Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ezzy cheetah vs lion

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
radical roodje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Ezzy cheetah vs lion

Bericht door radical roodje » zo nov 17, 2019 5:59 pm

Wie heeft ervaring met de Ezzy cheetah en lion.
Natuurlijk het bekende verhaal van cam of no cam, maar is dit verschil duidelijk te merken voor een gevorderde weekend surfer die hard wil gaan zonder full slalom materiaal.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Re: Ezzy cheetah vs lion

Bericht door Kapitein Rob » zo nov 17, 2019 6:10 pm

Ik heb met de set van Jem Hall gevaren (Cheetah 2013) en zelf de Ezzy Freeride 7.0 gehad.
Beide zat de Hoopika91% mast er in.
Ik vond beide zeilen erg elastisch en continue een irritante trek in de zeilen zitten
Zelfs met mijn setje nog naar Jeroen geweest om het zeil goed te laten opzetten.
Ondanks de service heeft het bij mij niet mogen baten.
Dus wanneer je nog geen Ezzy ervaring heb, vraag of bij Jeroen een keer een exemplaar mag uit proberen.

radical roodje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Bericht door radical roodje » zo nov 17, 2019 6:32 pm

Is het vaar gevoel dan zo anders dan bij de andere merken die monofilm gebruiken.
Mijn interesse in ezzy is hoofdzakelijk vanwege de kwaliteit/ duurzaamheid.
Heb nu ncx en vind deze erg kwetsbaar, maar ben tevreden over de prestaties.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » zo nov 17, 2019 6:43 pm

Lees het item “Ezzy 2020 Elite vs wave” van Jeroen.
Dit gevoel had ik ook met mijn Ezzy.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » zo nov 17, 2019 8:20 pm

2013 is qua zeil ontwikkeling best lang geleden.
De oude Ezzy,s vond ik niks, de nieuwe in ieder geval wavezeilen zijn 300% verbeterd, minder trekkerig en veel meer gebalanceert.

Wat ik in mijn wave draadje al schreef: Ezzy,s varen meer als een hele dikke mercedes. Ze geven heel veel performance, maar het is wat rustiger, meer ontspannen als een superlicht nerveus sportwagentje wat niet per definitie harder gaat, maar wel een ander gevoel geeft.
Het is maar net wat je fijn vind.
Een NCX heeft minimaal verstevigingen en is superlicht dus vrijwel alles zal wat zwaarder voelen, maar ook al sneller steviger/duurzamer zijn.

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » ma nov 18, 2019 3:18 pm

Zoals gezegd het is een kwestie van persoonlijk smaak (en vaarnivo waarschijnlijk).
Ik vaar Ezzy naast Severne zeilen waarbij Severne combineer met Slalom board tot max pakweg 17 knp en daarboven Ezzy met een FSW boardje.

Mijn NCX 6.5 (2018) heeft véél meer power dan 5.8 Ezzy Panther (2003) echt onvergelijkbaar. De NCX is als zeil een stuk efficiënter. NCX voelt meer crisp maar ezzy daarentegen lijkt weer wat goedmoediger wat fijn is als het erg vlagerig is.

Als ik een spot heb waar ik overal kan staan (Horst) pak ik nog liever een Racezeil als het erg vlagerig is. Ja ze zijn erg zwaar in de handeling maar je hebt een enorm windbereik en altijd controle.

Echter als het een beetje doorwaait >16 knp dan vind ik het op slalomspul vanaf 55 km/u wel mooi geweest en heb dan geen behoefte meer nog harder te gaan. Dan stap ik liever over op FSW boardje met Ezzy Elite 2013 met een RDM mast en hoop ik op een golfje. Echt heel fijne combi vind ik. De onderzijde van de mastslurf vind ik overigens onhandig bij Ezzy. Daarentegen is het de vraag of mijn NCX over 6 jaar nog even goed is als de Elite die nog even strak is als nieuw.

Ik denk dat de nieuwe Lion en Cheetah een heel stuk beter zullen zijn dan wat ik hiervoor beschrijf (2003-2013) en waarschijnlijk de NCX zal benaderen in handeling en drive terwijl ze tegelijkertijd waarschijnlijk sterker zijn en langer meegaan. Ik zou in je overwegingen ook je mast meenemen (wat heb je voor masten?) en als het even kan tot 6.5m2 overwegen rdm te gebruiken.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » ma nov 18, 2019 4:29 pm

Ik weeg 83 en heb nu in al mijn zeilen (loftsails, zit een beetje tussen Severne en ezzy in schat ik) een RDM mast, dus tot 8.5m2. Echt heerlijk varen, een aanrader die masten. Tuigt ook een stuk fijner op met camberzeilen vind ik.

Als je 85+ kilo weegt schijnt rdm boven de 7.0 minder te zijn.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Zeeko foil,Starboard Isonic 116, Angulo magnum 95 Simmer Blacktip 5.3/4.2 Gun Sunray 8.6, 7.5, 6.5

Bericht door jipsteenbrink » ma nov 18, 2019 7:17 pm

Mijn vader heeft zelf 2 ezzy cheetah's uit 2018 in maat 7.0 en 8.0 en is er super tevreden over. Hij is met name te spreken over het gemak met optuigen en uiteraard de duurzaamheid. Zijn mening is vooral dat het softe zeilen zijn die in de laag en medium windbereik goed tot hun recht komen.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma nov 18, 2019 7:57 pm

Waarom ezzy Lion?
De verkochte combi zal volgens mij de 7.0 en de 8.0 van Cheetah zijn. Deze zeilen passen allebei op een 4.60 mast.
Bij de Lion ontbreekt de 8.0 en stap je naar de 7.0/7.5 naar 8.5.
Waarschijnlijk wel een mooie stap en weinig overlapping, maar....voor de Lion heb je dan wel 2 masten nodig.(4.60 en een 4.90)
Mocht je een 120+ board hebben dan wordt je Lion 7.5 je stormzeil en je lion 8.5 een midweer zeil.
Ook een mooie set👌

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » ma nov 18, 2019 8:35 pm

7.5 stormzeil :wtf: :wtf: :roll: :roll: :lol: :lol: :lol: het moet niet gekker worden.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » ma nov 18, 2019 8:58 pm

@Jeroensurf ik denk dat je het trimbereik van een Ezzy onderschat 😜

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » ma nov 18, 2019 9:03 pm

@claus3 de Ezzy Panther is dacht vanaf 2008 op de markt gekomen (kan dus geen 2003 zijn geweest) daarvoor was het de Wave Special Edition. Een 6,5 met 5,8 vergelijken is natuurlijk niet helemaal terecht maar denk wel dat Ezzy’s in het algemeen wat softer varen.

radical roodje
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door radical roodje » ma nov 18, 2019 9:45 pm

Al meermaals lees ik dat de ezzy's softer varen.
Wat wordt hiermee bedoeld.
Minder pull op de armen. Minder snel reageren op vlaggen. Langzamer aanplaneren. Minder high end.

Is dit het zeil voor de passieve surfer?

mistral4u
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door mistral4u » ma nov 18, 2019 9:50 pm

Ik heb mijn Ezzy Lion 7,5 sinds 2015 en het is mijn favoriet zeil voor 17-25kn wind op mijn Thommen Gun 115 (2013).
(en zij staat nog tot een beetje meer in windstoten... maar ik weeg 105kg)
Het is natuurlijk niet een stormzeil maar zij heeft een goede werkbereik met een snelheid die is niet slecht voor mij.
(opgetuigd op Ezzy Legacy RDM 60% carbone mast en Alu giek Nautix Jumbo)
Links : Vmax 2s - rechts : NM
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mistral4u op di nov 19, 2019 10:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di nov 19, 2019 8:09 am

radical roodje schreef:
ma nov 18, 2019 9:45 pm
Al meermaals lees ik dat de ezzy's softer varen.
Wat wordt hiermee bedoeld.
Minder pull op de armen. Minder snel reageren op vlaggen. Langzamer aanplaneren. Minder high end.

Is dit het zeil voor de passieve surfer?
Beginnen bij het begin:
We hebben het altijd over een zeil, maar eigenlijk bedoelen we met zn allen tuigage.
Een zeil wordt opgespannen door een mast. Hoe meer spanning daarbij word gebruikt (dat is enerzijds mast stijfheid, DH, OH en lattenspanning, cambers etc) hoe stijver een zeil wordt en hoe directer een zeil reageert, je gaat dan meer richting plankgevoel.

Een tuigage dat minder spanning nodig heeft door bijv een minder stijve mast (zeg 430 ipv 460 of 490) /minder DH, minder lattenspanning kan wat meer ademen en sneller twisten: dat noemen softer/gedempter.
Rek-vrije materialen als Monofilm maken een zeilgevoel stijver, laminaat doeken die uit 2 laagjes bestaan met daartussen een dun laagje lijm zijn wat flexibeler en helpen ook bij een softer gevoel want die lijmlaag werkt als een soort elastiek dat de 2 lagen met elkaar verbind ipv alles direct door te geven. De zeilen varen nog steeds precies, ze kunnen ook hard trekken (Ezzy heeft over het algemeen veel low end!), maar de klappen komen niet zo hard op je lijf aan.

In een ideale wereld met absoluut constante wind en spiegelglad water zou je max performance halen uit het stijfste zeil waarbij je drukpunt tot op de mm nauwkeurig kunt afstellen en elke miniscule verandering direct doorgeeft.
Dat is wel een behoorlijke belasting voor je lijf en techniek.
Daarnaast staan we ook nog op een plank met vaak vlagerige wind en worden continue door elkaar gerammeld door de chop. Ook is niet iedereen even begiftigd met optuigen/trimmen en verschillen ook vaarnivo nogal waardoor het stijfste zeil niet perse het beste is maar soms juist een zeil met een iets meer vergevingsgezind karakter je sneller maakt/meer lol geeft.

Als ik puur naar mezelf kijk dan kan ik leuk varen (ga nog probleemloos met 10bft+ de zee op en kon vroeger heel aardig slalommen), kan goed mijn materiaal trimmen en toch word ik niet blij van superstijve zeilen. De klappen op mijn lijf in de chop vind ik niet prettig. Ik ben dus meer in mijn sas met een zeil dat iets meer gefiltert.

In wave is een NP bijv veel stijver en directer als de Hot KS# waar ik voorheen mee vaarde en de nieuwe Ezzys zijn weer wat softer. waar ik de Panthers juist stijf vond.

Plaats reactie