbeelding

Een mooie bats in de neus van mijn surfplank. Het is een tabou 3s uit ca 2012 ced versie. Ik heb nog nooit zelf geknutseld aan een surfplank en wil het eigenlijk wel proberen zelf te repareren. Heb alleen geen idee hoe en wat ik nodig heb en advies is dus welkom :)

Of kan ik dit beter professioneel laten repareren?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Bats in neus surfplank gezocht reparatie advies

Bericht door Huug » za okt 12, 2019 11:11 pm

Als je voor de looks gaat kun je het beter laten doen. Zelf heb ik al een paar schades met een glasmatje en wat polyester dicht gemaakt.
Nodig:
glasmat, is ook te koop als smalle strook.
Polyester hars en harder
Goeie mengbekers met maatverdeling
goeie handschoenen
een warm plekje om het uit te laten harden

Allround waterman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD - THOMMEN CUSTOM - SIMMERSTYLE - AERON

Bericht door Allround waterman » zo okt 13, 2019 8:50 am

Neeeeeeee geen polyester.
Epoxy

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » zo okt 13, 2019 9:00 am

Waterdicht krijgen is niet ingewikkeld...het er als nieuw uit laten zien (zie https://boardlady.com/wipeout.htm) wel maar dat hoeft niet...als het maar dicht is, kans is groot dat het nog een keer gebeurd;-).

Zie ik midden links op de laatste cm van de foto nog een scheur lopen?

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » zo okt 13, 2019 9:29 am

is wel te doen. alles goed open snijden. schuren. matje erin ,ruim in de epoxy en matje erover. echt heel mooi wordt het bij mij niet :D
maar wel dicht, anders laten doen, deze schade zal niet zo heel duur zijn

Stefan Kostense
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro KT quad 69, M Twinzer 76, i99 Chameleon, Combat 3.3-5.0, Atlas 5.8 Xcite ride 120, Ezzy 7.5

Bericht door Stefan Kostense » zo okt 13, 2019 9:42 am

Allround waterman schreef:
zo okt 13, 2019 8:50 am
Epoxy
Inderdaad geen polyester. Dat neemt namelijk water op, en polyester boten moeten ook een gelcoat krijgen om het waterdicht te maken. Surfplank altijd met epoxy repareren.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » zo okt 13, 2019 10:06 am

Allround waterman schreef:
zo okt 13, 2019 8:50 am
Epoxy
Ik twijfelde al :oops: 't is één van de twee en dan die andere. Ik neem altijd de pot die in de schuur staat 8)

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door heydude » zo okt 13, 2019 10:15 am

Er zijn nog best wat soorten epoxy te koop. Is deze geschikt?

https://polyestershoppen.nl/epoxy/unive ... aam-5.html

En dan glasmatje erbij

https://polyestershoppen.nl/glasvezel/g ... cm-59.html

Plan

Uitsnijden met stanleymes
Helemaal opschuren
Laagje epoxy met glasmatje, evt herhalen
Uitharden in de woonkamer (hoe lang?)
Opschuren

Wordt vast niet supermooi, maar het is al een wat oudere plank. Ik vaar sinds dit jaar weer superveel dus als zelf dit soort kleine reparaties kan doen dan scheelt dat weer. Bovendien vind ik het wel leuk om te proberen.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » zo okt 13, 2019 10:26 am

Ik zou een kleine hoeveelheid epoxy kopen met snelle harder, 200gr rode microballoons van polyester sjopping, wat glas matjes en wat variopox epoxy plamuur / finisher.
Gat beetje netjes snijden / schuren, epoxy met microballoons mengen zodat het een soort pindakaas wordt (echt dik dus), dat erin smeren en uit laten harden. (Epoxy met microballoons weegt haast niks meer, kun je soort van mee plamuren en is goed schuurbaar naderhand.)

Daarna netjes schuren en een paar matjes erover lamineren en weer uit laten harden.
Daarna opschuren en met variopox epoxy finisher glad trekken.
En dan evt verfje. :-)

Hier een mastrail geplamuur met microballoons en geschuurd:
71796952_3105063889520685_2928010816366051328_n.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » zo okt 13, 2019 10:31 am

En handschoenen aan!

WalterN
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door WalterN » zo okt 13, 2019 7:57 pm

Jongens, geen paniek. Gewoon plamuren met epoxy plamuur. Glasvezel matjes, micro balloons etc. is daar mijns inziens helemaal niet nodig. Komt daar helemaal geen kracht op te staan. Belangrijkste is dat het droog en dicht is. Plamuren en daarna gladschuren, grof beginnen, daarna fijner dan wordt het super strak. Voordeel is dat het board daar wit is, dan zie je er weinig van. Succes met repareren!!

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » zo okt 13, 2019 8:50 pm

Fantastisch al die adviezen , jammer dat niet alles een goed advies is.
Ik weet niet waar je woont, mocht het ergens in de buurt van Zeeland zijn, stuur een pb, dan help ik je verder.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » zo okt 13, 2019 10:04 pm

@Flowmaster Kun je dat toelichten? Behalve het foutje van Huug over polyesterplamuur, zie ik niet direct wat er fout kan gaan op die plek. Of het nou met of zonder microballons is. En het ene resultaat wellicht wat strakker dan het ander.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Flowmaster » zo okt 13, 2019 11:20 pm

Zeker,

Rails zijn constructief de ruggengraat van je board , ook de neus.
Dit feit maakt dat als er daar een breuk zit , plamuur een lapmiddel is zonder constructief toegevoegde waarde.
Dit is de reden dat ikzelf dit soort reparaties nooit zo uitvoer, ik wil er simpelweg mijn naam niet aan verbinden.
Ik lees verder allerlei wetenswaardigheden over reparaties en materialen die deels of niet op waarheid zijn gestoeld.
wat ik verder mis, is de werking van zout kristallen op het uithardingspoces terwijl dit beslist een dingetje is.

Ik wil niet belerend zijn lui, doe vooral je ding

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » di okt 15, 2019 3:19 pm

Flowmaster schreef:
zo okt 13, 2019 11:20 pm
Rails zijn constructief de ruggengraat van je board , ook de neus.
Dit feit maakt dat als er daar een breuk zit , plamuur een lapmiddel is zonder constructief toegevoegde waarde.
Een ieder zal snappen dat rails, ter hoogte van je vinkast, voetbanden, mastvoet en nog een stuk hoger (en alles daar tussen in), constructief is en daarmee een ruggegraat van een board vormt (met als meest belaste zone het gedeelte tussen voorste voetband en masttrack) oftewel als je daar zo'n 'bats' hebt kan dat initiërend (gevolgschade) werken en zal alleen een plamuurtje weinig zin hebben. Maar wat voegt doet die laatste 10cm van je neus aan de constructie toe?

Constructief doet het daar weinig behoudens wat trillingen waardoor een plamuurtje los zou kunnen scheuren of een keer een katapult met gevolgschade...oftewel opvullen met een licht vulmiddel en daarna overlappend wat glasweefsel met epoxy (en dan esthetisch afwerken) is meer dan genoeg...ook rekening gehouden met dat het board uit 2012 is en iets met kosten/baten en een sport financieel leuk houden.

Jammer dat je niet in de buurt woont, ik had het gratis voor je gedaan met levenslange garantie.

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door heydude » di okt 15, 2019 6:40 pm

@Ilja85 @watermonster Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik zat aan hetzelfde te denken het is een wat oudere plank als ik hem weer voor een paar jaar dicht kan plamuren dan is dat prima. @Flowmaster Ik zie ook niet zo goed hoe een kleine beschadiging aan de neus constructief een probleem wordt. Ik woon trouwens in Rotterdam, niet heel ver van Zeeland en ben vaak in Zeeland te vinden om te surfen.

Nu zijn er nog best wat epoxy middelen te koop, welke moet ik hebben om de bats op te vullen en om het te lamineren met stukje glas:

https://polyestershoppen.nl/epoxy

En wat voor stukje glas:

https://polyestershoppen.nl/glasvezel

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Flowmaster » di okt 15, 2019 6:42 pm

Zoals ik aangaf : Doe vooral je ding

Polyservice kan je zeker verder helpen met materialen of verder advies.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » di okt 15, 2019 11:53 pm

watermonster schreef:
di okt 15, 2019 3:19 pm

Maar wat voegt doet die laatste 10cm van je neus aan de constructie toe?

bij een monocoque composiet is elke deel van de huid dragend bij elke belasting over alle assen. :think:

maar zoals Flowmaster al reeds aangaf: Doe vooral je ding :cheer:

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo okt 16, 2019 5:18 pm

Flowmaster schreef:
di okt 15, 2019 6:42 pm
Zoals ik aangaf : Doe vooral je ding
Wat heeft de topic starter hier nu aan...leg het hem dan gewoon uit waarom die neusreparatie zo belangrijk is!

Als je deze https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy ... t-278.html besteld heb je alles in huis. Wel een beetje zuinig met de epoxy en de balloons want anders heb je zomaar tekort;-). Dat katoenvezel heb je niet nodig maar zit er nu eenmaal bij. Een weegschaal heb je ook nog nodig en vergeet niet grondig te schuren en ontvetten. Wit spuitbusje bij de Action en blanke lak erover en...klaar is ie voor de volgende crash :whip:.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Flowmaster » wo okt 16, 2019 8:07 pm

Wat heeft de topic starter hier nu aan...leg het hem dan gewoon uit waarom die neusreparatie zo belangrijk is!

Misschien even teruglezen in de reacties , komt beter over

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » do okt 17, 2019 9:18 am

@heydude => Als je het doet zoals hier beschreven https://www.surf-magazin.de/aufsteiger/ ... treparatur (is nog een Tabou 3S ook die je daar op de foto's ziet, net als jouw board :)) komt het echt wel goed. Ik zou alleen eerst goed schuren en ontvetten dan plamuren (wordt vlakker wat makkelijker lamineert en het resultaat wordt mooier), daarna lamineren. Schuren met de hand (niet met een machine) en vergeet een stofkapje daarbij niet.

Flowmaster schreef:
wo okt 16, 2019 8:07 pm
Misschien even teruglezen in de reacties , komt beter over
Je meld
Flowmaster schreef:Rails zijn constructief de ruggengraat van je board, ook de neus
Helemaal eens maar de vraag is of dat voor een stukje neus misschien niet in iets mindere mate geldt en de manier die jij beoogt daardoor niet een tikje overdreven is...voor dit stukje neus. Over alleen plamuren is iedereen het wel eens dat dat het net niet is maar opvullen en wat laagjes glasweefsel erover maakt het toch al constructief....althans constructief genoeg voor deze plek. Men is benieuwd waarom dit niet genoeg zou zijn en dat antwoord is echt niet terug te lezen.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Flowmaster » do okt 17, 2019 1:44 pm

Dan begrijpen we elkaar verkeerd hoor, ik zou altijd glasvezel verstrekt werken, mijn reactie was op uitsluitend plamuur of ander vulmiddel.
Wat ik verder aangaf was zout, even er vanuit gaande dat het in zout water is gebeurd, dit heeft een effect op het proces en eindresultaat mijn advies is dan ook dit goed schoon te maken.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » do okt 17, 2019 3:23 pm

watermonster schreef:
do okt 17, 2019 9:18 am
Men is benieuwd waarom dit niet genoeg zou zijn en dat antwoord is echt niet terug te lezen.
- surfplanken met deze constructie verspreiden dekrachten/ belasting over de gehele sandwich-> mijn punt over zgn monocoque
- microballoons zijn niet voor stevigheid maar voor schuurbaarheid, katoenvlokken zijn voor verdikking van epoxy om het als lijm tussen twee delen te gebruiken. Noch vlokken, noch balloons horen thuis in een glas of koolstoflaminaat, enkel erop als verlijming of als afwerking.
- het is amper meer werk om het goed te doen ipv te "beunen"
- bij composiet reparaties in het algemeen geldt: wat kapot is: vervangen -> kapot glas vervangen door glas, kapot schuim vervangen door schuim enz.. dus herbouw de structuur zou getrouw mogelijk
- ontvetten/schoonmaken van de reparatie is eigenlijk de eerste stap -> puntje omtrent zout. Bij epoxy zijn middelen als aceton vaak gebruikt als schoonmaak/ontvetter. Let hierbij wel op de veiligheid mbt dampen maar ook dat verdunners/oplossers je huid dermate kunnen ontvetten dat epoxydeeltjes in je bloedbaan terecht kunnen komen en dat wil je niet. -> ik gebruik zelf nitrile handschoenen maar er is op internet genoeg te lezen hierover.

het is al vaker gelinkt en benoemd maar op www.boardlady.com staat een hoop interessants...

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » do okt 17, 2019 4:23 pm

Microballoons gebruik je ook ter opvulling (of verzadiging), omdat een beker pindakaas-mix epoxy met microballoons een stuk lichter is (en schuurbaar). Dus prima om zo'n scheur op te vullen, terug in shape te brengen en dan eroverheen te lamineren. :-)
Moet natuurlijk geen mega-klont worden omdat t dan ook best heet kan worden met uitharden, kun je beter 2k hardschuim pakken of er een stukkie in lijmen.

Plaats reactie