Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Kan je met een freerideboard aan zee varen?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Beerend
Deur-surfer
Deur-surfer

Kan je met een freerideboard aan zee varen?

Bericht door Beerend »

Hey,

Ik ben 17 jaar, heb afgelopen zomer een week windsurflessen gevolgd. Wanneer ik een freerideboard koop van rond de 120L (Ik weeg 75kg), kan ik na een aantal maanden de zee op, uiteraard na veel oefening.

Maar nu is mijn vraag; waar moet ik rekening mee houden als ik een board wil aanschaffen wanneer ik op zowel binnenwater, als zee wil leren varen, binnen een jaar? Ik ben fanatiek en zal wekelijks surfen, al dan niet meer in schoolvakanties.

Dankjewel voor jullie hulp

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Re: Kan je met een freerideboard aan zee varen?

Bericht door Jeroensurf »

Even er van uitgaande dat we het over de Noordzee hebben en geen Middellandse zee is het met een dergelijk groot board eerder uitzondering als normaal om er op zee mee te varen.
Je kunt wel met een freerideboard de zee op, zolang het niet te hard waait en/of er teveel golven staan en dat hebben we al snel.
Een Freestylewaveboard is wat dat betreft iets meer een allrounder maar met 120l blijft dat ook groot op zee want met een flinke deining en chop van 1m+ gaat dat al snel vliegen.
Vanwege die deining/golven en chop wil je ook geen te grote zeilen op zee varen want die hebben het dan erg zwaar en zijn lastiger te waterstarten.
Ter vergelijk: ik ben 94kg en mijn boards zijn 105 en 95l en vaar op zee met 5.8 als grootste.

Wat nog veel belangrijker is als je materiaal zijn je skills.
Voetbanden varen en waterstarten moet je echt op de automatische piloot kunnen over beide kanten, met veel en weinig wind.
De meeste mensen hebben langer dan 1 jaar nodig voor ze zeker op zee kunnen beginnen en wandelen de eerste sessies meer als dat ze varen.
Zee geeft absoluut een kik, maar groot binnenwater als IJsselmeer en de Zeeuwse meren ook, dus geniet vooral van het nieuwe dingen leren en het proces van elke keer jezelf een stapje te verbeteren ipv alleen maar je te richten op een stip op de horizon.

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Ja, goed advies.
Wat een genot om ja na elke keer je de vraag te stellen:
"wat kan ik vandaag dat ik gisteren niet kon? en te ontdekken dat je weer iets kan nieuws kan."

ps: Ik zou trouwens vandaag niet met een freeride board de zee op gaan :)

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

Als t normaal weer is voor een freeride board met een 7-8m kan je er prima mee op zee varen. Ik ben zelf begonnen met een RRrD Firemove van 110, was destijds ook 17 ofzo en ongeveer 80Kg. Dat kan prima, maar moet je wel een beetje een doorzetter zijn en zo vaak varen als je kan! Ik zou wel echt voor een freerider gaan en geen fsw, daar wordt t leren wel heel lastig op denk ik. Als je een beetje handig bent en je vaart echt elke dag dat het boven de 13 knopen is begin je na een jaar door je eerste gijpjes heen te planeren is mijn persoonlijke ervaring ;).

Mijn grootste tip, installeer de "Windy" app of Windfinder, zet de windsnelheid in knopen en hou elke dag bij wanneer je kan varen. Probeer daarbij je schema zo flexibel mogelijk te houden.. Dat is de enige manier om zo veel uren te maken en elke week te varen ;).

Vette shit, have fun met leren ;).

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Het belangrijkste is dat je de basisvaardigheden goed leert, dus houding, waterstarten, planeren in voetbanden, vlotte overstag en gijp.
Hiervoor kun je het beste materiaal hebben waarmee je veel vaaruren kunt maken, dwz dat geschikt is voor de meest voorkomende wind en type water.
Welke maat en type board en zeil dat is hangt af van waar je het vaakst kunt/wilt surfen. Meestal het water het dichtsts bij huis of werk.
Zo te lezen ben je eigenlijk nog een beginner, dus dan is een binnenwater-spot met een 120-135l freeride van 72-76cm breed en zeilen 5.0-6.5-7.5 een vrij typische set waarmee je veel plezier kunt hebben en kunt leren.
Je kunt daar ook prima mee de zee op, zo lang het niet te hard waait (tot bv 16 knopen). Je zal er niet echt op 'wave-riden' maar je kunt wel freeriden achter de branding, of door de branding naar buiten en in 1 ruk weer terug naar binnen.
Dat kan zelfs nog met een 200 liter beginnersboard zonder voetbanden. Het is niet het ideale gereedschap voor zee, maar bij licht weer kan het wel. Uiteindelijk zal je er een kleiner FSW-achtig board voor zee bij kopen en de grote freeride houden voor lichte weer en binnenwater.
Veel plezier!

Beerend
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Beerend »

Ron Gijzen schreef: ma feb 10, 2020 8:45 am Welke maat en type board en zeil dat is hangt af van waar je het vaakst kunt/wilt surfen. Meestal het water het dichtsts bij huis of werk.
Zo te lezen ben je eigenlijk nog een beginner, dus dan is een binnenwater-spot met een 120-135l freeride van 72-76cm breed en zeilen 5.0-6.5-7.5 een vrij typische set waarmee je veel plezier kunt hebben en kunt leren.
Je kunt daar ook prima mee de zee op, zo lang het niet te hard waait (tot bv 16 knopen).

Als ik er mee op zee kan dan is dat top. Omdat ik 5 km van zee woon en ik dan zelfstandig erheen kan. Anders ben ik afhankelijk van vervoer van mijn ouders omdat vlak water ver weg van mij is.

Dus als ik op een 120L ook veel aan zee kan varen tot 16 knopen, en ook, maar minder vaak, op vlak water, welk model surfboard zou je mij dan aanraden? Ik kijk dagelijks op marktplaats en er is zo veel wat op elkaar lijkt...

Beerend
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Beerend »

Als ik er mee op zee kan dan is dat top. Omdat ik 5 km van zee woon en ik dan zelfstandig erheen kan. Anders ben ik afhankelijk van vervoer van mijn ouders omdat vlak water ver weg van mij is.

Dus als ik op een 120L ook veel aan zee kan varen tot 16 knopen, en ook, maar minder vaak, op vlak water, welk model surfboard zou je mij dan aanraden? Ik kijk dagelijks op marktplaats en er is zo veel wat op elkaar lijkt...

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: sweet waves
Surf spul: freemove JP/NP

Bericht door funride »

Beerend schreef: ma feb 10, 2020 9:01 am Als ik er mee op zee kan dan is dat top. Omdat ik 5 km van zee woon en ik dan zelfstandig erheen kan. Anders ben ik afhankelijk van vervoer van mijn ouders omdat vlak water ver weg van mij is.

Ik zou dan kijken naar wat meer freemove georiënteerde boards zoals bijvoorbeeld een JP Allride 116L of RRD fire move 120L

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 »

Inderdaad de RRD firemove of de Starboard atomiq. Beide geven heel veel rust en controle, ideaal op onrustig water. Maar wat ik mij nog afvraag is waar je op zee wil surfen? is daar een club? Ga je met een groep vrienden? Met een freeride board zit je in no-time 2 km uit de kust. 2 km terug zwemmen is nauwelijks te doen.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Ik zeg ga gewoon varen! ervaar dat op zee varen compleet anders is dan binnenwater. Zoals al gezegd zorg dat je moeiteloos kan water starten en gijpen/ trapeze varen / voetbanden blind gaan. Het LEREN van deze skills zou ik je ten zeerste afraden.
Maar nu is mijn vraag; waar moet ik rekening mee houden als ik een board wil aanschaffen wanneer ik op zowel binnenwater, als zee wil leren varen, binnen een jaar? Ik ben fanatiek en zal wekelijks surfen, al dan niet meer in schoolvakanties.
Om je materiaal vraag te beantwoorden, zou mijn voorkeur ( zonder je vaardigheden te kennen) uitgaan naar een plank met single strap achter ( eventueel ombouw van dubbele naar single) en een Freewaveachtige plank.

Als je net lessen hebt gehad vermoed ik dat dubbele strap achter al (te) spannend genoeg is op vlak water en je mee wil focussen op techniek om alle basics nog soepeler te laten verlopen. Denk aan gijpen / blind inhaken / waterstarten en dan doorgeplaneerd gijpen / clew first waterstarten / hoogte lopen.

Zonder merk te noemen zijn er planken die de optie tot grote single fin geven met trusterboxen. Dan gebruik je de plank als single fin op binnenwater en als je er klaar voor bent kan je eventueel de trustervinnen er bij zetten als je klaar bent voor zee

Om maar een willekeurig voorbeeld te geven ;-)
JP.JPG
Nogmaals ik ken je niveau niet maar als ik jouw gewicht had zou ik voor de 100 liter plus versie van een soortgelijke plank gaan.

Succes!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Nelis schreef: ma feb 10, 2020 11:46 am Ik zeg ga gewoon varen! ervaar dat op zee varen compleet anders is dan binnenwater. Zoals al gezegd zorg dat je moeiteloos kan water starten en gijpen/ trapeze varen / voetbanden blind gaan. Het LEREN van deze skills zou ik je ten zeerste afraden.
Neem aan dat je bedoelt: het leren van deze skills OP ZEE zou ik je ten zeerste afraden? :+

Advies van @WhiteofHeart en @Nelis staan beetje haaks op elkaar wat betreft de keuze free(style)wave of niet. Denk dat dat wel los zal lopen en per merk ook nog kan verschillen, zolang je maar de optie hebt om met een enkele voetband achter te kunnen varen. Freeride, freemove, freestylewave ontloopt elkaar nou ook niet zo heel veel in de 120 liter categorie en is op marktplaats al moeilijk genoeg te vinden voor een fatsoenlijke prijs.

Ik sluit mij voor de rest bij Huug aan, probeer het eens uit op zee (als je hier klaar voor bent en de skills hebt). En houd de veiligheid s.v.p. goed in acht. Heb zelf weinig zee ervaring maar de meeste surfers – uitgezonderd wat slalomfreaks e.d. - varen pas op zee vanaf zo’n 16 knopen met een 100 liter (free)waveboarje en zeil kleiner dan 7.0 m2, terwijl jij de zee op zou gaan tot 16 knopen met een freeride setje van 120 liter en zeil groter dan 7 m2. Grote kans dat je de enige windsurfer op zee bent als het bijvoorbeeld 12 knopen waait.

Toasted
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Ezzy and Quatro
Contacteer:

Bericht door Toasted »

Hoi Beerend wat ontzettend gaaf dat je ook zo stoked bent over windsurfen. Kikke dat je zo dicht bij zee woont. Er gaat niks boven een goede sessie op zee. Nadeeltje is dat de omstandigheden op zee je in de eerste fase remmen in je ontwikkeling als windsurfer.
Als je echt snel door deze fase heen wil zou ik niks kopen maar als het mogelijk is spul huren. Dan heb je altijd het board en zeil dat op dat moment bij je ontwikkeling past. De verhuurder geeft je vaak ook nog wel wat basic tips.
Als je echt snel wil gaan neem je een zomerbaantje bij een verhuur centrum. Of ga op vakantie naar een vlak waterspot op een plek waar je een periode achter elkaar aan je techniek kan werken (tradewinds).
Ga heel gedisciplineerd aan de slag met het leren van water starten, trapeze en voetbanden varen en hoogte lopen . Vaar korte rakken en kijk veel tutorials op you tube en vraag constant feedback van de mensen om je heen en op dit forum.
Je leert jezelf ook een beetje kennen als windsurfer. Misschien ontwikkel je wel een enorme need for speed, of hou je niet op met het inzetten van freestyle tricks. Daar horen weer allemaal andere spulletjes bij.
Als dat allemaal niet kan en je bent net zo eigenwijs als ik was koop je een board en een zeil en ga je het water op waar en wanneer je zin hebt. Je merkt snel genoeg wat wel gaat en wat niet gaat. Ik heb veel board versleten en miskopen gedaan in die periode maar ook erg veel lol gehad.
Hang Loose!

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: sweet waves
Surf spul: freemove JP/NP

Bericht door funride »

Toch zou ik niet zo heel snel een FSW nemen als beginners board. Ondanks dat deze ook veel volume kunnen hebben zijn ze stuk minder stabiel. Dit maakt in het begin leren tacken en gijpen stuk lastiger.
Ik vaar nu een tijdje een Jp fsw 113l uit 2019 en dit is ondanks zijn grote volume echt een heel klein boardje. Het volume zit vooral in de dikte van het board en minder in lengte en breedte.

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Allereerst goede keuze om serieus verdere stappen te zetten met windsurfen :) Je vraagt of je na een week les en een aantal maanden oefening de zee op kan. Dat is in imho heel erg snel. De kans dat je in een paar maanden genoeg keren wind hebt om te planeren is al twijfelachtig. Ik zou gewoon een degelijk free ride board kopen en eerst goed leren surfen. Met platte zee en niet teveel wind zou je het misschien wel een keer kunnen proberen, maar ga dan iig niet in je eentje de zee op. Gewoon lekker een plat water free ride plank kopen, dan leer je het snelst goed windsurfen en kun je eerder de zee op.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Realiseer je dat iedereen advies geeft vanuit zijn persoonlijke ervaring en voorkeur. Het belangrijkste is volgens mij 1) tijd op het water en 2) materiaal dat je uitdaagt maar niet frustreert.
Voor mij is zee een exclusief uitstapje, maar aangezien zee voor jou binnen handbereik is, en binnenwater een reis met externe hulp vereist, zal jij het vooral van de zee moeten hebben.
Met 1 week les als bagage en 75kg denk ik nog steeds dat een ca. 120l freeride , 70-75 cm breed, een goed begin is. Bv Starboard Carve of Atom, Tabou Bullit of Rocket, JP allride. Andere merken niet zo in thuis. Geen freerace of slalom. 7.5 en 6.5 zeil zonder cambers. Mag best 10 jaar oud zijn. Ga er vanuit dat je hem in 3 jaar sloopt. Zo’n 100+ FSW als Nelis noemde is in principe fijner op zee maar vraagt wat meer skills en wind. Zolang je een warm pak hebt en de wind aanlandig is kan er niet veel mis gaan. Als je in staat bent door de branding te komen, kom je ook wel weer terug. NOOIT je board verlaten. Desnoods zeil dumpen.

Cleo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Magnum 115 105 85 Neilpryde MkIII Evo V Evo VI

Bericht door Cleo »

Ik surf al jaren op binnenwater en na wat rustige jaren sinds een paar jaar weer fanatiek op slalom materiaal. Kon de zeldzame wind van gisteren en vandaag niet ongemerkt voorbij laten gaan en gisteren in de ochtend gevaren met een klein wave zeiltje, en vandaag toch maar met de slalomset.
Dat was een inschattingsfout en na 2 rakken kwamen er zo’n harde vlagen dat ik me naar de kant heb laten drijven.
Lang leve het binnenwater als je je grenzen wilt opzoeken, (en dat doe je als beginner de hele tijd) want op zee heb je dan meteen een groot probleem...

Surfen is fantastisch, dat heb je al ontdekt, maar er komen ook momenten dat je tot aan of over je grens gaat en dan safety first!

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert »

Leuk om te lezen dat je jezelf een duidelijk doel stelt.
Hierboven staan al een paar goeie tips waar je wat mee kunt.

Je vraagt waar je rekening mee moet houden bij aanschaf van een board. Je geeft eigenlijk zelf al aan dat je ambities ook op zee liggen dus ik zou vooral uitkijken naar een FreeWave of evt. een FreeRide board. Beide zijn categoriën die een ruim scala aan omstandigheden afdekken, ik zou vooralsnog niet naar de high-end waveboards kijken.
Als je wilt leren springen, gijpen en golfrijden kies dan voor de juiste set-up voor je voetbanden, d.w.z. 3 stuks in de centerline van je board. Geen straps op de zijkanten, tenzij je voornamelijk lekker heen en weer wilt varen.

Kies ook voor een makkelijk te controleren zeil met max 4 à 5 latten.

Tip 1: leer je materiaal eerst goed kennen op binnenwater
Tip 2: Kies voor je eerste ervaringen op zee de makkelijkere dagen met matige side-shore wind en bouw langzaam ervaring op.

Succes!

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

Het is een beetje als met een weg motor op een motorcross baan , maar het kan :roll:

jeroentvb
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: North Volt HD 3.7 t/m 5.9, Goya Custom 66, Thommen wave 74

Bericht door jeroentvb »

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met windsurfen, op een oude deur in het ondiepe water van Schellinkhout.
Even een disclaimer: ik vaar zelf het liefst bump & jump op Schellinkhout omdat dat dichtbij is (want springen is leuk), en als ik wat meer tijd heb naar zee, maar ik ben op zee nog een beginner.

Met mijn huidige kennis zou ik het zo hebben aagepakt:
Eerst de minimale basis leren op een grote (gehuurde) freerider (strandstart, trapeze varen, voetbanden). Daarna op zoek naar een relatief klein (relatief goedkoop, < €400) freeride board om mee te kunnen planeren, maar waarop je wel je zeil nog kan optrekken. Daarop kan je prima leren planeren, gijpen en waterstarten.

Als je dat onder de knie begint te krijgen en met kleine zeilen (5.3 en kleiner) en veel wind begint te varen wordt het tijd om op zoek te gaan naar een kleinere plank, dat zal wel een freewave of waveboard zijn. Het best is om daar eerst op binnenwater een paar sessies mee te doen omdat ze best wel anders varen dan freeride boards. Ook het gijpen zal in het begin moeilijker zijn. Wanneer je die plank leert kennen en af en toe het grotere board nog gebruikt zal je merken dat een freerideboard vrij saai aan begint te voelen, dat was het punt dat ik besloot dat het tijd was om mijn eerste stap op zee te zetten.

Als je zo snel mogelijk op zee wil varen zou ik in het begin zo veel mogelijk op vlak en ondiep water varen omdat je daar het snelst op leert.

harrie11
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door harrie11 »

Beerend, je hebt een week les gehad en verder nooit gesurft ? Wat kun je al? Waterstarten vast niet? Dan heb je dus met 75 kg wel iets nodig van zeker 120 liter om je zeil op te trekken. misschien wel groter, 130 ofzo
Koop wel een freeride /freemove /freestylewaveboard en zeker geen slalomboard. (die hebben de voetbanden veel te ver naar buiten staan)
En wavezeilen van ongeveer 6.2 en 5.3 mtr
Denk dat je op binnenwater de basis behoorlijk sneller leert dan op zee, maar ja, je woont vlakbij zee.
Ik zou de eerste paar keer naar binnenwater gaan en als dat redelijk gaat dan met weinig (en niet aflandige!) wind gaan oefenen op zee.
Verdiep je dan ook even in stroming bij eb en vloed en muien etc.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

harrie11 schreef: ma feb 17, 2020 9:45 pm Beerend, je hebt een week les gehad en verder nooit gesurft ? Wat kun je al? Waterstarten vast niet? Dan heb je dus met 75 kg wel iets nodig van zeker 120 liter om je zeil op te trekken. misschien wel groter, 130 ofzo
Koop wel een freeride /freemove /freestylewaveboard en zeker geen slalomboard. (die hebben de voetbanden veel te ver naar buiten staan)
En wavezeilen van ongeveer 6.2 en 5.3 mtr
Denk dat je op binnenwater de basis behoorlijk sneller leert dan op zee, maar ja, je woont vlakbij zee.
Ik zou de eerste paar keer naar binnenwater gaan en als dat redelijk gaat dan met weinig (en niet aflandige!) wind gaan oefenen op zee.
Verdiep je dan ook even in stroming bij eb en vloed en muien etc.
Echt niet, een brede 110L (75cm) en doorzettingsvermogen was voor mij met 80kg en vergelijkbare leeftijd 5 jaar geleden voldoende.

Voor de rest 100% eens ;(

remco/v/g
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: morpho 6.9-5.7-5.0-4.5 Thommen cross-R 120l

Bericht door remco/v/g »

Zelf geen evaring om op zee te varen maar wel op het IJsselmeer.
Op mp staat nu een aantal thommen x... de grijze versie zijn hele leuke en betaalbaare boards en onder de 125 kan je ook 1 band achter varen.
Zelf tot 2 jaar geleden met de x125 gevaren met +-100kg vanaf wk4 tot 7 . Maar tegenwoordig vaar ik op een thommen custom cross-r 120 truster ivm ondiepte en dat ik wel eens merk dat ik van een golf af ging dat de neus remde. Maar zijn verder wel heerlijke boards

Mr.A.N.Other
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mr.A.N.Other »

Zelfde situatie hier als Beerend. Woonachtig in Scheveningen, geen enkele fatsoenlijke plas in de buurt, behalve die machtige Noordzee. Herintreder die al 25 jaar uit de roulatie is, maar wel de basis beheerste. Wil graag varen tot 16 knopen (als het harder waait zijn er leuke golven en kun je hier golfsurfen, ook mooi :). Ben 183 en 88 kg. Welk materiaal raden jullie mij aan? De RRD firemove of de Starboard atomiq, "Beide geven heel veel rust en controle, ideaal op onrustig water." Dat klinkt als muziek in de oren. En dan 140 liter of zo?

Beerend, alleen op zee zal een zeldzaamheid zijn, op de bekende spots zijn altijd wel kiters bezig.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 »

Die twee boards zijn best stabiel. Met 83 kg zou ik kiezen voor 120 liter, of misschien zelfs 110 liter. Maar ik denk dat je hoe dan ook op een plas moet herintreden. De boards van nu zijn best even wennen, op zijn minst moet je weer even routine krijgen in je waterstart. Dat zou ik niet op zee gaan proberen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

@Beerend Ben wel benieuwd of je inmiddels wat verder bent gekomen met de zoektocht. Genoeg aanbod (en helaas ook veel vraag) op Marktplaats in dit Corona-tijdperk.

Plaats reactie