Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Leucate/la franqui

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Angulo Magnum 105, Severne Mach-1 7.8, Sonntag SL pro

Re: Leucate/la franqui

Bericht door IngmarJ » zo nov 10, 2019 12:11 pm

Denemarken ben ik al eens een keer geweest, maar dat land trekt mij helemaal niet om nog eens heen te gaan.

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » ma nov 11, 2019 11:49 pm

Arbee schreef:
wo nov 06, 2019 8:48 am
Franqui is gewoon een keiharde aflandige surfspot. Voor de rest van de familie is het absoluut niet fijn op het strand. Om te leren surfen is het ook niet goed. Kort om: zoek je een familie vakantie (ik/wij nemen aan dat jij de enige bent die wil gaan surfen) of zoek je een vakantie voor jezelf?
Toch een klein beetje relativering:
Het is ook maar net hoe je het inricht. Wij zijn jarenlang met het gezin in die regio op vakantie geweest. Maar we zaten dan wel op een leuke camping in Le Barcares, wat ook een leuk dorp is om naartoe te wandelen en waar je lopend naar een wind-arm strand kan. Op tramontana dagen bleven vrouwen en kinderen daar bij het zwembad en reden wij naar La Franqui. Het waait in de zomer niet drie weken aan één stuk. Je mag blij zijn als je een halve vakantie kan varen. We hadden er ook altijd wel een paar tammige freeride dagen bij. En op dagen dat het niet waaide reden we er ook gerust met de kinderen nog naartoe om wat te zwemmen. De ruimte die je daar op het strand hebt is enorm.

Wat de wind betreft: Ja, het kan er vaak hard waaien en die wind staat licht schuin aflandig. Maar het is een redelijk stuk ondiep, je vaart de meeste kilometers doorgaans dicht bij het strand maar het is zo vlak dat eigenlijk alleen de aflandige wind iets is om rekening mee te houden. Geen kolkende beukende zee of zo.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR » di nov 12, 2019 9:44 am

Nog een mogelijk alternatief: Lac de Serre-Ponçon.
Ik was daar afgelopen zomer om te fietsen en te wandelen en heb veel mensen zien windsurfen. Mooi gebied met volgens mij best vaak in de middag genoeg wind om leuk te varen.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Angulo Magnum 105, Severne Mach-1 7.8, Sonntag SL pro

Bericht door IngmarJ » wo nov 13, 2019 6:56 pm

Thanx voor de tips en de info. De kans is vrij groot dat we naar Viganj in Kroatië gaan.
Iets verder rijden dan we wouden, maar met wat extra voorzieningen in de auto is dat wel te doen.
Schijnt geweldig mooi te zijn en vaak voldoende wind, vlak water en tegelijkertijd een goeie spot voor mijn zoon om te leren surfen.
Alleen even kijken of we een betaalbaar huisje kunnen vinden daar.

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, I99 Novenove WCS 115, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Loft RB 6.3

Bericht door da lorch » wo nov 13, 2019 9:22 pm

IngmarJ schreef:
wo nov 13, 2019 6:56 pm
Thanx voor de tips en de info. De kans is vrij groot dat we naar Viganj in Kroatië gaan.
Iets verder rijden dan we wouden, maar met wat extra voorzieningen in de auto is dat wel te doen.
Schijnt geweldig mooi te zijn en vaak voldoende wind, vlak water en tegelijkertijd een goeie spot voor mijn zoon om te leren surfen.
Alleen even kijken of we een betaalbaar huisje kunnen vinden daar.
Ziet er goed uit maar wel een stukkie rijden zeg, toch al snel 1800 km :oops:

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » wo nov 13, 2019 9:29 pm

Ik vind hem.... ambitieus, dat is twee dagen heen en ook weer terug pffff

kweenie of je nog lang verder wil met de vrouw gezien de klachten

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, I99 Novenove WCS 115, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Loft RB 6.3

Bericht door da lorch » wo nov 13, 2019 9:56 pm

Rosas dus, niet te ver, honden en vrouwtje mee met gemak en veel dagen surfplezier als je beetje spullen meeneemt van 5.0 tot 9.0 met juiste board eronder. en als het echt niet waait is de omgeving een stuk leuker dan Leucate.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » wo nov 13, 2019 10:10 pm

Denk ook eens aan Corsica of Sardinië. Vooral de spot porto Pollo op Sardinië is behoorlijk wind zeker. Een dagje rijden naar zuid Frankrijk of Italië, en een nachtje op de boot. Je kunt gewoon een kamer bijboeken op de boot en lekker uitrusten van de lange rit.

Naishman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » do nov 14, 2019 9:25 am

De kans is vrij groot dat we naar Viganj in Kroatië gaan.
Mocht je geweest zijn dan zien wij (ik wle in ieder geval) graag je ervaringen daar.
Misschien ook wel eens een kans om die kant op te gaan.

En tja, 1800km, is een stukje maar nog steeds minder ver dan Tarifa ;-)
Maar Rosas is ook al 1400 dus verschil is niet zo heel groot.

Arbee
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » do nov 14, 2019 11:13 am

Ben in Viganj geweest, in 2015. Was enorm warm toen, en idd met trailer achter auto 2 dagen heen en 2 dagen terug reis. Wij zaten op camping Perna, met eigen tent/bus camper. (dus ook het overnachten onderweg is eenvoudig op een parkeerplaats).
Hebben 2,5 week op die camping gestaan en weet dat die best wel goedkoop was, met goede voorzieningen. Ook het uit eten is heel goedkoop daar. Als je dat vergelijk met Rosas ben je veel geld minder kwijt. (oke, de reis is duurder, tolwegen in Kroatie, en een veeerboot, maar dan nog blijft het veel betaalbaarder dan Spanje, Rosas)

Dan belangrijk voor de windsurfers: de wind.
Ik heb daar veel op formula materiaal gestaan (met 10 vierkante meter) maar ook best wel wat dagen gehad dat ik met 6.7 of iets dergelijks op een 90 liter board stond. Als ik me goed herinner veel dagen rond de 8 meter, en meer dan 50% van de dagen wind gehad. Die kwam vaak pas rond het middaguur als thermiek wind tussen de eilanden. Zit ook een surfverhuur, is volgens mij nu een ION station geworden, dus als je lesmateriaal zoekt kan je dat daar goed huren. Kristal helder water, wat ook nog eens lauw warm is. Op sommige plaatsen wel uuitkijken voor zee-egels. Als je vroeg in het seizoen daar naartoe kan gaan is reserveren niet nodig, in het hoogseizeon (vanaf half juli) zou ik dat wel doen. Kan me herinneren dat ze ook kleine houten huisjes verhuurden.

Kortom:
redelijke wind mits je ook groot materiaal hebt (8.6 of groter dus)
Mooi weer, mooie omgeving
Veel andere surfers, wat gelijk veel leuke gesprekken en vriendschappen oplevert.
kan een echte relax stranvakantie zijn.
Honden toegestaan (wij hadden toen 2 Ierse setters bij ons)
Eiland aan de overkant niet ver weg waardoor je meer het idee hebt dat je op een meer surft. (wel stroming tussen de eilanden)
Kiezelstrand dus geen last van zand in je spullen.

PS foto lukt niet, is te groot voor deze site

Plaats reactie