Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Plat water: Bonaire vs Mauritius, Dahab of Dakhla

Deel met je medesurfers de wereldspots die jij hebt gezien! Wil je weten hoe een bepaalde spot is? Stel je vraag hier.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Plat water: Bonaire vs Mauritius, Dahab of Dakhla

Bericht door theArthurrrr » di jan 14, 2020 7:27 pm

Ik heb een luxe vakantie probleem voor begin juli 2020.
Word in juni 50 en wel in juli misschien naar een wat duurdere vlak water spot.
Bonaire is altijd een optie voor me en vergelijk iedere andere vlak water spot hiermee.
Mauritius, Dakhla, Dahab en Bonaire staan dus op m'n lijstje.
Hebben mensen ervaringen met Bonaire vs Mauritius, Bonaire vs Dakhla of Bonaire vs Dahab?
Wat echt belangrijk voor me is is de platheid van het water. Wil geen bump and jump spot -> Ben ook al eens op Tarifa geweest en dat was een gave vakantie maar had veel vlakker water verwacht.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Re: Plat water: Bonaire vs Mauritius, Dahab of Dakhla

Bericht door christiaan1111 » di jan 14, 2020 8:08 pm

Uit jou lijstje kan ik alleen maar Bonaire adviseren.
Ben er ook een paar jaar geleden in juni geweest, en was 10 dagen varen met 7.1 en 6.2.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » wo jan 15, 2020 7:26 am

christiaan1111 schreef:
di jan 14, 2020 8:08 pm
Uit jou lijstje kan ik alleen maar Bonaire adviseren.
Ben er ook een paar jaar geleden in juni geweest, en was 10 dagen varen met 7.1 en 6.2.
Wij gaan komende maart voor de 7de keer naar Bonaire, vandaar dat ik graag zou willen weten hoe die andere spots zich verhouden tot Bonaire.
Ben vooral benieuwd naar hoe Mauritius is.

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Best veel

Bericht door Sjonie » wo jan 15, 2020 11:12 am

theArthurrrr schreef:
di jan 14, 2020 7:27 pm
Ik heb een luxe vakantie probleem voor begin juli 2020.
Word in juni 50 en wel in juli misschien naar een wat duurdere vlak water spot.
Bonaire is altijd een optie voor me en vergelijk iedere andere vlak water spot hiermee.
Mauritius, Dakhla, Dahab en Bonaire staan dus op m'n lijstje.
Hebben mensen ervaringen met Bonaire vs Mauritius, Bonaire vs Dakhla of Bonaire vs Dahab?
Wat echt belangrijk voor me is is de platheid van het water. Wil geen bump and jump spot -> Ben ook al eens op Tarifa geweest en dat was een gave vakantie maar had veel vlakker water verwacht.
Op Mauritius kun je prima freestylen in de lagune. Maar ik ga voor freestylen naar Bonaire. Makkelijker varen dan op Bonaire bestaat niet. Met 10 nvingers in je neus maak je al je moves, die je dan vervolgens op een andere spot niet meer lukken 8)

Arbee
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » wo jan 15, 2020 1:00 pm

Ken helaas niet alle spots in je lijstje ;-) maar Mauritius wel :-) Dat is zeker geen vlak water spot, natuurlijk kan je binnen het rif blijven, maar zelfs daar heb je golven die naar binnen rollen over het rif heen. Is wel als slalom surfer heel goed te doen, en je hebt dan een super mooi uitzicht op de brekers op de riffen (wel tot 10 meter hoog), en Manawa is goed te doen om vlak langs te surfen. Water is zo helder dat het binnen het rif moeilijk in te aschatten is of een donkere plek diep genoeg is om overheen te surfen, of niet. Is wel echt de mooiste spot waar ik ooit geweest ben (en duurste) Dahab is natuurlijk vlak, zo ver ik weet Dakhla ook, maar daar hangt een heel ander prijskaartje aan.
Dus als het kan zeker absoluut naar Mauritius gaan!!!

Green Egg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura 114 // PD F-race 140 // GA Phantom 7.1 // GA Vapor 7.9 // GA Vapor 8.6

Bericht door Green Egg » wo jan 15, 2020 5:41 pm

Wellicht Soma bay aan het lijstje toevoegen.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 85 liter. north sails en Severne zeilen

Bericht door stylo » wo jan 15, 2020 7:31 pm

Dit is binnen in de lagune van 5:20 tot 7:40 minuten. de rest van de spot is idd wave.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door theArthurrrr » do jan 16, 2020 8:02 am

Sjonie schreef:
wo jan 15, 2020 11:12 am
Op Mauritius kun je prima freestylen in de lagune. Maar ik ga voor freestylen naar Bonaire. Makkelijker varen dan op Bonaire bestaat niet. Met 10 nvingers in je neus maak je al je moves, die je dan vervolgens op een andere spot niet meer lukken 8)
Ik was er al bang voor.
Arbee schreef:
wo jan 15, 2020 1:00 pm
Dat is zeker geen vlak water spot,
Is wel echt de mooiste spot waar ik ooit geweest ben (en duurste)
Vandaar m'n twijfel, de omgeving en alles eromheen lijkt me helemaal top! Maar als er dan teveel chop naar m'n zin staat vind ik het qua windsurf weer zonde van m'n geld.
Green Egg schreef:
wo jan 15, 2020 5:41 pm
Daar zijn we al geweest, mooie spot. Qua hoeveelheid wind vond ik het een beetje tegenvallen, kan ook gewoon pech zijn geweest.
stylo schreef:
wo jan 15, 2020 7:31 pm
Dit is binnen in de lagune van 5:20 tot 7:40 minuten. de rest van de spot is idd wave.
Thanks, bevestigd wel een beetje m'n vrees voor teveel chop.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: P7 Proboom AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jan 16, 2020 9:25 am

Luderitz, staat helemaal geen chop...

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » do jan 16, 2020 10:44 am

Green Egg schreef:
wo jan 15, 2020 5:41 pm
Kan ik me bij aansluiten, ook super mooi om te windsurfen. Kijk maar eens op deze spot report vlog:

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Sjonie » do jan 16, 2020 12:31 pm

De chop binnen het rif van Mauritius stelt niet veel voor. In mijn perceptie is het gewoon vlak water.
Maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig waarom je zo bang bent voor chop?

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door theArthurrrr » do jan 16, 2020 1:44 pm

oossie71 schreef:
do jan 16, 2020 9:25 am
Luderitz, staat helemaal geen chop...
Ha, precies, beetje veel woei alleen.
Sjonie schreef:
do jan 16, 2020 12:31 pm
De chop binnen het rif van Mauritius stelt niet veel voor. In mijn perceptie is het gewoon vlak water.
Maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig waarom je zo bang bent voor chop?
Ik ben niet bang voor chop, maar hoe minder chop hoe beter voor me. Ik ben absoluut geen goede freestyler en focus me vooral op sliding moves, chop zit me dan altijd in de weg. Eigenlijk zoek ik precies dezelfde omstandigheden als speedsurfers.

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Sjonie » do jan 16, 2020 6:44 pm

theArthurrrr schreef:
do jan 16, 2020 1:44 pm
Ik ben niet bang voor chop, maar hoe minder chop hoe beter voor me. Ik ben absoluut geen goede freestyler en focus me vooral op sliding moves, chop zit me dan altijd in de weg. Eigenlijk zoek ik precies dezelfde omstandigheden als speedsurfers.
Ik begrijp het. Nou dan is imo Bonaire toch wel gewoon de beste plek uit het lijstje.

Flitz
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Starship 100 / PD 110 / Falcon 89+132 / Loft / Severne

Bericht door Flitz » do jan 16, 2020 7:08 pm

Arbee schreef:
Mooi om te lezen allemaal! Half mei gaan wij naar Mauritius, heb daar uiteraard erg veel zin in.
Als niet-brandingsurfer lijkt me de lagune ook heerlijk varen.

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » vr jan 17, 2020 10:26 am

Flitz schreef:
do jan 16, 2020 7:08 pm
Arbee schreef:
Mooi om te lezen allemaal! Half mei gaan wij naar Mauritius, heb daar uiteraard erg veel zin in.
Als niet-brandingsurfer lijkt me de lagune ook heerlijk varen.
Ben nu al jaloers op je Flitz ;-)
EN geloof me, je zal rechtuit vanaf het strand richting Manawa varen, of beter gezegd vlak daarbij/daarlangs. Dan zie je hoe imponerend die golven zijn zonder dat je er als niet waver doorheen gaat. Dat is super mooi, en een rakje naar buiten is ongeveer anderhalve kilometer, en dan weer terug naar het strand. (als je daarbuiten bent is de deining soms heel hoog, daar verzamelen de wavers ook die dan in Manawa gaan waven. Ik ben er dan steeds vlak langs gegaan, en af en toe de golf in en dan ruime wind er weer uit. Prachtig is dat!!!! :cheer: :cheer:

In de lagune (vanaf het strand links af) ben ik alleen geweest toen de Mauritius freeride wedstrijd bezig was. Kan ook goed, alleen bij laag water vond ik het enorm lastig om te zien of ik bij donkere plekken (koraal) er overheen kon of niet. Toen die wedstrijd was surfte ik het zelfde parkoers, alleen als laatste. Als ik iemand voor me zag vast lopen kon ik op tijd van koers veranderen :-) (was daar in 2016)

Flitz
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Flitz » ma jan 20, 2020 10:04 pm

Arbee schreef:
vr jan 17, 2020 10:26 am
Ben nu al jaloers op je Flitz ;-)
EN geloof me, je zal rechtuit vanaf het strand richting Manawa varen, of beter gezegd vlak daarbij/daarlangs. Dan zie je hoe imponerend die golven zijn zonder dat je er als niet waver doorheen gaat. Dat is super mooi, en een rakje naar buiten is ongeveer anderhalve kilometer, en dan weer terug naar het strand. (als je daarbuiten bent is de deining soms heel hoog, daar verzamelen de wavers ook die dan in Manawa gaan waven. Ik ben er dan steeds vlak langs gegaan, en af en toe de golf in en dan ruime wind er weer uit. Prachtig is dat!!!! :cheer: :cheer:

In de lagune (vanaf het strand links af) ben ik alleen geweest toen de Mauritius freeride wedstrijd bezig was. Kan ook goed, alleen bij laag water vond ik het enorm lastig om te zien of ik bij donkere plekken (koraal) er overheen kon of niet. Toen die wedstrijd was surfte ik het zelfde parkoers, alleen als laatste. Als ik iemand voor me zag vast lopen kon ik op tijd van koers veranderen :-) (was daar in 2016)
OK, top dank voor de info! Nog een vraagje, iets off-topic, maar: is het bij de ION Club noodzakelijk om vooraf spul te reserveren? Ik zit op een andere (heel mooie) plek op het eiland, en ga ook andere dingen doen dan surfen 8) .

Arbee
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Arbee » di jan 21, 2020 10:03 am

Via mail kan je natuurlijk eventjes met de ION club contact opnemen, weet niet of het druk is. Ze hebben veel, en als je niet specifiek 1 bepaald model wilt, dan kan het wel zonder reserveren. Hebben voornamelijk (toen ik er was) wave en een beetje freeride materiaal.
Je hebt ze vast al op Facebook gevonden ;-)
https://www.facebook.com/mauritius.ion.club/

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » di jan 21, 2020 10:45 am

Dit is wel een enorm probleem zeg :roll:

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door theArthurrrr » di jan 21, 2020 1:45 pm

claus3 schreef:
di jan 21, 2020 10:45 am
Eerste wereld probleem eeeeeeee.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » di jan 21, 2020 2:15 pm

Nieuw-Caledonië lijkt me ook erg mooi, wel moeilijk om er te komen denk ik en ook niet veel info over te vinden.
Maar zie af en toe mooie filmpjes voorbij komen.

Flitz
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Flitz » di jan 21, 2020 5:33 pm

claus3 schreef:
di jan 21, 2020 10:45 am
Hoezo probleem? Ik vroeg het me alleen even af.

Nog meer off-topic: was ooit een middagje bij Vassiliki (Lefkas), geweldige spot met super wind. Echter totaal nergens meer materiaal te huur, dat vond ik toen wél een probleem :D :D .

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » wo jan 22, 2020 4:49 pm

Wat offtopic maar check Sao Vicente in december tot juni

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door theArthurrrr » do jan 23, 2020 7:29 am

Down the line schreef:
wo jan 22, 2020 4:49 pm
Wat offtopic maar check Sao Vicente in december tot juni
Hebben we zeker in overweging genomen, maar we gaan pas eind juni, beetje op het randje qua windzekerheid.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr jan 24, 2020 10:13 am

Dan Karpathos natuurlijk. :lol: 8) Ga je 2 weken. Aan kant van Luvspot zit vlak daarvoor goede freestyle vlak water spot. Neem je dit keer eigen spullen mee

Juni/ juli/augustes zijn maanden dat je binnen Europa goede surfspots kwa omstandigheden kan vinden. Karpathos kwa wind las ik de beste

Maart /april Sao Vicente en Juni/juli Karpathos :silent:

Vier je het 2 keer :cheer: :wave: :nocheer:

Nee geintje. Herken het probleem. Wordt met 2 jaar in november ook 50 en zoek ook voor dan een speciale spot. Luderitz zou ik zelf super vinden denk ik maar dat gaat mijn partner niet echt trekken dus wat dan, misschien in combi met Kaapstad of toch weer naar Nieuw Zeeland voor langere periode.

Mauritius hoor ik vaak. Helaas werkt daar niet echt voor mij in november kwa wind, wel in juni dacht ik, zou daar voor kijken in jouw geval, begreep wel dat het daar steeds drukker wordt en prijzig

Egypte zou ik zeker niet doen. Kan je beter naar Karpathos gaan, Dahab en Hurgada geweest toen het daar nog rustig was. Maar is Karpathos veel beter kwa omstandigheden en veel relaxter

Bonnaire heb ik geen ervaring mee. Hoor alleen erg duur en lastig en duur om aan een auto te komen, huren, je moet dan echt in buurt van surfspot zitten wat ik toen hoorde

Dakla ken ik niet. Maar verwacht minder als Karpathos voor die periode

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door theArthurrrr » vr jan 24, 2020 6:59 pm

Down the line schreef:
vr jan 24, 2020 10:13 am
Juni/ juli/augustes zijn maanden dat je binnen Europa goede surfspots kwa omstandigheden kan vinden. Karpathos kwa wind las ik de beste
Karpathos is idd goed qua wind, misschien zelfs een beetje te goed -> Ik zit niet te wachten op overpowered 3.4 sessies, en m'n vrouw al helemaal niet, ha ha.

Ergens in Europa is idd ook nog een optie, Alacati lijkt me ook wel leuk bijvoorbeeld. Toch een beetje Meltemi wind, maar niet van nucleaire power.
Down the line schreef:
Maart /april Sao Vicente en Juni/juli Karpathos :silent:

Vier je het 2 keer :cheer: :wave: :nocheer:
In maart al 3 weken naar Bonaire!
Down the line schreef:
Bonaire heb ik geen ervaring mee. Hoor alleen erg duur en lastig en duur om aan een auto te komen, huren, je moet dan echt in buurt van surfspot zitten wat ik toen hoorde
Jullie moeten ook een keer gaan, ben je direct f*cked for life. Auto huren nooit een probleem, en is minder ver/lang rijden naar de spot dan Karpathos. Wel prijzig idd.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » za jan 25, 2020 7:03 pm

Ik vertrek volgende week naar Bonaire en eind mei naar Dakhla. In Dahab ben ik ook al 2x geweest. Alle 3 zeer mooie vlakwater spots.

Dahab is voor mij een no-go omdat ik daar de situatie niet meer vertrouw. De laatste keer dat wij daar waren vertelde de buschauffeur doodleuk dat hij de week voordien was beschoten geweest.

Dakhla kan ik echt aanbevelen. Er is daar een perfecte vlakwater spot waar het altijd nog 1 Bft meer waait door de versnelling van de wind over het warme Sahara zand. Ik heb daar ook wat meer over geschreven in het volgende draadje: viewtopic.php?f=52&t=13894542

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » zo jan 26, 2020 9:58 am

Down the line schreef:
Bonnaire heb ik geen ervaring mee. Hoor alleen erg duur en lastig en duur om aan een auto te komen, huren, je moet dan echt in buurt van surfspot zitten wat ik toen hoorde
Niet per sé. Buiten het hoogseizoen kun je via TUI of Corendon (met KLM) best voor redelijke prijzen aan een pakketreis komen. Dicht bij de spot is inderdaad stervensduur, maar een huurauto of scooter is nog wel te doen. De prijzen bij de lokale Appie (Van den Tweel) liggen hoger dan in NL, maar ook daar zijn goedkopere alternatieven.
Let wel, in de Carib geldt een andere definitie van ‘hoogseizoen’, juni is over het algemeen het goedkoopst. Laat dat nou ook net de meest windrijke maand zijn.
Waarschuwing: als je er eenmaal bent geweest ben je verkocht..

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo jan 26, 2020 10:32 am

Juni is voor mij Karpathos. Zoek iets voor november

Hoe is de maand april kwa wind in Bonnaire

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » zo jan 26, 2020 11:18 am

Wij gaan dit jaar in November naar Jericoacoara / Brazil. Zou normaal de beste maand moeten zijn.
Ik hoop dat het gaat meevallen want ik ben er nog nooit geweest.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » zo jan 26, 2020 1:57 pm

Als je daar vlak water wil moet je naar dat meertje want Jeri is ook redelijk choppy met wat deining.

Plaats reactie