Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Aanschaf Windfoil en board

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Re: Aanschaf Windfoil en board

Bericht door heydude »

Wat is er precies mis met de H9? Te weinig lift, te hoge snelheid om te controleren, anders? Beginnen met foilen is volgens mij onafhankelijk van de foil even doorbijten. Als je niet los komt zou je het misschien met meer wind eens kunnen proberen.

Ik heb als beginnend foiler gekozen om niet direct foils te gaan testen. Ik kan er nog niks van en kan dus ook moeilijk oordelen over de verschillen tussen de foils. Rijdt een Ferrari beter als een Porsche wanneer je geen rijbewijs hebt? Ik heb me hier en in de shops laten adviseren en op basis daarvan mijn aanschaf gedaan. Als je wilt testen kunnen je volgens mij wel een afspraak maken bij windfoil Nederland bij Almere. Ik wil na een sessie of 20 - 30 eens een keer andere foils gaan proberen. Tegen die tijd kan ik veel beter inschatten wat ik fijn vind varen.

Die supercruises wordt volgens mij vooral gemarket voor kleine boards. Starboard adviseert hem zelf om hem te combineren met de FOIL-X een erg kort dik en wat smal plankje. Er zijn ook makkelijkere boards met 150L volume denk ik.

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jurriaanvd »

heydude schreef:
za jun 06, 2020 11:59 am
Wat is er precies mis met de H9? Te weinig lift, te hoge snelheid om te controleren, anders? Beginnen met foilen is volgens mij onafhankelijk van de foil even doorbijten. Als je niet los komt zou je het misschien met meer wind eens kunnen proberen.

Ik heb als beginnend foiler gekozen om niet direct foils te gaan testen. Ik kan er nog niks van en kan dus ook moeilijk oordelen over de verschillen tussen de foils. Rijdt een Ferrari beter als een Porsche wanneer je geen rijbewijs hebt? Ik heb me hier en in de shops laten adviseren en op basis daarvan mijn aanschaf gedaan. Als je wilt testen kunnen je volgens mij wel een afspraak maken bij windfoil Nederland bij Almere. Ik wil na een sessie of 20 - 30 eens een keer andere foils gaan proberen. Tegen die tijd kan ik veel beter inschatten wat ik fijn vind varen.

Die supercruises wordt volgens mij vooral gemarket voor kleine boards. Starboard adviseert hem zelf om hem te combineren met de FOIL-X een erg kort dik en wat smal plankje. Er zijn ook makkelijkere boards met 150L volume denk ik.
Wat ik merk met fanatic h9 is dat ik er al een vrij hoge snelheid mee moet hebben om te liften. Ideaal zou zijn als ik een foil zou hebben die wat meer lift geeft, ook op lagere snelheid waarmee kleine veranderingen niet gelijk voor een wereld van verschil zorgt. Als ik nu 1 kleine beweging maak dan is de balans weg en schiet ik weer te water. ik heb mij van tevoren niet goed verdiept in de plank, ik zag een goede deal voorbij komen en heb het gedaan.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses, Horue, Fanatic skate

Bericht door Ilja85 »

Een Moses 95cm mast werkt goed met die 790 wing, die is 1500cm of iets dergelijks. Balz vaart er ook mee gecombineerd met zn eigen Balz wing als het harder waait (720 balz van 750cm^2).

Ik heb zelf een soort 790 wing gemaakt (want die past niet op mijn fuselage) maar dan 880mm span en ietsie smaller maar wel 1450cm.
Dit maakt het echt heel makkelijk en vliegt echt heel snel aan en is super stabiel. Maakt geen reet meer uit waar je op je board gaat staan.

Wel is hij door de vele lagen carbon iets dikker geworden dan ontworpen en voel ik wel dat het vooral fijn werkt met een klein zeiltje want het loopt wat minder "vanzelf" naar een wat hogere snelheid waardoor je zeiltje wat harder trekt.
Als de 790 ook zo vliegt als mijn eigenbouw wing, dan is dat een perfecte combi voor veel freeride surfers die wat willen klooien met klein boardje + klein zeiltje in minimale wind.

De 683 wing is ook al makkelijk en loopt best hard maar je hebt een redelijke snelheid nodig om te kunnen vliegen, dus niet ideaal met een boardje van 1.66m tenzij 16+ kts OF 7.0m.

Een high aspect vleugel vaart wat losser en sneller maar reageert wel sneller op input van de rijder en is dus iets minder achterlijk makkelijk :+ .
Als je een sterke foil weet met 90-100cm mast met een goede high aspect vleugel van 90cm span en 950-1100cm^2 dan is dat ook perfect waarschijnlijk. Beter nog waarschijnlijk op de lange termijn.
Ben nu ook zo'n wing aan het maken voor de Holy Moses want toch het fijnste. :9

96724875_3747727681920966_958049007207186432_o.jpg
thumbnail_20200314_183456.jpg
25.jpg
27.jpg

GJS
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP FSW 94 & 79 Blade Pro 3,7 4,2 4,7 5,3 5,7 Freek 6,3 Turbo 7,0 Starboard 122 freeride foil

Bericht door GJS »

Hallo Ilja, duidelijk verhaal gaat voor mij een Moses worden. Twijfel alleen nog even over de mast lengte ga ook een tuttle-to-plate-adaptor gebruiken dan is een 85 toch ook prima? Wel gaaf dat je alles zelf maakt en test hoe cool is dat.

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Iemand wel eens de aluminium top van de mast, wat de plank in gaat, bijgeschuurd? de mast van mijn foil zit zo strak in de plank dat er in en er uit halen heel veel moeite kost en bijna niet gaat. wil daarom een heeeeeeel klein beetje van de top afschruen zodat die wel goed vast zit maar zeker niet te los. Met andere vinnen geen last van gehad dus ik wil niet aan de tuttle box van mijn plank komen. Tips zijn welkom

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Volgens mij moet je van alu afblijven met je schuurpapier. Dat tast je de behandeling van het materiaal aan.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

De alu mast is geanodiseerd, dat geeft een hard, slijtvast oppervlak en maakt het mogelijk een kek kleurtje toe te voegen.
Op zoch denk ik dat het geen kwwad kan als de kop die in de pocket steekt niet meer geanodiseerd is. Hij zal een beetje wit uit gaan slaan als je in zout water bent geweest, en wat gaan 'poederen', maar dan kan hij jaren volhouden zonder dat er significant materiaal verloren gaat.
Op oude extension en giek-buizen je het ook. Het is niet zo mooi, maar niet echt een probleem.

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Ron Gijzen schreef:
do jun 11, 2020 2:24 pm
De alu mast is geanodiseerd, dat geeft een hard, slijtvast oppervlak en maakt het mogelijk een kek kleurtje toe te voegen.
Op zoch denk ik dat het geen kwwad kan als de kop die in de pocket steekt niet meer geanodiseerd is. Hij zal een beetje wit uit gaan slaan als je in zout water bent geweest, en wat gaan 'poederen', maar dan kan hij jaren volhouden zonder dat er significant materiaal verloren gaat.
Op oude extension en giek-buizen je het ook. Het is niet zo mooi, maar niet echt een probleem.
Bedankt voor je duidelijke antwoord, ik zal vooral in zoet water blijven en na elke sessie haal ik alles weer uit elkaar. zal wel goed komen dus.

FlyingPeew
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP realworldwave, north ice, goya fringe, SMIK, Sunova, McTavish en Stewart Fknocker

Bericht door FlyingPeew »

Eind 2019 ook knoop doorgehakt en bij aanschaf van mijn nieuwe wavesup gekozen voor een hybrid. Ja, ik weet dat je dan concessies doet in alle sporten.

Als foil gekozen voor Moses. In mijn geval voor de 873 front wing, met de aluminium mast. Die is ingekort tot zo’n 65 cm.
Ik wil de foil ook gebruiken om in de golven te klooien.

Door stormachtige winter en Corona-gedoe pas een week of 2 geleden mijn eerste windsurffoil poging gedaan. Met 123 liter board en 5.3 wavezeil. Op zee, met windkracht 4 en wat windswell. Geen ophaalkoord mee, dus zwemmend door de branding en daarachter waterstarten. Blij dat ik schoentjes aanhad, want ik schopte natuurlijk een keer tegen de vleugel :-)

Regelmatig stukken gevlogen, maar ook paar keer goed op het water geklapt (foil te ver uit het water en/of overcorrigeren). Is combi van afleren en aanleren. Niet met kniebuiging de chop opvangen, rechtop staan, etc.
Ben daarna iets meer instructiefilmpjes gaan kijken en heb wel paar verbeterpuntjes genoteerd. Weet nu ook andere opties hoe ik het setje zou moeten tillen (want boven mijn hoofd lukte me niet).

joost_aarts
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joost_aarts »

ik lees al een tijdje dit topic mee met veel interesse en ben me ook aan het oriënteren op een foil en foilboard.

Idealiter zou ik niet groter dan 5,6 varen en bij zo min mogelijk wind op binnen water foilen. Het hoeft niet hard te gaan maar, relaxt wat cruisen, gijpjes, duckgijpjes en een beetje springen.

Na alles hier gelezen te hebben zat ik denken aan mozes foil en slinghot wizard 125. Maar tweedehands of over jarig kan ik een dergelijke set nergens vinden.

Ik kom wel vaak de Nash Hover 122 tegen inclusief thrust WSFoil. Hoe denken jullie daarover?

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

joost_aarts schreef:
ma jun 15, 2020 8:58 pm
ik lees al een tijdje dit topic mee met veel interesse en ben me ook aan het oriënteren op een foil en foilboard.

Idealiter zou ik niet groter dan 5,6 varen en bij zo min mogelijk wind op binnen water foilen. Het hoeft niet hard te gaan maar, relaxt wat cruisen, gijpjes, duckgijpjes en een beetje springen.

Na alles hier gelezen te hebben zat ik denken aan mozes foil en slinghot wizard 125. Maar tweedehands of over jarig kan ik een dergelijke set nergens vinden.

Ik kom wel vaak de Nash Hover 122 tegen inclusief thrust WSFoil. Hoe denken jullie daarover?
Hoi Joost,

Ik ben zelf ook pas net begonnen met foilen. Ik lees veel over de vleugel grote wat belangrijk is. Zelf had ik in een combideal op marktplaats de JP hydrofoil van 155L gevonden met een fanatic h9 foil met een front wing van +-750cm. via marktplaats nu de starboard supercruiser met 1700cm front wind gekocht. ik heb veel gelezen dat de frontwing in het begin het beste 1000cm of groter kan zijn. Moet de starboard nog een keer gaan proberen.
met boards zijn er ook super veel mogelijkheden, bijde naish hover krijg ik zelf wel het idee dat ze een kiteboard een windsurf rail hebben gegven. zoals ik al zei ben ik geen ervaren windfoiler maar voor mij is het volume van 155L wel heel erg prettig.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink »

joost_aarts schreef:
ma jun 15, 2020 8:58 pm

ik ben eigenlijk ook pas net gestart met foilen. Ik ben heel de winter aan het oriënteren geweest en MP in de gaten gehouden. Kort geleden dan ook een setje aangeschaft.
Mijn doel was: bij weinig wind toch kunnen foilen met liefst zo klein mogelijk zeil (max5.5). Naish maakt dit soort foils, die makkelijk zijn om mee te leren en met weinig snelheid al lift geven. Daarom een naish foil gekocht van 2018 (de ws thrust foil; inmiddels ook 2e hands wel aangeboden voor niet teveel geld). omdat ik al genoeg windsurfboards heb wilde ik een dedicated foilboard. Slingshot en Horue zijn 2e hands wat schaars. Ik wilde ook genoeg volume om relaxed het zeil te kunnen optrekken. Via dit forum heb ik van een lid :cheer: een naish hover micro kunnen overnemen.
Nu na een sessie of 5 lukt het me inmiddels aardig op de foil te varen. Met meer wind is eigenlijk makkelijker, omdat het op gang pompen met licht weer echt een technische vaardigheid is, die ik nu begin door te krijgen. Het kost wel veel kracht in het begin, een prima work-out...
het board is met 133 lekker drijvend, redelijk snel op gang en snel op de foil te krijgen. De korte lengte (iets meer dan 2 meter) is geen bezwaar en voorkomt ook dat je mast je neus plet...bij een duikvlucht kan ik de neus meestal vrij snel weer terug omhoog krijgen zonder te crashen. De foil geeft dus veel lift al met vrij weinig snelheid. Het board wat jij bedoelt is volgens mij ook dedicated foil, alleen nog iets langer dan de micro. Maar lijkt mij een prima startset.

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

het gaat niet helemaal om de aanschaf van het board maar op youtube heeft Sam Ross een "flight school 2.0" erg goede en handige filmpjes.
https://www.youtube.com/watch?v=TvetTBK ... nSAlkFnaiW

didisurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door didisurf »

Graag deel ik ook mijn ervaring hierrond.

Als 100kg lichte surfer heb ik lang gezocht en getwijfeld.
Mijn collega schafte zich de H9 aan, ik heb me laten verleiden tot de Fanatic Flow Foil ( 1250 en 900 ) front wing.
Tot mijn verbazing werd mij de 122 liter aangeraden ipv de 140 liter....

Maar ik moet toegeven, zelf de eerste dag kwam ik zonder problemen los, 14 knopen en 6.2 wavezeiltje....
En ja het optrekken van het zeil is wat lastiger, en ik zink een beetje ( boardje gaat net onder), maar eens je een beetje snelheid hebt, ...
easy en zalig.
Maar ook bij 20 knopen nog houdbaar en snel :)

En zoals de vorige post meldde zeker de take-off en de pomp-techniek eens bekijken van de flight school.

Mijn collega ( 70 kg) heeft de JP 135 en een H9, en ik vond deze moeilijker loskomen,
door de positie van de voetbanden
door de andere hoek van de foil ( denk ik)

Het is een feit, de grotere frontwing ( 1250) zorgt zeker voor makkelijker vertrekken, en langer vliegen ( en dus ook een lagere stall snelheid).
Zeker een combo om aan te raden

Bij een volgende poging zal ik de 900 wing eens testen, zien wat dat geeft.... :P

Een 900 mast vond ik nooit storend, en als je op zee probeert, zelfs een extra, want na de golf komt de buik, en als je dan een te kleine mast hebt, val je uit de lucht.... :evil:

Hopelijk hebben jullie er iets aan,
ik ben verkocht

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

Ik deel mijn ervaring en mening nog maar een keer:

Een grotere "walvisstaart" wing (low aspect > 1000cm2) is vooral eerder weg bij een slechtere techniek. Dat klinkt goed, maar er kleven ook wel een aantal nadelen aan: eerder overpowered, voelt nagenoeg altijd draggy aan (en hallo, je gaat foilen, dat wil je toch juist niet??), langzaam, slechter door de windgaten (omdat hij zoveel meer weerstand heeft!) En leert je een matige techniek aan. Ook vind ik persoonlijk een low aspect helemaal niet lekker gijpen, omdat die over de roll-as over het algemeen erg instabiel zijn. Een groter zeil brengt zo'n foil dus heel snel uit balans. Een naish WS, Slingshot of Supercruiser zijn dus echt vooral leuk bij 3.5-5.5m2 zeiltjes, 6.5 kan nog, daarboven is echt no-go.

Voor mij heeft een dunne, high aspect 900 of 1000 eigenlijk altijd voorkeur, en ik heb op mensen die op zee varen na nog geen foiler gezien die liever zo'n trage low aspect vleugel heeft. De meesten in mijn omgeving die een naish WS, SB Supercruiser of Slingshot hebben gekocht hebben deze na een half jaar weer verkocht in de zoektocht naar betere performance. Vaak werd dan gelijk alles makkelijker, ook het gijpen waarvoor mensen vaak de keuze maken zo'n foil aan te schaffen. Je levert dan nagenoeg niks in op low-end, behalve als je echt belachelijke vleugelgrotes gaat gebruiken (zoals de Slingshot Infinity 99 met 2500+cm2 oppervlakte).

Over het algemeen kan je met een 3/5e zo grote high aspect wing dezelfde windrange range afdekken naar beneden, een grotere naar boven, dezelfde zeilen varen in die range maar ook groter als je zou willen en daarmee je range naar beneden oprekken, makkelijker gijpen en beter door de windgaten cruisen. Een gewoon enorme wing is echt niet persee stabieler, de uiteindelijke stabiliteit van de foil heeft meer temaken met de afstand tussen de voor en achtervleugel, de grote van de achtervleugel en de wingspan van de voorvleugel, als je er even over nadenkent misschien ook logisch? Het is net alsof je een voet van een tafel hebt, hoe verder de poten uit elkaar staan hoe stabieler je tafel staat. low aspect vleugels zijn, zoals in de naam, low aspect en daarmee hebben ze een relatief korte wingspan. Ook zijn deze foils vaak meer manouvre gericht (voor golfrijden op zee bijv), dus de afstand tussen de wings is vaak kort gehouden en er worden erg ronde outlines voor de wings gebruikt in de Z-as. Dit alles bevorderd zeker niet de stabiliteit van zo'n foil.

Nu kan je je afvragen, waarom is de bruikbare range van die verschillende vleugels eigenlijk nagenoeg gelijk? Dat is eigenlijk heel simpel, je hebt met foilen zo weinig wind dat met zeildruk alleen je niet over die planeerdrempel heen komt, je zal dus moeten pompen om power en snelheid op te bouwen. Een high aspect wing genereert alleen veel meer power bij het pompen dan een low aspect wing doet, daardoor is in de praktijk de bruikbare range gelijkwaardig bij mensen met een actieve aanplaneer techniek. Pomp je niet, dan is een low aspect vleugel puur duur het oppervlakte natuurlijk eerder weg, maar vergeleken met een actieve surfer op een high aspect foil zal die ander 2m2 kleiner dan jij kunnen varen en een knoop of 5-7 eerder weg kunnen zijn met dezelfde zeilmaat.

Wanneer wil je wél zo'n supercruiser achtige foil?
-> je vaart max 10x per jaar
-> je vind 30km/u wel hard genoeg
-> je bent een "luie aanplaneerder" (al komt foilen dan bij jou sowieso niet echt tot zijn recht)
-> je vaart op zee en wilt makkelijk op de golf kunnen blijven
-> je wilt je wing voor meer doeleinden gebruiken (ook wingfoilen, supfoilen etc.)

Ik zou iedereen die overweegt zo'n low aspect foil te kopen eerst even een goede high aspect te proberen naast die low aspect foil op een goede dag. F-One foils zijn bijvoorbeeld te testen bij mij of bij van den Berg, maar een lokefoil LK1 of Starboard GT (met 95 fuselage) / freeride of Phantom Iris F of X zijn ook goede alternatieven.

My other 2 cents, laat de afgeprijsde spullen liggen, die zijn afgeprijsd omdat het over het algemeen aan de straatstenen niet kwijt te raken is. Oudere modellen (van voor dit jaar eigenlijk) zijn echt een stuk minder goed als wat nu op de markt komt, omdat foilen zo vroeg in de ontwikkeling zit. Daarbij, wat níét op marktplaats te vinden is wil je hebben! Ik zou sowieso nu nog afraden op marktplaats te kopen, behalve als je een 2020 model kan vinden. Alles wat op marktplaats wordt aangeboden op het moment wordt aangeboden met een reden.
Deze gebruikers waarderen WhiteofHeart voor dit bericht (totaal 2):
Nelissurfingshrink

joost_aarts
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joost_aarts »

Dank allemaal voor de reacties!

@WhiteofHeart dank voor je uitgebreide reacties en heldere verhaal!

Helaas is mijn budget niet oneindig. Dus toch een vraag over een 'budget' optie.

Vrienden van me zijn erg te spreken over de Mozes foils en hoewel een deel vrij aardig kan foilen varen de minder freestyle en race gerichte
veel al op de :

KIT 85 - 790 CARBON VENTO FREERIDE

Dit lijkt ook een lowaspect vleugel te zijn maar ik begrijp uit eerdere uitleg van jou of Ilja dat door de beperkte dikte van de vleugel deze foil toch aardig vaart.

Ik zie dat ze ook aan Alu versie hebben die redelijk vriendelijke is geprijsd.

KIT 75 - 790 ALU VENTO FREERIDE

zou dit als 'budget' optie een goede optie zijn of kom je ook dan weer terecht in het verhaal zoals je hierboven schetst?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

joost_aarts schreef:
wo jun 17, 2020 11:08 am
Dank allemaal voor de reacties!

@WhiteofHeart dank voor je uitgebreide reacties en heldere verhaal!

Helaas is mijn budget niet oneindig. Dus toch een vraag over een 'budget' optie.

Vrienden van me zijn erg te spreken over de Mozes foils en hoewel een deel vrij aardig kan foilen varen de minder freestyle en race gerichte
veel al op de :

KIT 85 - 790 CARBON VENTO FREERIDE

Dit lijkt ook een lowaspect vleugel te zijn maar ik begrijp uit eerdere uitleg van jou of Ilja dat door de beperkte dikte van de vleugel deze foil toch aardig vaart.

Ik zie dat ze ook aan Alu versie hebben die redelijk vriendelijke is geprijsd.

KIT 75 - 790 ALU VENTO FREERIDE

zou dit als 'budget' optie een goede optie zijn of kom je ook dan weer terecht in het verhaal zoals je hierboven schetst?
Ik denk dat de moses als budgetoptie een prima optie is, door het platte profiel en de twist in de wingtips accelereert die wel best wel goed door voor de low-aspect outline. Wel is ie qua pompbaarheid iets minder efficient dan een high aspect wing.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Freestyle 115; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr »

joost_aarts schreef:
wo jun 17, 2020 11:08 am
Slingshot Hover Glide FWind V3?

https://www.slingshotsports.com/Hover-Glide-FWind-V3

Ik vind Moses wel gemakkelijker uit elkaar te halen, stuk minder onderdelen dan Slingshot.

Ik ben van Moses naar Slingshot geswitched vanwege het ontbreken van een mast met een plate ipv een deep tuttlebox verbinding.

Nu zie ik dat ze die wel aanbieden (bastardos!):

https://moseshydrofoil.com/products/kit-72-c40-790

Campertje001
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Freeride Foil 150, Starboard Supercruiser, Severne Foil Glide 6 en 7

Bericht door Campertje001 »

Recent Slingshot foil verkocht.
Nu SB Supercruiser met 1700 wing.
Vaar deze onder een Starboard Freeride Foilboard 150 l. met Severne Foil Glide6 + 7m2.
Ideale combinatie voor degene die relaxed wil foilen.
Iedereen heeft een andere voorstelling om te foilen. De ene relaxed de andere race georiënteerd.
Ga op je gevoel af en niet wat andere je proberen aan te praten.

Have fun 🤙
Deze gebruikers waarderen Campertje001 voor dit bericht:
Jurriaanvd

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Campertje001 schreef:
wo jun 17, 2020 12:26 pm
Recent Slingshot foil verkocht.
Nu SB Supercruiser met 1700 wing.
Vaar deze onder een Starboard Freeride Foilboard 150 l. met Severne Foil Glide6 + 7m2.
Ideale combinatie voor degene die relaxed wil foilen.
Iedereen heeft een andere voorstelling om te foilen. De ene relaxed de andere race georiënteerd.
Ga op je gevoel af en niet wat andere je proberen aan te praten.

Have fun 🤙
hoe bevalt de starboard freeride foil 150L?

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

via marktplaats de starboard supercruiser gekocht, blijkt het dat de schroefgaten in de foil niet gelijk lijnen met gaten in de deep tuttle box van de jp hyrdrofoil pro. hebben meer mensen hier ervaring mee?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Gisterenavond sessie 6 gehad op Westeinderplassen. Zoek nu naarstig hoe hard het nu echt waaide maar kom zelf uit op geschatte ondergrens van 14 knopen en dan heb ik vlagen van 16 wel nodig. Had een 6.0 no cam zeil er op en dat ging prima.
Achterste straps er op gezet in de chicken pluggen ;-) en kan nu met vlaag in beide straps aanpompen. Met dit korte board moet je echt heel goed met het zeil "scheppen" om weg te komen. Merk nog wel vaak dat ik in een half planne blijf hangen, baord plakt nog wat en ik kom nog niet direct los. Heeft ook met de plaatsing van straps te maken waardoor ik teveel naar voren sta. Het vlakke water is wel erg fijn voor je techniek en focus op je vaarkunnen ipv op zee de deining constant op anticiperen. Merk nog wel als ik vlaag krijg en de teveel lift niet omzet naar voorvaartse snelheid ik het zeil teveel opengooi in een (windsurf) reflex. dan loef ik soms ook nog eens op en dan is het een vaak plons!
Balans om druk op voorste voet en achterste voet te verdelen gaat nu langzaam beter en het meest spannende is nog steeds een vlaag waarbij ik omhoog ga, dan downwind stuur en als ik weer halve wind wil gaan, gaat het zeil open, duw met masthand op mastvoet en ga door mijn knieeen. Dat gaat vaak net goed maar moet anders. 8) Ik heb ook nog steeds het idee dat ik heel ver van tuig sta en zeil ver open heb staan. Inhaken doe ik nog niet maar gat wellicht helpen om houding te verbeteren.

Kortom; weer erg leerzaam en workout technisch ook erg goed!

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Mensen hier ervaring met de Starboard Foil X 145 of de starboard Freeride 150 van de 2020 modeljaar?

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Zwemer Watersport
Surf spul: Starboard & MB boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T »

theArthurrrr schreef:
wo jun 17, 2020 11:39 am

Nu zie ik dat ze die wel aanbieden (bastardos!):

https://moseshydrofoil.com/products/kit-72-c40-790
Je zal maar net de een tuttle box in je board hebben laten lamineren en de rails voor die plaat dicht laten maken?
Een tuttle to Plate adapter remde zo vreselijk veel af en die Moses foil surfte zo lekker dat ik maar voor die verbouwing heb gekozen. Gelukkig was het al een goed gebruikt board (3x) anders was het natuurlijk zonde geweest :9

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC »

Momenteel foil ik met een PD Airinside 200ltr, Gun zeilen van 6 tot 9,5 (raise en Bow Fly) en Loke Performance met 1321 / 1000 en 850 wings.
De laatste dagen met de harde wind, viel mij op dat ik minder controle over mijn board (board is maar 6 kg) had in de harde vlagen.
Nu had ik gedacht een oudere Exocet RF91 aan te schaffen, om dan zodoende weer goed controleerbaar te kunnen foilen. Iemand ervaring met de Exocet RF91 ??
De bedoeling is dit board dan te gebruiken voor harde wind, met kleine zeilen.

hanglos
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door hanglos »

Ik heb geen ervaring met de RF91, hij zal wat lastig te vinden zijn in NL denk ik.
Hier heb ik wel over gelezen dat hij beperkte voetband posities heeft en dat je in combinatie met de Loke shims moet plaatsen om de boel goed in balans te krijgen.

Als je een board zoekt bij hardere wind met kleinere zeilen, waarom dan niet gaan voor de nieuwe RF71 of RF81 in AST? (Afhankelijk van je eigen gewicht)
De controle van het oude model is behouden maar de start is verbeterd, ook zijn de voetband posities uitgebreid zodat hij compatibel is met meer foils.
Op https://windfoilfan.glissattitude.com/reviews staat een review van beide.

nick007
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door nick007 »

Exocet heeft de eerste versie van de RF81 in diverse uitvoeringen in de aanbieding. De AST uitvoering als voorbeeld voor : 850 euros.

https://www.exocet-original.com/rf-foil-ast-c2x29553040

nick007
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door nick007 »

PS

Ik weet niet of deze in Nederland in de shops verkrijbaar is, maar als beginners foil kan je ook de Alpinefoil Revo overwegen (999 euros). Een alluminium foil met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding die je ook kan upgraden.
Standaard met een Freeride wing (1050 cm2) maar ook mogelijk met de ULW 900 of tegen meerprijs de ULW1200 (+200 euros).

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

WhiteofHeart schreef:
wo jun 17, 2020 9:55 am

Een grotere "walvisstaart" wing (low aspect > 1000cm2) is vooral eerder weg bij een slechtere techniek. Dat klinkt goed, maar er kleven ook wel een aantal nadelen aan: eerder overpowered, voelt nagenoeg altijd draggy aan (en hallo, je gaat foilen, dat wil je toch juist niet??), langzaam, slechter door de windgaten (omdat hij zoveel meer weerstand heeft!) En leert je een matige techniek aan. Een naish WS, Slingshot of Supercruiser zijn dus echt vooral leuk bij 3.5-5.5m2 zeiltjes, 6.5 kan nog, daarboven is echt no-go.

De meesten in mijn omgeving die een naish WS, SB Supercruiser of Slingshot hebben gekocht hebben deze na een half jaar weer verkocht in de zoektocht naar betere performance.

-> je bent een "luie aanplaneerder" (al komt foilen dan bij jou sowieso niet echt tot zijn recht)
-> je wilt je wing voor meer doeleinden gebruiken (ook wingfoilen, supfoilen etc.)

Ik zou iedereen die overweegt zo'n low aspect foil te kopen eerst even een goede high aspect te proberen naast die low aspect foil op een goede dag.
Wat mij dan niet duidelijk is: waarom verschijnen er nu dan steeds meer van dit soort modellen? Zijn dit dan pure beginnersfoils zoals we die ook onder windsurfplanken kennen zoals de Fanatic Viper? Leuk om te leren maar snel afscheid van nemen?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

eckerdt schreef:
za jul 04, 2020 12:33 pm
WhiteofHeart schreef:
wo jun 17, 2020 9:55 am

Een grotere "walvisstaart" wing (low aspect > 1000cm2) is vooral eerder weg bij een slechtere techniek. Dat klinkt goed, maar er kleven ook wel een aantal nadelen aan: eerder overpowered, voelt nagenoeg altijd draggy aan (en hallo, je gaat foilen, dat wil je toch juist niet??), langzaam, slechter door de windgaten (omdat hij zoveel meer weerstand heeft!) En leert je een matige techniek aan. Een naish WS, Slingshot of Supercruiser zijn dus echt vooral leuk bij 3.5-5.5m2 zeiltjes, 6.5 kan nog, daarboven is echt no-go.

De meesten in mijn omgeving die een naish WS, SB Supercruiser of Slingshot hebben gekocht hebben deze na een half jaar weer verkocht in de zoektocht naar betere performance.

Ik zou iedereen die overweegt zo'n low aspect foil te kopen eerst even een goede high aspect te proberen naast die low aspect foil op een goede dag.
Wat mij dan niet duidelijk is: waarom verschijnen er nu dan steeds meer van dit soort modellen? Zijn dit dan pure beginnersfoils zoals we die ook onder windsurfplanken kennen zoals de Fanatic Viper? Leuk om te leren maar snel afscheid van nemen?
Omdat iedereen zegt dat ze alleen maar met kleine zeiltjes willen varen! Dat ze vervolgens zo'n foil kopen, een 8.6 optuigen en niet lekker varen is een beetje eigen schuld dikke bult. Voor zeilen <6.5 en stabiele wind kan zo'n low aspect foil echt heel leuk zijn, ze zijn over het algemeen een stuk minder locked lateraal gezien (dus van zij naar zij), waardoor ze makkelijker door 360 ed. te carven zijn. Voor old school freestyle erg leuk dus, en om golfjes op te rijden. Voor springen zou ik het niet aanraden omdat het grote oppervlakte bij landing eerder zorgt voor buigen / breken van de fuselage of wings.

De entry (qua kosten) foil die F-One op de markt gaat brengen wordt trouwens ook relatief low aspect (vergeleken met de carbon freeride foil), om een aantal verschillende redenen, maar de snelheid is er daar één van, een langzamere foil geeft vertrouwen. De kosten zijn een tweede, een dikke, grote wing is veel makkelijker te maken (qua stevigheid en toleranties in shape) dan een dunne high aspect en daarmee goedkoper te produceren.

Je ziet overigens ook dat bijna alle high aspect vleugels in europa en de vs worden geproduceert, terwijl veel low aspect foils uit china komen. Productiekosten zijn voor veel merken toch een van de drijvende onderdelen achter een design, zeker voor de foils die meer op entry gericht zijn. Om voor <1200€ een foil op de markt te brengen moet je ergens concessies doen.
Deze gebruikers waarderen WhiteofHeart voor dit bericht:
eckerdt

Plaats reactie