Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Advies Duotone Power XT 2.0 icm Loftsails RB

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
JPB
Deur-surfer
Deur-surfer

Advies Duotone Power XT 2.0 icm Loftsails RB

Bericht door JPB » zo nov 03, 2019 5:57 pm

Ik ben op zoek naar een nieuwe verlenger en de PowerXT 2.0 lijkt me een mooie verlenger die ook het trimmen erg gemakkelijk maakt. Ik lees er dan ook zeer positieve reacties op.

Graag had ik wat advies over deze verlenger in combinatie met RacingBlade Loftsails, voornamelijk 7.8. Hier is behoorlijk wat downhaul voor nodig en is voorzien van 4 downhaul rollers. Is de powerXT hier geschikt voor en kan ik deze zonder problemen gebruiken?

Bedankt voor het meedenken!

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: SB Futura 97, I99 Novenove WCS 115, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Loft RB 6.3

Re: Advies Duotone Power XT 2.0 icm Loftsails RB

Bericht door da lorch » zo nov 03, 2019 6:14 pm

Als ik het goed heb is dit niet ideaal omdat de XT slechts 2 rollers kan bedienen en de RB ook nog 2 x 2 aparte rollers heeft waardoor je de boel scheef trekt. Maar dan heb ik het over de 2015/2016 versie meen ik, latere versies weet ik eigenlijk niet. Ik lees mee met andere reacties want zou graag het tegendeel horen, het blijft een sublieme verlenger...

Centar
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Centar » zo nov 03, 2019 6:25 pm

:cheer:

Centar
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Centar » zo nov 03, 2019 6:37 pm

ik ondervind wel wat problemen met de power xt verlenger op mijn ezzy salis
ik moet het touw uit de verlenger halen om de rollen te halen en dat is nogal lastig. :x
had het eigelijk gekocht om minder moeite te hebben om zeil te downhalen :cheer:
bof!!!!
iemand een oplossing voor dit probleem
en zeg niet dat ik al mijn zeilen moet vervangen door NS !! 8) 8) 8) 8)

grtz centar

LabirT
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LabirT » zo nov 03, 2019 7:23 pm

Afgelopen week heb ik mijn Switchblade ingeruild voor een Racingblade 7.0. Thuis mijn nieuwe zeil opgetuigd met de powerxt maar dit voelde niet goed. Te veel spanning dus ik durfde hem niet vol downhaul te geven. Was bang dat de boel zou afbreken. Spanning er af halen ging ook niet lekker. Met de Switchblade had ik dit probleem niet. Dag later een Loft verlenger gekocht met 3 katrollen en nu trek ik er zonder problemen vol downhaul in.

Flitz
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Starship 100 / PD 110 / Falcon 89+132 / Loft / Severne

Bericht door Flitz » zo nov 03, 2019 9:14 pm

JPB schreef:
zo nov 03, 2019 5:57 pm
Ik ben op zoek naar een nieuwe verlenger en de PowerXT 2.0 lijkt me een mooie verlenger die ook het trimmen erg gemakkelijk maakt.
Vaar je met RDM of SDM mast?
Ik met RDM en dat gaat probleemloos de Power XT 2.0 en mijn RB 7.8 2016.
Voor mijn RB 7.0 2016 is de Power XT te kort met z'n 34cm, daarvoor heb ik nu de originele Loft verlenger met 3 wieltjes, dit functioneert ook prima.

JPB
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JPB » ma nov 04, 2019 10:32 am

Flitz schreef:
zo nov 03, 2019 9:14 pm
JPB schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuwe verlenger en de PowerXT 2.0 lijkt me een mooie verlenger die ook het trimmen erg gemakkelijk maakt.
Voor mijn RB 7.0 2016 is de Power XT te kort met z'n 34cm, daarvoor heb ik nu de originele Loft verlenger met 3 wieltjes, dit functioneert ook prima.
Ik vaar de 7.8 met SDM mast. Hoe ervaar jij de spanning op de verlenger? Als ik het zo lees is een verlenger met 3 wieltjes wellicht beter om schade aan de verlenger te voorkomen..

JPB
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JPB » ma nov 04, 2019 10:54 am

da lorch schreef:
zo nov 03, 2019 6:14 pm
Als ik het goed heb is dit niet ideaal omdat de XT slechts 2 rollers kan bedienen en de RB ook nog 2 x 2 aparte rollers heeft waardoor je de boel scheef trekt. Maar dan heb ik het over de 2015/2016 versie meen ik, latere versies weet ik eigenlijk niet. Ik lees mee met andere reacties want zou graag het tegendeel horen, het blijft een sublieme verlenger...
Ik heb zelf een racingblade 2014 en die heeft 4 rollers. Ik weet dat nieuwere modellen als '17 en '19 dit ook hebben. Heb nu een verlenger met 2 rollers en het handmatig aanspannen gaat vrij moeilijk. Ik heb het idee dat ik niet de juiste loose leech in het zeil kan krijgen en hoopte dit met de PowerXT beter en gemakkelijker voor elkaar te krijgen.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma nov 04, 2019 5:00 pm

Voor mijn foilzeilen (520 en 550 mast) is de powerXT 2.0 prima, en die zeilen hebben echt veel downhaulspanning! Ik trek eigenlijk al mijn zeilen gewoon met de hand aan (wavezeilen gewoon met de ene hand op de onderkant van de verlenger en de andere aan het touwtje, krijg je ook geen vieze billen), voor de grote racezeilen soms met een trapezehaak erbij, maar de Phantom 9.0 heb ik daarmee maar op t randje genoeg kracht om hem aan te trekken. De PowerXT 2.0 trekt het zonder problemen.

Alleen als je katrol 90 graden gedraaid staat tov je zeil (dus 2 links en 2 rechts van je zeil) zou je eigenlijk de powerXT anders willen reigen dan North adviseert. Als de 4 katrollen in de lengterichting van je zeil staan is het prima en kan je gewoon de achterste of voorste twee pakken.

matchbox008
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door matchbox008 » ma nov 04, 2019 5:24 pm

Zelfde ervaring als Centar trouwens. De katrol in de XO 9.5 heeft te weinig ruimte om de lus "dubbel" door te steken. Touwtje eruit dus en weer erin friemelen. Is vervelend maar geen reden om mijn eerdere lofzang over deze verlenger af te zwakken.

Voor de volgende upgrade van deze verlenger door Duotone zou een makkelijkere doorvoer van het touwtje door het "labyrint" een vondst zijn voor deze gevallen.

gr MB

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » ma nov 04, 2019 6:13 pm

Ik heb begrepen vanaf de waterkant dat Loft behoorlijk meer downhaul nodig heeft t.o.v. andere merken.
Zelf geen ervaring mee, maar wel met de Power XT2.0 i.c.m. slalomzeilen van andere merken. Daar gaat het aantrekken prima mee. Maar als de Loft inderdaad écht meer downhaulkrachten vraagt, zou ik dat niet meer aandurven met de Power XT.

Centar
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Centar » ma nov 04, 2019 7:02 pm

mijn ervaring met de power xt eventjes schetsen :exclaim:
ik heb een maui sails 5.7 met rollenblok waar de lus van de power xt met enige moeite door kan
en dan is het een fluitje van een cent om strak te downhaulen en even simpel om af te tuigen.
maar met de rollenblok van mijn 4 ezzy sails kan ik de lus niet leggen en moet ik het touw uit de verlenger halen
en 2 maal een lus leggen van zeil naar verlenger
de rollenblok van ezzzy kan erafgehaald worden maar dan moet er een north sails blok aangenaaid worden
dit lijkt mij toch teveel moeite en nu is mijn vraag hoe dit anders kan ?
ik heb nog een oud zeil van north sails met een zeil oog , dat lukt ook prima. :angel:

graag uw oplossing voor dit gedoe :think: 8)
centar

Flitz
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Flitz » ma nov 04, 2019 9:02 pm

JPB schreef:
ma nov 04, 2019 10:32 am
Flitz schreef:
JPB schreef:
Ik vaar de 7.8 met SDM mast. Hoe ervaar jij de spanning op de verlenger? Als ik het zo lees is een verlenger met 3 wieltjes wellicht beter om schade aan de verlenger te voorkomen..
De 3-wieltje-verlenger werkt prima.
Ik gebruik al jaren Power-XTR's in combinatie met Loft Racing Blades 5.6 tot 8.6, nooit problemen gehad.
Nou gebruik ik voor alle maten RDM masten, en ik denk wel dat dat scheelt in de benodigde spanning t.o.v. SDM.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di nov 05, 2019 4:25 pm

Flitz schreef:
ma nov 04, 2019 9:02 pm
JPB schreef:
ma nov 04, 2019 10:32 am
Flitz schreef:

De 3-wieltje-verlenger werkt prima.
Ik gebruik al jaren Power-XTR's in combinatie met Loft Racing Blades 5.6 tot 8.6, nooit problemen gehad.
Nou gebruik ik voor alle maten RDM masten, en ik denk wel dat dat scheelt in de benodigde spanning t.o.v. SDM.
Masten van dezelfde IMCS zijn even stijf, dat is onafhankelijk van de diameter. Zou geen verschil tussen moeten zitten.

Flitz
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Flitz » di nov 05, 2019 7:22 pm

WhiteofHeart schreef:
di nov 05, 2019 4:25 pm
Masten van dezelfde IMCS zijn even stijf, dat is onafhankelijk van de diameter. Zou geen verschil tussen moeten zitten.
Daar heb je helemaal gelijk in :D

Plaats reactie