Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ezzy 2020: Taka en Wave

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Ezzy 2020: Taka en Wave

Bericht door Jeroensurf » vr nov 08, 2019 11:16 pm

Mijn specs: 188 x 92-94kg 45jaar. 
Inleiding: Huh? geen Hot meer? 
Ik heb vanaf 2005 als teamrider met Hot gevaren op tussendoor 2 jaar met 5-Oceans na en dat beviel prima. Vooral de KS3 en KSSpider  is een zeil dat ik erg fijn vond....alleen wel steeds lastiger te krijgen.
Zuidwest 6 is door meerdere omstandigheden steeds minder actief met windsurfen bezig en heeft bijv geen Hotsails meer op voorraad en het contact met Hotsails was heel beperkt.
Het is een klein merk dus de designer moet bijna een duizendpoot zijn, maar in de communicatie waren ze soms ronduit laks waardoor eerdere bestellingen die ik dan direct bij ze deed maar gedeeltelijk  arriveerden (2 van van de 6 zeilen in 2018) of zoals voor 2019 gewoon helemaal niet. :roll:  2020 leek ook weer die kant op te gaan en was daar eerlijk gezegd wel klaar mee. Nogmaals niks mis met de zeilen, maar voor mij tijd voor wat anders.
Omdat stoppen met teamrider zijn ook maximale keuze vrijheid betekent in materiaal keuze ben ik mij sinds het voorjaar al rustig aan het oriënteren geweest op wat ik dan nog meer lekker vond varen. Ik ben een weekje naar TWS geweest en daar van alles geprobeerd en veel langs de waterkant kunnen proberen van maatjes en bekenden en Ezzy bleef daarbij met de meest positieve indruk achter.

waarom Ezzy?
Eerlijk gezegd vond ik Ezzy al langer een mooi merk. David Ezzy det dingen op zijn eigen eigenwijze manier, maar levert  wel een superafgewerkt plaatje af.Voor het varen maakt het niet uit, maar dat ze op een correcte manier gemaakt worden https://www.ezzy.com/company/ezzy-manufacturing/  en een aardige importeur hebben die zelf weet waar hij over praat helpt ook daarbij....alleen vroeger vond ik ze volkomen K#t varen. :lol:De oudere Ezzy,s als de Panthers en Elites waren in mijn ogen trekzakken en harde planken waar ik juist van soepele softe en lichte zeilen houdt.Met de Taka zijn ze een paar jaar geleden een andere weg ingeslagen en bij TWS vond ik tot mijn  verbazing de laatste Elite ook best leuk varen.Voor 2020 is  het PVC raam eruit en vervangen door een Xply raam + gewichts besparingen rond de clew gedaan.
Ik heb te weinig gevaren met de 2019 zeilen, maar tov 2018 leek het allemaal veel lichter geworden en had er daarom wel vertrouwen in.
Contact opgenomen met Jeroen Boelema van https://www.essentialstore.nl/ en een set besteld die ik mid sept kon ophalen.
Ik heb op mijn set korting gekregen, maar waar krijg je dat niet als je voor 5 zeilen, 2.5 mast en een carbon giek komt?

Jurf, Wat heb je dan besteld:
Ik vaar voornamelijk met mijn 104 en 95l waveboards op zee en met maar 1 doel: golfrijden, golfrijden en nog meer golfrijden en o ja ik foil ook nog als er te weinig wind/golven staan om te waven. Voor mij zijn dus handeling, depoweren op een golf en low end belangrijker als max bereik en topspeed want als ik kleiner kan tuigen doe ik dat toch om zo wendbaarder te zijn. klein is fijn.Mijn corematen zijn daarom 5.3 tot 4.0 met daarom heen een low end zeil en een high end zeil. Omdat ik golfrijden super vind en van softere hou heb ik 5.3-4.7-4.1 Taka,s genomen met 3.5 latten en daarboven een 5 latten 5.8 Wave die de Elite vervangt.Eronder wilde ik een 3.4 en die is er niet in Taka dus dat zou dan ook een Wave worden. 3.4 was niet voorradig, dus daarvoor een 4 latten 3.7wave genomen. Een 3.8 Taka had ook gekunt, maar volgens Jeroen Boelema is de wave beter bij meer wind.
Omdat de Hot masten echt een andere curve hebben heb ik er meteen een 400+370 Ezzy mast en 340 Ezzy base bij besteld, Allemaal Hookipa 91%. waarbij base en toppen uitwisselbaar zijn en ook geadviseerd worden.De 5.8 heeft een 430 nodig, en daarvoor heb ik nog een Reptile Reverse die het prima doet.De ezzy masten staan bekend als een van de sterkste op de markt, maar zijn ook wat zwaarder als mijn Hot Ultra,s.
Afwerking van Hot is schitterend dus daarin was ik wel wat gewend, maar Ezzy is nog een stapje verder en gedetailleerder.Een van de dingen die mij compleet onzin leek maar ik super vind bij gebruik is het downhaul calibratie dingetje. Elk zeil word in de fabriek op de juiste mast met een gecallibreerde set opgetuigd waarna exact een plastic kaartje met low2-low1-med-max op het klittband word gezet zodat je weet wat de juiste setting is. Bij het aantrekken van je downhaul trek je dat tot het punt dat het de overgang van mast naar verlenger raakt...en het werkt!Ik ben gewend zeilen op het oog op te tuigen, maar het is echt verrassend fijn als je een zeil in 1x perfect erop zet. :)Minder blij ben ik met de tackstrap waarmee je het zeil zijwaarts naar je mast trekt en meer bolling in het onderlijk zet en de boel lockt. Op zich werkt het goed, maar het is extra werk.

Settings bij optuigen:
De zeilen trim je zowel over de downhaul als outhaul, maar zeker met de DH bepaal je heel erg hoe bol het voorlijk is en daarmee een groot gedeelte van de bolling van het gehele zeil. de range hierin is ruim van erg bol naar erg vlak. Low2 is voor mij puur een dobber stand voor als ik ruim een halve meter groter had moeten pakken. Planeren ermee kan, maar is instabiel hoewel het de foil wel weer heel fijn was!Low1 heb ik veel met 4.7 gevaren op een vlagerige side off spot waar je in vlagen aan 4m genoeg had gehad, maar in de vele windgaten beter een 6m+ had kunnen pakken en 4.7 op de golf gewoon goed was.
Met deze setting ben pak ik dan 0.3 kleiner als dat ik met de KS3,s deed en ben eerder weg.
De medium setting werkt goed in NL waar je voornamelijk planeert en heeft een vrij groot bereik.De high setting trekt het zeil vrij vlak en je kunt hem dan lang doorvaren ipv omtuigen. Het werkt goed, maar eerlijk gezegd tuig ik dan liever om naar een maat kleiner als dat ik tegen het overpowerede aan vaar.Naast via de DH trim je het zeil over de giek.Ezzy heeft touwtjes waarmee je kunt vaststellen hoeveel je je giek moet verlengen, maar dat doe ik na er wat mee gespeeld te hebben liever op het oog/gevoel en vaar de giek meestal 2cm minder als max aanbevolen of de max. met de giek tussen punt 4 en 5 wat een paar cm lager is als dat ik met de KS3 deed. 
Qua masten werkt Ezzy met halve masten/losse delen die mixt om tot 1 iets langere als gemiddelde mast te komen en vrij korte verlenger standen. Zo vaar ik mijn 4.7 met een 370 base en 4m top i.p.v en 12cm verlenging ipv een 370 met rond de 18cm verlenging.
Ik wil nog eens proberen wat er gebeurt met een hele 370 ipv deze combi, maar gezien verlengers bij stevige spoelpartijen vaak de zwakste schakel blijken vind ik het op zich een mooi idee.
De lange masten zie ik nog meer terug bij mijn 4.1: die gaat op een 370 waar mijn KS3 4.0 op een 340 ging met meer verlenging.
Tegelijkertijd voelt het niet stijver, in tegendeel ik vind de Ezzy wat soepeler en softer voelen.

Vaargedrag:
De wave 5.8 heb ik pas 1x gevaren, de wave3.7 ook pas 1x maar de Taka,s al een keer of 8 in NL gevaren op Wijk en IJmuiden en de Taka4.7  6dagen vrijwel op rij bij Wales met side off oceanswell en golven van schouder tot 3-4m in omstandigheden van zwaar underpowered tot zwaar overpowered en vooral heel vlagerig.Het eerste dat opvalt is dat de zeilen licht zijn. Ze zien er zwaar versterkt uit, maar het totale gewicht is gewoon laag. Niet zo licht als een Severne Pro, maar gelijk aan mijn oude KS3,s die ook vrij licht zijn in vergelijk met veel andere merken.2e ze voelen in all trims vrij soft aan en zijn snel weg, at ik al eerder aanhaalde, ik vaar nu 0,3 kleiner en ben sneller weg.Naast het meetnet en gevoel heb ik als referentiepunt daarin Erik/Haans Ultrapruim.
Met de KS3 pakte ik de laatste jaren 0.3 groter als Erik en nu hebben we dezelfde zeilmaat waar ik wel een wat kilootjes zwaarder ben als Erik.
Ik weeg rond de 92-94kg afhankelijk van het jaargetijden en hoeveelheid chocola in huis.Het is niet zo dat het meer bereik geeft want ik vaar ze niet langer door als de Hotjes die ik in hetzelfde windbereik zou pakken, maar je hebt gewoon een kleiner wendbaarder zeil in je handen.Naar buiten en rechtdoor dus vrij soft met het drukpunt vrij ver voor in. Hoe hoog dat doorloopt s afhankelijk van de hoeveelheid DH, maar het vaar gevoel blijft onveranderd.
Het zeil trekt lekker maar voelt in tegenstelling tot oudere Ezzy,s veel efficiënter en zeurt niet/blijft vrij stabiel.
Wat voor mij persoonlijk even wennen was, was de gieklengte. Ezzy werkt met 2-12!! cm kortere gieken als dat ik gewend was. Dat lijkt cm geneuzel (en is het ook wel :wink: ), maar in mijn meest gebruikte setting betekend dat al snel een 5-7cm kortere giek en dat voel je in het begin. Inmiddels ben ik daar volledig aan gewend, maar de eerste paar rakken was het oversheeten en en even wennen aan een hogere aspect ratio.
Hoogte lopen is gewoon goed zonder op te vallen in positieve of negatieve zin. Wat wel opvalt is dat het zeil rustig en stil is. er trilt of flattert niks. De Ezzy masten zijn een stukje zwaarder en volgens mij ook minder snel als de Hotsails Ultra,s die ik hiervoor had, maar op en of andere manier werkt dat juist complementair bij het zeil en geeft het extra rust zonder te traag te voelen.
Op een golf is het zeil fijn! Je kan er wat druk in scheppen als je wil, maar ook echt goed depoweren als je side off van een bruin monster afstormt en voor de lip gaat.In vergelijk zijn mijn oude Hotjes luidruchtiger, meer direct en voelen iets nerveuser/sportiever aan.Verschil in prestaties merk ik niet maar zie het meer met de KS3 als een lichte snelle sportwagen en de Ezzy als een luxewagen die net zo presteert, maar je net ff wat meer ontspannen in zit, wat prima bij me past.Het een vaart dus tov het ander niet zozeer veel beter als wel wezenlijk anders.
Blij ermee? jazeker!
Als ik meer met de Waves heb gevaren dan voeg ik daar mijn ervaringen over toe (en misschien koop ik later nog een foil specifiek zeil erbij). 
Plaatjes:
Afbeelding
Wave5.8
Afbeelding
Taka 4.7 in Wales
Afbeelding
Taka 4.1 op Wijk
Afbeelding

In wales was veel alleen of met een of twee vreemden gevaren dus geen foto,s van mezelf op het water. Qua omstandigheden: kleine heup tot soms kophoge holle lijnen vooraan en grote enge jongens achteraan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaatjes van een opgetuigd zeil met de verschillende settings volgen, maar of je nou low2 of max gebruikt, het blijft een zeil met een vrij strakke leech, vrijwel zonder loose leech of zoals het hier ooit mooi is genoemd: zeilflubber. :lol: :clap:

edit: vannacht nog het e.a bedacht en toegevoegd

Plaats reactie