Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Verstelbaar outhaul systeem

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Cleo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Magnum 115 105 85 Neilpryde MkIII Evo V Evo VI

Verstelbaar outhaul systeem

Bericht door Cleo »

Ik ben van plan om een verstelbaar outhal systeem te monteren.
Wat zijn jullie ervaringen?
Unifiber heeft al een setje voor nog geen 2 tientjes, gemiddeld zitten ze op 80 euro en er zijn er ook van ruim boven de 100 euro.
Welke werken goed, en waar moet ik op letten?
Dank voor reacties!

hout
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Magnum 115, sonic 85, Ka sail Koncept 5m, Gun sunray 6.5m, Gun Vector 8m,

Re: Verstelbaar outhaul systeem

Bericht door hout »

Mijn ervaring:
De beste zijn toch wel zo'n 70 euro....en opletten welke kleur/diameter je koopt (wit/blauw of bruin)
Als je tweedehands koopt moet je opletten dat je niet de óude'clamceats koopt, want dan
slipt'' modern dun touw en ben je gebonden aan dik touw (niet prettig...vond ik)

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

ik heb die met camcleats gehad op mn gieken.
Vond ik niet echt fijn in gebruik, daarna overgestapt naar het P7 outhaul systeem https://point-7.com/adjustable-outhaul-set/
In al zijn eenvoud, erg handig in gebruik. Makkelijk te installeren (geen gereedschap nodig) en ff overzetten naar een andere giek is zo gedaan.

Mijn Proboom gieken hebben een internal systeem, en nog steeds mis ik de P7-outhaul...
Deze gebruikers waarderen oossie71 voor dit bericht:
Cleo

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met P7 ACZ en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

En...hoe werkt dit systeem. Ik hoopte op you tube een praktijk filmpje te vinden, maar helaas.
Ik ken alleen het filmpje van P7, maar die gaat over het monteren.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Legt Andre uit rond 4:50min in het filmpje onder aan de site?
Duidelijker en makkelijker is het niet

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Heb setjes van Clamcleat op de gieken zitten. Heb ze zelf bij vinnetjes besteld. Doen het voldoende voor mijn gebruik en niet duur. Een compleet setje is een tientje op 5 maar je kan ook de klemmen apart bestellen als je dat wil (iets van 3 tientjes) en het setje zelf verder samenstellen. Let er zoals gezegd wel op dat je ze besteld voor de juiste diameter van je giek (de verschillende kleuren) en vergeet niet een double pulley voor in je schoothoek te bestellen (als je een setje bestelt zit ie er bij trouwens). Let er vooraf wel op dat het eindstuk van je giek geschikt is voor een AO trouwens, er moeten rolletjes inzitten anders wordt de frictie over de lijnen te groot. Op de site van vinnetjes staat een tekening hoe het setje gemonteerd moet worden (zonder de double pulley trouwens, maar de montage daarvan laat zich raden).

gr MB

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 / Angulo SuperGu102 / Naish FSW 90 / AHD 68 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK »

Het clamcleat systeem heb ik al jaren op mijn lange gieken zitten. Bevalt erg goed. Vooral bij het varen met mijn grote zeil (9.2) kan ik eigenlijk niet meer zonder.

Marlow formuline, wat ideaal is voor de neerhaler, gebruik ik ook als uithaler, dit lijntje trekt net wat soepeler over de rolletjes. De clamcleats heb ik zowel naar beneden als naar boven gericht uitgeprobeerd. Een naar beneden kijkende klem heeft mijn voorkeur. Het losgooien voor een boller zeil gaat net iets makkelijker. De lijn hangt altijd naar beneden en loopt niet voortijdig vast in de clamcleat.

Wel heb ik op mijn zeilen een stukje beschermfolie ter hoogte van de klemmen geplakt. Clamcleats maken krassen in het monofilm!

Loftsails levert bij ieder zeil ook een adjustable outhaul. Het lijkt heel erg op dat van P7 of Unifiber. Ik heb het sinds kort op één kant van een nieuwe giek gemonteerd. Na één sessie kan ik er nog niet heel veel over zeggen. Het is wel makkelijk te demonteren als je het een keer niet wil gebruiken.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line »

Zelf vaar ik tot 7.7 maar wil alles behalve een trimsysteem aan de giek. Zit alleen maar in de weg. Ook vaak gehad dat aan 1 kant na verloop geen touw meer was om te trimmem omdat je aan zelfde kant ruimte gaf. Als het dan niet echt moet aan 1 kant, heb je dat probleem ook niet. Nu nieuwe giek op het oog. Die heeft helaas intern aan 2 kanten. Zou voor mij niet hoeven. Gebruik het nooit
Laatst gewijzigd door Down the line op wo dec 25, 2019 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

ik vaar overigens alleen een AO op raceboard spul. Met een raceboard zeil wil je kunnen trimmen onderweg voor aan de wind en ruime wind en is een AO fijn/belangrijk. Met spullen waarmee je eigenlijk alleen rakjes halve wind heen en weer vaart zou ik geen AO missen als die er niet op zit.

gr MB

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Voor mij is het vooral speed. Dus aan de wind terug en vooral ruim zo snel mogelijk. Als zeil goed staat voor ruime wind gewoon zo laten staan voor aan de wind. Merk daar weinig of niks van aan de wind, vaar ondanks dit altijd opvallend hoog aan de wind als ik geen asy vaar

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone »

hout schreef: zo dec 22, 2019 4:59 pm Mijn ervaring:
De beste zijn toch wel zo'n 70 euro....en opletten welke kleur/diameter je koopt (wit/blauw of bruin)
Als je tweedehands koopt moet je opletten dat je niet de óude'clamceats koopt, want dan
slipt'' modern dun touw en ben je gebonden aan dik touw (niet prettig...vond ik)
of grijs......
http://www.boarderzone.nl/product/trims ... nderdelen/

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Ik zou voor 1 kant eerst gaan en testen of dit bevalt. Koop je voor weinig, beschadigd je zeil niet en krijg je zelfs bij Loft, heb er nog wat liggen. Zelf gebruik ik het helemaal niet want ook die zit vaak in de weg bij mij. Wil nu een giek aanschaffen waar het intern in de giek zit. Benieuwd hoe dat gaat maar hoeft niet voor mij. Als zeil goed staat voor ruime wind laat ik hem staan. Ook bij 7.7

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW »

Op alle zeilen van 5.2 tot 8.4 gebruik ik de clamcleat set.
Ruwe trim met optuigen en finetunen op het water.
Met speed maten is het meer gemak, met de 7.7 en 8.4 gebruik ik het actief.
In alle gevallen zou ik niet meer zonder willen varen

Dennis Bel-19
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: JP NP
Contacteer:

Bericht door Dennis Bel-19 »

RaymondW schreef: wo dec 25, 2019 3:42 pm Op alle zeilen van 5.2 tot 8.4 gebruik ik de clamcleat set.
Ruwe trim met optuigen en finetunen op het water.
Met speed maten is het meer gemak, met de 7.7 en 8.4 gebruik ik het actief.
In alle gevallen zou ik niet meer zonder willen varen
+1. Echter voor high wind speedsurfen haal ik het eraf. (voelt soms aan alsof het rekt bij harde mokervlagen, en de acceleratie vertraagt).
Deze gebruikers waarderen Dennis Bel-19 voor dit bericht:
Peter2111

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met P7 ACZ en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Maar....ik neem aan dat het om 2cm verlengen gaat, om ruime wind te gaan.
Hoe stel je dit in?
Kijk ik naar de video van P7, dan zie ik een lange strip die door een klip glijdt.
De strip is echter wel 10cm lang aan weerszijden.
Wanneer ik de klip indrukt vliegt deze strip, bij voldoende wind, toch zo door de strip heen?
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op za jan 18, 2020 10:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

nee hoor, valt best mee. en als je er net teveel door heen laat gaan, tune je hem makkelijk bij.
Is hetzelfde als bij de cleat, die vond ik qua afstelling lastiger

Op de Proboom gebruik ik het trimsysteem alleen bij het optuigen, daarna verander ik eigenlijk niets meer an de setup

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

Ik heb een vergelijkbaar systeem als dat van point gehad, van loft geloof ik. Was echt k*t, onstelbaar tijdens het varen, extra op de momenten dat het echt nodig was omdat je op het randje van controle zit. Het eindigde er voor mij mee dat ik alleen maar stelde op de kant en uiteindelijk heb gewisselt voor een echt trimsysteem.

De best werkende optie voor mij: clamcleats, gelagerde katrolletjes voor de vertraging en Formuline. Vooral het Formuline bij het trimsysteem is super belamgrijk, kost je 8€ meer dan een normaal touwtje voor 3 meter, maar loopt als enige echt soepel door de katrolletjes. Laat je niks anders aansmeren in de shop wat "er op lijkt". Met Formuline moet 75€ wel te doen zijn, gelagerde katrolletjes maken het 100€ denk ik.

Heb toen ik een half jaar geleden mn giek verving ff 2 weken met de giek van een maat gesurft met een ontzettend ruw lijntje in zn outhaul systeem, en die moest je echt met 2 handen aantrekken.

Als je racet wil je je trimsysteem op beide kanten. Je wilt over bakboord van aan de wind naar ruim, en over stuurboord weer kunnen oploeven na de benedenboei.

@Down the line heeft nog nooit zn outhaul aangetrokken in de upwind denk ik (grapje natuurlijk), maar voor mij is dat echt een wereld van verschil. Ik ben dan natuurlijk geen speeder maar foilracer of slalom / freeracer als ik met outhaul kit vaar. Op mn freestyle setje heb ik t niet.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Nee echt niet. En ik vaar echt ontzettend veel hoogte mits ik er geen asy vin onder heb. Zeil staat altijd bol tot in de giek. Merk om me heen dat het vooral kwestie van techniek is

Ben er ook van overtuigd met de stabiele racezeilen van laatste jaren niet nodig is voor speed/slalom inzet en zeil staat altijd goed voor ruime rak

Cleo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cleo »

Net mijn outhal trimsysteem opgehaald en gemonteerd, na een mooie maar super vlagerige middag, waarbij mijn 7 meter het ene moment aan de kleine kant was en daarna weer super overpowerd...
Ik ben erg benieuwd of ik met het systeem dit soort vlagen een beetje beter kan controleren door wat bolling uit het zeil te halen.
Ik heb voor de clamcleats gekozen.

Bedankt allemaal voor alle info.

Ps. ik neem aan dat jullie voor ieder zeil een aparte dubbel pully gebruiken toch en dat deze gewoon blijft zitten? Of is het makkelijk om te zetten?

Groet!

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

Wat bolling uit het zeil halen kan wel wat werken. Wat mij alleen opvalt is dat het zeil dan heel snel nerveus word en zijn stabiliteit verliest wat vaak averechts werkt. Ik trim zelf maar maximaal met een paar cm.
Laatst gewijzigd door jipsteenbrink op wo jan 15, 2020 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt »

Cleo schreef: wo jan 15, 2020 7:16 pm Ps. ik neem aan dat jullie voor ieder zeil een aparte dubbel pully gebruiken toch en dat deze gewoon blijft zitten? Of is het makkelijk om te zetten?

Groet!
Ik gebruik idd voor ieder zeil een aparte pully en laat die ook zitten.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Ik gebruik geen pully en werkt ook, je moet alleen goed rijgen, dus niet hoe je denkt dat t moet zodat t er symmetrisch uitziet, maar zo dat de touwtjes allebei dezelfde kant op gaan als je viert of aantrekt in plaats van tegengesteld. Ik heb boven 2 ogen en onder 1 op mn giek, en van de ene kant gaat het beginnetje in het enkele oog (dus onderste katrolletje op mn giekeind), aan de andere kant in het dubbele oog (bovenste katrolletje op mn giek eind), als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je vanaf de clew langs je zeil kijkt en je begint links, ga ikmet het eind wat vanaf de clamcleat komt van links naar rechts door t linker katrol onder, dan van rechts naar links door het zeiloog, links naar rechrs door het rechter katrol onder en weer van rechts naar links door het zeiloog en als laatste van links naar rechts door het enkele katrol boven en weer langs de giek. (Dan heb je idd kruizende lijnen op 1 plek maar valt mee, en je lijntjes lopen de zelfde richting in door je zeiloog dus klemmen zichzelf niet vast)

Cleo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cleo »

Die moest ik even 2x lezen, maar ik snap hem...
:crazy: 8)

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt »

Cleo schreef: do jan 16, 2020 12:26 pm Die moest ik even 2x lezen, maar ik snap hem...
:crazy: 8)
Hahaha, had ik ook, lekker simpel.... dus zo’n pully bespaart je niet alleen een hoop tijd maar ook hoofdbrekens 😂😂😂

Dus doe mij maar zo’n pully hahaha

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW »

Ieder zijn voorkeur :D

Bij mij geen pully op mijn zeil.
Aantal mindere ervaringen mee gehad.
Als je vaak surft zit de handeling zonder pully snel in je geheugen en is beter dan met.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Hahaha ik snap wat jullie bedoelen met 2x lezen, moest ook 2x schrijven........
Deze gebruikers waarderen WhiteofHeart voor dit bericht:
Reindt

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 / Angulo SuperGu102 / Naish FSW 90 / AHD 68 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK »

RaymondW schreef: do jan 16, 2020 2:18 pm Bij mij geen pully op mijn zeil.
Wat ging er mis dan? Niet sterk genoeg?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

AK schreef: vr jan 17, 2020 4:33 pm
RaymondW schreef: do jan 16, 2020 2:18 pm Bij mij geen pully op mijn zeil.
Wat ging er mis dan? Niet sterk genoeg?
Nee t raakt in de knoop omdat t uitsteekt, je outhaul lijn blijft erachter hangen enzo als je hard pompt, dat is ook voor mij reden nr 1 om ze niet te hebben. Voordeel is dat je makkelijker je touwtjes er omheen lust en miss iets minder weerstand, al valt dat wel mee als je dus goed reigt.

AK
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door AK »

WhiteofHeart schreef: zo jan 19, 2020 11:01 pm Nee t raakt in de knoop omdat t uitsteekt, je outhaul lijn blijft erachter hangen enzo als je hard pompt, dat is ook voor mij reden nr 1 om ze niet te hebben. Voordeel is dat je makkelijker je touwtjes er omheen lust en miss iets minder weerstand, al valt dat wel mee als je dus goed reigt.
Ja, dat heb ik ook wel eens gehad dat er lijn achter de pully blijft hangen. Irritant want je moet stoppen om de lijn weer vrij te maken. Ik heb nu een stukje tuinslang om de pully. Dat werkt goed, daarna nooit meer een "vastloper" gehad.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

AK schreef: zo jan 19, 2020 11:43 pm
WhiteofHeart schreef: zo jan 19, 2020 11:01 pm Nee t raakt in de knoop omdat t uitsteekt, je outhaul lijn blijft erachter hangen enzo als je hard pompt, dat is ook voor mij reden nr 1 om ze niet te hebben. Voordeel is dat je makkelijker je touwtjes er omheen lust en miss iets minder weerstand, al valt dat wel mee als je dus goed reigt.
Ja, dat heb ik ook wel eens gehad dat er lijn achter de pully blijft hangen. Irritant want je moet stoppen om de lijn weer vrij te maken. Ik heb nu een stukje tuinslang om de pully. Dat werkt goed, daarna nooit meer een "vastloper" gehad.
Nu weet ik waarom ik het absoluut niet wou naast dat ik het ook niet nodig had. Als speed surfer ga je vaak aan 1 kant waar water wat vlakker is ruim. Dus 1 kant bol trimmen en andere kant weer wat strakker terug aan de wind. Na paar runs was dus aan 1 kant touw op. En moest je helemaal naar de kant om dit te fixen .Daarom werkte aan 1 kant voor mij ook beter want heb je dit probleem niet. Maar ook dit bleek niet nodig en gedoe en zat meer in de weg als dat ik er wat aan had.

Als je goede aan de wind techniek hebt. Niet groter als 7.7 vaart en voornamelijk speed/slalom vaart zou ik het eerst even testen of je dit echt wil, kijk ook dan naar 1 kant

Plaats reactie